2017-08-03, 16:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harley70
Jag tänker att man kanske behöver kolla på en äldre modell, bilen ska ha skrotats innan 1998, inte skrotar du en så ny bil? I så fall känns det verkligen misstänksamt.

Så kan det vara. Men tar vi en Nissan Micra av till exempel 1982 eller 1984 års modell ser den i stort sett likadan ut. Nissan Micra kom 1982 och lanserades som 1983 års modell, har jag för mig.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-03 kl. 17:01.
Citera
2017-08-03, 17:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Om Kl*s nu skulle vara "pilotmannen" och han skulle ha haft tillgång till en bil som skrotades före 1998 (skulle vara intressant att veta exakt när) så skulle det för all del ha kunnat vara en äldre, sliten bil, men det skulle också ha kunnat vara en lite nyare bil i hyggligt skick som typ "måste bort". Jag känner att jag har en tendens att se på denna skrotning som skäligen misstänksam i sammanhanget.
Citera
2017-08-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Stämmer bra det....
I media ja det är som att köra på ugglan det .kan va hugget som stucket . Mfl här inne .sko lös eller byxlös kanske det va uppfifter om en väska med skor o som hittades o felciterades . Va tror ni fanns ju skor i väskan o konstigt inte den låg i ekudden med . Tror ni hon va naken med då mycket handlar om befaras våldtäkt tänk om personen med asbergers inte ville råka bli nökrofil då han upptäckt hon saknade livstecken när strykningen gått för långt . Mycket om dör men spåna vidare ni . Helena är i Linköping mer troligt just nu och tyvärr
Citera
2017-08-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om Kl*s nu skulle vara "pilotmannen" och han skulle ha haft tillgång till en bil som skrotades före 1998 (skulle vara intressant att veta exakt när) så skulle det för all del ha kunnat vara en äldre, sliten bil, men det skulle också ha kunnat vara en lite nyare bil i hyggligt skick som typ "måste bort". Jag känner att jag har en tendens att se på denna skrotning som skäligen misstänksam i sammanhanget.

Ja det är intressant. Men det finns väl inget sätt för privatpersoner att kolla på vilka bilar personer ägt om jag fattat det rätt. Får försöka med omvägar. Sluttande bakparti och "mindre" stämmer iaf helt ok med en Nissan. Ville bara slänga upp bilspåret lite igen.
Citera
2017-08-03, 17:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Ja det är intressant. Men det finns väl inget sätt för privatpersoner att kolla på vilka bilar personer ägt om jag fattat det rätt. Får försöka med omvägar. Sluttande bakparti och "mindre" stämmer iaf helt ok med en Nissan. Ville bara slänga upp bilspåret lite igen.

Nja, jag vet faktiskt inte om privatpersoner kan komma åt ett sådant register. Idag är det ju annars lätt för polisen att kolla allt möjligt, när alla uppgifter ligger på data (som Transportstyrelsen, en generaldirektör, regeringen, ministrar samt tidigare regering så vackert har lämnat ut till alla möjliga länder). Men om man ändå ska kunna komma åt äldre data i ämnet (tyvärr vet jag inte vilket år bilregistret digitaliserades) har jag för mig att man måste sätta sig och leta på gamla band i något "bunkerarkiv" utanför Kumla. Någonstans i de krokarna i alla fall finns äldre uppgifter lagrade på gamla magnetband.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-03 kl. 17:41.
Citera
2017-08-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75

Ja, det är ett väldigt intressant spår! Men hur ska vi få reda på årsmodell? Frustrerande! Spontant så vill jag minnas att min vän som hade sin första bil ihop med sina syster fick en ny bil av sina föräldrar!
.. och är det inte det ganska vanligt nu också! Att ungdomar som precis har fått körkort har ganska nya bilar? Tycker jag ser det hela tiden ..
Citera
2017-08-03, 17:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Ja, det är ett väldigt intressant spår! Men hur ska vi få reda på årsmodell? Frustrerande! Spontant så vill jag minnas att min vän som hade sin första bil ihop med sina syster fick en ny bil av sina föräldrar!
.. och är det inte det ganska vanligt nu också! Att ungdomar som precis har fått körkort har ganska nya bilar? Tycker jag ser det hela tiden ..

Lite OT, men idag är det så lätt att få tag i pengar. Vi överöses med låneerbjudanden och kraven för att få lån är inte särskilt högt ställda. Hörde jag ordet lånebubbla?
Citera
2017-08-03, 17:44
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Nja, jag vet faktiskt inte om privatpersoner kan komma åt ett sådant register. Idag är det ju annars lätt för polisen att kolla allt möjligt, när alla uppgifter ligger på data (som Transportstyrelsen, en generaldirektör, regeringen, ministrar samt tidigare regering så vackert har lämnat ut till alla möjliga länder). Men om man ändå ska kunna komma åt äldre data i ämnet (tyvärr vet jag inte vilket år bilregistret digitaliserades) har jag för mig att man måste sätta sig och leta på gamla band i något "bunkerarkiv" utanför Kumla. Någonstans i alla fall finns äldre uppgifter lagrade på gamla magnetband.

Jag har vid ett par tillfällen, när jag köpt begagnad bil, begärt att få ut information om tidigare ägare på bilen. Men detta har jag gjort efter att jag har köpt bilen och fått den registrerad på mig.

Men om man kan få ta del om tidigare ägare på ett fordon som man inte själv äger, vet jag dock inte.

Men jag tror faktiskt att det kan vara möjligt att få information om tidigare ägare på ett fordon man inte äger.

Sverige är ju, på gott och ont, väldigt "öppna med allt". Utgångspunkten är att i stort sett allt ska vara offentligt. Om det finns särskilda skäl eller liknande, så kan viss information vara mer svåråtkomlig.
Senast redigerad av Pajosv 2017-08-03 kl. 17:49.
Citera
2017-08-03, 17:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag har vid ett par tillfällen, när jag köpt begagnad bil, begärt att få ut information om tidigare ägare på bilen. Men detta har jag gjort efter att jag har köpt bilen och fått den registrerad på mig.

Men om man kan få ta del om tidigare ägare på ett fordon som man inte själv äger, vet jag dock inte.

Fast grejen är då att då har du en bil att söka på - det har vi inte nu. Att få ut information om tidigare ägare på en bil och så är inget problem. Problemet är att vi inte kan söka på en person och få reda på vilka fordon som den personen har ägt.
Citera
2017-08-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv

Problemet är ju att vi inte har något reg.nr alls. Så vi vill hitta bilar på ett visst personnummer. Kan väl iofs tänka mig att åka till ett arkiv någon dag om det nu finns en möjlighet. Ang äldre/nyare bilar så var det nog mer vanligt på tidigt 90-tal att man köpte en lite äldre, häckig bil i 20årsåldern.
Citera
2017-08-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsana
I media ja det är som att köra på ugglan det .kan va hugget som stucket . Mfl här inne .sko lös eller byxlös kanske det va uppfifter om en väska med skor o som hittades o felciterades . Va tror ni fanns ju skor i väskan o konstigt inte den låg i ekudden med . Tror ni hon va naken med då mycket handlar om befaras våldtäkt tänk om personen med asbergers inte ville råka bli nökrofil då han upptäckt hon saknade livstecken när strykningen gått för långt . Mycket om dör men spåna vidare ni . Helena är i Linköping mer troligt just nu och tyvärr
Jag brukar inte klaga på hur folk skriver. Oftast förstår man texten. Men din text är omöjlig att förstå. Snälla, läs igenom och sätt ut punkter och kommatecken så texten blir läsbar.
Citera
2017-08-03, 17:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Att skrota en bil betyder inte att den avregistreras och omedelbart försvinner. Hade en bilskrot på 90-talet fått in en lite nyare bil i hyggligt skick, hade den blivit stående i många år innan pressning eller sålts vidar till en ny ägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in