2017-08-03, 15:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jaja, JM är det minsta och yngsta barnet och visst vill hon ha sitt barndoms paradis som det var...
Det är inte i ägo sen barndomen och JM är en pengakåt hynda gällande drivkrafter.
Citera
2017-08-03, 15:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ett tecken på hur mycket begreppet spridits i populärkultur finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_syndrome#In_popular_culture

Frågan är om JM kommer att kunna tävla med den uppmärksamhet som Nils Bejerot, Janne Olsson, Clark Olofsson och Kristin Enmark indirekt har fått genom begreppet "Stockholmssyndromet". Man vet ju aldrig vad som händer i media. Arboga har nog t.ex. svårt att ta till sig JM som en dotter till staden...

OJ och gisslansituationen vid Norrmalmstorg är exempel på fall med stora delar i direktsändning. Det tycker media om! Både OJ och Clark var dessutom kändisar! JMs anteckningar på kollegieblock som hon visar upp för pressen i tingsrätten är inte lika spektakulärt. Intresset för JM i media kommer nog av olika orsaker att ebba ut ganska snart efter att hon är "på plats", där hon hör hemma.

Jaa, JM blir väl då rimligen känd för motsatsen till Stockholmssymdromet -- Arboga-syndromet? Med AG som den mest signifikativa aktören:

Det har visat sig att den normalt mycket starka modersanknytningen som en förälder får till skänks av naturen och försynen redan hos tämligen små barn kan brytas av tillräckligt vårdslös förälder som lever efter tveksamma moraliska riktlinjer och som dessutom mer specifikt försöker utnyttja samhällets och sina egna barns moraliska förväntningar på en förälder för att -- genom att överskrida dessa på det grövsta sätt -- framstå som desto otroligare gärningsman, exv. genom att inte dra sig för att försöka tvinga ett alibi ur sitt underåriga barn medan hon lurar med sig en nyanländ flykting för att blodtörstigt försöka slakta det underåriga barnets kära morföräldrar. På årsdagen av den dag vi har idag. Syndromet har därför kommit att kallas för Arbogasyndromet efter den ort där den unge mannen bodde. Eller "Inte skulle väl jag"-syndromet, efter mammans mest utnyttjade retoriska fras, under skydd av vilken hon begått sina skändliga dåd mot sina egna intet ont anande närmaste anhöriga vid den sommaridyll där familjen velat skapa starka band och positiva minnen.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-03 kl. 16:04.
Citera
2017-08-03, 15:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
JBs berättelser känns ändå IMO långt från vattentäta och ibland säger hon emot sig själv. Det kan ju finnas flera tänkbara förklaringar till denna tendens:
– JB försöker skydda sig själv. Hon kan t.ex. ha varit barnvakt under mordet på Aki.
– JB försöker skydda JM.
– JB försöker skydda JJ eller någon annan som JJ förmedlat och som det är farligt att prata om (t.ex. "boxaren"?).
– JM har svårt att hålla ihop vad som hänt. Intensivt drogande har gjort sitt.

Jag skulle ha sagt attt med tanke på vad som funnits mot JJ så får misstankarna anses tekniskt sett höga, och polisens intresse för honom (och henne) som synnerligen involverade är i högsta grad motiverat -- och det allmännas intresse av att reda ut sörjan får ses som betydande.

Så lite "förhörsteknik" kan ju vara på sin plats. Åtminstone till han tar ner sin snyftning från fejan eller förklarar vad den syftar på.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-03 kl. 16:05.
Citera
2017-08-03, 15:34
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är inte i ägo sen barndomen och JM är en pengakåt hynda gällande drivkrafter.
Den har funnits där sedan 1999 tror jag det var. Sedan JM var 23-24 år... det är ganska länge..
Att JM är en läskig person som säger "som systrar vi delar, jag tar det hela..." håller jag med om!
Citera
2017-08-03, 15:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
"Det kan finnas en koppling mellan morden rörande motiv."

