Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-30, 14:01
  #13
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Jasså så det är bonus som är frivilligt. När jag betalar för spelet så har jag köpt alla skins och vapen som är nästintill omöjliga att få om man inte köper en jävla massa lådor och nycklar för att låsa upp skiten.

DLC är material som inte blev klart i tid under utvecklingen och senare blev lite polerat för att släppas med ett hutlöst pris. 10€ för en timmes content mot ett priset av ett spel? Ett rån mot plånboken. Sen finns det några exempel på där story-material säljs i DLCn, har man betalat för detta också? eller är det bara lite bonus och frivilligt?


Förstår verkligen inte hur korkade människor kan vara och ändå tycka det företagen gör mot konsumenten är okej, när det blir dyrare för en. Det fungerade utmärkt för 10-15 år sen
Spel är dyrare att utveckla idag än de var för 10-15 år sedan, men priset för spel är det samma som för 10-15 år sedan.

Att gnälla på att företag släpper DLC som antingen är helt kosmetiska eller som ger några extra timmar speltid är ju bara löjligt.
Känns som att det är 90-talisterna och socfall som gnäller mest.


Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Jasså så det är bonus som är frivilligt. När jag betalar för spelet så har jag köpt alla skins och vapen som är nästintill omöjliga att få om man inte köper en jävla massa lådor och nycklar för att låsa upp skiten.
Du får det att låta som om att någon tvingat dig till att köpa dessa lådorna och nycklarna.
Verkar mer vara en form utav beroende, föreslår att du genast söker hjälp.
__________________
Senast redigerad av Graver 2017-07-30 kl. 14:04.
Citera
2017-07-30, 14:05
  #14
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Jasså så det är bonus som är frivilligt. När jag betalar för spelet så har jag köpt alla skins och vapen som är nästintill omöjliga att få om man inte köper en jävla massa lådor och nycklar för att låsa upp skiten.

DLC är material som inte blev klart i tid under utvecklingen och senare blev lite polerat för att släppas med ett hutlöst pris. 10€ för en timmes content mot ett priset av ett spel? Ett rån mot plånboken. Sen finns det några exempel på där story-material säljs i DLCn, har man betalat för detta också? eller är det bara lite bonus och frivilligt?


Förstår verkligen inte hur korkade människor kan vara och ändå tycka det företagen gör mot konsumenten är okej, när det blir dyrare för en. Det fungerade utmärkt för 10-15 år sen

Eller bara göra som på den gamla goa tiden, göra det som krävs för att låsa upp det manuellt?
Det är inte särskilt mycket svårare nu än det var förr. Jag minns fortfarande hur många spel krävde t ex att man klarade av spelet 5 gånger eller gjorde en fight i ett fightingspel 1000 gånger för att låsa upp en kostym. Skillnaden nu är att du har valet att köpa det om du vill, vilket är helt upp till dig.

Nej, det finns inget DLC som på något sätt är en obligatorisk del av huvudstoryn, och jag skulle vilja att du drog upp exempel på det. Jag förmodar att du kommer att dra upp det extra slutet i Dead Rising 4, eller möjlige Promethean-karaktären i Mass Effect 3. Båda de är frivilliga och behövs inte för att få en fullgod upplevelse, ja.

Du gör fel i antagandet av att DLC som utvecklas i spelets slutfas av utvecklingen någon gång var under bedömning om det skulle vara med i grundspelet från start. Det var det inte, med väldigt då undantag. Mig veterligen kommer jag bara på 2 exempel på detta (ett av dem var det där SEGA-spelet som jag inte minns namnet på just nu men där utvecklaren gick rakt ut och sa det utan att skämmas.).
Citera
2017-07-30, 16:35
  #15
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Kommer ihåg när jag fick donkey kong av farsan i julklapp när jag var ett barn - det var ett spel till super nintendo. Det kostade 699kr då. Räkna med inflation så är det nästan 1400kr för ett jävla spel i dagens värde.
Om du 1994 gick och handlade för 699 så fick du varor och tjänster som hade kostat 995 idag.
Citera
2017-07-30, 18:13
  #16
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Syftet med tråden var att diskutera utvecklingen inom spelvärlden. Det är bara tragiskt att du tar det så personligt och hetsar upp dig. Bara för att jag tyckte det var bättre förr när man köpte ett spel och fick allt vid första köpet.


Det var inte så. Du kommer ihåg det som så. Du kunde få spel med gamebraking buggar, helt störd balansering osv och utvecklare vrydde sig inte ett skit om att fixa det. Varför? Jo för de inte fick betalt genom t.ex. DLC, det fanns inget incitament att fortsätta stödja ett spel efter att release skett och spel gått ut till kund.
Citera
2017-07-30, 22:56
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om du 1994 gick och handlade för 699 så fick du varor och tjänster som hade kostat 995 idag.

Ok ifall du kollade upp inflationen så stämmer det nog säkert.
Citera
2017-07-30, 23:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Det jag ogillar är att det tydligen inte verkar gå att få bra enspelarupplevelser offline längre. Allt ska vara multiplayer och man måste vara uppkopplad hela tiden och kunna bli störd i sitt spelande närsomhelst.
Håller verkligen med! Speciellt om ens internet ligger nere eller om det är lite kackigt, så kan man inte ens spela, även om det är ett single player-spel, t.ex. Diablo 3.
Citera
2017-07-31, 01:23
  #19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ok ifall du kollade upp inflationen så stämmer det nog säkert.
Det finns en sida som berättar vad nånting är i ett visst års peningvärde.
Citera
2017-07-31, 02:12
  #20
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ok ifall du kollade upp inflationen så stämmer det nog säkert.

866 i dagens penningvärde motsvarar 699 i 1994 års penningvärde.

http://www.driva-eget.se/kalkyler/inflation

Å andra sidan har reallöneökningen i tjänstesektorn varit nästan 100% på samma tid så tekniskt sett har spelen blivit billigare.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arb...ing-i-Sverige/
Citera
2017-08-01, 03:05
  #21
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Kommer ihåg när jag fick donkey kong av farsan i julklapp när jag var ett barn - det var ett spel till super nintendo. Det kostade 699kr då. Räkna med inflation så är det nästan 1400kr för ett jävla spel i dagens värde.

De spelen som producerades då kostar nu 34kr på steam. Ungefär samma kvalitet.

Bra poäng!

Inflationen är väl inte största grejen här i mina ögon, men om man köper ett spel idag för säg 100 kronor på Steam. Sedan tillkommer DLC, expansion och att man vill köpa några saker "in game". Då kanske man kommer upp till 300 kronor till slut. Det är fortfarande billigare än vad ett nytt spel rakt över disk skulle vara i många fall. Betydligt billigare än vad ett NES/SNES/N64 spel kostade när dessa var populära. Det tog även lång tid (!) innan dom spelen börjades reas ut eller säljas billigt om man inte hade tur. Minns när jag fick mitt sista Nintendo 8-bitars spel av föräldrarna (efter N64 hade lanserats). De få spelen som fortfarande fanns i butik kostade oresonabelt mycket. Det borde nästan givits ut gratis i det läget, men icke. Idag sänks priser på spel via Steam och annat betydligt snabbare.

En sak jag inte förstår med dagens spelare är dock varför det är så bråttom med allt. Miljontals "vill ha spelet" innan det ens är klart. Med dagens teknik då "dom flesta" borde ha råd med rätt många spel.. Varför så bråttom med just vissa spel? Kan man inte spela klart något, köpa ett billigt medan och sedan köpa det man väntat på? Tittar man bakåt och i samtiden finns det hur många spel som helst. Ibland känns det som att fansen tvingar fram spel innan dom ens är färdiga och företagen ger med sig för att dom inte orkar "trycket" längre. Kanske har fel i det, men kan nästan uppleva det så.
Citera
2017-08-01, 03:15
  #22
Medlem
D1VAs avatar
Köp inte spelen som har sådan "policy" då??? Är ju lätt att använda sin makt genom att INTE köpa spelen.

Folk ska alltid vara så jävla entitled till allt. Spel kostar mer att utveckla idag än vad det gjorde på 80-90talet samtidigt som priset hållt på samma. Det tillsammans med aggressiv rea inom 3 månader för att spelare vägrar köpa annars. Klart som fan utvecklarna måste få in pengarna från annat håll? Patcha ut buggar eller lägga in nya funktioner? Kostar pengar. Förr så stöttade man inte ett släppt spel för aty man inte kunde. Nu förväntas alla utvecklare patcha spelet år efter släpp. Vart ska dessa pengar komma ifrån?

Så länge spelet inte är P2W utan endast kosmetika som bara är för skojs skull så ser jag inget problem? Ingen tvingar dig att köpa dem.
Citera
2017-08-01, 04:34
  #23
Medlem
Jag avskyr DLC som koncept! ''Köp spelet men du får bara 80%''
Citera
2017-08-01, 07:28
  #24
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns en sida som berättar vad nånting är i ett visst års peningvärde.

lite ot här men inget säger hur den sidan har kalkylerat, har man gått efter KPI som är missvisande eftersom man exkluderar en hel del varor och tjänster när man använder den modellen
eller har man använt den hedoniska metoden där man byter ut en vara/tjänst som har stigit för mycket och ersatt den med en vara/tjänst av lägre kvalitet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback