2017-08-01, 12:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som jag kommer ihåg det var det TR som beslutade om gravöppning, så pass ovanligt är det att det krävs ett domstolsbeslut på händelsen.

Vi får se om det var mödan värt, men Druid,s vittnesmål i TR tycker jag var bra, det råder inga tvivel om att drunkningen måste ha skett i annat vatten än Hjälmaren om nu inte A*i hade något på huvudet som filtrerade bort algerna.
MR,s utsaga tyder ju på det.
Aaa, du tänker om man lägger ihop olika delar i funderingar? Båtresan kan man nog skippa isf, men det kan mycket väl finnas justerat förlopp för att det ska "normaliseras" och inte låta mer för jävligt än det är. Däremot kanske själva kärnan, "filtrera bort algerna", dvs om nåt polymerianskt material sitter på skallen, inte vore orimligt?
Citera
2017-08-01, 12:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Min kunnighet i rättsmedicinska frågor är i detta läge ointressant att exponera, men om du, som fetat mitt ord 'skandalen' i samband med obduktionen gällande Osmo Vallo, INTE tycker att det ärendet var en skandal, så har du inte några rättsmedicinska kunskaper what so ever! Det var en skandal punkt

Jag skrev i mitt inlägg #32762 bl a: "Den rättsläkare som kanske slarvat vid den första obduktionen..etc". Ser du inte att jag använder ordet "kanske"?
Den gravöppning som kom till stånd den 15 november förra året, berodde på att det framkommit uppgifter som gjorde att man kunde anta att Ybo hade missat i sin bedömning av dödsfallet. Kanske hade Ybo slarvat? Jag vidhåller att det hade varit bättre att hon inte hade varit med vid utökade rättsmedicinska obduktionen..
Vore Ybo så pantad i sitt yrkesutövande hade hon väl inte tillåtits obducera igen. För övrigt var det ju en hel hög med personer som bevittnade det hela (och arbetade). Enligt obduktionsutlåtande som finns i tråden:
Citat:
Förutom obducenten och hennes assistent närvarade ytterligare två rättsläkare, två uppsalapoliser och fyra personer från de forensiska avdelningarna i Västerås och Stockholm.
Citera
2017-08-01, 12:48
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-mollers-sista-desperata-forsok/

Nu är hon i farten...IGEN
Börjar hon inse att hon ligger risigt till, tro?
Citera
2017-08-01, 12:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som jag kommer ihåg det var det TR som beslutade om gravöppning, så pass ovanligt är det att det krävs ett domstolsbeslut på händelsen.

Vi får se om det var mödan värt, men Druid,s vittnesmål i TR tycker jag var bra, det råder inga tvivel om att drunkningen måste ha skett i annat vatten än Hjälmaren om nu inte A*i hade något på huvudet som filtrerade bort algerna.

MR,s utsaga tyder ju på det.

Det lär ju ha varit åklagaren som har initierat gravöppningen som en del av förundersökningen. Att det sker är ju en nödvändighet då åtalet gäller mord och den begravde har kallats drunknad och man anser att det finns sätt att verifiera vilket. Och makan avslöjat sig som kallblodig mördare.

Vore skandal att inte gräva upp. Samtidigt antyder ju exhumeringen som sådan att saker kunde gjorts annorlunda innan han stoppades i marken. Kiselalgstestning är knappast någon standard, troligen för att fallen varit få och det funnits andra sätt att lösa saker på (mer lätthanterliga misstänkta), och för att det kanske kräver en tänka-till-insats och kommunikation bland människor bortom en hårt rationaliserad vardagslunk på avsevärda geografiska avstånd.

Men de får ju för fan kamma sig nu vad gäller hur man undersöker drunknade o.a. Det går ju inte bara skicka liket vidare nerför altargången. Och vad gäller drunkningsdöda är det ju ändå tämligen enkelt: försök till varje pris klarlägga om vederb. dött i vattnet där som det ska se ut som eller om ngn som inte vill bli blöt om fötterna har rullat liket över bryggkanten.

Man ser ju ett kiselalgsreferensprov torna upp sig som ett massivt problem för alla involverade men då får väl räddningstjänst eller brevbäraren ta ett vattenprov och skicka med när se är där. Sen får de väl ta ett till om de behöver finmäta ngt.

Och sen gäller det bara att säkerställa att vattenprovtagaren inte är lierad med JM, och möjligen att det går att låsa om obduktionssalen till dess analysen är klar, för JM och andra lösa mördare med egen bil kommer ju inte vilja att den där analysen genomförs på rätt sätt.

Jag kan nästan svära på att det är polisen (VB) som har felat här genom att "stänga ner" drunkningen, för han har kanske inte haft någon annan att skicka dit än sig själv eller liknande, men det vore en enkel sak att skydda sig mot sånt här och det praktiska ansvaret borde gå hela vägen, och de borde åläggas att prata med varandra eller vad som nu felar. Och det borde helt klart vara en kriminalare på plats.

Tanken på att folk kan hittas drunknade och stoppas i marken under sådana omständigheter och förhållanden gör mig yr. Polis o åklagare borde se till att fälla JM ett par defacto-år till av ren förlägenhet och vända på varenda sten som finns för att klarlägga ungarnas inblandning. Tänk på AP:s föräldrar och anhöriga, tänk på JM:s förälder, tänk på de som berövats sina kära. Tänk på dem som ska behöva konfrontera poliser i liknande situationer i framtiden.

Ta nu för fan och skärp till er!

Så nu har jag besparat er åtminstone planeringen till kommande arbetsmöten. Bara att gå in nu och höja rösten.

Och röj upp i den här specifika byken.
Citera
2017-08-01, 12:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ok tack!
Det låter ju som en mindre folksamling på tio personer vid obduktionen...
Av bilden på lårbenet att döma bör kroppen har varit ordentligt förruttnad gällande mjukdelar, men reobduktioner måste vara extremt ovanligt. Kan inte komma på någon i Sverige tidigare, förutom mördade Karl XII. Någon annan som vet mer?
På tal om Henrik Druid, din forna kollega och obduktioner, att vi nu talar om detta mer specifik: hur hanteras dessa rättsfall rent praktiskt innan obduktion? De lär ju knappast ligga och drälla hur som helst i kylen med tanke på spårsäkring?
Citera
2017-08-01, 13:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fått dödlig mängd pulver i sig?! Det är det kristalliknande materialet som visas i torrt och vått tillstånd (dubbelbrytande material var det i lungorna).

Den som får en Up&Go blöja i strl 8 (19-30 kg) tryckt mot andningsvägar lär kvävas oavsett den är torr eller våt.

Jag var inne på mer intrikat förfarande men anser det inte trovärdigt. Jag tror å andra sidan kanske inte man andas in några polymerer av halt genom förpackningen, så antingen går den sönder i processen eller så har hon tillverkat en polymer-kristall-bomb (i stället för att förbereda maten) och blåst ner kristallerna i halsen på honom med milkshakesugrör, i hopp om att det ska kväva honom under våldsamma plågor (där försvann väl min trovärdighet igen...).
Citera
2017-08-01, 13:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Aaa, du tänker om man lägger ihop olika delar i funderingar? Båtresan kan man nog skippa isf, men det kan mycket väl finnas justerat förlopp för att det ska "normaliseras" och inte låta mer för jävligt än det är. Däremot kanske själva kärnan, "filtrera bort algerna", dvs om nåt polymerianskt material sitter på skallen, inte vore orimligt?

Driver ni med mig eller skojar ni bara sinsemellan?
Citera
2017-08-01, 13:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Kallar du gäststugan vid boningshuset för en unken bod?
http://gfx.omni.se/images/64d35235-0eb0-48f6-bf23-979378b0b263?w=640

Finns en lekstuga eller fiskebod el dyl vid bryggan också väl?

Den som avses?
Citera
2017-08-01, 13:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-mollers-sista-desperata-forsok/

Nu är hon i farten...IGEN
Citaaat.
Citat:
"Åkl hypotes är inte rimlig."
Vidare undrar hon varför maken inte hade några märken på "vrister, armar och troligtvis ansikte" om han dränktes i en låda, vilket har varit en av åklagarnas hypoteser. Hon anser också att det skulel "krävas minst 4 vuxna män att hålla fast han i ben, armar, tvinga huvudet ner i lådan".
Till J Möller,
På förekommen anledning.
Då detta rättsfall äro under mer intrikata omständigheter så arbetas det frenetiskt i denna fråga beträffande avvärjningsskador, material i lungor samt negativt provsvar från RMV. Ett följsamt gärningsförlopp är under bearbetning och emedan detta rättsfall kommer att behandlas i flera instanser så är tidsanspråket ingen större olägenhet.
Sett till kriminalhistoria så krävs det en anstiftare och en medhjälpare, under förutsättning att anstiftaren själv är behjälplig i de mer kritiska partierna.
En fällande dom i Tingsrätten ger ett försprång inför kommande bataljer och avslutningsvis vore det tacknämligt om personer med insyn gav ett utlåtande som komplettering.
Härmed lovar jag att vara aktiv i denna fråga.
Eder hängivna antagonist.
Citera
2017-08-01, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag tror man har möjlighet att begära en second opinion från Rättsliga rådet ang obduktionen. Blev nyfiken på Osmo-fallet och ser att vår vän Druid var inblandad där också:"Kollegan Henrik Druid förevisades obduktionsfynden och studerade sedermera även de mikroskopiska fynden och övriga uppgifter i ärendet." Helt OT, jag vet.
Det går inte att läsa wikipedia i det fallet. Druid var en av de första rättsläkarna som felaktigt kollade upp osmo. Efter programmets stripteas granskning av av fallet återupptogs förundersökningen. Även där var druid en av rättsläkarna och självklart stödde han egen första granskning likaså gjorde druids kollega som också var med vid första och andra obduktion. En rättsläkare från danmark och en från finland deltog också i obduktion nr 2 och upptäckte flertalet brutna revben som druid missat i den första obduktionen. Druid höll fast vid sin version att osmo dog av exiterat delerium och de av dansken och finnen funna brutna revbenen menade druid att inte fanns vid första obduktionen. Druid och hans kollega fick alltså förundersökningen nerlagd men givetvis blev det flera vändor och druid har starkt kritiserats för sitt agerande från bl a JO. Den tredje obduktionen gjordes av rajs som stödde dansken och finnen och då tog det hus i helvetet och Anders Eriksson gick ut i media och försvarade druid fast AE satt i rättsliga rådet och kom med ett vetenskapligt falsarium av sällan skådat slag i en artikel i DN. Flertalet med rättsläkare reagerade kraftigt mot anders eriksson text i media där han drog in alla rättsläkare och felaktigt påstod att dom också stödde det anders påstod.

Där lämnar vi förtexten och osmofallet som jag kan utantill. Vad vi ser med förtexten är att båda dessa herrar är bundisar nu på åk begäran även är med i detta fall. Wenna och fahlander har noga valt sina rättsläkare. Det är en för liten värld detta med rättsläkare, finns få och sen tycker jag heller inte åk kan begära rättsläkare för varför dessa valts är mindre svårt att förstå. Dessutom sitter båda i rättsliga rådet. Incestfest
Senast redigerad av 6nysningar 2017-08-01 kl. 13:48.
Citera
2017-08-01, 13:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Driver ni med mig eller skojar ni bara sinsemellan?
Nope. Jag tror reimer hade MR i åtanke och det scenario som JJ berättade och la till det jag skrev om blöjorna (filtrering).
Citera
2017-08-01, 13:26
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Börjar hon inse att hon ligger risigt till, tro?

Hon vill göra en Linna, få resning, upprättelse till vara oskyldig...och vilket skadestånd hon ser framfö sig
Sitter hon 13 år som Linna gjorde, så får hon ännu mer
Hon sitter säkert som en 'Johanna von Anka' och smider planer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in