Då ämnar jag delge mitt karamellrecept. För diskussionens väl och ve: Det är INTE barnen som är i huvudfokus som några mördare. Det är partier som betonar hur JM kan ha resonerat.

JM undanhåller hur Aki dog och säger flertal andra dödsorsaker och platser istället:
"Det var mina föräldrars lantställe, jag kunde inte säga sanningen, att min man hade dött på deras lantställe."

För att:
(..) ge mig det dåliga samvetet att nu säljer vi det här för nu kan vi inte vara där igen."
"De skulle skylla på mig, att jag tog dit.."

"Jag är det svarta fåret, mig lägger de all skuld på."

Sen fortsätter hon berätta att de av och till pratat om att sälja Granliden men skjutit upp det. JM igen om man skalar bort hennes självömkan:

"Ja men de tänkte så här men vi kanske skjuter upp det. Det här är det verkligen liksom gett dom en orsak och den orsaken skulle bero på mig för att ge mig skulden."

Över till Julia:
"Fhl: Hon talar ju inte om hur det gått till för mormor och morfar, hur Aki hade dött?
JB: Nej, det ville hon hålla väldigt hemligt för hon var rädd att mormor skulle sälja."

JM är uppenbart besatt av Granliden redan vid Akis död; att det inte på villkors vis får säljas och därav döljer hon att han dött därute.
När sen mäklaren står på trappan och hon inte får köpa så ska föräldrarna sonika mördas.

När MR är och hämtar möblerna så beskriver hon i brev från december att "på resans gång får han (av mig den 2/8) veta att mina föräldrars lantställe är värt mycket pengar. Jag säger den 2/8 till M att "mycket pengar" och pekar på huset."

Det är troligen ett indirekt ekonomiskt motiv. JM lär klara sig, hon får de facto får in miljonbelopp. Men det är Granliden som inte på villkors vis får hamna i nån annans händer än hennes.

Akis död hade blivit en anledning till att sälja - det hade skyndat på en försäljning, fått dem att fatta beslutet.

I brev framkommer att hon funderat på att öppna HVB-hem där med hästar och annan fritidsverksamhet. JM är helt besatt av flyktingverksamheten och kan klassas som pengakåt. Den lukrativa marknaden genererar pengar men det tycks mig finnas ett samröre.

Varför denna extrema besatthet gällande Granliden långt innan mordet på sin far?
I hennes störda värld var det möjligen via Akis livförsäkring hon skulle bygga sitt flyktingimperium och ansökte först om 6 miljoner.
Hon uppger att hon även haft diskussioner att köpa mark där av sin far, hon säger att hon och Aki var ovänner om detta på bryggan, att hon föreslagit att de ska köpa Granliden och flytta dit alternativt köpa mark.
Den diskussionen har garanterat funnits, men inte på bryggan.

Hon har nu öppnat en fond i sin fars namn för att värna om dessa flyktingar. Hon tycks se sig som en slags urmoder för denna rörelse; come to mama.
Hon fortsätter i samma hjulspår nu som tidigare och jagar sina visioner, nu har hon skapat en fond i sin fars namn.

"B: Men du pratar ju om vad han tycker och hur han…men själv då, hur tänker du runt det här att din pappa är mördad?
J: Ja och jag önskar att det var min mamma som hade blivit mördad istället."

Mamma är brännpunkten för hon är den drivande kraften bakom en försäljning. Helst skulle båda väck men om nån nödvändigtvis var tvungen att överleva är modern värst ur denna synpunkt. Hon förhindrar dels att JM fritt kan manipulera sin far och hon är kanske var mer drivande att Granliden ska säljas. Redan 2015 är det mamman som det primärt ska döljas för.

I JMs mindmap återkommer ägandet av Granliden, men denna gång JJ. Detta verkar ha varit ett diskussionämne i familjen.
" Jafar tror att Granliden blir "deras". Han har pratat om att det skulle vara ett perfekt ställe att "odla" på."

