Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Förslag till motiv
Angående varför JJ ville skrämma bort MR.
Jag minns inte var och när, men jag har för mig att både JJ och JB har uttryckt missnöje med att MR hade pengar och åkte omkring med JMs nya Volvo. Det borde ha varit dom i stället…
Kanske insåg JJ också att om MR skulle gå med på att mörda GM och AM så fanns det risk för att säcken skulle knytas ihop så ordentligt att även JJ och JB riskerade att råka illa ut. JJ och JB kan ha haft som målsättning att avstyra att JM fick MR att mörda GM och AM.
JJ var tydlig med att han var bestört över att JM och bl.a. JB skulle dra till Thailand strax efter mordet på Göran. Om det stred mot hans rättsmedvetande eller om han insåg att det skulle bidra till att rikta blickarna mot JM och att hon riskerade att dra med honom i fallet låter jag vara osagt.
–
Tänkvärt, tack för vinklingar.
Ja, JJ är bestört som du säger om hennes empatistörda sätt att bara dra iväg. Det kan ju verka fint och behjärtansvärt. Det drar givetvis blickarna till sig.
Har han fullt sjå att hålla sin skenande svärmor i styr?
JM gnäller på att alla vill ha henne för sig själv i narcissistisk anda, men gällande hennes relationer är det bara de två senaste det är vilda protester emot: Aki och MR.
Hon har fått föräldrarna att tro att Aki både misshandlar barnbarnen och henne, köper lägenheten av denna anledning.
Sen är det väl ett sammelsurium av anmälningar/klagomål från brf, sexskandal med ynglingar, slängt ut sin son för att bereda plats åt dem och lägenheten transformeras till nåt mer oidentiferbart kaotiskt. Mitt i detta finns tvillingarna. Helt begripligt att de reagerar.
Men varför ska MR bort sett ur den inre kretsens vinkel?
Dominoeffekt? Som du skriver kommer ju polis obönhörligen inviteras till familjekretsen om hon lyckas övertala MR att mörda föräldrarna.
JJ använder ordval som crazy om JM. Han beskriver att det nästintill slagit runt, ber MR ignorera henne (typ svara ja så håller hon sig lugn ett tag och kanske ger sig...).
Hon ger sig uppenbart inte. Då får man försöka fösa bort MR istället?