2017-08-03, 11:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar

Fhl är en otrevlig dåre men att ta han för helt inkompetent gällande det med banala i förhörsteknik är kanske inte rättvist. Här gör du så. Till och börja med är det fhl som säger t jb att JM inte skulle klara av att ta aki den långa vägen, det är omöjligt säger han till o med. Varpå jb håller med fhl och säger: "det är ju mest omöjligt på den långa biten".

Real Lies?
Vi kollar om ditt påstående om att det är Fhl som först talar om "den långa vägen" som Aki skulle transporteras till platsen där han sänktes intill bryggan. Jag misstänker att du hade angett dokumentnamn och sida om det fanns någon grund för ditt påstående.
Vi går till källan:
Huvudprotokoll__del_8__8_.pdf, sid 894-927, förhör med JB, 2017-02-16, 13:59-14:53.

Kan konstatera att
"En 60 kilo tung kvinna kan inte bära en 95 kilo tung man.
Det är ju mest omöjligt på den långa biten."

nämns först av JB i förhöret utan att någon sagt något om detta innan. Lite förvånande att fhl inte hänger på och frågar JB hur hon kan veta att Aki har transporterats "den långa biten". Hon vet mer än hon berättar.

Om någon här ska utnämnas till "en inkompetent dåre" så kan vi konstatera att det knappast är fhl. Prosit!

Flera andra intressanta uttalanden av JB
Det finns en hel del andra uppgifter i förhöret. Några exempel (som jag gömmer i en spoiler för att inte skapa wall of text):

–
Citera
2017-08-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Real Lies?
Vi kollar om ditt påstående om att det är Fhl som först talar om "den långa vägen" som Aki skulle transporteras till platsen där han sänktes intill bryggan. Jag misstänker att du hade angett dokumentnamn och sida om det fanns någon grund för ditt påstående.
Vi går till källan:
Huvudprotokoll__del_8__8_.pdf, sid 894-927, förhör med JB, 2017-02-16, 13:59-14:53.

Kan konstatera att
"En 60 kilo tung kvinna kan inte bära en 95 kilo tung man.
Det är ju mest omöjligt på den långa biten."

nämns först av JB i förhöret utan att någon sagt något om detta innan. Lite förvånande att fhl inte hänger på och frågar JB hur hon kan veta att Aki har transporterats "den långa biten". Hon vet mer än hon berättar.

Om någon här ska utnämnas till "en inkompetent dåre" så kan vi konstatera att det knappast är fhl. Prosit!

Flera andra intressanta uttalanden av JB
Det finns en hel del andra uppgifter i förhöret. Några exempel (som jag gömmer i en spoiler för att inte skapa wall of text):

–

Jag håller inte helt med. Uppgifterna att "Vi vet ju exempelvis att Jafar var där ute" kommer väl från MR? Om det skulle finnas andra "dolda" uppgifter om det i Fu skulle väl inte JJ gå fritt omkring som bara medmisstänkt.

Man säger ju också i förhör med JB:
"Men du vi har ju pratat med andra också. Vi pratade med David så klart och han har ju sagt att du och Jafar var där."

Jag tycker nog man kör lite fulspel här med JB.
Citera
2017-08-03, 11:16
Medlem
Egentligen är det hovrättens dom som är mest intressant. För jag kan omöjligt förstå hur domen om Akis död ska kunna stå sig.
Citera
2017-08-03, 11:20
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
GGG-syndromet?
Tänk om det blir så att GGG-syndromet sätter vårt lilla land på kartan ungefär som Stockholms-syndromet en gång gjorde…
Vill bara påpeka att det ändå var en svensk som myntade uttrycket Stockholmssyndromet.

Ikväll är det ett år sedan attacken i sommarstugan.
Och den inbillat sluga Johanna har suttit inspärrad i 11 månader. Tji fick hon...
Citera
2017-08-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Enligt rättegången via jähresten nej. Ett foto taget av rajabis bror på ett uppehållstisstånd ingen id-handling. Fahlander har kontrollerat äktheten vad det gäller dokumentet/bilden som verkar "äkta" men som fahlander säger, det säger inget om sanningen i innehållet, alltså ålder el identitet. Jämför med hur lätt migrationsverket skriver ut nya handlingar med nya namn o nya personnummer. Om vi skulle lita och tro på ett sådant dokument oavsett om det är skrivet i iran el sverige skulle inge åldersbestämning finnas. Jähresten lär få problem.

