Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 17:48
  #34189
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, först får vi ta del av den domen, självklart blir det en fortsättning i HR och då får vi se vad som händer.

Att Johanna Möller kommer att få livstid även där är ju självklart men det som är intressant är vad som händer i A*i-delen.
Oerhört nyfiken på motiveringen Aki och jag hoppas den är mycket välskriven. Jag tvivlar inte på indicierna (fri bevisprövning) och det pekar med full hand mot JM. Här infaller begreppet rimligt, sannolikt, trovärdigt.

Däremot vill jag läsa kring begreppet anstiftare för detta tangerar nämligen vad som annars är en riskabel parameter vid domslut dvs alternativa gärningspersoner (la det könsneutralt, hehe).
Häpp!
Citera
2017-08-08, 17:51
  #34190
Avstängd
MrsFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag förstod redan under tiden jag skrev att du 1) inte skulle begripa ett dugg eller 2) tänkte förvränga.

Det är fortsättningsvis ingenting som GW eller andra i media tror. Det är heller ingen "konspiration".
Punkt 3 är vad JAG reflekterar kring och det är utifrån JM's personlighet, viftande med block, lappar i Lypsylkorkar, flertal brev i FUP - för att inte tala om senaste sviten i media. Utöver detta har AH stundom låtit som en copycat beräffande ordval.
Erinrar mig att ni parallellt betonar vikten av att samverka med sin klient?

AH har inte mycket medel att sätta emot versus den sakfakta som framkommit och att hon de facto kommer att dömas i TR.
Utöver detta har JM alldeles på egen hand raserat all sin trovärdighet.
Beträffande följande instanser ser jag fortsättningsvis ingen advokat som kommer försätta JM i frihet sett till det hela taget gällande brist på alibi och veritabelt svammel från JM i form av 10 försök och snarare sänkt trovärdighet.
Ja det är helt tydligt att du inte tar till dig av vare sig kritik eller försvar från vare sig GW eller Hikes. Du lägger det dåligt utförda försvaret på JM som person och hennes beteende, synd att Hikes inte sa så. Jag tror JM har grävt in sig lite väl djupt i ditt medvetna för du vet att det finns massvis av värre klienter och fall utan att advokater för den skull sköter sitt jobb eller då och då begår fel. Hikes var svag och det peakade mot slutet till den grad att experter reagerade, jag tycker att hon gradvis försämrats från dålig till usel efter en relativt bra start när hon slog hål på åklagarnas motivbild. För övrigt kritiserade just GW den biten redan då och menade att åklagarna inte har så mycket att komma med om man startar med motiv istället för gärning. Och just gärning kommer vi får höra mer av i HR för det finns inget som bevisar de hypoteser som åklagarna skall bevisa. Det kommer inte sluta med anstiftan i HR anser nu många experter om bara så ett måttligt bra försvar drivs. Konsekvenserna av det kan bli många i ett sammanvävt indiciefall även om du inte delar den meningen, speciellt om JM får ett riktigt bra försvar.
Citera
2017-08-08, 18:03
  #34191
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Du bara hittar på på egna antaganden och gör upp advokatsetik som inte existerar IRL.
Inte det minsta, jag har nämligen skrivit om vad "främja orätt" innebär juridiskt sett och vilka åtaganden AH har relaterat till advokatens etiska förhållningssätt och advokatseden:
Det är nämligen brottsligt att främja klienten på ett "otillbörligt sätt".
Detta är den ena änden av pendeln - den andra är att givetvis backa upp sin klient, samverka, rådgöra and so on. De ska slåss på en gemensam linje, för ett gemensamt mål:
Försöka fria alternativt lindra påföljd.
Citat:
Det är DU som säger att hikes besväras av sin klient, det är du som slänger dig med ord som "copycat" o allt annat skit. Men den mest enkla advokatsetiken är att ifall en advokat godtagit klientens instruktioner skall hon uppfylla önskemålet och då är den simplaste regeln att ogilla åtalet ifall klienten säger sig vara oskyldig i både skuld och påföljd. Att du vägrar se detta är för att du bestämt dig för att hikes arbete störs av JM, JM har inget med hennes miss i pläderingen i skuldfrågan att göra utan det är bara hittepå från dig o nån till.
Ja, det är JAG. Skönt att det gick upp en talgdank slutligen, men tragiskt att man ska behöva översätta pga miserabel läsförståelse.
Vad du sen dravlar om vet jag inte vad det leder till i sakfrågan som diskuteras. Ser mest en massa utfyllnad av text.

Jag skriver följande:
AH har en klient av sällan skådat slag att försvara. JM i sin tur är en mästare på att styra och ställa, ge order och direktiv.
Hon är extremt dominant, manipulativ och rent vedervärdig för övrigt.
AH kan inte ha det lätt att rädda hennes röv bland allt kaotiskt dravel, stämplingar, bedrägeri, förfalskningar och synvende och sist: Mord.
Skuldfrågan var klar, påföljd diskuterades. Det är nåt du snarare bör få in i skallen.
Citera
2017-08-08, 18:16
  #34192
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Du bara hittar på på egna antaganden och gör upp advokatsetik som inte existerar IRL. Självklart skall en advokat lyssna till sin klient men såklart finns diskretionärt utrymme speciellt vid förlikning. Klientens intresse, lagstiftning och advokatssamfundets riktlinjer "samarbetar". Advokaten har spelrum ifall konflikter uppstår klient o advokat emellan bla att bedöma vad som är i sin klients intresse o hur detta bäst uppnås men klienten så att säga äger rätten att utforma o instruera advokaten på sitt vis i fall en sådan situation skulle uppstå. Det är DU som säger att hikes besväras av sin klient, det är du som slänger dig med ord som "copycat" o allt annat skit. Men den mest enkla advokatsetiken är att ifall en advokat godtagit klientens instruktioner skall hon uppfylla önskemålet och då är den simplaste regeln att ogilla åtalet ifall klienten säger sig vara oskyldig i både skuld och påföljd. Att du vägrar se detta är för att du bestämt dig för att hikes arbete störs av JM, JM har inget med hennes miss i pläderingen i skuldfrågan att göra utan det är bara hittepå från dig o nån till. Du lyckas inte ens med det simplaste att skilja JM o hikes men det lyckas i stort sett resten med så häng kvar du i dåtid o var motvalls eller hellre, snacka blöjor med "eliten"

Du verkar kåt på att diskutera. Ska vi ta den här diskussionen nu då med tanke på att du smet häromsist och MrsFold gav bara fadd eftersmak med sitt inhopp:
Citat:
Nä, usch. Det vore ju alldeles förskräckligt. Speciellt om man gjort grovt bedrägeri livförsäkring på miljonbelopp några månader innan och beställt att aktuell mördad man ska dödas innan till flertal personer.

Att hon binder sig till platsen ensam är givet (egen utsaga, master). Eliminera nu alternativa gärningsmän för det är den delen som intresserar mest i frågan samt hur tungt detta väger emot indicier, långt fler än de jag nämnde.
Det kommer handla om sannolikhetsbedömning i hög grad framöver om kiselalgerna håller ställningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oerhört nyfiken på motiveringen Aki och jag hoppas den är mycket välskriven. Jag tvivlar inte på indicierna (fri bevisprövning) och det pekar med full hand mot JM. Här infaller begreppet rimligt, sannolikt, trovärdigt.

Däremot vill jag läsa kring begreppet anstiftare för detta tangerar nämligen vad som annars är en riskabel parameter vid domslut dvs alternativa gärningspersoner (la det könsneutralt, hehe).
Häpp!
Citera
2017-08-08, 18:28
  #34193
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
Som jag skrev igår så är inte kritiken mot Hikes inte ett föremål för god advokatsed, advokater klantar sig dagligen utan att det blir föremål för granskning. Jag vet att du förstått att Hikes har klantat sig och att det grämer dig att du inte insett det, och med det följer en intressant mediastorm med diverse experter. Jag har påtalat flera gånger att Hikes håller inte måttet, någonstans efter inledningen av TR ser man att Hikes inte klarar av att fokusera och angripa de svaga punkterna som åklagrana anför. Hon klarar inte media öht, där är hon också svag. Succesivt och med uttalandet om semestern och att hon är uppäten av fallet var det spiken i kistan och nu ser vi tydligt med den kritik av både generellt försvar och specifikt påföljdsplädering att hon inte hanterar fallet alls. Om man skall hitta en ursäkt i det hela så har Hikes ensam haft ett massivt motstånd från de två åklagarna, Jähresten och Cleve samt mediadrevet. Kampen har inte varit jämn juridiskt, lägg där till tre barn så kan man rent mänskligt förstå henne som svag person att hon inte skulle ro iland. Professionellt kan hon dock aldrig ursäktas och hennes svar duger inte till eftersom hon glömde att i första hand plädera för att hennes klient som anser sig oskyldig skall sättas på fri fot först och främst. I andra hand kan hon plädera för strafflindring. Hennes svar på kritiken suger hur många gånger du än upprepar den, eftersom du själv också inser att du tänkt fel från början om Hikes, så många inlägg som du ångrar idag och jag säger som GW att teatern är dålig.
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Att man bemöter kritik innebär per automatik att den är obefogad var frågan? Nej det är inte mina egna åsikter längre GW säger exakt det jag säger och din älskade Britta Svensson. Du står ensam här, riktigt ensam numera. Var god läs VRGA, låååång läsning men det behöver du dä rtill kan du för sakens skull läsa 8kap i rättegångsbalken (1942:740) och sist men inte minst en uppgift t dig: Ge mig diverse fall där advokater i sin slutplädering/påföljd går emot sin klient med 18 år och fullständigt missar att klienten anser sig helt oskyldig. På återhörande.
Goddag yxskaft skulle jag vilja säga till er båda. Sen när är LGWS:s åsikter en "mediestorm"? Ganska ofta får han ta tillbaka saker han sagt. Han lät ju också tämligen säker på att JM skulle få rättspsykiatrisk vård istället för fängelse, för hon var ju riktigt "gränslöst galen". Sen trodde han också alldeles nyligen att MR bara skulle få tio år. Det är ingen mediestorm, däremot så har ni nog korsdrag någonstans, lista själva ut var.

Ni babblar på en massa om hur inkompetent ni anser att Hikes är. Jag struntar fullständigt i era åsikter där, har ej bett om dessa. Blir bara en massa svammel och tomma elakheter för att fylla ut en text där ni båda har helt fel gällande gårdagens plädering. Jag kommenterade enbart gårdagens plädering, inget annat om AH. Skiter i era kränkningar mot henne där det bara är ni som framstår som frustrerade och missnöjda.

JM är ju inte direkt någon liten osäker och svag figur som skulle låta en advokat köra över henne, eller hur? Hon och AH satt och småpratade och JM skrattade flera gånger enligt live-rapporteringen. Inga sura miner där inte, som hos er.

Vad ni inte låtsas begripa det är att gårdagen handlade om PÅFÖLJDSFRÅGAN.
Det AH sa var om åtalet anses vara styrkt. Plädera för tidsbestämt straff, lyfta fram förmildrande omständigheter. SKULDFRÅGAN är redan diskuterad och avgjord i TR.

#6nysningar ORKA säger jag bara om de uppgifter du vill ha. Du levererar ju själv inget som backar upp dina åsikter.

Är nu inte intresserad av att höra mer skitsnack från er om AH. Det är inte henne det är fel på.
Det är Mördar-Johanna det är fel på. STORA fel.
Citera
2017-08-08, 18:36
  #34194
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag refererade till den tidigare diskussionen om balans/obalans mellan sympati för offer kontra sympati med förövare.

Sympati är ett fint ord, men när det gäller samhällets insatser måste det kunna ses i handlingar.

Som ett exempel så ser vårt samhälle det som rimligt att en nära efterlevande till en mördad får 50000:- som "kompensation" för t.ex. att en make/maka eller en förälder mördats.

Fångvården för mördaren kostar samhället ungefär 2 000 000:- per år.

Akis barn kommer kanske att få något mer än 50 000:–. Kanske 75-80'?
Någon nämnvärd hjälp därutöver kommer dom knappast att få.
Anki får kanske också något mer än 50 000:-

Jag tycker att det är en obalans. Jag upplever den som problematisk. Lägg gärna till att vi har en uppklarandefrekvens på under 14% av anmälda brott. Dessbättre är dock uppklarandefrekvensen betydligt högre för mord.


Jaså du tänkte så?

Vem har vinning av att vi har fängslade?

Hur skiljer du JJ/JB/DB och liknande figurer från "anhöriga"? Visar fallet JM att det är bra att gå omkring med ett pris på sitt huvud?