I brev till JB så mutar hon dem med en miljon om de hjälper henne komma ut via falskt alibi. Det ter sig som om en gård, en verksamhet är centralt ämne. Blir det inte Granliden så försöker hon fresta med att köpa en gård:
"Julia o Jafar, Jag kommer ge er 1 milj David kommer få 500.000. Sen kan vi köpa en gård tillsammans alla 3. Älskar er all så himla mycket vet ni.. "

Hennes vinstdrivande företag har kraschat via sexfilmen. Strax innan mordet på sin far etableras en ny affärsverksamhet med Akis arbetsgivare, JB skulle läras upp, JJ skulle vara tolk. Det behövs givetvis ett företag inom branschen.

JM blev dock stressad och skenade pga mäklaren. Barnen är inte med på banan (om ens medvetna) JJ vägrar enligt MR, de har väl ett legalt köp i åtanke - därför måste MR ut ur bilden. Han blir ombedd att ignorera henne, att dra, får förklarat hur farlig hon är som intierat mord på Aki. JJ påstås till och med ha betonat allvarsgraden via att delge honom att hon låg bakom mordet på Aki, han sägs inkludera sig själv till och med.

Hennes diskussion om att köpa Granliden startar i början av året (uppgift UE), hon har fått snurr på företaget. Sen frågar hon sin mor via sms i juni varav hon svarar nej då hon upplever hela situationen för infekterad samt att de även har en dotter till att ta hänsyn till arvmässigt. Hon frågar sen flertal gånger när visningen ska ske då mäklare kopplats in.

Hon tjatar dagligen på MR, börjar med en pistol:
"(..) jag behöver den till någon annan som i sin tur ska utföra någonting, något ärende. Men sen började hon tjata och sen sa hon, antingen är det du som ska göra den eller ska du försöka få tag på någon annan och leja någon annan som skulle göra det. Jag sa nej hela tiden, till slut hände den här händelsen. Jag tänkte hon kanske eventuellt ångrar och jag försökte förklara för henne, det är dina föräldrar. Oavsett hur mycket jag sa till henne, hon, gick inte ur henne."

Hon pratar karma i sammanhanget flera ggr, sammanför själv morden, men det sammanfaller troligen inte bara via att det är mord på Granliden på Akis födelsedag.
Jag tycks mig ana en röd tråd mellan morden med Granliden i epicentrum som motiv; att det ter sig som en flerårig planering, långsiktig plan. Ända sen 2015 sägs föräldrarna ha övervägt att sälja Granliden (ännu tidigare? Slutet på 2014?), att ha funderat fram och tillbaka. JM och Aki gifter sig varav jag tror Aki blir ett redskap till att erövra Granliden - men det strular med livförsäkringen och en försäljning kommer akut upp på tapeten.

.. och varför är detta så intressant då? Gäsp. För att jag undrar om det ger ett starkare indicium beträffande mordet på Aki den 3 augusti. Att JM är en kallblodig mördare råder ingen tvekan - men är hon mer långsiktigt planerande än man kan tro via en extrem fixering?

Bra.
Jag har aldrig sett några konstigheter i att JM är kapabel till långsiktig planering.

Jag skulle säga att JM mördar AP för att han ligger "fel till" vad gäller JM:s framtid och i stället utnyttjas för att komma över ett kapital med vilket JM kan starta ett företag som sen kan köpa Granliden. Eller, att hon kan köpa själv. Men det är nog en del i att sälja in idén hos föräldrarna att nu ska jag inte ha stugan för mig själv allena (och systern hamnar på kant) utan den ska användas till behjärtansvärt ändamål. (Vilket kanhända inte AM tyckte.) Drunkmingen vid bryggan är säkert vid den tidpunkten en pusselbit, det ska bidra till familjens vilja att sälja, och då kan JM:s företag köpa, med de 30 silverpenningarna. Att det "inte får komma ut" från JM är logiskt i så måtto som hon då kan säga att hon inte ville att det skulle förstöra atmosfären (att hon berättat) -- vilket skulle göra hennes avsikter mindre uppenbara för föräldrarna. Mordet på AP sitter som en smeck i JM:s hänsynslösa maktplaner.

Så det finns all anledning att tro att JM är förmögen till långsiktiga och kallhamrade överväganden, och som du skriver är Granliden motivet redan första gången.

Granliden skulle säkert vara juvelen i kronan på hennes behjärtansvärda framtidsplaner.

AP måste i alla händelser ur vägen.

Om hon är korkad eller spelar korkad är i sig inte argument mot att hon klarar av det ovan beskrivna.

Och det finns inget som hindrar att hon haft för avsikt att inte göra det till flyktinghem i slutändan ändå -- hon kanske skulle rusta upp och bygga till det med statliga medel och sedan ändå använda det själv eller sälja det dyrt.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-03 kl. 15:56.
Citera
2017-08-03, 15:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Den har funnits där sedan 1999 tror jag det var. Sedan JM var 23-24 år... det är ganska länge..
Att JM är en läskig person som säger "som systrar vi delar, jag tar det hela..." håller jag med om!
Det är med andra inget barndomsställe. Hon fick barn som 18 åring och bodde med MB.

Vid en snabb (men slarvig) koll ses följande boendemönster:
1993, som 18 åring, får hon som sagt barn med MB, bor samman och gifter sig sen. Yngsta barnet föddes -97, datum separation okänd men relationerna verkar gå i varann. Adress icke känd i skrivande stund.
Sägs ha träffat PG 2000 eller 2001 enligt honom själv.
2004-2010 - Sambo med PG. Hammarby köps, sen bor de på Vedbergsgatan.
2011 träffar hon Aki som flyttar till henne. JM bor fortfarande på Vedbergsgatan.
2012 köps huset på Kungsladugårdsgatan.
2014 ser hon till att få nuvarande lägenhet Grankvistvägen i miljonklassen av sin far via lögner om Aki.

Hon är i skrivande stund 42 år och ovanstående ser jag då rakt inte som att hon flyttat runt ofta, speciellt inte med tanke på att det är hus via relationer med barnens fäder vilket lär klassas som stabilititet socialt sett.
Citera
2017-08-03, 16:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag skulle säga att JM mördar AP för att han ligger "fel till" vad gäller JM:s framtid och i stället utnyttjas för att komma över ett kapital med vilket JM kan starta ett företag som sen kan köpa Granliden. Eller, att hon kan köpa själv.

Enligt JM själv vägrar Aki flytta till Granliden - argumentet från Aki heter då "jag vill till Strömstad".
Enligt Akis anhöriga gillade han inte platsen.
Jag tar det för en sanning om Strömstad plockas bort (taktik JM: att använda viss sanning att bygga lögner på som sagt).
Han kan inledningsvis ha varit önskvärd i nån mer verksamhet än kebabvagnar. Har inte funderat kring dessa omständigheter. Hur som haver blir han snarare en inkomstbringande källa själv.
Citat:
Men det är nog en del i att sälja in idén hos föräldrarna att nu ska jag inte ha stugan för mig själv allena (och systern hamnar på kant) utan den ska användas till behjärtansvärt ändamål. (Vilket kanhända inte AM tyckte.)
Inledningsvis fanns inga motsättningar gällande JM. Pappa har snällt räddat henne från draken Aki.
Däremot behövs det kapital för att inhandla ett sådant ställe - det har inte JM i rådande stund då Aki mördas. Det ska livförsäkringen reda ut. Men det får som sagt inte komma fram till mormor att Aki drunknat där, det kan påskynda försäljningen.
JM behöver en tidsfrist men IF är besvärliga..
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 16:06.
Citera
2017-08-03, 16:07
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
JBs berättelser känns ändå IMO långt från vattentäta och ibland säger hon emot sig själv. Det kan ju finnas flera tänkbara förklaringar till denna tendens:
– JB försöker skydda sig själv. Hon kan t.ex. ha varit barnvakt under mordet på Aki.
– JB försöker skydda JM.
– JB försöker skydda JJ eller någon annan som JJ förmedlat och som det är farligt att prata om (t.ex. "boxaren"?).
– JM har svårt att hålla ihop vad som hänt. Intensivt drogande har gjort sitt.

