Citat:
Ursprungligen postat av
Livingmyownlife
Tänk på att gruppen skapades för att nå ut till så många som möjligt landet runt! Tänk på att gruppen skulle stötta föräldrarna.
Det kan inte vara lätt att ha ett försvunnet barn och vara helt ensam i sitt sökande och sin sorg!
Tyvärr är det just det som verkar hända nu!
Jag har som sagt full förståelse för att folk tycker vad man vill om HP-gruppen för även jag har mina åsikter och tycker att dom handlat fel i mångt och mycket men en del saker som skrivs här förstör gruppen. Det betyder att P.s föräldrar (som det slår tillbaka på) kommer att stå ensamma i sitt sökande.
Mycket av det som skrivs här tillför inte chansen att hitta P ett dugg, snarare att det förstör.
Lägg fokus på att spekulera i stället och slå era kloka huvuden i hop för att Patrik ska hittas i stället för att lägga all energi på att kasta skit på HP-gruppen som ingen har tvingat er att besöka!
Jag tror inte heller att någon av er som klagar på swishandet och vill att det ska redovisas, har swishat en enda krona.
Om HP gruppen stängs helt (vilket vissa här säkert vill) hur ska ni nå ut till lika många och dra ert strå till stacken för att Patrik ska hittas?
Håller verkligen med dig i det du skriver.
Bra att du tar upp det ur det perspektiv du gör också.
Det är lätt att tänka att man har rätt att säga vad man tycker. Om vad som helst. Särskilt på FB.
Viktigt att tänka på när man skriver i sociala medier, att även om man inte tror det, så påverkar man människor. På gott och på ont. Det är riktiga människor. Jag tycker att man har ett etiskt ansvar som människa för sitt beteende, även här på FB.
Mycket fokus på FB i tråden har varit på HP gruppen och diskussionen runt det tråden egentligen ska handla om krymper. De personer på tråden som vill diskutera fallet om försvunna Patrik försvinner då den diskussionen drunknar och inte heller får respons.
Det blir lite som en snöboll som rullar, och man drar med sig folk i "drevet" mot HP gruppen.
Ingen kunde väl tro att snacket här skulle få de konsekvenser det har fått. Men att inte ta till sig att man helt klart har påverkat HP gruppen och framförallt föräldrarna på ett negativt sätt, är att stoppa huvudet i sanden.
Det som skrivs här speglar verkligen inte vad de flesta människor tycker och verkligen inte vad som är rätt eller fel. Men det är mänskligt att känna obehag, när en grupp människor bildar vad som kan kännas som en opinion mot en.
Det är lätt att tycka att HP gruppen verkligen inte borde bry sig om vad en liten grupp på FB tycker och skriver om. Ja, jag tycker att de verkligen inte borde läsa eller bry sig om ett ord om vad som skrivs här.
Viktigt är ändå att när man ser vilken effekt det har fått, är att kunna ta till sig det,
reflektera över sitt beteende. Nu pratar jag om oss här inne först och främst.
HP gruppen är ju en grupp som ville hjälpa till att hitta Patrik, något som alla vill. Många har jobbat hårt, helt ideellt. Syftet var gott.
Många som arbetat i gruppen har fått säkert fått ta skit för något som de inte borde ha behövt göra, höra saker de inte gör sig förtjänta av, blivit ifrågasatta på ett oschysst sätt, fått se och höra saker som de aldrig borde ha hört. Men de är ändå inte anhöriga till Patrik.
Allt detta har Patriks föräldrar också utsatts för. I en situation som är den värsta tänkbara i en människas liv. En situation som jag hoppas att ingen av er ska behöva gå igenom för att förstå hur det kan kännas.
Den hårdaste smällen har föräldrarna fått ta.