Citat:
Ursprungligen postat av
sazed
För mig och många andra verkar det som att du missförstår åklagarens skyldigheter. Menar du att det inte borde blivit något åtal? Under rättegången är det inte åklagaren som ska påvisa oskuld precis. Dock får denna inte hemlighålla saker som kan påvisa oskuld men igen, det är många med mig som anser att det hållt sig inom vanliga, rimliga gränser. Inget har undanhållits. Att du tycker så är enbart din åsikt och tycke. Sen hur det här skulle bli prejudicerande får ni nog utveckla.
Prejudikat?
Jo, det är många som inte håller med mig och det kan jag ta.
Men tycker du inte att det ger upphov till tvivel då två vittnen har helt olika scenarier då de beskriver vem som satt ned då A fick en avsugning?
Och, då två vittnen har helt olika beskrivningar av avsugning och E**a var vag och även uppgav att hon inte såg själva organet utan enbart huvudrörelser, hade det då inte kunna vara på sin plats att ta rätten till brottsplatsen?
Åklagaren motsatte sig synen trots att vittnena har sett olika saker, eller var något osäkra. Varför så olika eller osäkra vittnesmål? Kanske orsaken var att det var mörkt och svårt att se?
Ytterligare en osäkerhetsfaktor.
Ja, åklagaren skulle självklart ha tagit med de övriga vittnena till domstolsförhandlingen och gett stöd för att hovrätten besökte brottsplatsen. Om vittnena hade förstärkt åtalet, so let it be. Om vittnena hade försvagat åtalet, so let it be. Det viktigaste hade varit att om alla vittnena hade hörts av domstolen och en syn hade tagit plats på brottsplatsen så åklagaren minimerat de tvivel som nu råder.
Personligen så tror jag att A hade frikänts om alla vittnena hade hörts av domstolen.