• 46 592 online
  • 1 129 073 medlemmar
  • 58 581 522 inlägg
  • 1
  • 2
2017-07-30, 01:49
Medlem
Geomeisters avatar
Jag såg just ett avsnitt ifrån Cinemassacre (det Angry Video Game Nerd gör tillsammans med sina vänner) kallat: "Is Monetization Affecting Game Design? Talk About Games".

Det är diskussioner om dagens spel och specifikt dagens marknad. Att PC Spel nästan slutat säljas i fysisk form, hur icke färdiga spel släpps ut och att justeringar och annat görs mot betalningar.

Just nu lever vi väl i ett mellanläge när det klassiska med att gå och köpa en kassett/CD över disk kommer dö ut mer och mer. Istället sker allt över internet. Även om jag kan känna en viss charm över att gå till en butik för handla ett spel man längtat efter finns det onekligen fördelar med internet.

.. Men hur långt ska det gå? Att speltillverkarna t.ex. får folk att BETALA för "kläder" inom ett spel tycker jag är förjävligt. Vissa tycker det för att det är orättvist mot andra som lägger ner mer energi / tid i spelandet. Jag tycker bara det är förjävligt överhuvudtaget. Det är en sak att ta betalt för ett nytt expansionpack som tillför mycket och är som ett extra spel, men kläder? vapen? Nä. Det är dåliga fasoner i min värld.

Leta gärna reda på videon. Inte roligaste att titta på, men kan väcka en del tankar. Vad tycker du annars själv om allt detta? Är det en positiv eller negativ riktning spelvärlden håller på att ta?
Senast redigerad av Geomeister 2017-07-30 kl. 02:05.
Citera
2017-07-30, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag såg just ett avsnitt ifrån Cinemassacre (det Angry Video Game Nerd gör tillsammans med sina vänner) kallat: "Is Monetization Affecting Game Design? Talk About Games".

Det är diskussioner om dagens spel och specifikt dagens marknad. Att PC Spel nästan slutat säljas i fysisk form, hur icke färdiga spel släpps ut och att justeringar och annat görs mot betalningar.

Just nu lever vi väl i ett mellanläge när det klassiska med att gå och köpa en kassett/CD över disk kommer dö ut mer och mer. Istället sker allt över internet. Även om jag kan känna en viss charm över att gå till en butik för handla ett spel man längtat efter finns det onekligen fördelar med internet.

.. Men hur långt ska det gå? Att speltillverkarna t.ex. får folk att BETALA för "kläder" inom ett spel tycker jag är förjävligt. Vissa tycker det för att det är orättvist mot andra som lägger ner mer energi / tid i spelandet. Jag tycker bara det är förjävligt överhuvudtaget. Det är en sak att ta betalt för ett nytt expansionpack som tillför mycket och är som ett extra spel, men kläder? vapen? Nä. Det är dåliga fasoner i min värld.

Leta gärna reda på videon. Inte roligaste att titta på, men kan väcka en del tankar. Vad tycker du annars själv om allt detta? Är det en positiv eller negativ riktning spelvärlden håller på att ta?

Kommer ihåg när jag fick donkey kong av farsan i julklapp när jag var ett barn - det var ett spel till super nintendo. Det kostade 699kr då. Räkna med inflation så är det nästan 1400kr för ett jävla spel i dagens värde.

De spelen som producerades då kostar nu 34kr på steam. Ungefär samma kvalitet.
Citera
2017-07-30, 08:19
Medlem
rolemodels avatar
De är förjääävligt att företag ska tjäna pengar för sitt arbete! Allt ska vara gratis för och gjort för mig enkom! #90-talist-logik
Citera
2017-07-30, 09:22
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
De är förjääävligt att företag ska tjäna pengar för sitt arbete! Allt ska vara gratis för och gjort för mig enkom! #90-talist-logik

Är ju en jäkla skillnad att betala för kläder i spelet och att betala för själva spelet.

När man själv var ung så köpte man ett spel och då fick du HELA spelet i priset.

Ta Final Fantasy 7 Remake som ett exempel. Originalet köpte du och du fick alla tre skivor. Nu ska SquareEnix, istället för att släppa ETT spel, så delar dom upp det i tre delar. Givetvis för att tjäna mer pengar.
Citera
2017-07-30, 10:04
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Är ju en jäkla skillnad att betala för kläder i spelet och att betala för själva spelet.

När man själv var ung så köpte man ett spel och då fick du HELA spelet i priset.

Ta Final Fantasy 7 Remake som ett exempel. Originalet köpte du och du fick alla tre skivor. Nu ska SquareEnix, istället för att släppa ETT spel, så delar dom upp det i tre delar. Givetvis för att tjäna mer pengar.

Måste du köpa cosmetics? nej?
Måste du köpa dlc? Nej.

Utvärdera vad du får för pengarna i all DLC som släpps. Gillar du spelet köp det annars ge fan i det. Vad är problemet? Är du tvingad under mordhot att göra det? Du köper underhållning. Varje film som släpps på bio, måste du se den? Hur stäler du dig till att de släpper ofärdiga filmer? Ja menar starwars serien har 8 "DLC" nu och minst två till planerade av disney. Fan förr i tiden gjorde de jämt färdiga filmer!!!!!!!1!!1!1!
!
Förr släpptes även sönder buggade spel som aldrig patchades och inget nytt content gjordes. När spelet var färdigt var det färdigt och inget mer gjordes nånsin mer för att fixa det.
Citera
2017-07-30, 10:10
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Måste du köpa cosmetics? nej?
Måste du köpa dlc? Nej.

Utvärdera vad du får för pengarna i all DLC som släpps. Gillar du spelet köp det annars ge fan i det. Vad är problemet? Är du tvingad under mordhot att göra det?

Syftet med tråden var att diskutera utvecklingen inom spelvärlden. Det är bara tragiskt att du tar det så personligt och hetsar upp dig. Bara för att jag tyckte det var bättre förr när man köpte ett spel och fick allt vid första köpet.
Citera
2017-07-30, 11:14
Medlem
wazzobazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Kommer ihåg när jag fick donkey kong av farsan i julklapp när jag var ett barn - det var ett spel till super nintendo. Det kostade 699kr då. Räkna med inflation så är det nästan 1400kr för ett jävla spel i dagens värde.

Om jag minns rätt så fick just Nintendo ordentliga böter ett litet tag efter de sålt Rare för att olovligen ha hållit priserna uppe (förhindrat import osv).

Edit jodå snabb googling:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=140927

https://computersweden.idg.se/2.2683...o-pa-fingrarna

https://books.google.se/books?id=vEr...r%20eu&f=false

Citat:
Syftet med tråden var att diskutera utvecklingen inom spelvärlden. Det är bara tragiskt att du tar det så personligt och hetsar upp dig. Bara för att jag tyckte det var bättre förr när man köpte ett spel och fick allt vid första köpet.

Istället fick man köpa expansions för 300kr som fixade eventuella buggar om spelet faktiskt inte var bra för början. För du fick inte "allt" även om nostalgin vill få dig att tro det.

Men jag håller med dig. Jäkligt trött på halvfärdiga spel och pay to win. DLC, även om det bara är i form av skins, osv är dessutom fruktansvärt störigt. I RTS där man är van vid att möta enheter med visst utseende och micro är viktigt så kommer plötsligt en motståndare med helt annorlunda enheter. Hade det varit en racketsport hade det inte ens varit som att möta en vänsterhänt utan mer som en vänsterfotad som sprang omkring på händerna...

Det jag ogillar är att det tydligen inte verkar gå att få bra enspelarupplevelser offline längre. Allt ska vara multiplayer och man måste vara uppkopplad hela tiden och kunna bli störd i sitt spelande närsomhelst. Drygt. Sedan har jag inte köpt en konsol sedan sjätte generationen (när Sega slutade göra konsoler slutade jag att köpa dem också) så jag vet inte...det kanske finns även till de nyare konsolerna utan att man ska behöva registrera email osv?

Angående frågeställningen tycker jag det är mer negativt än positivt...men så har jag blivit äldre också. Ska kanske hellre säga att spelvärlden tagit en ANNAN riktning och det är jag som inte hängt med.
Senast redigerad av wazzobazzo 2017-07-30 kl. 11:32.
Citera
2017-07-30, 11:42
Medlem
Som-Gjutens avatar
Allt för att tjäna pengar i en värld där valutans värde sjunker stadigt!

Hade jag varit en spelutvecklare så hade jag gärna tjänat lite extra kosing på DLC, eller expansions etc..

Man gör det man måste göra för brödfödan.

Dock kan jag hålla med om att det kan vara smått irriterande om man behöver betala FLERA gånger om och om igen för samma spel/tjänst.

Tänker man tillbaka till de gamla N64 spelen , Spuer Nintendo osv osv. så fanns det ju massor med buggar som i slutändan aldrig blev fixade. I Vissa fall kunde de till och med tillföra spelet lite extra kul
Senast redigerad av Som-Gjuten 2017-07-30 kl. 11:45.
Citera
2017-07-30, 11:59
Medlem
Nihennas avatar
Citat:

Jag förstår ärligt talat inte det här tankesättet. Du får redan "allt" när du köper ett spel idag, resten är en bonus som är frivillig.

Att köpa ett grundspel utan DLC idag är som att köpa ett spel förr i tiden. Du får ett spel som har en början, en mitt och ett slut, och 99.9% av fallen finns det extragrejer att göra när du är klar som låser upp exempelvis kosmetika. Skillnaden är att du kan köpa MER kosmetika, eller banor om du nu känner för det.

Folk säger det hela tiden, "förr var spelen kompletta", men jag anser att det är fel i tankesättet. Se DLC som en bonus, ett alternativ, och inte något som gör spelet komplett. För spelet är redan komplett från början, du köper bara accessoarer till det efter.

Det är väl jättebra att ett spels livslängd kan utökas med mer content via internets magiska värld? Förr köpte du ett spel och det som fanns var i kassetten, det fanns liksom inte mer att hämta.
Citera
2017-07-30, 12:08
Medlem
Citat:

Det finns fortfarande sådana spel. Och det här är väl bara en naturlig utveckling av spelen? Folk är inte villiga att betala 1500kr straight up utan sprider hellre ut det på två år. Sen är det ju även så att 1% av spelarna betalar 90% av företagets intäkter. Så om du inte betalar så vinner du ju sjukt mycket på det.

Sen är det väldigt väldigt få spel som är pay-2-win, de flesta har en tendens att rata sådana spel - som tex Travian (finns det längre?).
Citera
2017-07-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho

Nintendo har dock alltid varit dyr med sina spel.
Grejen är ju den att de fortfarande är dyra trots begagnat, om inte dyrare.
Köper man spelen på Nintendos E-shop möjligen på wii, wiiu eller 3ds kan man nog få de äldre spelen för typ 50-100kr.
Sen har vi ju de där mini-NES och mini-Snes för 1500kr.
Senast redigerad av lonian 2017-07-30 kl. 12:41.
Citera
2017-07-30, 13:52
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag förstår ärligt talat inte det här tankesättet. Du får redan "allt" när du köper ett spel idag, resten är en bonus som är frivillig.

Att köpa ett grundspel utan DLC idag är som att köpa ett spel förr i tiden. Du får ett spel som har en början, en mitt och ett slut, och 99.9% av fallen finns det extragrejer att göra när du är klar som låser upp exempelvis kosmetika. Skillnaden är att du kan köpa MER kosmetika, eller banor om du nu känner för det.

Folk säger det hela tiden, "förr var spelen kompletta", men jag anser att det är fel i tankesättet. Se DLC som en bonus, ett alternativ, och inte något som gör spelet komplett. För spelet är redan komplett från början, du köper bara accessoarer till det efter.

Det är väl jättebra att ett spels livslängd kan utökas med mer content via internets magiska värld? Förr köpte du ett spel och det som fanns var i kassetten, det fanns liksom inte mer att hämta.
Jasså så det är bonus som är frivilligt. När jag betalar för spelet så har jag köpt alla skins och vapen som är nästintill omöjliga att få om man inte köper en jävla massa lådor och nycklar för att låsa upp skiten.

DLC är material som inte blev klart i tid under utvecklingen och senare blev lite polerat för att släppas med ett hutlöst pris. 10€ för en timmes content mot ett priset av ett spel? Ett rån mot plånboken. Sen finns det några exempel på där story-material säljs i DLCn, har man betalat för detta också? eller är det bara lite bonus och frivilligt?

Förstår verkligen inte hur korkade människor kan vara och ändå tycka det företagen gör mot konsumenten är okej, när det blir dyrare för en. Det fungerade utmärkt för 10-15 år sen
Citera
  • 1
  • 2