Men för all del, 50k är lite, i många kretsar.
Citera
2017-08-08, 19:10
  #34195
Avstängd
MrsFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Goddag yxskaft skulle jag vilja säga till er båda. Sen när är LGWS:s åsikter en "mediestorm"? Ganska ofta får han ta tillbaka saker han sagt. Han lät ju också tämligen säker på att JM skulle få rättspsykiatrisk vård istället för fängelse, för hon var ju riktigt "gränslöst galen". Sen trodde han också alldeles nyligen att MR bara skulle få tio år. Det är ingen mediestorm, däremot så har ni nog korsdrag någonstans, lista själva ut var.

Ni babblar på en massa om hur inkompetent ni anser att Hikes är. Jag struntar fullständigt i era åsikter där, har ej bett om dessa. Blir bara en massa svammel och tomma elakheter för att fylla ut en text där ni båda har helt fel gällande gårdagens plädering. Jag kommenterade enbart gårdagens plädering, inget annat om AH. Skiter i era kränkningar mot henne där det bara är ni som framstår som frustrerade och missnöjda.

JM är ju inte direkt någon liten osäker och svag figur som skulle låta en advokat köra över henne, eller hur? Hon och AH satt och småpratade och JM skrattade flera gånger enligt live-rapporteringen. Inga sura miner där inte, som hos er.

Vad ni inte låtsas begripa det är att gårdagen handlade om PÅFÖLJDSFRÅGAN.
Det AH sa var om åtalet anses vara styrkt. Plädera för tidsbestämt straff, lyfta fram förmildrande omständigheter. SKULDFRÅGAN är redan diskuterad och avgjord i TR.

#6nysningar ORKA säger jag bara om de uppgifter du vill ha. Du levererar ju själv inget som backar upp dina åsikter.

Är nu inte intresserad av att höra mer skitsnack från er om AH. Det är inte henne det är fel på.
Det är Mördar-Johanna det är fel på. STORA fel.
Jag tror mest att du är irriterad över att experterna underkänner Hikes och att GW i princip sa till punkt och pricka vad några få delgivit tråden. Det bådar gott att GW också underkänner åklagarnas åtal och teatern i TR eftersom rättvisan är viktigare än JM. Jag tycker du skall tagga ner lite och inte låta dig påverkas så mycket av JM i debatten med mig, håll det sakligt och inte så känslomässigt så blir det lättare att förstå vad du skriver om fallet. Hikes var inte bra anser experter men ändå kasserar hon in 2 miljoner det är mer stötande för det skattefinansierade rättssystemet, kan du hålla med om det?
Citera
2017-08-08, 20:12
  #34196
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Du har fått både VRGA och brottsbalken så nu tar vi frågan igen: Innebär det per automatik när man bemöter kritik att den är obefögad? Ja eller nej?
När någon bemöter kritik innebär det naturligtvis inte per automatik att kritiken är obefogad.
Som AH bemötte kritiken, med juridiska fakta, så framstod kritiken som ytterst obefogad.
När du bemöter befogad kritik så är svaren oftast helt obefogade.
Är bara en massa trams, bortförklaringar, avvikelse från ämnet, åsikter och elakheter.
Citera
2017-08-08, 20:38
  #34197
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oerhört nyfiken på motiveringen Aki och jag hoppas den är mycket välskriven. Jag tvivlar inte på indicierna (fri bevisprövning) och det pekar med full hand mot JM. Här infaller begreppet rimligt, sannolikt, trovärdigt.

Däremot vill jag läsa kring begreppet anstiftare för detta tangerar nämligen vad som annars är en riskabel parameter vid domslut dvs alternativa gärningspersoner (la det könsneutralt, hehe).
Häpp!


Det är ju vad jag hoppas att de ska kunna motivera sitt beslut på ett juridiskt korrekt sätt som gör att domen står sig, visst A*i-delen är svag det är ju de flesta ense om men om domen blir välskriven så är ju möjligheten att den står sig även i HR större.

Utveckla gärna sista stycket, vad menar du?
Citera
2017-08-08, 21:16
  #34198
Avstängd
MrsFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
När någon bemöter kritik innebär det naturligtvis inte per automatik att kritiken är obefogad.
Som AH bemötte kritiken, med juridiska fakta, så framstod kritiken som ytterst obefogad.
När du bemöter befogad kritik så är svaren oftast helt obefogade.
Är bara en massa trams, bortförklaringar, avvikelse från ämnet, åsikter och elakheter.
Det var inte juridisk fakta för det är du som anser att den är obefogad, Hikes oaktsamhet kan rättas till av TR då påföljdsfrågan är såpass viktig att domstol kan bli tvugna att göra en bedömning ex officio, vi får se. GW tyckte kritiken var befogad han skulle citat: "tagit illa vid sig" och "byta ut advokat". Du som tänker så mycket på JM borde förstå att de enda som kan avgöra om kritiken är obefogad eller inte är TR genom ex officio alternativt JM och HR, den sistnämnda avgör om hon får en ny advokat om hon ansöker om byte. Vad tror du, kommer JM byta advokat? Kommer HR godkänna det?
__________________
Senast redigerad av MrsFold 2017-08-08 kl. 21:27.
Citera
2017-08-08, 21:23
  #34199
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
Som jag skrev igår så är inte kritiken mot Hikes inte ett föremål för god advokatsed, advokater klantar sig dagligen utan att det blir föremål för granskning. Jag vet att du förstått att Hikes har klantat sig och att det grämer dig att du inte insett det, och med det följer en intressant mediastorm med diverse experter. Jag har påtalat flera gånger att Hikes håller inte måttet, någonstans efter inledningen av TR ser man att Hikes inte klarar av att fokusera och angripa de svaga punkterna som åklagrana anför. Hon klarar inte media öht, där är hon också svag. Succesivt och med uttalandet om semestern och att hon är uppäten av fallet var det spiken i kistan och nu ser vi tydligt med den kritik av både generellt försvar och specifikt påföljdsplädering att hon inte hanterar fallet alls. Om man skall hitta en ursäkt i det hela så har Hikes ensam haft ett massivt motstånd från de två åklagarna, Jähresten och Cleve samt mediadrevet. Kampen har inte varit jämn juridiskt, lägg där till tre barn så kan man rent mänskligt förstå henne som svag person att hon inte skulle ro iland. Professionellt kan hon dock aldrig ursäktas och hennes svar duger inte till eftersom hon glömde att i första hand plädera för att hennes klient som anser sig oskyldig skall sättas på fri fot först och främst. I andra hand kan hon plädera för strafflindring. Hennes svar på kritiken suger hur många gånger du än upprepar den, eftersom du själv också inser att du tänkt fel från början om Hikes, så många inlägg som du ångrar idag och jag säger som GW att teatern är dålig.
Det fetade. Jag tycker att en förklaring till kan var hennes klient. Det skulle varit intressant att få ett samtal på "tu man hand" med Hikes om hur tiden som JMs försvarare varit. Jag hör till kritikerna, men jag anser att Hikes uppdrag blev ett Moment 22.
Citera
2017-08-08, 21:28
  #34200
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
Jag tror mest att du är irriterad över att experterna underkänner Hikes och att GW i princip sa till punkt och pricka vad några få delgivit tråden. Det bådar gott att GW också underkänner åklagarnas åtal och teatern i TR eftersom rättvisan är viktigare än JM. Jag tycker du skall tagga ner lite och inte låta dig påverkas så mycket av JM i debatten med mig, håll det sakligt och inte så känslomässigt så blir det lättare att förstå vad du skriver om fallet. Hikes var inte bra anser experter men ändå kasserar hon in 2 miljoner det är mer stötande för det skattefinansierade rättssystemet, kan du hålla med om det?
Jag tror mest att du är irriterad över hur fel du hade när du inte förstått att gårdagens plädering handlade om påföljdsfrågan. Och "experterna som underkänner Hikes" då tycks du mena att det är du och #6nysningar. Vilken humor.

Jag skrev att mitt inlägg handlade om gårdagens plädering och att jag inte var intresserad av att höra ditt och #6nysningars allmänna skitsnack om AH och ändå fortsätter du.
Så jävla tröttsamt.

Att AH får inkassera 2 miljoner från det skattefinansierade rättssystemet, det är stötande, det kan jag hålla med om. Men betalt måste ju advokaten få, naturligtvis.
Jag tycker att JM istället skulle ha fått betala en stor del av advokatkostnaderna.
Det hade varit mera rättvist för hon har ju själv dragit in miljoner av skattebetalarnas pengar i sin ljusskygga flyktingverksamhet.
__________________
Senast redigerad av magiciadehex 2017-08-08 kl. 21:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback