2017-08-03, 14:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
JM?
Blev aldrig fysiskt misshandlad, ingen ser ett dugg men hon skrek så DB rände dit och då sägs de varit ovänner och Aki stod lutat fram över JM ute på balkongen. Han tillkallade polis som tog Aki därifrån.
Nämns via JB och DB i förhör.
Däremot har väl JM påstått misshandel till varenda en för övrigt. Både gällande henne själv och tvillingarna.
Citera
2017-08-03, 14:30
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Det kan finnas en koppling mellan morden rörande motiv."

Då ämnar jag delge mitt karamellrecept. För diskussionens väl och ve: Det är INTE barnen som är i huvudfokus som några mördare. Det är partier som betonar hur JM kan ha resonerat.

JM undanhåller hur Aki dog och säger flertal andra dödsorsaker och platser istället:
"Det var mina föräldrars lantställe, jag kunde inte säga sanningen, att min man hade dött på deras lantställe."

För att:
(..) ge mig det dåliga samvetet att nu säljer vi det här för nu kan vi inte vara där igen."
"De skulle skylla på mig, att jag tog dit.."

"Jag är det svarta fåret, mig lägger de all skuld på."

Sen fortsätter hon berätta att de av och till pratat om att sälja Granliden men skjutit upp det. JM igen om man skalar bort hennes självömkan:

"Ja men de tänkte så här men vi kanske skjuter upp det. Det här är det verkligen liksom gett dom en orsak och den orsaken skulle bero på mig för att ge mig skulden."

Över till Julia:
"Fhl: Hon talar ju inte om hur det gått till för mormor och morfar, hur Aki hade dött?
JB: Nej, det ville hon hålla väldigt hemligt för hon var rädd att mormor skulle sälja."

JM är uppenbart besatt av Granliden redan vid Akis död; att det inte på villkors vis får säljas och därav döljer hon att han dött därute.
När sen mäklaren står på trappan och hon inte får köpa så ska föräldrarna sonika mördas.

När MR är och hämtar möblerna så beskriver hon i brev från december att "på resans gång får han (av mig den 2/8) veta att mina föräldrars lantställe är värt mycket pengar. Jag säger den 2/8 till M att "mycket pengar" och pekar på huset."

Det är troligen ett indirekt ekonomiskt motiv. JM lär klara sig, hon får de facto får in miljonbelopp. Men det är Granliden som inte på villkors vis får hamna i nån annans händer än hennes.

Akis död hade blivit en anledning till att sälja - det hade skyndat på en försäljning, fått dem att fatta beslutet.

I brev framkommer att hon funderat på att öppna HVB-hem där med hästar och annan fritidsverksamhet. JM är helt besatt av flyktingverksamheten och kan klassas som pengakåt. Den lukrativa marknaden genererar pengar men det tycks mig finnas ett samröre.

Varför denna extrema besatthet gällande Granliden långt innan mordet på sin far?
I hennes störda värld var det möjligen via Akis livförsäkring hon skulle bygga sitt flyktingimperium och ansökte först om 6 miljoner.
Hon uppger att hon även haft diskussioner att köpa mark där av sin far, hon säger att hon och Aki var ovänner om detta på bryggan, att hon föreslagit att de ska köpa Granliden och flytta dit alternativt köpa mark.
Den diskussionen har garanterat funnits, men inte på bryggan.

Hon har nu öppnat en fond i sin fars namn för att värna om dessa flyktingar. Hon tycks se sig som en slags urmoder för denna rörelse; come to mama.
Hon fortsätter i samma hjulspår nu som tidigare och jagar sina visioner, nu har hon skapat en fond i sin fars namn.

"B: Men du pratar ju om vad han tycker och hur han…men själv då, hur tänker du runt det här att din pappa är mördad?
J: Ja och jag önskar att det var min mamma som hade blivit mördad istället."