Konstaterat för länge sedan här i tråden att JB inte är riktigt riktig i huvudet
Om det sedan är genetiskt (arvet efter mor) eller socialt (förvärvat under uppväxten) låter jag vara osagt.
JB förhör och vittnesmål visar ju att hon inte bara är en skruv lös, utan en hel verktygslåda
Citera
2017-08-03, 16:12
Medlem
MR inte över 21 enligt Expressen: "Nu visar undersökningen att allt "talar för att den undersökte är 18 år eller äldre". Men den visar inte att han är över 21 år. Därför kommer han troligtvis inte dömas till livstids fängelse."
Citera
2017-08-03, 16:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
MR inte över 21 enligt Expressen: "Nu visar undersökningen att allt "talar för att den undersökte är 18 år eller äldre". Men den visar inte att han är över 21 år. Därför kommer han troligtvis inte dömas till livstids fängelse."
Det var synd men rätt förväntat. Får hoppas på 14 år då.

I sista utspelen från JM gällande ljudfilen så tyckte hon han kunde utvisas på stört. Kärleken är inte stabil. Hoppas det retar skallen av henne om hon får livstid.
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 16:17.
Citera
2017-08-03, 16:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Enligt JM själv vägrar Aki flytta till Granliden - argumentet från Aki heter då "jag vill till Strömstad".
Enligt Akis anhöriga gillade han inte platsen.
Jag tar det för en sanning om Strömstad plockas bort (taktik JM: att använda viss sanning att bygga lögner på som sagt).
Han kan inledningsvis ha varit önskvärd i nån mer verksamhet än kebabvagnar. Har inte funderat kring dessa omständigheter. Hur som haver blir han snarare en inkomstbringande källa själv.

Inledningsvis fanns inga motsättningar gällande JM. Pappa har snällt räddat henne från draken Aki.
Däremot behövs det kapital för att inhandla ett sådant ställe - det har inte JM i rådande stund då Aki mördas. Det ska livförsäkringen reda ut. Men det får som sagt inte komma fram till mormor att Aki drunknat där, det kan påskynda försäljningen.
JM behöver en tidsfrist men IF är besvärliga..

Att han dör där arbetar lite "both ways" vad gäller argument -- det ska inte nämnas för tidigt men kan plockas fram när det passar.

Husbil är "motsatsen" till sommarstuga så i det ljuset finns en dimension att stugan inte optimalt fyller sitt syfte för det äldre paret redan då då Aki dör.

Att det finns tyck och tänk hit och dit om vart de ska ta vägen etc behöver man inte fästa så mycket avseende vid alla gånger (vem vet vad som är påtryckning, pulskännande, etc), det betydelsefulla är att det finns en diskussion, ett behov, en framtidsplanering kopplad till de många barnen, försörjning, föräldrarnas ålder och förmåga och systrarnas olika viljor.
Citera
2017-08-03, 16:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Att han dör där arbetar lite "both ways" vad gäller argument -- det ska inte nämnas för tidigt men kan plockas fram när det passar.

Husbil är "motsatsen" till sommarstuga så i det ljuset finns en dimension att stugan inte optimalt fyller sitt syfte för det äldre paret redan då då Aki dör.

Att det finns tyck och tänk hit och dit om vart de ska ta vägen etc behöver man inte fästa så mycket avseende vid alla gånger (vem vet vad som är påtryckning, pulskännande, etc), det betydelsefulla är att det finns en diskussion, ett behov, en framtidsplanering kopplad till de många barnen, försörjning, föräldrarnas ålder och förmåga och systrarnas olika viljor.
Blev full i skratt mitt i det groteska för jag såg en snopen JM framför mig som vill utveckla ett epicentrum, en hondjävuls matrix, ett slags flyktingimperium ... men riskerar hamna i en husbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in