Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Nja, jag vet faktiskt inte om privatpersoner kan komma åt ett sådant register. Idag är det ju annars lätt för polisen att kolla allt möjligt, när alla uppgifter ligger på data (som Transportstyrelsen, en generaldirektör, regeringen, ministrar samt tidigare regering så vackert har lämnat ut till alla möjliga länder). Men om man ändå ska kunna komma åt äldre data i ämnet (tyvärr vet jag inte vilket år bilregistret digitaliserades) har jag för mig att man måste sätta sig och leta på gamla band i något "bunkerarkiv" utanför Kumla. Någonstans i alla fall finns äldre uppgifter lagrade på gamla magnetband.
Jag har vid ett par tillfällen, när jag köpt begagnad bil, begärt att få ut information om tidigare ägare på bilen. Men detta har jag gjort
efter att jag har köpt bilen och fått den
registrerad på mig.
Men om man kan få ta del om tidigare ägare på ett fordon som man inte själv äger, vet jag dock inte.
Men jag tror faktiskt att det kan vara möjligt att få information om tidigare ägare på ett fordon man inte äger.
Sverige är ju, på gott och ont, väldigt "öppna med allt". Utgångspunkten är att i stort sett allt ska vara offentligt. Om det finns särskilda skäl eller liknande, så kan viss information vara mer svåråtkomlig.