Mamma är brännpunkten för hon är den drivande kraften bakom en försäljning. Helst skulle båda väck men om nån nödvändigtvis var tvungen att överleva är modern värst ur denna synpunkt. Hon förhindrar dels att JM fritt kan manipulera sin far och hon är kanske var mer drivande att Granliden ska säljas. Redan 2015 är det mamman som det primärt ska döljas för.

I JMs mindmap återkommer ägandet av Granliden, men denna gång JJ. Detta verkar ha varit ett diskussionämne i familjen.
" Jafar tror att Granliden blir "deras". Han har pratat om att det skulle vara ett perfekt ställe att "odla" på."

I brev till JB så mutar hon dem med en miljon om de hjälper henne komma ut via falskt alibi. Det ter sig som om en gård, en verksamhet är centralt ämne. Blir det inte Granliden så försöker hon fresta med att köpa en gård:
"Julia o Jafar, Jag kommer ge er 1 milj David kommer få 500.000. Sen kan vi köpa en gård tillsammans alla 3. Älskar er all så himla mycket vet ni.. "

Hennes vinstdrivande företag har kraschat via sexfilmen. Strax innan mordet på sin far etableras en ny affärsverksamhet med Akis arbetsgivare, JB skulle läras upp, JJ skulle vara tolk. Det behövs givetvis ett företag inom branschen.

JM blev dock stressad och skenade pga mäklaren. Barnen är inte med på banan (om ens medvetna) JJ vägrar enligt MR, de har väl ett legalt köp i åtanke - därför måste MR ut ur bilden. Han blir ombedd att ignorera henne, att dra, får förklarat hur farlig hon är som intierat mord på Aki. JJ påstås till och med ha betonat allvarsgraden via att delge honom att hon låg bakom mordet på Aki, han sägs inkludera sig själv till och med.

Hennes diskussion om att köpa Granliden startar i början av året (uppgift UE), hon har fått snurr på företaget. Sen frågar hon sin mor via sms i juni varav hon svarar nej då hon upplever hela situationen för infekterad samt att de även har en dotter till att ta hänsyn till arvmässigt. Hon frågar sen flertal gånger när visningen ska ske då mäklare kopplats in.

Hon tjatar dagligen på MR, börjar med en pistol:
"(..) jag behöver den till någon annan som i sin tur ska utföra någonting, något ärende. Men sen började hon tjata och sen sa hon, antingen är det du som ska göra den eller ska du försöka få tag på någon annan och leja någon annan som skulle göra det. Jag sa nej hela tiden, till slut hände den här händelsen. Jag tänkte hon kanske eventuellt ångrar och jag försökte förklara för henne, det är dina föräldrar. Oavsett hur mycket jag sa till henne, hon, gick inte ur henne."

Hon pratar karma i sammanhanget flera ggr, sammanför själv morden, men det sammanfaller troligen inte bara via att det är mord på Granliden på Akis födelsedag.
Jag tycks mig ana en röd tråd mellan morden med Granliden i epicentrum som motiv; att det ter sig som en flerårig planering, långsiktig plan. Ända sen 2015 sägs föräldrarna ha övervägt att sälja Granliden (ännu tidigare? Slutet på 2014?), att ha funderat fram och tillbaka. JM och Aki gifter sig varav jag tror Aki blir ett redskap till att erövra Granliden - men det strular med livförsäkringen och en försäljning kommer akut upp på tapeten.

.. och varför är detta så intressant då? Gäsp. För att jag undrar om det ger ett starkare indicium beträffande mordet på Aki den 3 augusti. Att JM är en kallblodig mördare råder ingen tvekan - men är hon mer långsiktigt planerande än man kan tro via en extrem fixering?
Granliden är ett paradis att vara på för JM. Där är det ombonat och hemtrevligt och långt från alla problem. De har haft det länge och det har varit en fast punkt för JM när hon flyttat runt här och där.
Om man ser på bilderna från Granliden och jämför med de från JMs lägenhet så ser man skillnaden. JM har inte klarat av att skapa en "hemma" känsla hos sig, däremot Granliden där mamma ordnat och pyntat...
Att bli av med Granliden är för JM att tappa en fast punkt och kastas ut i en ständigt turbulent verklighet.
Citera
2017-08-03, 14:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jo, såtillvida man inte upplever ett slags tvång, då är svaret mer i parité.
Meningen efter är lika förunderlig.
"Ni borde gå runt och kolla de personer som har sett sin mamma blivit misshandlad. Förstår du?"