Ja det är för j-ligt rent ut sagt. Såg att MR i RPUn ändrat födelseland igen. I förhören säger han först att han är född i Irak (måste vara felskrivning) och senare Afghanistan. Han uppger tom stad och provins i Afghanistan. Men nu i RPUn är han född i Iran.
Citera
2017-08-03, 11:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Snart är det dags för den stora finalen på akt 1 i det här dramat, åklagarna ska ju nu lägga fram vad de anser att de tilltalade ska ha för straff, i Johanna Möller,s fall så kan det ju bara bli livstid som begärs allt annat är omöjligt med tanke på de brott hon anses ha begått.

I Mohammed Rajabi,s fall så är jag lite mer tveksam hur de kommer att agera, om deras ålderstestning ger ett positivt resultat för dem (åklagarna) så kommer de att begära livstid, blir resultatet tveksamt så vete fan om de lägger så stor möda på att argumentera för att han skulle vara över tjugoett.

Hikes stackaren får sitta där och försöka jobba för sin klient som redan har letat efter en ersättare troligen bakom Hikes rygg, måste ju kännas sådär även om det helt säkert är skönt att slippa en så pass tossig klient som Johanna Möller.

Jähresten kommer ju att slåss med näbbar och klor för att Rajabi ska bedömas som underårig, vi får se hur det går med den saken.

Cirkus Möller fortsätter.

MRs ålder
RMV har i dag, inte överraskande, gått ut med att dom kanske inte kan fastställa om MR var 21 eller mer då mord och mordförsök på Göran och Anki utfördes.
De osäkerheter som finns vid de metoder som används karaktäriseras bl.a. av att man ungefär kan säga att:
– Man kan fastställa en trolig ålder, men med viss felmarginal.
– I åldersintervallet upp till ca 20 år kan felet vara så stort som upp till ca två år.
– Vid högre ålder kan felet vara större.
Detta har bidragit till att göra åldersbestämning kontroversiell i Sverige. Så till den grad att vi under lång tid inte testat 25-30-åringar som uppgett att dom är under 18 för att bli behandlade som ensamkommande i Sverige.
RMVs besked kan t.ex. bli att MR "troligen är 20 eller äldre". Då kommer rättens avgörande att baseras på den dokumentation av MRs ålder som redovisats.

Domen
Jag tror att den skrivna domen kommer att ha stor betydelse. På flera sätt, bl.a.:
– Media kommer att läsa och analysera den.
– HR kommer att läsa den noga vid ett överklagande.

Om domen lyckas sammanställa bevis och indicier på ett bra sätt så minskar det risken för märkliga skriverier i media, á la Dominica Peczynski. Det ökar också chansen för att HR ser vad TR har sett. Det är ett komplicerat fall och få har satt sig in i det ordentligt. Jag är imponerad av bl.a. åklagarnas, men också rättens ordförande, som alla förefaller ha en bra helhetsbild över gärningar och personer.

–
Citera
2017-08-03, 11:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Snart är det dags för den stora finalen på akt 1 i det här dramat, åklagarna ska ju nu lägga fram vad de anser att de tilltalade ska ha för straff, i Johanna Möller,s fall så kan det ju bara bli livstid som begärs allt annat är omöjligt med tanke på de brott hon anses ha begått.

JM:
"tanken har slagit mig för jag tycker att det är så konstigt att min pappa blev dödad på Akis födelsedag, 3 augusti."
Citera
2017-08-03, 11:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det här hon hade sagt om mordet på pappan är nog bland det sjukaste, vidrigaste jag hört:
"Hela Sverige skriker över att en person blivit mördad. Hundratals personer dödar varje dag i de länder killarna kommer från."

