2009-08-18, 07:51
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alegi
Hur gör man en sen anmälan?

På studera.nu går det inte eftersom det fortfarande står att anmälningarna är stängda pga för sen anmälan, måste man maila respektive skola att man är intresserad? eller hur funkar det?

Att du inte kan lämna en sen anmälan via studera.nu kan bero på två saker:

1) Lärosätet ifråga använder egentligen studera.nu för sena anmälningar, men den utbildning du vill söka till är stängd för att de redan har antagna och reserver så det räcker och blir över.

2) Lärosätet använder inte studera.nu för sena anmälningar överhuvudtaget. Detta är troligt om inte ett enda program eller en enda kurs är öppen för anmälan på studera.nu.

Kolla på lärosätets hemsida vad som gäller.
Citera
2009-08-19, 13:49
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har redan blivit antagen till ett prgram (vilket skedde i det andra urvalet för övrigt). Det är något som jag egentligen inte vill läsa, så gjorde en återanmälan på några andra program som nödlösning. Idag fick jag besked om att jag har kommit in på ett återanmält program.

Är det för sent att tacka ja till den nya utbildningen och försöka fixa bostad innan den 24 augusti (uppropet är då)? Det är bara några dagar kvar, så vet inte hur mycket jag hinner med. Dvs kurslitteratur, bostad etc. Jag vill nämligen gå på detta program istället för det program som jag tidigare blev antagen till.
Citera
2009-08-19, 14:04
Medlem
frosses avatar
Kan man fortfarande hoppas på att en sen anmälan går igenom, dvs att dom erbjuder mig en plats?
Citera
2009-08-20, 10:43
Medlem
I Got Erections avatar
Nu är det så här att jag tackade nej till min plats, då jag kände att jag ville ta ett sabbatsår från plugget. Jag kom in på mitt förstaval och har hört att man har kvar sin plats i ett år, stämmer detta? Skulle nämligen vilja hoppa på denna utbildning till nästa höst, och det vore inte helt fel att ha en garanterad plats.
Citera
2009-08-20, 10:47
Medlem
qlx123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I Got Erection
Nu är det så här att jag tackade nej till min plats, då jag kände att jag ville ta ett sabbatsår från plugget. Jag kom in på mitt förstaval och har hört att man har kvar sin plats i ett år, stämmer detta? Skulle nämligen vilja hoppa på denna utbildning till nästa höst, och det vore inte helt fel att ha en garanterad plats.

Nej det stämmer inte. Det finns undantag för folk som gör militärtjänst vad jag vet.
Citera
2009-08-20, 10:50
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I Got Erection

Du har inte kvar din plats en sekund efter att du tackat nej.
Citera
2009-08-20, 11:10
Medlem
I Got Erections avatar
Ajdå, då har jag fått det om bakfoten då. Nåväl, bara att söka igen till nästa år då. Tack för svaren.
Citera
2009-08-20, 13:40
Medlem
Nu undrar jag en sak... jag kom in på programmet jag ville i andra antagningen och fick papper hemskickade om nollning etc. På checklistan på saker man bör göra innan man börjar står det att man ska svara JA till VHS för att få behålla sin plats. Det jag undrar är om man behöver göra något annat än att visa sig på uppropet när man har blivit antagen. Kollade nämligen på VHS hemsida och hittade inget vettigt.

Blev lite rörigt nu men skitsamma. Min teori är att uppmaningen bara gäller första antagningen, då jag ändå tackade ja till programmet, som jag då fortfarande stod i kö till.

En annan sak är att programmet som jag nu kommit in på och vill gå var mitt andrahandsval, och jag står fortfarande i kö till mitt förstahandsval. Finns det någon risk att andrahandsvalet stryks till förmån för förstahandsvalet?

Fan vad jag är kass på sådant här...
Citera
2009-08-20, 13:50
Medlem
Jag står som reserv <20 till juristprogrammet efter andra antagningsfasen. Finns det någon chans att jag kan komma in?Finns det ett så kallat tredje urval? och i så fall när sker det?
Citera
2009-08-20, 13:53
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skummis
Nu undrar jag en sak... jag kom in på programmet jag ville i andra antagningen och fick papper hemskickade om nollning etc. På checklistan på saker man bör göra innan man börjar står det att man ska svara JA till VHS för att få behålla sin plats. Det jag undrar är om man behöver göra något annat än att visa sig på uppropet när man har blivit antagen. Kollade nämligen på VHS hemsida och hittade inget vettigt.

Blev lite rörigt nu men skitsamma. Min teori är att uppmaningen bara gäller första antagningen, då jag ändå tackade ja till programmet, som jag då fortfarande stod i kö till.

Det låter som att de skickat ut samma välkomstbrev som till de som antogs i urval 1, utan att redigera informationen lite.
Det har hänt förr.
Via studera.nu finns ingen möjlighet att tacka Ja efter urval 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Skummis
En annan sak är att programmet som jag nu kommit in på och vill gå var mitt andrahandsval, och jag står fortfarande i kö till mitt förstahandsval. Finns det någon risk att andrahandsvalet stryks till förmån för förstahandsvalet?

Inte utan att du tillfrågas om det först.
Citera
2009-08-20, 14:00
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirayapiraya
Jag står som reserv <20 till juristprogrammet efter andra antagningsfasen. Finns det någon chans att jag kan komma in?Finns det ett så kallat tredje urval? och i så fall när sker det?

Något nationellt samordnat tredje urval finns inte. Däremot så KAN (inte så vanligt dock) lärosätet kräva att du bekräftar din plats redan före uppropet genom mail, telefon, webbupprop, brev, röksignaler eller hur de nu vill ha det.

Hur länge ett lärosäte kan tänka sig att kalla in reserver som ersättare för avhoppare skiljer från lärosäte till lärosäte och även mellan olika utbildningar på samma lärosäte.
Det kanske är svårt att prata om någon generell tid, men två veckor in på ett program har jag hört vid olika tillfällen från olika högskolor så det kanske kan vara en fingervisning.
Men som sagt, varje lärosäte bestsämmer själva.
Citera
2009-08-20, 15:15
Medlem
Var det ingen som kunde hjälpa mig?

https://www.flashback.org/showpost.php?p=18241358&postcount=2292
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in