2017-08-03, 01:18
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Eller till att framställan om häktning inkommit till TR?
Jag skulle säga att rättens beslut om att förordna försvarare är det som utsläcker sekretessen. Vi kan tänka oss att åklagaren återkallar sin framställan innan beslut fattas; då består nog sekretessen.

Den intresserade kan läsa mer här: http://www.dvhandbok.domstol.se/brottmal/avsnitt%2003.htm#_Toc228608861

Särskilt följande: "Rätten kan efter framställan från åklagare förordna en offentlig försvarare. Sekretess gäller normalt i fråga om åklagarens framställan (18:1 och 35:1 OSL, se vidare avsnitt 10). När rätten fattar beslut om förordnande av offentlig försvarare kan dock den misstänktes namn normalt inte sekretessbeläggas (se NJA 2012 s. 336)."

Edit: såg nu att du skrev framställan om häktning. Ja den kommer ju normalt i ett senare skede så innan dess bör rätten ha fattat beslut om försvarare.
Senast redigerad av gurkmajja 2017-08-03 kl. 01:21.
Citera
2017-08-03, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jag skulle säga att rättens beslut om att förordna försvarare är det som utsläcker sekretessen. Vi kan tänka oss att åklagaren återkallar sin framställan innan beslut fattas; då består nog sekretessen.

Den intresserade kan läsa mer här: http://www.dvhandbok.domstol.se/brottmal/avsnitt%2003.htm#_Toc228608861

Särskilt följande: "Rätten kan efter framställan från åklagare förordna en offentlig försvarare. Sekretess gäller normalt i fråga om åklagarens framställan (18:1 och 35:1 OSL, se vidare avsnitt 10). När rätten fattar beslut om förordnande av offentlig försvarare kan dock den misstänktes namn normalt inte sekretessbeläggas (se NJA 2012 s. 336)."

Edit: såg nu att du skrev framställan om häktning. Ja den kommer ju normalt i ett senare skede så innan dess bör rätten ha fattat beslut om försvarare.

Ok, enl uppgift så har ju mgm fått en försvarare förordnad; då borde man alltså nu kunna få ut namnet?
Citera
2017-08-03, 01:29
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ok, enl uppgift så har ju mgm fått en försvarare förordnad; då borde man alltså nu kunna få ut namnet?
Det är min bestämda uppfattning ja. Om tingsrätten krånglar på den punkten kan en hänvisning till omnämnt HD-avgörande säkert lösa den saken.
Citera
2017-08-03, 01:33
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Här står det dock att det är hårda krav på att få någon häktad på den misstankegraden (om det stämmer vet jag dock ej).

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4ktning

Jo, typ om man kan påverka utredningen om man släpps fri. Känns ju som att det kanske han kan göra. Vi får väl se. Man häktade som sagt en snubbe på den högre misstankegraden för mord på sin familj någon vecka sen även när han hade 3 olika personer som vittnade för hans alibi. Och han hade inte ett skit med det att göra ens. Så det verkar vara som att man häktar lite hur som haver.
Citera
2017-08-03, 01:42
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ja, det är bara att ringa eller mejla tingrätten målet tillhör så får du namnet på mgm.
Citera
2017-08-03, 01:45
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Det är min bestämda uppfattning ja. Om tingsrätten krånglar på den punkten kan en hänvisning till omnämnt HD-avgörande säkert lösa den saken.
I wtt mål som detta kommer inte Tingsrätten att krångla det minsta.
Citera
2017-08-03, 01:53
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Ja, det är bara att ringa eller mejla tingrätten målet tillhör så får du namnet på mgm.

Försvararen vet vi, det är Mats Hogfeldt.
Citera
2017-08-03, 01:57
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex

Okidoki. Tänker nog dock inte agera för egen del, av tvenne skäl; han är ju bara skäligen anhållen/kan vara helt oskyldig och min aliasmejl krånglar; vill ju inte mejla/ringa och hamna i TR:s diarium med riktigt namn.😎
Dessutom är det väl ganska klart vem som sitter.
Citera
2017-08-03, 02:00
Medlem
Browndawgs avatar
Från expressen:

– Han nekar och har lämnat uppgifter som polisen nu har 72 timmar på sig att kolla upp. Det är väl i stort sett det jag kan säga, säger Mats Hogfeldt.
Att han har lämnat uppgifter till polisen – kan jag förstå det som att han har något slags alibi?
– Nja, jag kan inte säga mycket mer. Men han har lämnat uppgifter som polisen får kolla.
Är han oförstående till misstankarna?
– Ja, det är han. Väldigt oförstående, säger Mats Hogfeldt.

1. Flera vittnen som sett det? Då borde man väl fan veta via deras uppgifter ifall det är gubben som gjort detta. Kläder, utseende hår osv.

2.Han har alltså lämnat uppgifter och är helt oförstående till att han är inlåst. Låter lite märkligt ändå. Om han blir släppt sitter ju polisen i en jävligt knepig sits, man har ju ingen annan inlåst (ännu).
Citera
2017-08-03, 03:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Jo när det gäller åklagarens framställan är det ju regelmässigt så men inte avseende rättens beslut att förordna en försvarare, vilket brukar ske väldigt snart inpå framställan.

Du kan ju kolla själv så kommer du att upptäcka att du får sekretess på namnet i framställan..........
Citera
2017-08-03, 03:46
Medlem
HGs avatar
Citat:

Ni kan ju kolla själva - ni kommer inte att få ut ett namn förrän inför häktningen.
Senast redigerad av HG 2017-08-03 kl. 03:54.
Citera
2017-08-03, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du kan ju kolla själv så kommer du att upptäcka att du får sekretess på namnet i framställan..........

Jo kanske avs framställan men inte i rättens beslut om biträde, det är ju olika saker. Jag vet inte säkert vad som gäller iofs, men så förstod jag G-maja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in