Är det tidsfördriv för överklassen att fråga varför?
Jag tar risken att ägna mig åt vad som kan betraktas som sådant i avvaktan på beslut i dagens val mellan filét, hummer, Beluga och några alternativ till.

Kanske slutar det med blodpudding?
I fallet och on topic
tycker jag att det har ett värde att förstå varför JM begick de vedervärdiga brott som hon är på väg att dömas för. Visst kan man nöja sig med att konstatera att hon är skyldig och se domen vinna laga kraft, men jag vill gå längre. För att om möjligt förstå vad som gått snett och varför.
Ignorera gärna, om du tycker att detta är ointressant.
Några funderingar, observationer och resultat:
▢ I juridisk mening föreligger inte någon allvarlig psykisk störning. Check!
▢ Neuropsykiatrisk utredning. (1)
▢ Resultat av halvstrukturerad intervju med fokus på psykopati. (2)
▢ Resultat av personlighetsinventorium. (3)
▢ Värdegrund. (4)
▢ Hur påverkades JM av att gå in i branschen (flyktingboenden) som, enligt henne,
"är rena maffian, värre än knarkmaffian". (5)
Neuropsykiatrisk utredning (1)
Någon neuropsykiatrisk utredning har, som jag uppfattat det, inte genomförts. Jag gissar att detta kan ha föreslagits under RPU och då orsakat ilska och krav på byte av utredare...
Resultat av halvstrukturerad intervju med fokus på psykopati (2)
Vad kom den "halvstrukturerade intervju" enligt PCL-R, som omnämns i RPU-protokollet fram till? Är det formellt fastställt nu att JM är en psykopat?
Resultat av personlighetsinventorium (3)
Personlighetsinventorium har genomförts med MMPI-2. Vad var resultatet? Det kan finnas i protokollet, men är i så fall maskat.
De kliniska skalorna som finns där: Hypokondri, Depression, Hysteri, Psykopati, Maskulin-Feminin, Paranoia, Psykasteni, Schizofreni, Hypomani samt Social Introversion (Hs, D, Hy, Pd, Mf, Pa, Pt, Sc, Ma och Si).
Läs mer:
https://www.verywell.com/what-is-the-minnesota-multiphasic-personality-inventory-2795582
https://www.upress.umn.edu/test-division/mtdda/webdocs/mmpi-2-training-slides/interpretation-of-mmpi-2-clinical-scales
Värdegrund (4)
JMs uttalanden om att hon blev socionom och arbetat med flyktingar för att hon ville hjälpa andra stämmer inte bra med snarast rasistiska och fördomsfulla uttalanden som hon gör. Det stämmer definitivt inte med benägenheten att hota med våld och begå våldsbrott. Det finns samband mellan personlighetstyper och värdegrund, men hur förklarar man uttalade värderingar som motsäger varandra? Kanske många gör som förväntas, utan övertygelse, men då tror jag att det oftast sker utan att man uttalar en icke-existerande övertygelse. Väl? Eller, hur ofta görs PK-uttalanden utan underliggande övertygelse?
Flyktingbranschen (5)
Även om JM tagit sig an fosterbarn långt innan hon träffade Aki så tror jag inte att hennes engagemang i flyktingbranschen påverkade JMs planer att mörda Aki. Där var nog girigheten det dominerande motivet, kanske kompletterat med t.ex. någon form av svartsjuka. Möjligen var han i vägen när hon skulle starta eget? Bilden av konflikten med föräldrarna är mer komplex. Där finns element som girighet, Aki, lägenheter, hantering av barn, omhändertagande av flyktingar, Granliden och förväntan om fortsatt ekonomisk hjälp från föräldrarna med i bilden.
Hon gick in i branschen. Väl där så börjar hon ha sex med "klienter", hota och anstifta misshandel och mörda igen, utan att visa någon tendens till att vilja lämna branschen. Hon verkar snarare finna sig tillrätta som del i maffian än att försöka förhindra maffiametoder.
Personlighetstyp och brottslighet i allmänhet och för JM i synnerhet
Jag lånar avsnitt från en debattartikel om vilken betydelse personlighetstyp kan ha i samband med brott och RPU-utredningar.
"Varför används då mer eller mindre projektivt inriktade test inom rättspsykiatrin? För att kunna öka förståelsen för vad som driver vissa att begå både för dem själva och andra ofta helt jagfrämmande, svårförklarliga och inte sällan våldsamma handlingar, kan projektivt inriktade test ge viktig information om deras tankar, känslor och föreställningar. Vilka psykiska krafter är i omlopp och vilka inre konflikter plågas patienten av?
För att kunna upptäcka personer som utåt kan te sig relativt »normala« men som har en mycket störd inre föreställningsvärld, är vår erfarenhet att mera »indirekta« metoder, som olika projektiva test, kan ge mycket värdefull information och bidra till att bedömningarna blir säkrare."
Inget av resultatet av MMPI-2 (personlighetstest/personlighetsinventorium) går att läsa i den maskade version av RPU-protokollet som tingsrätten släppt.
I brist på fakta drar jag till med några gissningar av vad som kan finnas i resultatet för JM.
– Narcissistisk.
– Svag eller skadad förmåga till empati.
– Psykopatisk.
– Oförmåga till nära relationer.
– Rastlöst sökande efter stimulans.
Kanske mer?
Kanske ska man väga in att JM troligen är ganska duktig på att manipulera sådana här tester? Hon bör ha sett tillräckligt många för att veta hur svaren på frågorna påverkar resultatet.
–