Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag undrar kring det ni skriver - främst med tanke på ordval som "slarvat", "skandal", att Ybo "gjort ett så pass stort fel" - Är det enligt regelverk ett krav på att kiselalger ska analyseras?
Det vore väldigt bra om detta införs som rutin men Ybo har trots allt konstaterat en drunkning. Det fanns för övrigt inga tecken som kunde indikera annat dödssätt än olycksfall.
Gällande just drunkningstillbud är det nästintill avhängigt att analysera aktuell plats och kringomständigheter - vilket åligger polismyndighet.
Ansvariga i ärendet har sen inte öppnat en Fu trots uppenbara larmsignaler i klass med en gong gong från IF, Akis anhöriga eller för att inte tala om de förhör som hålls med JM som stinker av märkliga uttalanden. Beträffande rättskemi så sker dessa analyser via en beställning - där beställdes senare 150 läkemedel från polis vilket inte lär vara i närheten av vad som de facto kan analyseras.
Du '
develi' tycks hänga upp dig på vissa ordval. Det är dumt gjort av dig. Särskilt när du därigenom visar din oförmåga att ta in text. Det här handlar om postningen #32764.
Skribenten '
Solglittret' har god förmåga att svara för sig själv. Jag kan bara vitsorda vederbörandes kunnighet. Min kunnighet i rättsmedicinska frågor är i detta läge ointressant att exponera, men om du, som fetat mitt ord 'skandalen' i samband med obduktionen gällande Osmo Vallo, INTE tycker att det ärendet var en skandal, så har du inte några rättsmedicinska kunskaper what so ever! Det
var en skandal punkt
Jag skrev i mitt inlägg #32762 bl a:
"Den rättsläkare som kanske slarvat vid den första obduktionen..etc". Ser du inte att jag använder ordet "kanske"?
Den gravöppning som kom till stånd den 15 november förra året, berodde på att det framkommit uppgifter som gjorde att man kunde anta att Ybo hade missat i sin bedömning av dödsfallet.
Kanske hade Ybo slarvat? Jag vidhåller att det hade varit bättre att hon
inte hade varit med vid utökade rättsmedicinska obduktionen. Det är inte otänkbart att tingsrätten kommer att döma Johanna Möller för anstiftan av mord på Aki Paasila. Det vore olyckligt att hon/hennes försvar i hovrätten skulle kunna peka på att Ybo befann sig i trängt läge när hennes första obduktion ifrågasattes och att hon därför, genom sin närvaro, "störde" den andra, utökade obduktionen och fick det till att Aki kunde ha blivit mördad, dock oklart hur.
Sen bara en allmän reflektion kring anmälan till IVO: Det är inte bara vårdskador som IVO har att granska. En rättsläkare ger ju inte
vård i ordets ursprungliga betydelse, men det hindrar inte att man kan anmäla en rättsläkare för t ex oskicklighet eller försumlighet.