Tror hon att folk ska tänka "vafan, ett mord spelar väl ingen roll, tänk på alla flyktingars situation". Liksom rikta fokus på annat. Hur äckligt och empatistört som helst.
Passar sen fint att starta fond till minne av pappan där pengar ska gå till flyktingarna.
Hennes referens ramar är väldigt skeva vilket visar sig i brevet.
Här kan man ana ett liknande resonemang i förhör även om hon förlägger det på afganer. Med mordet och fonden i åtanke som jag nämnde:
"…för de hära killarna så har det ingen betydelse att ta livet av en gammal människa för att kunna försörja massor med människor i sitt hemland. De har inget människovärde, finns inte. "

Man kan försörja massor med folk om en enda gammal människa dör.
Citera
2017-08-03, 12:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja det är för j-ligt rent ut sagt. Såg att MR i RPUn ändrat födelseland igen. I förhören säger han först att han är född i Irak (måste vara felskrivning) och senare Afghanistan. Han uppger tom stad och provins i Afghanistan. Men nu i RPUn är han född i Iran.

Utvisningsplaner?
Citera
2017-08-03, 12:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hennes referens ramar är väldigt skeva vilket visar sig i brevet.
Här kan man ana ett liknande resonemang i förhör även om hon förlägger det på afganer. Med mordet och fonden i åtanke som jag nämnde:
"…för de hära killarna så har det ingen betydelse att ta livet av en gammal människa för att kunna försörja massor med människor i sitt hemland. De har inget människovärde, finns inte. "

Man kan försörja massor med folk om en enda gammal människa dör.

Precis. Försörja med Thailandsresor och champagne och skaldjur. Om mam dräper sitt upphov.

Snuten tackar för lektionen i krishärdsmänniskovärde och vinken i skuldfrågan men föredrar att hålla sig till sak och till svensk lag och rättsuppfattning.
Citera
2017-08-03, 12:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag håller inte helt med. Uppgifterna att "Vi vet ju exempelvis att Jafar var där ute" kommer väl från MR? Om det skulle finnas andra "dolda" uppgifter om det i Fu skulle väl inte JJ gå fritt omkring som bara medmisstänkt.

Fhl uppger att dom vet detta, bl.a. enligt uppgifter från MR. Han berättar inte vilka fler uppgifter dom har om detta. MRs uppgifter om hur mordet på Aki gått till, vet vi att dom är, minst, delvis felaktiga.

Citat:
Man säger ju också i förhör med JB:
"Men du vi har ju pratat med andra också. Vi pratade med David så klart och han har ju sagt att du och Jafar var där."

Jag tycker nog man kör lite fulspel här med JB.

Kan vara fulspel (förhörstaktik?). Jag hittar inte att DB har sagt att JJ var med vid mordet, men det kan ju också vara att det inte publicerats i FUP, p.g.a. förundersökningssekretessen.

–
Citera
2017-08-03, 13:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Vill bara påpeka att det ändå var en svensk som myntade uttrycket Stockholmssyndromet.

Ikväll är det ett år sedan attacken i sommarstugan.
Och den inbillat sluga Johanna har suttit inspärrad i 11 månader. Tji fick hon...

Ett tecken på hur mycket begreppet spridits i populärkultur finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_syndrome#In_popular_culture

Frågan är om JM kommer att kunna tävla med den uppmärksamhet som Nils Bejerot, Janne Olsson, Clark Olofsson och Kristin Enmark indirekt har fått genom begreppet "Stockholmssyndromet". Man vet ju aldrig vad som händer i media. Arboga har nog t.ex. svårt att ta till sig JM som en dotter till staden...

OJ och gisslansituationen vid Norrmalmstorg är exempel på fall med stora delar i direktsändning. Det tycker media om! Både OJ och Clark var dessutom kändisar! JMs anteckningar på kollegieblock som hon visar upp för pressen i tingsrätten är inte lika spektakulärt. Intresset för JM i media kommer nog av olika orsaker att ebba ut ganska snart efter att hon är "på plats", där hon hör hemma.

–
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in