Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-07, 14:12
  #38989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spitilinkkon
Fantastiskt bra jobbat magicadehex! För väldigt många inlägg sedan var jag inne på detta med uppsatsen och är glad att du fått tag i den!

Efter att nu läst igenom uppsatsen är det flera saker som är slående.
Bland annat uppsatsens disposition (men detta format är kanske vanligt inom sociala studier, det känner jag inte till). Innan resultatredovisningen blandas inledning, studiens syfte, begreppsförklaringar och historik med metod och till vissa delar sneakpeaks på resultat. En annan struktur hade gjort detta avsevärt mer lättläst (med bakgrund och tidigare forskning före syfte och metod.
Avseende metoden är den, anser jag, nästan under all kritik. TRE informanter som bidragit via telefon (och en gruppintervju). Det framgår inte hur resultatet analyserats, hur de olika temana framkommit, eventuella underteman mm. Det saknas citat som ger en trovärdighet till innehållet och djup analys av informanternas svar. De kan inet ö h t ha läst Kvales bok i den kvalitativa forskningsintervjun, för de följer inte alls de steg (eller har inte dokumenterat) som en resultatanalys och presentation bör ha.
Sammantaget en uppsats som troligen inte fått G idag, anser jag...

Nej, idag hade den aldrig blivit godkänd. Frågorna som ställts verkar också ställda med sneakpeaks på de av andra redovisade resultat.

Är allt en efterkonstruktion?
Existerar dessa tre informanter alls?

Att detta blev godkänt på C-nivå av ett universitet får en att blir Mörkrädd.
Citera
2018-02-07, 15:22
  #38990
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
OT,men visste inte var man skulle skriva om att en av Sveriges värsta bedragare, som har lurat en mängd företag på miljonbelopp under 00-talet - Ingela Jansson Töreboda - blivit benådad i Etiopien efter 8 år (?)Alla hennes åtalspunkter är nedlagda i Sverige och hon kan tydligen komma hit och fortsätta sin brottskarriär som om inget hänt...Om nån kan gräva vidare i detta.
https://www.expressen.se/gt/storbedr...d-av-etiopien/
Du kan skriva här: (FB) Ingela Jansson - storsvindlare - dömd i Etiopien
Citera
2018-02-07, 15:25
  #38991
Medlem
DreamTwisters avatar
Jag har nyss börjat läsa uppsatsen men fick en skrattattack redan direkt efter den engelska titeln. De två författarna listas högtidligt som Arthurs
Citera
2018-02-07, 16:28
  #38992
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har nyss börjat läsa uppsatsen men fick en skrattattack redan direkt efter den engelska titeln. De två författarna listas högtidligt som Arthurs
Två författare, en handledare och en examinator har missat detta och andra föga undanskymda fel....
Hur kan det vara möjligt ? Nu hittade jag ordet konlik, som möjligen är härlett ur konflikt.

Jag kollade upp referenssystemet. Jag hittade tre titlar som inte refereras i framställningen. Det trodde jag var otillåtet. Hur vet man att de ens läst uppräknade titlar - även när referenser görs är dessa väldigt svepande, ofta utan ens sidnummer ?
Citera
2018-02-07, 20:11
  #38993
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
. Man kan tycka att handledaren borde ha varit bussig och påpekat de värsta grodorna.
Typ ”Arthurs” i abstractet?
(Och tack magiciadehex!)
Ed. Ouups! Tvåa på det guldkornet!
__________________
Senast redigerad av Rallarsvingen 2018-02-07 kl. 20:29.
Citera
2018-02-07, 20:17
  #38994
Medlem
EndastJag01s avatar
När var det domen kommer?
Citera
2018-02-07, 20:20
  #38995
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Johanna kanske fick väldigt bråttom att få ut en examen? Vad jag kan se om jag går tillbaka till 2005 då hon borde påbörjat socionomprogrammet har dom endast start på höstterminer dvs den C-uppsats som här är aktuell borde framlagts slutet på maj/början juni 2008 dvs innan terminens slut.

Den är daterad (ospecifikt) ht 2008, med godkänd först 9 februari 2009.

Med kännedom om JM, så är det inte helt främmande att hon sökt jobb som socionom och sagt att hon hade examen (kanske även fått ett vik). Trots att hon hade en uppsats som släpade efter ... Hon kanske fick vansinnigt bråttom att få ut examen? Examen utgör ett anställningskrav.

JM har visat alla tänkbara tecken på att "gärna" ta genvägar i livet.

Bara en tanke.

Det fetade: inte så konstigt. De fick troligen någon komplettering att göra innan uppsatsen kunde godkännas (efter ht08s slut). Och jag har bestämt för mig att det återstår 1-2 terminers studier efter uppsatsskrivandet. Så din ”jobbsökerites”tror jag inte på.
Citera
2018-02-07, 20:34
  #38996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Den språkliga kvalitén har föreslagits vara tecken på att JM inte medverkat, därav mitt intresse för den aspekten.

Vad innehållet beträffar är detta som en utredningsrapport betraktat bara strunt. Kolla avsnitt 3.6, första stycket. Hur kan en examinator släppa igenom uttrycket "Förenta Staternas barnkonvention" ? Tror han att det heter så ? Nations=States, vafan... Etc, etc.

Som skattebetalare är jag så upprörd, att jag väljer att sätta punkt här.

Jag lade också märke till detta! Står även så i arbetets abstract. Pinsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Johanna kanske fick väldigt bråttom att få ut en examen? Vad jag kan se om jag går tillbaka till 2005 då hon borde påbörjat socionomprogrammet har dom endast start på höstterminer dvs den C-uppsats som här är aktuell borde framlagts slutet på maj/början juni 2008 dvs innan terminens slut.

Den är daterad (ospecifikt) ht 2008, med godkänd först 9 februari 2009.

Med kännedom om JM, så är det inte helt främmande att hon sökt jobb som socionom och sagt att hon hade examen (kanske även fått ett vik). Trots att hon hade en uppsats som släpade efter ... Hon kanske fick vansinnigt bråttom att få ut examen? Examen utgör ett anställningskrav.

JM har visat alla tänkbara tecken på att "gärna" ta genvägar i livet.

Bara en tanke.

Har du kollat upp hur socionomprogrammet är utformat på just den högskolan? Där min kompis pluggade var det 6 terminer för Bachelor i socialt arbete (C-uppsats inklusive, såklart) plus en extra termin för socionomexamen. Men många av hennes klasskamrater fick anställning på t.ex. försäkringskassan under utbildningens gång och sedan fast heltidsanställning efter examen. Så det kanske inte är helt omöjligt att JM gjort likadant med skillnaden att hon aldrig fick ihop det till examen?

____________________

Jag kan inte förstå hur en C-uppsats kan få ha ett omfång på 22 sidor. En av mina bästa vänner har pluggat till socionom på ett annat universitet i Stockholm och hennes (liksom min, jag pluggade dock utomlands) var på 50+ sidor. Hon är väldigt klipsk och upplevde sin utbildning som väldigt utmanande, men det kan säkert vara olika mellan olika högskolor. Om JMs utbildning hade samma ribba som hennes hade hon aldrig klarat den.

Om jag skulle bli tvingad att medförfatta en uppsats med någon som uttrycker sig som JM i skrift hade jag också tagit över själva skrivandet/renskrivit den andras texter. Så att vi inte ser JMs skriftspråk direkt i uppsatsen behöver ju inte betyda att hon inte alls medverkat. Men med tanke på JMs personlighet är det ju inte orimligt att hon har åkt snålskjuts på sin medförfattare.

Det kanske vore en idé att starta upp en separat tråd för att diskutera och granska den där "gränslösa, generösa enögdheten" som en annan användare talade om?
Citera
2018-02-07, 20:36
  #38997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Det fetade: inte så konstigt. De fick troligen någon komplettering att göra innan uppsatsen kunde godkännas (efter ht08s slut). Och jag har bestämt för mig att det återstår 1-2 terminers studier efter uppsatsskrivandet. Så din ”jobbsökerites”tror jag inte på.

Att dom fick en komplettering hade jag förstått. Att examensarbetet skulle förekomma studierna i huvudämnet, se det är jag inte med på.
Citera
2018-02-07, 20:44
  #38998
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att dom fick en komplettering hade jag förstått. Att examensarbetet skulle förekomma studierna i huvudämnet, se det är jag inte med på.
Kandidatexamen efter termin 6 och socionomexamen efter termin 7:

Ed. Där var jag för snabb! Här är info från Örebro! Spelar eg mindre roll, då det ser exakt likadant ut.
https://www.oru.se/utbildning/program/1718/?pid=742, fliken ”mer information”
__________________
Senast redigerad av Rallarsvingen 2018-02-07 kl. 20:50.
Citera
2018-02-07, 20:46
  #38999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Enhetschefen i Göteborg förstod att något var fel
Den 25 maj -16, gjorde enhetschefen Kerstin Almgren, vid familjehemsverksamheten i Göteborg, en polisanmälan om JM:s bravader eftersom det kommit till deras kännedom att Johanna Möller hade haft fest och sex med flyktingpojkar på hotell. Jag minns att JM då hade ett FB-konto där hon gladeligen officiellt delade med sig av "gullegull-bilder" med grabbarna och att någon av hennes döttrar var förvånad över att hon var i Göteborg med "alla tre!". Då sexskandalen avslöjades i Eskilstuna-Kuriren, blev jag fullt övertygad om att kvinnan inte var frisk. Jag blev väldigt förvånad över att polisen så snabbt lade ned utredningen.

Misshandeln och hemliga avlyssningar
Den grymma misshandeln av flyktingpojkarna skedde 10 juli -16 och då trodde jag att polisen i Eskilstuna skulle bli lite noggrannare i sina förundersökningar. Frågan är om de beslutade att "vila" med ärendet p g a att det var semesterperiod eller lät de saken vila för syns skull för att "samla" in mer bevis? När man tittar i FUP-protokoll så framkommer det att hemliga telefonavlyssningar har börjat redan den 14 juli -16 där även GM:s telefon ingick.

Flera åtal och rättegångar på gång?
När kommer besked om det blir åtal och rättegång gällande misshandeln av flyktingpojkarna? MR har ju erkänt och berättat, medan de övriga går fria.

Vad kommer ske med Aki-fallet?

Citat: "Enhetschefen i Göteborg förstod att något var fel"

Det var bra av enhetschefen i den kommunen att reagera. Hon kände kanske igen ett Johanna Möller-modus operandi när hon ställdes inför det? Denna enhetschef tycks vara mer lojal mot sitt uppdrag, än mot en smutsig och gränslös kollega som Johanna Möller. Bra så. Mycket bra till och med!
Känns att det skulle kunna vara en person att vända sig till i detta läge av vår nu pågående lilla gemensamma "utredning" om hur Johanna blev godkänd som socionom. Skall fundera.

Du 'Honan6' ställer i ditt inlägg många relevanta frågor. Finns all anledning att tänka till kring dem. Tycker lilla jag.
Citera
2018-02-07, 20:52
  #39000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag lade också märke till detta! Står även så i arbetets abstract. Pinsamt.



Har du kollat upp hur socionomprogrammet är utformat på just den högskolan? Där min kompis pluggade var det 6 terminer för Bachelor i socialt arbete (C-uppsats inklusive, såklart) plus en extra termin för socionomexamen. Men många av hennes klasskamrater fick anställning på t.ex. försäkringskassan under utbildningens gång och sedan fast heltidsanställning efter examen. Så det kanske inte är helt omöjligt att JM gjort likadant med skillnaden att hon aldrig fick ihop det till examen?

____________________

Jag kan inte förstå hur en C-uppsats kan få ha ett omfång på 22 sidor. En av mina bästa vänner har pluggat till socionom på ett annat universitet i Stockholm och hennes (liksom min, jag pluggade dock utomlands) var på 50+ sidor. Hon är väldigt klipsk och upplevde sin utbildning som väldigt utmanande, men det kan säkert vara olika mellan olika högskolor. Om JMs utbildning hade samma ribba som hennes hade hon aldrig klarat den.

Om jag skulle bli tvingad att medförfatta en uppsats med någon som uttrycker sig som JM i skrift hade jag också tagit över själva skrivandet/renskrivit den andras texter. Så att vi inte ser JMs skriftspråk direkt i uppsatsen behöver ju inte betyda att hon inte alls medverkat. Men med tanke på JMs personlighet är det ju inte orimligt att hon har åkt snålskjuts på sin medförfattare.

Det kanske vore en idé att starta upp en separat tråd för att diskutera och granska den där "gränslösa, generösa enögdheten" som en annan användare talade om?

Jo, jag läste den utbildning hon förmodats antagit till. Och utbildningsplanen.

Jag tror dock inte att hon läst på heltid. För mig låter det som hon läst på distans.

Lättare att komma in på
Lättare att byta studieort
Lättare att ta sig fram/få undantag som 3-barns mamma+under skilsmässa
Lättare att få särskilda tentamina
osv

Summa summarum. Jag tror JM läste på distans.

Hon har fuskat sig till en examina.

Lite smålustigt att om man läser den kritik som Socialen framförde i sitt utlåtande till JM som gällde hennes egna dotter Julia, så fick hon allvarlig kritik på de flesta punkterna. Föräldrarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback