2017-08-01, 00:26
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Utöver allt annat kanske hon lider av narkolepsi också.
Ja, vem vet?
Vore nästan lite trevligt om hon skulle lida av någon mera mänsklig åkomma också, som narkolepsi.
Utöver "allt annat".
Narkolepsi-trixet hade hon ju kunnat använda som alibi nr 12 eller vad det nu blir.
"Somnade vid macken med colan i handen, månen är mitt vittne".

Annars kan det ju också faktiskt vara så att hon redan där i bilen, väntandes på sin mördarkumpan, satt och funderade ut olika scenarion hon kunde använda som alibi - om polisen, mot förmodan - skulle fråga. Men, när hon kom till alibi nr 7 så blev detta alldeles för mycket, även för henne, så hon somnade av att vara uttråkad av sig själv.
Citera
2017-08-01, 00:32
Medlem
lasternassummas avatar
Om åtal mot JJ

"– Han kommer inte att åtalas nu eftersom bevisningen inte är så stark så att det räcker till ett åtal, säger kammaråklagare Jessica Wenna till P4 Västmanland."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/26P4R/misstanks-for-drunkningsmord-i-arboga--atalas-inte

Vi har också fått veta av åklagarna att dom väntar på det bevis som behövs för att väcka åtal mot JJ, men det kan ta lång tid. Det som finns mot JJ räckte uppenbarligen till häktning för mord, på sannolika skäl. Exakt vad som finns vet vi inte eftersom förundersökningen fortfarande pågår.

Tolken JJ
JJ har arbetat åt JM/Pangea/Pangelius som tolk. Det säger något om hans språkkunskaper. JM och MR pratar i inspelningar från augusti 2016 svenska. MRs svenska är inte perfekt, men den räcker till en hel del. Mordutflykt, skjuts till Stockholm och Arlanda och planering av Norgeresa och planering av assisterat självmord, för att ta några exempel.

Citera
2017-08-01, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Hahaha, du låter fan som JM. NOLL självinsikt. Din stackare, krya på dig <3 <3
Frågar igen, har DU läst TCs förhör?? Väldigt viktig fråga att besvara för dig så att ditt inlägg om hennes "historia" skall hålla, Ett enkelt ja eller nej räcker? Annars kanske någon annan kan nappa på min frågan t dig.
Senast redigerad av 6nysningar 2017-08-01 kl. 00:36.
Citera
2017-08-01, 00:42
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag håller med om allt det du skrivit. Jag har fetmarkerat en del som belyser Akis svåra dilemma.
Tack!
Ja, detta var nog verkligen det svåra dilemmat för Aki.
Citat:
Jag tror att, om han fått välja själv, så hade han hellre befunnit sig så långt ifrån henne som möjligt.
Inget tyder på att han på något vis fortfarande skulle ha känt sig attraherad av henne, tvärtom.
Han är rädd, han vill ifrån henne, han vill slippa det grepp hon har om honom genom tvillingarna.
Han kände nog att han inte hade något annat val än att följa med till Granliden för en sista "familjekväll". Hon hade säkert smörat, manipulerat och haft sig för att få honom dit.
Och, självfallet, använt tvillingarna som utpressning.
När man tar del av de fakta som finns, läser vittnesmålen osv så kan man riktigt känna hans desperation. Att han är rädd, vill bort från henne men måste göra henne till viljes, följa till Granliden. För barnens skull, för att få ett lugnt avslut med henne. Han tror att han gör det enda rätta, han tror att han måste göra det här.
Sen, blir det kanske lugnt. Hoppas han.
Förbannat sorgligt och hemskt är detta.
Citera
2017-08-01, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om åtal mot JJ

"– Han kommer inte att åtalas nu eftersom bevisningen inte är så stark så att det räcker till ett åtal, säger kammaråklagare Jessica Wenna till P4 Västmanland."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/26P4R/misstanks-for-drunkningsmord-i-arboga--atalas-inte

Vi har också fått veta av åklagarna att dom väntar på det bevis som behövs för att väcka åtal mot JJ, men det kan ta lång tid. Det som finns mot JJ räckte uppenbarligen till häktning för mord, på sannolika skäl. Exakt vad som finns vet vi inte eftersom förundersökningen fortfarande pågår.

Tolken JJ
JJ har arbetat åt JM/Pangea/Pangelius som tolk. Det säger något om hans språkkunskaper. JM och MR pratar i inspelningar från augusti 2016 svenska. MRs svenska är inte perfekt, men den räcker till en hel del. Mordutflykt, skjuts till Stockholm och Arlanda och planering av Norgeresa och planering av assisterat självmord, för att ta några exempel.

På vilket språk talade JJ och MR när dessa konverserade? Och du ett råd läs fup och se vad tolken som översätter åt JM och MR översätter till på riktigt, google translate blir sååååå fel enligt rättstolken.
Citera
2017-08-01, 01:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
... Granliden...?
Detta har inget med mina karameller att göra men,
du har ju haft blöjor som stötdämpare inför dumpning (skrattade då det lät så horribelt, sorry) men många revolutionerande upptäckter har vidareutvecklas. Sätter trademark som kompensation:
Lonnrot ™

Ditt up&go tjat har satt myror i huvudet nu när du återkom med dem.

Nu börjar jag ärligt fundera via obduktionsrapporten om dubbelbrytande material (plast, kristaller), växtdelar och växtliknande saker i lungorna.
Polymer -> korn av superabsorbent inne i blöjan, polyakrylat -> ligger mellan tunna plastfilmer.
= dubbelbrytande material.
https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1fXvnLpXXXXXQXFXXq6xXFXXXk/water-super-absorbent-polymer-for-diaper-or.jpg
I använt skick:
http://static-cdn.sr.se/sida/images/1027/2605781_1200_801.jpg?preset=article-slider

Är den nog stor att få över huvudet? Kan väl användas uppklippt också iofs.
En våt blöja som varit neddoppad i barnbassängen?
Hon kan väl inbilla sig att det ska andas in vatten i lungorna i sin fejkdrunkning.
Kranvatten, kvävning, gräsiga fossingar (växtdelar) och dubbelbrytande material från böljan. Lär inte ge ett spår av skador vid kvävning och ljuddämpande i sig.
Citera
2017-08-01, 01:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Är din möjligen turkos på insidan...?

Det kan ju vara så att den frilufts önskande Aki som gärna skulle kunna sova i en solstol - också kan ha lagt sig utomhus i sin sovsäck med sin T-shirt och kortbyxor på - han var ju barfota.
Väldigt mycket bättre alternativ för en frisklufts andande karl än inne i den unkna boden kanske?
På bryggan kluckar det mysigt och finns inte så mycket mygg, som någon skrev (det är dock inte min sönderstugna erfarenhet).
Kallar du gäststugan vid boningshuset för en unken bod?
http://gfx.omni.se/images/64d35235-0eb0-48f6-bf23-979378b0b263?w=640
Citera
2017-08-01, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Hade en fil till att redovisa. Här har ni den ex bilder.

https://minfil.org/v8Xccacdb9/V_stmanlands_TR_B4202-16_Aktbil_117.pdf

Formalin motverkar väl förruttnelse, Lenin har ju legat i mååånga år och ser ju nästan levande. Aja vi dödliga kanske inte behandlas lika
Citera
2017-08-01, 04:49
Medlem
Bewitcheds avatar
Miss

Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Tre gånger? Visst Egypten.... men de andra två?

Citat:
Johanna Möller misstänks också ha försökt rikta misstankarna åt andra håll, bland annat mot en av sina söner. Dessutom misstänks hon ha mördat sin man och vilselett ett försäkringsbolag för att få ut hans livförsäkring. Åklagaren tror att hon försökt mörda maken tre gånger innan hon sommaren 2015 lyckas dränka honom, eventuellt med hjälp av någon annan.
Den nya obduktionen som genomförts efter en gravöppning visar att Paasila har för lite kiselalger i lungorna för att ha drunknat i den sjö där han hittades. Istället tror man att han dränkts i en låda på bryggan eller en barnpool, och sen placerats i sjön.

Låda på bryggan?

Källa: [http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/6EA08/hon-kommer-ga-till-den-svenska-kriminalhistorien]

Någon som vet om tre gånger??
Senast redigerad av Bewitched 2017-08-01 kl. 05:18. Anledning: Missade att få med citat
Citera
2017-08-01, 08:29
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Svårt att summera, men jag gör ett försök.

Flera olika vittnesmål som pekar i liknande riktning. Svårt att avfärda.

Finns detaljer som inte stämmer, inte minst i vad JJ har berättat vid olika tillfällen.

En tänkbar förklaring är att JM regisserat allt, ungefär som när föräldrarna skulle mördas. De övriga inblandade hade fått utfästelser om rejäl "kompensation" för sina insatser och då menar jag inte bara entrecôte. Två av de övriga kände JM så bra så dom blev inte överraskade när "kompensationen" uteblev. För den tredje var det en hederssak. Han hade riskerat att bli insydd för mord, men insåg när det gått ett par månader utan klirr i kassan att han hade nog blivit blåst. Besvikelsen och ilskan uttryckte han på Facebook. Samma besvikelse och ilska kom till uttryck i samtal med bl.a. MR, men även andra fick höra valda delar om vad som hänt. JJ var samtidigt noga med att inte säga exakt vad som hänt, för då riskerade han för mycket, för egen del. Det JJ sagt räckte för att hålla honom i häkte en dryg månad, men det behövs mer för att han ska kunna åtalas. Vi får se om det som behövs kommer. JJ och JM har hakar på varandra, men när JMs dom vunnit laga kraft så har inte längre JJ någon hållhake på JM.

Nu är vi inne i Augusti och då börjar snart en ny säsong av såpadokumentären "Johanna Möller,hennes familj och leverne".Lite av en Svensk version av Dallas med alla dess ingredienser.
Citera
2017-08-01, 08:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta har inget med mina karameller att göra men,
du har ju haft blöjor som stötdämpare inför dumpning (skrattade då det lät så horribelt, sorry) men många revolutionerande upptäckter har vidareutvecklas. Sätter trademark som kompensation:
Lonnrot ™

Ditt up&go tjat har satt myror i huvudet nu när du återkom med dem.

Nu börjar jag ärligt fundera via obduktionsrapporten om dubbelbrytande material (plast, kristaller), växtdelar och växtliknande saker i lungorna.
Polymer -> korn av superabsorbent inne i blöjan, polyakrylat -> ligger mellan tunna plastfilmer.
= dubbelbrytande material.
https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1fXvnLpXXXXXQXFXXq6xXFXXXk/water-super-absorbent-polymer-for-diaper-or.jpg
I använt skick:
http://static-cdn.sr.se/sida/images/1027/2605781_1200_801.jpg?preset=article-slider

Är den nog stor att få över huvudet? Kan väl användas uppklippt också iofs.
En våt blöja som varit neddoppad i barnbassängen?
Hon kan väl inbilla sig att det ska andas in vatten i lungorna i sin fejkdrunkning.
Kranvatten, kvävning, gräsiga fossingar (växtdelar) och dubbelbrytande material från böljan. Lär inte ge ett spår av skador vid kvävning och ljuddämpande i sig.

Hade nog inte rätta känslan för realiteter då pass. Och ville väl lika så mycket "introducera" blöjan för beaktande av de som var bekantare med alla detaljer.

Över huvet går de få.

Jag förmodar att han inte fått i sig stora mängder av sånt där pulver så att det varit dödligt i sig.

Men nu vill vi veta mer om dina "karameller" – du menar att Granliden inte är motivet du funnit?
Citera
2017-08-01, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag undrar kring det ni skriver - främst med tanke på ordval som "slarvat", "skandal", att Ybo "gjort ett så pass stort fel" - Är det enligt regelverk ett krav på att kiselalger ska analyseras?

Det vore väldigt bra om detta införs som rutin men Ybo har trots allt konstaterat en drunkning. Det fanns för övrigt inga tecken som kunde indikera annat dödssätt än olycksfall.

Gällande just drunkningstillbud är det nästintill avhängigt att analysera aktuell plats och kringomständigheter - vilket åligger polismyndighet.
Ansvariga i ärendet har sen inte öppnat en Fu trots uppenbara larmsignaler i klass med en gong gong från IF, Akis anhöriga eller för att inte tala om de förhör som hålls med JM som stinker av märkliga uttalanden. Beträffande rättskemi så sker dessa analyser via en beställning - där beställdes senare 150 läkemedel från polis vilket inte lär vara i närheten av vad som de facto kan analyseras.

Du 'develi' tycks hänga upp dig på vissa ordval. Det är dumt gjort av dig. Särskilt när du därigenom visar din oförmåga att ta in text. Det här handlar om postningen #32764.

Skribenten 'Solglittret' har god förmåga att svara för sig själv. Jag kan bara vitsorda vederbörandes kunnighet. Min kunnighet i rättsmedicinska frågor är i detta läge ointressant att exponera, men om du, som fetat mitt ord 'skandalen' i samband med obduktionen gällande Osmo Vallo, INTE tycker att det ärendet var en skandal, så har du inte några rättsmedicinska kunskaper what so ever! Det var en skandal punkt

Jag skrev i mitt inlägg #32762 bl a: "Den rättsläkare som kanske slarvat vid den första obduktionen..etc". Ser du inte att jag använder ordet "kanske"?
Den gravöppning som kom till stånd den 15 november förra året, berodde på att det framkommit uppgifter som gjorde att man kunde anta att Ybo hade missat i sin bedömning av dödsfallet. Kanske hade Ybo slarvat? Jag vidhåller att det hade varit bättre att hon inte hade varit med vid utökade rättsmedicinska obduktionen. Det är inte otänkbart att tingsrätten kommer att döma Johanna Möller för anstiftan av mord på Aki Paasila. Det vore olyckligt att hon/hennes försvar i hovrätten skulle kunna peka på att Ybo befann sig i trängt läge när hennes första obduktion ifrågasattes och att hon därför, genom sin närvaro, "störde" den andra, utökade obduktionen och fick det till att Aki kunde ha blivit mördad, dock oklart hur.

Sen bara en allmän reflektion kring anmälan till IVO: Det är inte bara vårdskador som IVO har att granska. En rättsläkare ger ju inte vård i ordets ursprungliga betydelse, men det hindrar inte att man kan anmäla en rättsläkare för t ex oskicklighet eller försumlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in