2017-08-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag tror att man i en dyl. Situation ofta lever i en förnekelse. Man sätter på sig skygglappar och vägrar se verkligheten för vad den är, "om jag bara ser positivt på situationen och levererar utifrån målbilden" så löser det sig i slutändan. Jag har sett det med egna ögon, tro mig!

Medbestämmande i mediehusen, någon? 😂😂😂😂

Med tanke på att de skildrar omgivningen med skygglappar och vägrar se verkligheten för vad den är, är det inte så konstigt. Det hade varit mer ologiskt om de tänkte rationellt och skrev positivt om världen utanför fönstret. Så jag förstår inte alls varför ni tycker det är konstigt?

Det är som Titanic, först när de på översta däcket ser vattnet strömma fram och akten lyfts upp som de förstår att föränn är på väg neråt...
Citera
2017-08-02, 06:25
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Problemet för dom är att de får så lite betalt på nätet kontra vad de får på en stor mängd tidningar. När antalet sålda tidningar börjar närma sig 0 kommer de inte ha råd att ha en massa anställda som skriver på nätet.

I det läget, i en normal bransch, skulle de ha skippat närvaron på nätet. Inga nätabonnemang eller nånting. Bara papper. (Lambi fimns inre heller på nätet.)

Aftonbladet. Tidningen för dig som föredrar äkta svenskt papper. Målgrupp män över 60. Nej, så kommer de aldrig att vilja resonera.
Citera
2017-08-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull

Jag tror att man i en dyl. Situation ofta lever i en förnekelse. Man sätter på sig skygglappar och vägrar se verkligheten för vad den är, "om jag bara ser positivt på situationen och levererar utifrån målbilden" så löser det sig i slutändan. Jag har sett det med egna ögon, tro mig!

Medbestämmande i mediehusen, någon? 😂😂😂😂

Det finns säkert inslag av förnekelse. Tror även att det i dessa kretsar anses konstigt att säga upp sig till förmån för en annan bransch. Då kör de hellre på med sitt "goda" och "coola" jobb så länge de kan.

Även om de säkert tjänar sämre låter det i dessa kretsar mycket bättre om du jobbar på Aftonbladet eller som frilansare än i vård & skola. I sin journalistiska roll har de även viss politisk makt och kan tänka mig att det sociala umgänget skulle drabbas klart negativt om de byter jobb.
Citera
2017-08-02, 13:45
Medlem
flukkes avatar
Svenska Journalistförbundet räddade sin tidning Journalisten.se från konkurs med tillskott på ca 1.5 miljoner kronor:

https://www.dagensmedia.se/medier/journalisten-nara-konkurs-raddades-av-sjf-6863265

Det verkligen dåligt för många tidningar nu och journalisten är inget undantag.
Citera
2017-08-02, 13:52
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
I det läget, i en normal bransch, skulle de ha skippat närvaron på nätet. Inga nätabonnemang eller nånting. Bara papper. (Lambi fimns inre heller på nätet.)

Aftonbladet. Tidningen för dig som föredrar äkta svenskt papper. Målgrupp män över 60. Nej, så kommer de aldrig att vilja resonera.
Det var ju en intervju med nån chef på Bonnier för några år sedan som sa att hon önskade att DN skulle bli mer elitistisk och positionera sig bättre som något exklusivt och dyrt för en tänkande övre medelklass istället för att fortsätta vara slaskpress.

Jag tänker mig att man kanske kunde räddat tidningarna om man för några år sedan startade massiva reklamkampanjer där man lanserade idén om papperstidning som en exklusiv lyxprodukt. Lite som whisky gör idag. Ingen tänker på whisky som skotsk hårdsprit utan den allmänna bilden av whisky är att det är något fint och exklusivt som måste tillverkas omsorgsfullt för hand över flera år där alla ingredienser och variabler måste vara exakta och där man sedan uppnår en smakstandard som inte kan mäta sig med andra kulturers hårdsprit (som till exempel vodka eller sake). Man kanske skulle göra samma sak med tidningar?

Tänk er en reklamfilm där man ser tillverkningsprocessen från start till mål av en tidning, man ser en skoggshuggare uppe i ottan ute i skogen med sin yxa för att personligen välja det mest lämpliga trädet, sedan huggs det ner och körs till tryckeriet och görs till pappersmassa och man ser någon kontrollant som test-bläddrar genom pappersbladen så att de håller rätt kvalitet (på samma sätt som det står gubbar i Lindt's reklamer och provsmakar på chokladsmeten), sedan ser man hur tidningen trycks (givetvis varsamt för hand i någon form av rustik gutenberg-press) för att till slut skeppas ut och inhandlas av någon modell i 30-årsåldern klädd i kostym som sätter sig i sitt personliga bibliotek vid öppna elden och läser tidningen.

Och över hela segmentet hör man en berättarröst som pratar om "På DN handväljer vi träden som vi gör tidning av, för vi vet att trädslaget har stor påverkan över den taktila känslan av att hålla i en tidning. Det är därför vi enbart använder tall från svenska skogar. På Dagens Nyheter använder vi trycksvärta gjord på de bästa ingredienserna, specialblandat med vårt hemliga recept som undviker att bläcken blöder och färgar av sig på fingrarna och doftar lavendel. För på DN vet vi att läsandet är en upplevelse för alla sinnen. I DN finner du djupgående och opartiska analyser av de senaste världshändelserna för vi vet att läsa tidningen ger mental och fysisk stimulans. Köp vårt senaste nummer där vi analyserar Linda Bengtzings tutt-chock i Let's Dance och vad det har för konsekvenser för att föra den kulturmarxistiska rörelsen framåt. Dagens Nyheter - Morgondagens Analyser"
Citera
2017-08-02, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Det var ju en intervju med nån chef på Bonnier för några år sedan som sa att hon önskade att DN skulle bli mer elitistisk och positionera sig bättre som något exklusivt och dyrt för en tänkande övre medelklass istället för att fortsätta vara slaskpress.

Jag tänker mig att man kanske kunde räddat tidningarna om man för några år sedan startade massiva reklamkampanjer där man lanserade idén om papperstidning som en exklusiv lyxprodukt. Lite som whisky gör idag. Ingen tänker på whisky som skotsk hårdsprit utan den allmänna bilden av whisky är att det är något fint och exklusivt som måste tillverkas omsorgsfullt för hand över flera år där alla ingredienser och variabler måste vara exakta och där man sedan uppnår en smakstandard som inte kan mäta sig med andra kulturers hårdsprit (som till exempel vodka eller sake). Man kanske skulle göra samma sak med tidningar?

Tänk er en reklamfilm där man ser tillverkningsprocessen från start till mål av en tidning, man ser en skoggshuggare uppe i ottan ute i skogen med sin yxa för att personligen välja det mest lämpliga trädet, sedan huggs det ner och körs till tryckeriet och görs till pappersmassa och man ser någon kontrollant som test-bläddrar genom pappersbladen så att de håller rätt kvalitet (på samma sätt som det står gubbar i Lindt's reklamer och provsmakar på chokladsmeten), sedan ser man hur tidningen trycks (givetvis varsamt för hand i någon form av rustik gutenberg-press) för att till slut skeppas ut och inhandlas av någon modell i 30-årsåldern klädd i kostym som sätter sig i sitt personliga bibliotek vid öppna elden och läser tidningen.

Och över hela segmentet hör man en berättarröst som pratar om "På DN handväljer vi träden som vi gör tidning av, för vi vet att trädslaget har stor påverkan över den taktila känslan av att hålla i en tidning. Det är därför vi enbart använder tall från svenska skogar. På Dagens Nyheter använder vi trycksvärta gjord på de bästa ingredienserna, specialblandat med vårt hemliga recept som undviker att bläcken blöder och färgar av sig på fingrarna och doftar lavendel. För på DN vet vi att läsandet är en upplevelse för alla sinnen. I DN finner du djupgående och opartiska analyser av de senaste världshändelserna för vi vet att läsa tidningen ger mental och fysisk stimulans. Köp vårt senaste nummer där vi analyserar Linda Bengtzings tutt-chock i Let's Dance och vad det har för konsekvenser för att föra den kulturmarxistiska rörelsen framåt. Dagens Nyheter - Morgondagens Analyser"

Bra tänkt där och det är en anledning till varför DNs printupplaga kan finnas om 30 år.
Det borde vara rimligt att höja kvalitén men också bli en statusmarkör bland yngre som det fortfarande är bland många äldre.
Citera
2017-08-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Svenska Journalistförbundet räddade sin tidning Journalisten.se från konkurs med tillskott på ca 1.5 miljoner kronor:

https://www.dagensmedia.se/medier/journalisten-nara-konkurs-raddades-av-sjf-6863265

Det verkligen dåligt för många tidningar nu och journalisten är inget undantag.

Citat:
För att rädda tidningen beslutade ägarna –Svenska Journalistförbundet – om ett ovillkorat aktieägartillskott på 430 000 kronor samt ett koncernbidrag på en miljon kronor för att återställa kapitalet.

Annonsintäkterna rasade mer än budgeterat. På några år har de gått från sex till tre miljoner, säger vd:n Helena Giertta till tidningen.

Samtidigt ligger prenumerationsintäkterna på oförändrade sex miljoner.

Som en besparingsåtgärd har redaktionen flyttat till en mindre lokal på söder, där de även tagit in hyresgäster. De två medarbetare som snart går i pension kommer inte att ersättas samtidigt som tidningen även måste dra in på frilansköpen.

Haha. Ganska kraftiga besparingar. Det kan väl inte vara många medarbetare så om två försvinner är väl det hälften eller liknande?

Finns ytterligare länkar med liknande budskap om nyheten här:
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/08/02/journalisten-pa-fallrepet--raddades-av-sjf/

https://www.journalisten.se/nyheter/journalisten-maste-spara
Senast redigerad av flashbackdasen 2017-08-02 kl. 15:02.
Citera
2017-08-02, 15:06
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Haha. Ganska kraftiga besparingar. Det kan väl inte vara många medarbetare så om två försvinner är väl det hälften eller liknande?

Finns ytterligare länkar med liknande budskap om nyheten här:
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/08/02/journalisten-pa-fallrepet--raddades-av-sjf/

https://www.journalisten.se/nyheter/journalisten-maste-spara

8 anställda 2016 enligt allabolag så borde vara 6 kvar nu då. Känns som att tidningen kan läggas ner inom kort åtminstone print, online kanske det kan sitta en ensam journalist och uppdatera 1 gång om dan.
Citera
2017-08-02, 15:12
Medlem
Öppnade en längre artikel på DN och BLÖÖÖ kör det igång tre st självstartande videoklipp, en värdelös home-movie av reportern och två reklamklipp. DN håller verkligen på att bli desperata efter kosing - eller så bryr de sig inte om när reklam, massor av skript och usel formaterting gör sidorna halvt oläsliga.
Citera
2017-08-02, 15:21
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen

Hehe, svenskar är ju kända (eller om det var norrmännen) för att ha varit världens ivrigaste tidningsläsare. Det är anpassning till resten av världen där merparten av tidningskonsumtionen burits upp av mer välbetalda grupper.

Tänkte snarare AB som en specialprodukt för äldre, konservativa sossar som köper den troget, om den har ett någorlunda billigt pris och ett innehåll som tilltalar målgruppen. Idag gör de precis tvärtom. De höjer priset så att pensionärer måste ransonera inköpen och de försöker nå alla möjliga läsargrupper/åldrar inom kategorin okritiska, nöjda konsumenter som röstar rätt.
Citera
2017-08-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Hehe, svenskar är ju kända (eller om det var norrmännen) för att ha varit världens ivrigaste tidningsläsare. Det är anpassning till resten av världen där merparten av tidningskonsumtionen burits upp av mer välbetalda grupper.

Tänkte snarare AB som en specialprodukt för äldre, konservativa sossar som köper den troget, om den har ett någorlunda billigt pris och ett innehåll som tilltalar målgruppen. Idag gör de precis tvärtom. De höjer priset så att pensionärer måste ransonera inköpen och de försöker nå alla möjliga läsargrupper/åldrar inom kategorin okritiska, nöjda konsumenter som röstar rätt.

Expressen gjorde under slutet av 90-talet ett försök att bli en "kvaloid", en kvällstidning med mer genomarbetade texter, satsning på publicistisk kvalitet och kommunikation mot en mer utbildad och vaken del av läsekretsen. Det gick inte och några år senare kastade de in handduken och satsade hårt (desperat?) på att under Otto Sjöbergs, Linda Skugges, Linna Johanssons, Per Svenssons m fl ledning deka ner tidningen, vulgarisera och skriva massor om dokusåpa"nyheter", kändisskandaler, krönikörer osv. Det har inte fått dem att lunka i kapp Aftonbladet igen.

Däremot har många fd Expressen-journalister flyttat över till DN och medverkat till att deka ner även den gamla morgontidningen.
Citera
2017-08-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Öppnade en längre artikel på DN och BLÖÖÖ kör det igång tre st självstartande videoklipp, en värdelös home-movie av reportern och två reklamklipp. DN håller verkligen på att bli desperata efter kosing - eller så bryr de sig inte om när reklam, massor av skript och usel formaterting gör sidorna halvt oläsliga.

De där självstartande tv-inslagen är bara så jäkla irriterande. Jag vill INTE se dem, men lik förbannat startas clipen automatiskt. Och tidningen kan tillgodoräkna sig klick antar jag, trots att jag inte ser ens en millisekund på de oftast urusla inslagen. Jag har sett några, och det räckte och blev över för mig.
Fenomenet med autostartande tv-clip känns som bluff och båg, det borde rimligen även annonsöerna inse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in