• 1
  • 2
2017-08-04, 23:36
Medlem
PappaPundares avatar
Fan kollar man på amerikanska youtube kanaler som Exploring with Josh och otals många andra hittar dom sjuuukt häftiga övergivna byggnader bland annat sjukhus i perfekt skick nästan som inte har förfallit och klottrats ner.
Fattar inte hur det kan finnas så mycket sånt i USA men mig veterligen hittar man inte något sådant i Sverige ?

Tänk er ett gigantiskt lasarett som man bara kan utforska i timmar som är i bra skick också.
Finns inget sådant i Sverige? Framförallt i Sthlms trakten?
Och varför finns inte sånt här om det nu som jag misstänker inte finns ?
Citera
2017-08-04, 23:55
Medlem
whirrs avatar
Det finns i Sverige.

Men inte lika många för att USA är så mycket större/har 30 gånger större befolkning än Sverige.
Citera
2017-08-04, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whirr
Det finns i Sverige.

Men inte lika många för att USA är så mycket större/har 30 gånger större befolkning än Sverige.

Jag tror att det mest är för att Sverige i detta exempel faktiskt är bättre på att riva/bygga om fastigheter som man inte använder. Vi har inte heller så mycket övergivna hus, snudd på stadsdelar som faktiskt fortfarande står, som finns i de flesta amerikanska städer, är det också pga USA´s storlek/befolkningsmängd?

Vi är bättre på riva/bygga om saker vi inte använder.

Men du som verkar gilla ratio, har du någon "övergivna sjukhus som står kvar" per capita-statistik att länka?
Senast redigerad av B.Dowie 2017-08-05 kl. 00:03.
Citera
2017-08-05, 00:32
Medlem
Varför skulle det finnas övergivna sjukhus i Sverige? Om det är någonstans man alltid hittar folk som köar i timmar så är det väl på sjukhusen? I grunden så är väl övergivna byggnader just något som inte riktigt har fungerat eller som inte klarat av att få ihop sin ekonomi. I Skåne så finns det mig veterligen inget övergivet sjukhus. Det man kan hitta här är gamla övergivna fabriker/industrier eller gårdar, men sjukhus? Det är ju dessutom Staten som håller i sjukhusen i Sverige, så det lär ju knappast bli övergivet pga man inte fått ihop budgeten.
Citera
2017-08-05, 02:07
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Jag tror att det mest är för att Sverige i detta exempel faktiskt är bättre på att riva/bygga om fastigheter som man inte använder. Vi har inte heller så mycket övergivna hus, snudd på stadsdelar som faktiskt fortfarande står, som finns i de flesta amerikanska städer, är det också pga USA´s storlek/befolkningsmängd?

Vi är bättre på riva/bygga om saker vi inte använder.

Men du som verkar gilla ratio, har du någon "övergivna sjukhus som står kvar" per capita-statistik att länka?

Tror också på din teori mer än föregående.
Det behöver inte nödvändigtvis gälla sjukhus men övergivna byggnader i överlag. Det finns det ju knappt av i Sverige
Men USA är ju fan rena rama guldgruvan för UE.
Jag har en längre tid funderat på att börja med UE men har inte gjort det pga att det knappt verkar finnas något utbud i Sverige öht.
Får väl fan åka utomlands för det antar jag.

Men om någon annan vet något intressant ställe i Sthlms trakten att utforska upplys mig gärna
Citera
2017-08-05, 04:34
Medlem
SkitArgDuvas avatar
I Norge, Eidsvoll Kommune ska det iaf finnas ett, första patienten skrevs in där 1913 tror jag.. olika modernt där dock.. sista nedlagda huset av sjukhusområdet lades ner 2013. Väldigt fint men sliten byggnad när man kikar på det äldsta av dessa.
Citera
2017-08-05, 09:24
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Varför skulle det finnas övergivna sjukhus i Sverige? Om det är någonstans man alltid hittar folk som köar i timmar så är det väl på sjukhusen?

För inte allt för många år sedan fanns det en del övergivna sjukhus, sjukhem och liknande.
Citera
2017-08-11, 21:25
Medlem
Earees avatar
Jag vet minst ett övergivet sjukhus/sjukhem i Storstockholm som är i rätt bra skick. Men man kan inte riktigt förvänta sig samma sorts objekt som i USA. Norge är ett hett tips också

Att inte börja UEa för att du inte vet några feta ställen känns ju lite dumt. Man måste ju börja någonstans!
Citera
2017-08-30, 15:42
Medlem
Finns en del som filmats i sverige nyligen, kolla Lets Feast kanal.
Finns ju även "lyckliga gatan" en gata övergivna villor om det lockar
Citera
2017-10-08, 15:41
Medlem
La-Habanas avatar
du kan börja genom att besöka beckomberga kanske finns något gamla del av platsen kvar typ källare eller förråd som har inte blivit förstört än
Citera
2017-10-08, 16:32
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Sanatorier (vård/slutskede av tbc-patienter) finns lite här och där.
Ett välbevarat finns utanför Ulricehamn. Väldigt intressant.
Citera
2017-10-08, 21:38
Medlem
La-Habanas avatar
oj då försiktig stiga in på natten i sån plats
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto