2017-08-01, 22:21
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Om man räknar in skogstokiga mördargroupies som "vänner" så har hon åtminstone en (utöver de bittert förkylda i tråden):

https://mobile.twitter.com/IsabellaRubin2/status/888371783983931392
https://mobile.twitter.com/IsabellaRubin2/status/888705896695595008

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, nog fan finns det alltid folk som gärna sluter upp kring våra överbevisade mördare
och kommer att förnedra sig själva å det grövsta när de ska försvara sina kära gunstlingar.
Som här:
"Ja, hon är oskyldig. Jag har egna erfarenheter av försummelse och känner igen hennes situation. Troligtvis är det mamman som borde åtalas."

Isabella heter den vilseförda stackaren alltså som presterat detta.

"Arbogakvinnan Johanna Möller är oskyldig. Rättspsykiatrin har för lite inflytande över ett föråldrat rättsväsende."
"Johanna Möller är oskyldig, frihetsberövad i en hotfull situation och försvarar rätten till en lindrig diagnos."
"Johanna är vacker och lyckligt omedveten om hur farligt hon lever tillsammans med sin planerade make Rajabi."
..."verkar som om det är oroväckande många som vill utnyttja den svaga Arbogakvinnan på pengar. Hon nekar till brott."

https://twitter.com/isabellarubin2

Ulanna undrade om Johanna har någon vän? Svaret blir - nej. Ingen vän IRL. Hade mördargroupiesen Isabella velat kalla sig vän, hade hon åtminstone inte benämnt Johanna som en Arbogakvinna. Även om Johanna valt att låta sina offer mördas i Arboga, så är hon inte därifrån!
Citera
2017-08-01, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns annat material (som tagits bort från FUP) - och alla tre är fortfarande misstänkta. - Svårt att göra några mer säkra bedömningar utan att allt som finns läggs upp på bordet. - Exempelvis vet vi inte vad som gäller betr. det svar man sagt sig invänta från annat land (om man nu inte redan fått det).Det kan vara fråga om språkförbistring. - Tycker annars att MR (vid förhörstillfällena odrogad) lyckas redogöra rätt bra för sin intuitiva känsla att DB resp. JJ försökt dölja något för honom. - Det var ju också hans intuition som fick honom att på inrådan av en kompis spela in JM (hans farhågor gjorde att han snackade med kompisen om sin situation). - Men vi får väl snart se om det är fantasi, intuition - eller rena rövarhistorier. - Det senare finns det annars gott om i den här tråden... Min intuition säger mig att det sista kastet av 90 kg-bjässen AP över bryggstaketet ännu inte är färdigutrett...
Man skall inte ta så hårt på att dessa är misstänkta, det har med deras vittnesmål att göra och misstänkta kommer bestå tills detta är över. Dessa tre kommer aldrig att åtalas utan dom är mera med som förstärkare åt åk. Fahlander har uttalat sig angående detta och sagt att man kommit till vägs ände och det enda som återstår är "info" från annat land. Men det flaggar han också att inte behöver ge något men jag skulle visst säga att det gett något och det vet fahlander med, tid. Tid till att få använda dessa tre som åk-förstärkare. Alla tre advokater till jj jb och db vet om vad åk pysslar med och två av dessa försvarare har rutit kraftigt ifrån, speciellt JJs advokat. Åk visar ju själva att detta inte är intressant, MRs version om dessa tre har inte nämts i huvudförhandlingen utan vad man ist använt är de tre misstänktas ord emot JM som används. Endast det och det säger allt.
Citera
2017-08-01, 22:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
develis kommande ”karamell”, fick mig att läsa förhören med JB igen!

I det sista (?) förhöret men JB (den 20/3-17) säger hon något som åtminstone jag reagerade över. Det kan vidimera något av en av de teorier vi diskuterat nyligen i tråden.

JB hade vid upprepade tillfällen svarat på frågor om vilka hon hade diskuterat Akis dödsfall med, hon hade beskrivit att hon både med Jafar, och med syskonen, ”spånat” om att Johanna inte kunde fixat detta själv.

JB – ”Vi har spånat och kollat vem som kan ha varit med henne för det är omöjligt för henne om man säger så att göra det själv.”
Fhl: - ”Mm.”
JB – ”En 60 kilo tung kvinna kan inte bära en 95 kilo tung man.”
Fhl – ”Nej.”
JB – ”Det är ju mest omöjligt på den långa biten.”
(s. 909-910 Huvudprotokollet, del 8, min fetning.)

JB vet förmodligen om hela scenariot. Aki är dödats/kvävts/dränkts en bra bit från bryggan.

Hm. Man får ju onekligen intrycket i alla fall att det finns en uppenbar dränkningspplats, eller dylikt.

Men samtidigt får man ju känslan att det är något mysko där i det hon säger. Hon är inte inblandad alls, inte de andra heller, JM kan inte ha gjort det själv.

Det känns som man måste välja att tro henne, eller inte alls.
Citera
2017-08-01, 22:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
develis kommande ”karamell”, fick mig att läsa förhören med JB igen!

I det sista (?) förhöret men JB (den 20/3-17) säger hon något som åtminstone jag reagerade över. Det kan vidimera något av en av de teorier vi diskuterat nyligen i tråden.

JB hade vid upprepade tillfällen svarat på frågor om vilka hon hade diskuterat Akis dödsfall med, hon hade beskrivit att hon både med Jafar, och med syskonen, ”spånat” om att Johanna inte kunde fixat detta själv.

JB – ”Vi har spånat och kollat vem som kan ha varit med henne för det är omöjligt för henne om man säger så att göra det själv.”
Fhl: - ”Mm.”
JB – ”En 60 kilo tung kvinna kan inte bära en 95 kilo tung man.”
Fhl – ”Nej.”
JB – ”Det är ju mest omöjligt på den långa biten.”
(s. 909-910 Huvudprotokollet, del 8, min fetning.)

JB vet förmodligen om hela scenariot. Aki är dödats/kvävts/dränkts en bra bit från bryggan.
Reagerade på samma avsnitt - men vill ge utsagan en alternativ tolkning: att hon vill framhäva att AP inte avled på eller i anslutning till bryggan. - Även JM understryker samma sak: tjatar om hur tung AP var, osv. Dessutom vill hon placera AP åt fel håll på Hjälmarens botten: med huvudet mot den smala, utskjutande delen av bryggan och med benen åt det håll båten låg. - Den deltidsbrandman som gick ut på den smala bryggdelen och var den som först upptäckte kroppen säger att AP:s ben var riktade mot den utskjutande bryggdelen.
Citera
2017-08-01, 22:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han har ju sagt att JM planerat inför AP:s drunkning - vilket torde inkludera exklusiv kunskap. - Förundersökning pågår.

Tack för påminnelsen!

...

Är detta något som tidigare varit maskat i §7-utredningen?

Läkarintygen visar: Johanna Möller lättad över faderns död
"I ett läkarintyg från Rättsmedicinalverket, utfärdat den 20 oktober förra året, framgår att Johanna Möller tyckte att det var en lättnad att hennes far, Göran Möller var död. Enligt intyget var Johanna Möller också tydlig med att hon önskar att även modern avlidit."

Har det uttryckts så tydligt tidigare? 2016-10-20 är resultatet från §7-utredningen daterad.

http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/lakarintygen-visar-johanna-moller-lattad-over-faderns-dod

Artikeln är daterad 2017-07-19. Har VLT fått ett §7-protokoll med mindre eller ingen maskning än det som tillhandahållits tidigare?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-08-01 kl. 22:55.
Citera
2017-08-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Förslag till motiv
Angående varför JJ ville skrämma bort MR.
Jag minns inte var och när, men jag har för mig att både JJ och JB har uttryckt missnöje med att MR hade pengar och åkte omkring med JMs nya Volvo. Det borde ha varit dom i stället…

Kanske insåg JJ också att om MR skulle gå med på att mörda GM och AM så fanns det risk för att säcken skulle knytas ihop så ordentligt att även JJ och JB riskerade att råka illa ut. JJ och JB kan ha haft som målsättning att avstyra att JM fick MR att mörda GM och AM.

JJ var tydlig med att han var bestört över att JM och bl.a. JB skulle dra till Thailand strax efter mordet på Göran. Om det stred mot hans rättsmedvetande eller om han insåg att det skulle bidra till att rikta blickarna mot JM och att hon riskerade att dra med honom i fallet låter jag vara osagt.

Tror det är enklare än så. JJ hade inget pass (vilket JM visste), så JJ var inte längre inräknat i den "inre cirkeln". Han var "pissed off" helt enkelt.

Däremot drog hon blickarna till sig och därmed indirekt till honom själv.
Citera
2017-08-01, 22:55
Medlem
develis avatar
Hahahahaha - den här videon har jag missat. Lyssna på on a storyteller's night när hon skyller på polisen samt påstår det är ett test av häktespersonalen.
Hennes röst skulle plats i ett barnprogram.

"Det var så att under flera förhör med polisen så har dom sagt åt mig "du kan fråga nån personal, dom kanske kan ta brev till dig utan granskning, du kan ju be en personal - det finns ju många som jobbar där nere. Fråga nån vettja."

Men då sa jag nej, det skulle jag aldrig ens tordas, jag är för ordentlig för det. " Jo, klart du törs" så jag tänkte väl att nämen jag testar väl det.

Så jag höll upp ett tomt kuvert och frågade om han ville ta och posta det åt mig mot honom och så sa jag att du kan få få 5000:- fast jag hade varken brev eller 5000. så det var ett test om han skulle göra det eftersom polisen hade uppmanat mig att göra det"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/dVnLj/liverapportering-rattegangen-mot-arbogakvinnan
Citera
2017-08-01, 23:03
Medlem
Kallixs avatar
Jag önskar bara att Johanna döms för mord på Aki. Jag önskar att få läsa följande sammanställning i kvällspressen efter Hovrättens dom: (som har godkänt bristen på kiselalger i APs kropp som ett bevis)

Det är ställt utom rimligt tvivel att Johanna Möller dödade Aki Passila, anser Svea Hovrätt.

Här är beviskedjan som ledde fram till den fällande domen:
1. Johanna Möller var den enda på platsen där dödsfallet inträffar den 7 augusti 2015.
2. Andra misstänkta gärningsmän saknas. Hovrätten konstaterar att det inte ens finns indikationer på en alternativ gärningsman.
3. Johanna Möller hade motiv – var besatt av pengar.
Det är uppenbart, heter det i domen, att Möller varit besatt av pengar, och mordet skulle generera i stora summor pengar till Möller. Livförsäkringarna på ex. maken kunde inneburit 8 miljoner kronor.
4. Hon hade tillgång till mordvapnet.
Blöjor var, enligt kvitto, inköpta och vatten fanns det god tillgång till.
Citera
2017-08-01, 23:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja om du förstår. Det finns ju något av en nyckelhändelse i att JJ börjar arbeta på Pangelius. Finns ju inget som säger att han vill ägna sig åt sånt eller jobba med eller åt henne.

Nu kan det ju vara begränsat i timmar och han vill skaffa kundunderlag, men det ser ju ut som en möjlig "konsolidering" av familjen.

Och ngn är ute ur bilden.

Och sen kommer en ny.
Nu tänkte jag eskortverksamhet för du skrev kundunderlag. Ihop med anknytningsteorin så landade jag på att han kanske är svartsjuk på MR, hehehehehe.
JM's vägar äro outgrundliga, hon ligger ju ordagrant inte på latsidan men kanske på rygg.
Citera
2017-08-01, 23:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
På tal om Henrik Druid, din forna kollega och obduktioner, att vi nu talar om detta mer specifik: hur hanteras dessa rättsfall rent praktiskt innan obduktion? De lär ju knappast ligga och drälla hur som helst i kylen med tanke på spårsäkring?

Rättmedicinskt fall = liksäck. Så snabb obduktion som möjligt alternativ förvaring i enskilt kylfack/ på enskild plats i kylrum.
Förr var liksäckarna vita, vet ej färg idag, troligen dock ej turkos...
Citera
2017-08-01, 23:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror det är enklare än så. JJ hade inget pass (vilket JM visste), så JJ var inte längre inräknat i den "inre cirkeln". Han var "pissed off" helt enkelt.

Däremot drog hon blickarna till sig och därmed indirekt till honom själv.
Pass, passé och pissed. Men hur tog han sig iväg och kunde gifta sig då?
Citera
2017-08-01, 23:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Rättmedicinskt fall = liksäck. Så snabb obduktion som möjligt alternativ förvaring i enskilt kylfack/ på enskild plats i kylrum.
Förr var liksäckarna vita, vet ej färg idag, troligen dock ej turkos...
Ja, det begriper jag. Det är inte raketforskningsnivå.. Undrade mer kring rutiner, släckt lampa och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in