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
JM?

Till saken hör att jag är ganska säker på att ingen uppger sig ha sett JM bli misshandlad.
Däremot finns vittnesmål från flera om målande beskrivningar från JM om hur illa Aki behandlat henne.

– JM blir inte misshandlad, men säger att hon blir det.

– JB blir misshandlad och har blåmärken runt ögon och i ansiktet, men förnekar att något hänt.

Det närmaste som jag hittat som kan tyda på att Aki hotat JM är när DB uppfattade en situation som hotfull och ringde polisen.

Citera
2017-08-03, 14:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Granliden är ett paradis att vara på för JM. Där är det ombonat och hemtrevligt och långt från alla problem. De har haft det länge och det har varit en fast punkt för JM när hon flyttat runt här och där.
Om man ser på bilderna från Granliden och jämför med de från JMs lägenhet så ser man skillnaden. JM har inte klarat av att skapa en "hemma" känsla hos sig, däremot Granliden där mamma ordnat och pyntat...
Att bli av med Granliden är för JM att tappa en fast punkt och kastas ut i en ständigt turbulent verklighet.
Självklart är Granliden henne kärt - men enbart nostalgi och affektionsvärde? JM verkar inte bry sig öht om hur det ser ut - varken hemma eller borta. Det är en anledning till att hon är portad där.

Hon har heller inte flyttat runt "här och där". Hon har haft långvariga relationer med naturlig avgång från bostäder när det tar slut. Förutom sista lägenheten som hennes far köpte via hennes lögner om Aki.
Citera
2017-08-03, 14:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Till saken hör att jag är ganska säker på att ingen uppger sig ha sett JM bli misshandlad.
Däremot finns vittnesmål från flera om målande beskrivningar från JM om hur illa Aki behandlat henne.

– JM blir inte misshandlad, men säger att hon blir det.

– JB blir misshandlad och har blåmärken runt ögon och i ansiktet, men förnekar att något hänt.

Det närmaste som jag hittat som kan tyda på att Aki hotat JM är när DB uppfattade en situation som hotfull och ringde polisen.

Ja? Jag skrev ju det?
Citat:
Blev aldrig fysiskt misshandlad, ingen ser ett dugg men hon skrek så DB rände dit och då sägs de varit ovänner och Aki stod lutat fram över JM ute på balkongen. Han tillkallade polis som tog Aki därifrån.
Nämns via JB och DB i förhör.
Däremot har väl JM påstått misshandel till varenda en för övrigt. Både gällande henne själv och tvillingarna.
Hennes versioner är väl att återkalla larm "oj, nu blev det lugnt, ni kan vända" samt få det till psykisk misshandel som förklaring när det ställs på sin spets i förhör.
INGEN har sett Aki misshandla JM kan jag med gott samvete överbetona, men ALLA har blivit matade med denna bild i hennes krets.

JJ: "Ni borde gå runt och kolla de personer som har sett sin mamma blivit misshandlad. Förstår du?"
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 15:18.
Citera
2017-08-03, 14:38
Medlem
Pethuglins avatar
JB säger i förhör att JJ har blivit erbjuden pengar av JM i utbyte mot att han hotar eller skadar Aki.
JB säger att hon vet inte hur mycket pengar det handlar om.

På slutet av juli kommer det 80000 kr till JJ från JM. JM ska han lånat 80000 kontant av JJ i december. Cash som förhörsledaren uttrycker det och tycker också att det är otroligt att JJ kunnat spara så mycket.

JJ får lön från JM:s företag 8 januari 2016, 17000 kr
28 januari 2016, 21000 kr
I februari kommer det in 52000 kr i lön.

Varför alla dessa pengar i lön när han ska ta varit pappaledig på början av 2016?
Citera
2017-08-03, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Snart är det dags för den stora finalen på akt 1 i det här dramat, åklagarna ska ju nu lägga fram vad de anser att de tilltalade ska ha för straff, i Johanna Möller,s fall så kan det ju bara bli livstid som begärs allt annat är omöjligt med tanke på de brott hon anses ha begått.

I Mohammed Rajabi,s fall så är jag lite mer tveksam hur de kommer att agera, om deras ålderstestning ger ett positivt resultat för dem (åklagarna) så kommer de att begära livstid, blir resultatet tveksamt så vete fan om de lägger så stor möda på att argumentera för att han skulle vara över tjugoett.

Hikes stackaren får sitta där och försöka jobba för sin klient som redan har letat efter en ersättare troligen bakom Hikes rygg, måste ju kännas sådär även om det helt säkert är skönt att slippa en så pass tossig klient som Johanna Möller.

Jähresten kommer ju att slåss med näbbar och klor för att Rajabi ska bedömas som underårig, vi får se hur det går med den saken.

Cirkus Möller fortsätter.
Åldern är en del om MR men man kan faktiskt undra varför alla hans andra brott inte är upptagna? I fallet (FB) Surahammar: Kvinna misshandlad till döds på öppen gata, 2017-08-01 togs alla brott som mördaren begått upp för att man ville visa hur kriminell han är, vilket beteende han står för samt också visa samhället vad man tolererar och inte. Att rättsapparaten har förskönat MR gör att lika in för lagen inte längre gäller. Nu pratar vi påföljdsfrågan och nu märks att åklagarna inte kommer skona MR om de får chansen. Hans trovärdighet var så att säga viktig för att JM skall kunna fällas men trovärdigheten om åldern och därmed hans straff drivs av helt andra faktorer. Synd att åklagarna visar sådan dubbelmoral inför objektivitetsprincipen och jag tror det blir en svettig resa för MR i HR och även strax i TR. Du säger det kommer visas tveksamhet kring den medicinska åldersbestämningen och där kommer du få fel. Man kommer hålla benhårt på den nya lagen om åldersbestämning utan tvekan.
Citera
2017-08-03, 14:49
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Självklart är Granliden henne kärt - men enbart nostalgi och affektionsvärde? JM verkar inte bry sig öht om hur det ser ut - varken hemma eller borta. Det är en anledning till att hon är portad där.

Hon har heller inte flyttat runt "här och där". Hon har haft långvariga relationer med naturlig avgång från bostäder när det tar slut. Förutom sista lägenheten som hennes far köpte via hennes lögner om Aki.
Nej, inte enbart nostalgi. Hon kunde själv inte hålla ordning eller trevligt men på Granliden var det alltid så. (Sedan var hon inte välkommen eftersom hon inte kunde...det är en annan sak)
Jo, hon flyttar runt även om det är långa förhållanden. Granliden är alltid kvar... Hade JM kunnat hade hon nog velat sätta en glaskupa över det för att det alltid skulle vara sommar, bada, fiska kräftor och vara trygg och vara minsta barnet.
När JM åberopar barnperspektivet så är det för sig själv, yngsta och minsta barnet...
Citera
2017-08-03, 14:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
Åldern är en del om MR men man kan faktiskt undra varför alla hans andra brott inte är upptagna? I fallet (FB) Surahammar: Kvinna misshandlad till döds på öppen gata, 2017-08-01 togs alla brott som mördaren begått upp för att man ville visa hur kriminell han är, vilket beteende han står för samt också visa samhället vad man tolererar och inte. Att rättsapparaten har förskönat MR gör att lika in för lagen inte längre gäller. Nu pratar vi påföljdsfrågan och nu märks att åklagarna inte kommer skona MR om de får chansen. Hans trovärdighet var så att säga viktig för att JM skall kunna fällas men trovärdigheten om åldern och därmed hans straff drivs av helt andra faktorer. Synd att åklagarna visar sådan dubbelmoral inför objektivitetsprincipen och jag tror det blir en svettig resa för MR i HR och även strax i TR. Du säger det kommer visas tveksamhet kring den medicinska åldersbestämningen och där kommer du få fel. Man kommer hålla benhårt på den nya lagen om åldersbestämning utan tvekan.
Argumenten är intressanta, dock smått absurda när en viss del ÖVERbetonas - dvs MRs trovärdighet.

Inbillar du dig att JMs högst troligt fällande dom är avhängigt MRs vittnesmål? Att det står helt på egna ben bara för att MR öppnat käften?
Du tror inte att påståenden ska förankras för att via objektivitetsprincipen minska riskerna att fel person sätts dit?
Du tycker inte att JM - utan alibi - rent av pekar ut sig själv i alla lappar och brev?
Förutom motiv och visst modus operandi i kappsäcken som lär ligga henne till last. Du betonar ju själv trovärdighet via historik...
Citera
2017-08-03, 14:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Nej, inte enbart nostalgi. Hon kunde själv inte hålla ordning eller trevligt men på Granliden var det alltid så. (Sedan var hon inte välkommen eftersom hon inte kunde...det är en annan sak)
Jo, hon flyttar runt även om det är långa förhållanden. Granliden är alltid kvar... Hade JM kunnat hade hon nog velat sätta en glaskupa över det för att det alltid skulle vara sommar, bada, fiska kräftor och vara trygg och vara minsta barnet.
När JM åberopar barnperspektivet så är det för sig själv, yngsta och minsta barnet...
Barnperspektiv- för de minsta barnens skull?!

Det är ENBART för att rädda sin egen röv beträffande alibi som hon åberopar detta; att förhindra att AG vittnar.

Edit. Ser att det drar åt syftningsfel via kommatecken i sista meningen. Tar omtag.
JM är ingen person som jagar mysfaktorer om än hon må vara i en narcissistisk bubbla.
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 15:01.
Citera
2017-08-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har också för mig det, men hittade det inte nu. Minns du i vilket förhör det var?

Det stärker IMO misstankarna mot JJ betydligt om det är två helt skilda vittnesmål som placerar honom på platsen för brottet.

Däremot försvåras slutsatser av att några ljuger rätt flitigt och att vissa dessutom plötsligt får tunghäfta.

Ett bra sanningsserum och en säker lögndetektor vore fint att ha vid förhör av "den Möllerska förbannelsen" och några närstående till henne!

Förhören med T*ove är i Protokollbilaga 2017-03-22 del 3(3).
Det är vagt och oklart vad hon överhört. Det är också från T*ove det här med att D*avid sagt att JJ och JB var på Granliden när Aki drunknade kommer.

"Jag hörde att de pratade om drunkningen och sen började J*ulia "Måste du ens prata om det här".
Vet du om J*ulia var där ute?
Ingen aning.
Du
Är det då J*afar säger att han var där? Att han var med vid drukningen?
Han sa aldrig ordagrant att han var där.
Citera
2017-08-03, 15:04
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Barnperspektiv- för de minsta barnens skull?!

Det är ENBART för att rädda sin egen röv beträffande alibi som hon åberopar detta; att förhindra att AG vittnar.

Edit. Ser att det drar åt syftningsfel via kommatecken i sista meningen. Tar omtag.
JM är ingen person som jagar mysfaktorer om än hon må vara i en narcissistisk bubbla.
Jaja, JM är det minsta och yngsta barnet och visst vill hon ha sitt barndoms paradis som det var...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in