2017-07-28, 11:18
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Betyg: 3/5
Tråkigt att den inte gick hem hela vägen. Filmskapande blir inte mycket bättre än så för mig. Har lite av allt som intresserar mig i film från den klaustrofobiska känslan och erotiken till det satans snygga fotot och de allegoriska poänger som görs.
Citera
2017-07-28, 14:48
Medlem
DumBeasts avatar
Någon som har koll om det fortfarande finns några levande forum kring asiatisk film? De flesta som var stora för några år sen känns i princip döda eller så har de återgått till att i princip enbart diskutera gamla kung-fu rullar.
Citera
2017-07-28, 20:15
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Tråkigt att den inte gick hem hela vägen. Filmskapande blir inte mycket bättre än så för mig. Har lite av allt som intresserar mig i film från den klaustrofobiska känslan och erotiken till det satans snygga fotot och de allegoriska poänger som görs.

Jo, jag önskar att jag kunde uppskatta filmen mer då den ändå är hemskt välgjord, men få saker finner jag så fruktansvärt avtändande som just sand. Med ett annat ämnesval (eller miljöbyte) hoppas jag att Hiroshi Teshigahara kan imponera på mig bättre.

En mycket tankevärd film men den lämnade mig tyvärr känslomässigt oberörd.
Citera
2017-07-29, 00:35
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Jo, jag önskar att jag kunde uppskatta filmen mer då den ändå är hemskt välgjord, men få saker finner jag så fruktansvärt avtändande som just sand. Med ett annat ämnesval (eller miljöbyte) hoppas jag att Hiroshi Teshigahara kan imponera på mig bättre.

En mycket tankevärd film men den lämnade mig tyvärr känslomässigt oberörd.

Teshigaharas The Face of Another är den jag gillar bäst av hans filmer, rekommenderas starkt.
Citera
2017-07-29, 07:54
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Teshigaharas The Face of Another är den jag gillar bäst av hans filmer, rekommenderas starkt.

Aha! Den har jag faktiskt med i filmprojektet också så hoppas den faller mig bättre i smaken.
Citera
2017-07-29, 11:40
Medlem
DumBeasts avatar
Jag har inte sett Tsukamotos Fires on the Plain än, men är nyfiken på hur den förhåller sig till hans tidigare filmer. Jag har förstått av tidigare kommentarer att den är ganska blodig men utöver det? Fortsätter den hans utveckling eller är den ett steg tillbaka? The Bullet Man och Kotoko kändes som att han återgick till viss del till samma stil som i Tetsuo men med helt andra frågor.
Citera
2017-07-29, 17:58
Medlem
chessjamts avatar

Omgång B
#9 Fallen Angels (1995), HONG KONG

I Fallen Angels får vi följa några karaktärer som lever ensamma liv i Hong Kong. Det är en yrkesmördare, en självanställd stum egenföretagare och ett par kvinnor vars liv förändras efter att de kommer i kontakt med dessa män.

Jag hade svårt att sammanfatta handlingen till den här filmen då jag ärligt talat inte kan komma på vad för handling som Fallen Angels har. Den verkar mest visa upp det urbana ensamma livet för några personer i HK där jag inte riktigt ser hur det hänger ihop mellan alla de inblandade. Till exempel torpeden och den stumma ynglingen med en konstig definition av kundservice har en scen tillsammans men den gav absolut ingenting till varför vi nödvändigtvis måste följa den ena eller den andra personen.

Fallen Angels lever väldigt mycket på sin experimentella visuella stil. Det är väldigt varierat och experimentellt med många klipp. Slow-mo blandas med svart-vitt och handhållet om vart annat. Det är nästan som om Oliver Stone och Terrence Malick skulle ha stött samman någon gång i mitten av 90-talet och beslutat sig för att tillsammans höfta fram en gangster-/dramafilm som utspelar sig i HK. Det jag kan berömma är känslan av pulserande eller vibrerande storstadsliv som verkar känneteckna metropolen HK. Där lyckas Wong Kar-Wai få till det ganska bra. Tyvärr känner jag mig alltför vilsen i filmen och finner just relationen mellan karaktärerna vara osammanhängande. Den stumma bryska killen som tvingar folk att underkasta sig sina tjänster upplever jag mest bara som störande, även om hans ibland ömma känslor för fadern var fint.

Näe, för mycket experiment och bryta barriärer och gränser för berättande gör inte en film automatiskt bra eller sevärd. Intressant för den speciella stilen men innehållet lämnade mycket i övrigt att önska. Jag är lite hård men ger filmen ändå ett svagt godkänt betyg. En stark tvåa blir det.

Betyg: 2.5/5
Citera
2017-07-30, 15:35
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
STORA ASIENPROJEKTET

Omgång B
#4 Brother (2000), JAPAN

Aniki Yamamoto (Takeshi Kitano) har hamnat i trubbel med den japanska yakuzan och flyttar till sin yngre halvbror i Los Angeles för att hänga där ett tag. Ganska snart visar han dock vem som är boss i den undre världen genom att ta sig an alla de olika maffiagrupperna i området. Konflikter uppstår.

Det var tamigfan gränsfall om den här filmen skulle räknas med i projektet eller inte. Upptäckte försent efter att jag redan gjort klart listan till B-omgången att den här filmen utspelar sig mest i LA. Efter att ha sett igenom Brother så har jag ändå till slut kommit fram till att den får vara med och räknas i projektet. Majoriteten av dem bakom och framför kameran (i stort sett Takeshi Kitano men men) är japanska och det är också det språks som används mest flitigt filmen tillsammans med engelskan. Ett gränsfall men jag låter ändå denna räknas som en japansk film då den till större delen handlar om japanska karaktärer och folk som pratar japanska, trots att den mest utspelar sig i LA.

Filmen ifråga då. Ja, detta var första gången jag fick se en Beat Takeshi rulle och det märks att det är en egen stil han kör med. Dutch angle på vissa scener som känns kanske onödigt, mest bara för att visa upp och styla om jag ska vara ärlig. Samt att klippningen utmärker sig genom att i vissa scener dra ut på tagningarna så att man verkligen får se skottlossningarna från en och samma vinkel utan att det klipps. Lite halvhäftigt och fränt, det ska medges. Detta kontrasteras dock senare i filmen där det klipps hejvilt under en skottlossning så att det blir närapå epilepsivarning. Ingen standardstil á la Hollywood här inte utan Takeshi kör sin egen prägel på hur han vill att det ska se ut. När det står i eftertexterna att det är han själv som klippt också så känns det bara naturligt.

Själva Beat Takeshi ger intryck av att vara en stenhård och cool snubbe som låter nävarna och pistolen tala. Muckar du med honom så skär han ut ditt öga med en trasig flaska utan att säga ett ord. Visst finns det scener där han kan småskratta och visa upp känslor, men annars är han mest ett vandrande pokerface som väljer att kriga mot alla fiender som kan tänkas stå i hans väg.

Brother är en ganska så rak och enkelinriktad gangsterfilm. Den äldre halvbrorsan kommer till storstan, fisk i främmande vatten/uppe på torra land-tropen, för att genast döda och skjuta alla som väljer att bråka med de japanska gangsterbrorsorna. Snabbt växer verksamheten och ett fullskaligt maffiakrig är oundvikligt. Trots detta så tycker jag att filmen svajar mellan att vara ömsom fängslande och ömsom gäspande. Actionscenerna är råa och blod används flitigt. Pluspoäng utdelas på den fronten samt hans egna stil vad gäller klippningen. Men filmen hade mått bättre av att handlingen grundats i något mer… tja, känslosamt drama. Alltså nu är det mest bara pang pang och så en lång transportsträcka på det tills slutet. Vad är det som driver Yamamoto? Att kriga på så länge det går tills man själv blir dödad, och vara fullkomligt nöjd också med det i slutändan. Vissheten om att man mest troligen kommer att stryka med så lika bra att skapa så mycket oväsen man bara kan tills dess? Vi får även inblickar i hur det står till med yakuza-verksamheten i Tokyo (antar jag?) men dessa scener och händelser påverkar inte alls våra huvudkaraktärer i LA vilket bara skapar huvudbry. Intrycket jag får är att Takeshi Kitano helt enkelt ville göra en film i USA och så gjorde de en film med gangsters där de mest bara skjuter och dödar folk. End of story. Lite fattigt storymässigt faktiskt är väl den kritik jag har mest mot filmen.

Brother har en stundtals en intressant stil med flera råa blodiga scener, men i övrigt lämnar filmen en hel del att önska. Kul att se Beat Takeshi för första gången och att han visar sig vara en riktig hårding, men jag hade ärligt talat hoppats på bättre. Det blir svagt godkänd, en stark tvåa. Hoppas att han har bättre filmer under sitt bälte.

På tok för ojämna betyg. Brother förtjänar betydligt bättre betyg än det där och det är ett skämt att du ger Oldboy 5 av 5.
Citera
2017-07-30, 17:03
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
STORA ASIENPROJEKTET

Omgång B
#4 Brother (2000), JAPAN

Vi får även inblickar i hur det står till med yakuza-verksamheten i Tokyo (antar jag?) men dessa scener och händelser påverkar inte alls våra huvudkaraktärer i LA vilket bara skapar huvudbry. Intrycket jag får är att Takeshi Kitano helt enkelt ville göra en film i USA och så gjorde de en film med gangsters där de mest bara skjuter och dödar folk. End of story. Lite fattigt storymässigt faktiskt är väl den kritik jag har mest mot filmen.

Brother har en stundtals en intressant stil med flera råa blodiga scener, men i övrigt lämnar filmen en hel del att önska. Kul att se Beat Takeshi för första gången och att han visar sig vara en riktig hårding, men jag hade ärligt talat hoppats på bättre. Det blir svagt godkänd, en stark tvåa. Hoppas att han har bättre filmer under sitt bälte.

Du sätter huvudet på spiken. Brother är en jävligt oinspirerad rulle jämfört med t ex Hana-bi eller Sonatine. A Scene at the Sea är min favorit av Kitano och den bästa kärlekshistorien jag någonsin har sett.
Citera
2017-07-30, 17:14
Medlem
DumBeasts avatar
Kan bara hålla med chessjamt och PsychoChiller här, Brother är en riktigt tunn historia och sticker ut i Kitanos filmografi som kanske hans sämsta film.
Citera
2017-08-01, 15:18
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Håller med om Ahns skådespel men en av sakerna som tyngde ner filmen för mig var just den tramsighet som Gyllenhall till stor del, men inte uteslutande, stod för. Tyckte ändå om den men Mother och Memories of Murder är mycket bättre i mina ögon. Jag hade nog placerat den strax bakom The Host.

Såg för övrigt Hou Hsiao-hsien's Café Lumière (2003) tidigare idag som jag kommer ihåg att du gillade mycket och även tipsat om tidigare. Riktigt bra! Hyllningarna till Ozu är tydliga men det är fortfarande utan tvekan en Hou Hsiao-hsien-film. Det finns någon relation mellan film och tåg som fungerar så bra och Café Lumière (2003) är i det närmaste besatt av tåg och många av de finaste scenerna är de tysta stunderna när Yôko pendlar.
Håller med till fullo om Okja, den var riktigt bra, annorlunda och hade lite av det mesta men hans karaktär var bara för mycket för min smak... The Host är svårslagen i min bok och fortfarande en bättre film.

Kul att du såg Café Lumière, vill minnas att jag tipsat om den vid nåt tillfälle när vi diskuterat något om Ozu's filmer, men det kan varit med någon annan medlem också. Jag gillar också den filmen i alla fall. =)

chessjamt - Har sett att du håller på med något projekt och ser en del filmer av det asiatiska slaget, såg att du sett The Insect Woman bland annat, men insåg sen snabbt att det inte var Shohei Imamura's film utan någon med samma titel. Kan dock passa på att tipsa om att se några av hans filmer då han i min mening är en stabil regissör. Möjligen skulle jag kanske inte rekommendera just The Insect Woman i första hand, men Vatten under en röd bro, Hämnden är min och Grisar och slagskepp däremot. Ålen är självklart högst rekommenderad också. Du kanske redan har sett någon av dessa och jag missat det bara, men tänkte passa på och tipsa när jag ändå var i farten.
Senast redigerad av alprazolam_ 2017-08-01 kl. 15:44.
Citera
2017-08-03, 09:45
Medlem
LVX156s avatar
Någon som har tips på bra koreanska actionfilmer från säg 2000 och framåt? Jag har sett The Divine Move, The Man from Nowhere, Confession of Murder, Oldboy, Veteran och säkert några jag inte kan komma på just nu, men skulle gärna vilja se fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in