2017-07-31, 22:34
Medlem
Hade en fil till att redovisa. Här har ni den ex bilder.

https://minfil.org/v8Xccacdb9/V_stmanlands_TR_B4202-16_Aktbil_117.pdf
Senast redigerad av Refraktor 2017-07-31 kl. 22:41.
Citera
2017-07-31, 22:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Nej här finns TVÅ huvudpersoner och inga fler. TVÅ!
Kan du inte räkna?
Här finns EN huvudperson vars hjärna, personlighet och girighet ligger bakom allt.
JOHANNA MÖLLER heter hon. "Kärt" barn har många namn, därför kallas hon också b.la Mördar-Johanna, Psykopat-Johanna och annat liknande. Varför, det får du räkna ut själv.

Sen har hon använt sig av några "redskap" för att få sina planerade gärningar utförda.
Mohammad Rajabi är det nu kända redskapet till henne.
Han har erkänt sitt bestialiskt utförda uppdrag.
Han förtjänar att få livstid för det han gjort, anser jag.
Även trots att han gjorde det "åt" Johanna.
Han är inte mindre skyldig för det.
Däremot gör det henne MER skyldig.
Förstår du?

Sen saknas några av hennes redskap till mordet på Aki.
Det verkar som att det börjar brännas för dig när man för Julia på tal i det sammanhanget.
Du försvarar JB med all din kraft och spottar på dem som antyder att hon och JJ faktiskt anhölls misstänkta för delaktighet i mordet, men släpptes i brist på bevis.

Johannas redskap i det mordet återstår att bli avslöjade.
Jag tror att de som avslöjas blir JB och JJ.
Ju mer du tokförsvarar JB mot skribenter som inte ens angriper henne, desto säkrare blir jag.
DB:s flickvän t.ex, hon hörde ju när de i smyg pratade om det som hänt.
DB berättade också för henne att han fått höra saker han inte ville veta.
Något han måste hålla tyst om.
Något som tärde inom honom.

Ett genombrott i detta kommer nog snart, ska du se.
Huvudpersonen lär vilja dra med sig andra när hon inser att loppet är kört.
Moderskärlek.
Johanna Möllers "moderskärlek".
Hon som hellre offrar sina barn än själv tar ansvar för sina gärningar.
Varför skulle hon skydda medhjälpare när hon sen slutgiltigt åker dit?
Hon avslöjar medhjälparna och kommer att lägga hela skulden på dem.
I sina vanliga försök att framstå som oskyldiga Johanna.
Inget är omöjligt i hennes värld.
Hon inser bara inte själv hur omöjlig hon gjort sig.
För alla.
Citera
2017-07-31, 22:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Hade en fil till att redovisa. Här har ni den ex bilder.

https://minfil.org/v8Xccacdb9/V_stmanlands_TR_B4202-16_Aktbil_117.pdf
Tack, du är en pärla - mkt intressant att ta del av processen i sig.
Citera
2017-07-31, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Kan du inte räkna?
Här finns EN huvudperson vars hjärna, personlighet och girighet ligger bakom allt.
JOHANNA MÖLLER heter hon. "Kärt" barn har många namn, därför kallas hon också b.la Mördar-Johanna, Psykopat-Johanna och annat liknande. Varför, det får du räkna ut själv.

Sen har hon använt sig av några "redskap" för att få sina planerade gärningar utförda.
Mohammad Rajabi är det nu kända redskapet till henne.
Han har erkänt sitt bestialiskt utförda uppdrag.
Han förtjänar att få livstid för det han gjort, anser jag.
Även trots att han gjorde det "åt" Johanna.
Han är inte mindre skyldig för det.
Däremot gör det henne MER skyldig.
Förstår du?

Sen saknas några av hennes redskap till mordet på Aki.
Det verkar som att det börjar brännas för dig när man för Julia på tal i det sammanhanget.
Du försvarar JB med all din kraft och spottar på dem som antyder att hon och JJ faktiskt anhölls misstänkta för delaktighet i mordet, men släpptes i brist på bevis.

Johannas redskap i det mordet återstår att bli avslöjade.
Jag tror att de som avslöjas blir JB och JJ.
Ju mer du tokförsvarar JB mot skribenter som inte ens angriper henne, desto säkrare blir jag.
DB:s flickvän t.ex, hon hörde ju när de i smyg pratade om det som hänt.
DB berättade också för henne att han fått höra saker han inte ville veta.
Något han måste hålla tyst om.
Något som tärde inom honom.

Ett genombrott i detta kommer nog snart, ska du se.
Huvudpersonen lär vilja dra med sig andra när hon inser att loppet är kört.
Moderskärlek.
Johanna Möllers "moderskärlek".
Hon som hellre offrar sina barn än själv tar ansvar för sina gärningar.
Varför skulle hon skydda medhjälpare när hon sen slutgiltigt åker dit?
Hon avslöjar medhjälparna och kommer att lägga hela skulden på dem.
I sina vanliga försök att framstå som oskyldiga Johanna.
Inget är omöjligt i hennes värld.
Hon inser bara inte själv hur omöjlig hon gjort sig.
För alla.
Varför skriver du ut JBs namn, bluddra gärna tack du bluddrar ju männen. T ex MOHAMMAD RAJABI. Jag har svarat på detta redan och vill gärna ha en kommentar på nedanstående inlägg. Hur länge orkar du smita ifrån debatten? Ducka är fegt likaså att lämna ut en 20-åring med ett barn likaså hennes JJ pga något en mördare påstår. Fahlander har t media sagt att man gällande dessa två är milsvägar ifrån ett åtal. Du håller inte med?

Citat:
Jag valde att radera det ointressanta, det som bara handlar om mig. Kvar vart en mening i ett wall of text inlägg. Svar får du nedan på din mening.

Nej inte lätt någonstans och synd nog måste dom orka. Det finns inget tekniskt bara ett utpekande från MR i ett förhör sent jan el feb 2017. Han kommer med en historia där han säger att JJ tagit aki av daga genom att ro ut i båt med aki och där tryckte JJ enligt rajabi ner finnen i vattnet. På en meters djup, känns mega otroligt för JJ att hålla handen om nacken på aki och doppa ner den fullvuxne mannen i hjälmaren där aki lätt kan stå för trampa vatten är inte aktuellt på det grunda vattnet. Därtill säger åk att aki omöjligt kan ha dränkts i hjälmaren med så få kiselalger utan måste dränkts i annat vatten. Men ändå haffar man dessa tre, JJ, JB och DB fast åk inte själva köper MRs historia. Allt för en enda anledning och det är för att få dessa tre skall vittna som medmisstänkta och på så vis får deras förhör läsas upp i rätten, det får inte göras om dessa vittnar som abhöriga. Fulspel!
Snälla söta rara svara
Citera
2017-07-31, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ropar inte hurra förrän jag är över Hjälmaren men det ser bra ut i mitt tycke versus försvar.
Jag tycker att detta kan framledes vara nåt för JM också på ett par kvadratmeter. Tänk vilken fin tavla mot den knallröda signalkräftan som marin inredning.
http://www.alltomvetenskap.se/sites/default/files/styles/large/public/b3050076-lm_of_mixed_diatom.jpg?itok=J2pCHKzU
https://djurochkulturdotcom.files.wordpress.com/2010/10/2871e-diatom-paint-540x540.jpg
Jag har ju länge tyckt att TR:s slutsats är den rätta och att det borde hålla i HR. Om jag nu letar efter svagheter, som AH kan komma att ta upp och eventuellt ha framgång med så finner jag:

Att han dött någon annanstans än i Hjälmaren är ett faktum som inte går att rubba - kiselalgerna håller. Kan han ha råkat självdö där på bryggan genom kvävning och därpå följande iplumsning ? Väldigt långsökt. Kan han ha drunknat alldeles själv någon annanstans och av missriktad rädsla för att få skulden av någon forslats till bryggan ? Mycket långsökt. Alltså är han mördad bortom rimligt tvivel.

Yrkandet gäller "i vart fall anstiftan". Eftersom tillräckligt mycket talar för att hon inte gjort det på egen hand, så är anstiftan vad som skulle kunna styrkas bortom rimligt tvivel. Finns det då någon som skulle kunnat ha haft motiv att mörda Aki utan JM:s anstiftan ? Sista strået för AH blir att hävda att någon annan kan ha gjort det "för att vara bussig, i förhoppning om belöning...". Möjligt ? Ja, men knappast rimligt att anse som en fullödig hypotes, eftersom ingenting tyder på detta, samtidigt som mycket tyder på hennes motiv, förmåga och beredskap till en sådan akt. Tror jag.

Till att börja med kommer hon att dömas av TR, så om tre veckor får vi spännande läsning och kan bedöma om domskälen håller i HR.
Citera
2017-07-31, 23:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack! Jag sprang på nåt jäkligt intressant i förhör med JB - den karamellen ska jag suga på lite så den blir rundare i kanterna.
Du kan få en cliffhanger:
Det kan finnas en koppling mellan morden rörande motiv.

... Granliden...?
Citera
2017-07-31, 23:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
... Granliden...?

Den var bra.
Lägger till $ och närstående av manligt kön samt månaden augusti.
Citera
2017-07-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är det tidsfördriv för överklassen att fråga varför?
Jag tar risken att ägna mig åt vad som kan betraktas som sådant i avvaktan på beslut i dagens val mellan filét, hummer, Beluga och några alternativ till. Kanske slutar det med blodpudding?

I fallet och on topic tycker jag att det har ett värde att förstå varför JM begick de vedervärdiga brott som hon är på väg att dömas för. Visst kan man nöja sig med att konstatera att hon är skyldig och se domen vinna laga kraft, men jag vill gå längre. För att om möjligt förstå vad som gått snett och varför.
Ignorera gärna, om du tycker att detta är ointressant.

Några funderingar, observationer och resultat:
▢ I juridisk mening föreligger inte någon allvarlig psykisk störning. Check!
▢ Neuropsykiatrisk utredning. (1)
▢ Resultat av halvstrukturerad intervju med fokus på psykopati. (2)
▢ Resultat av personlighetsinventorium. (3)
▢ Värdegrund. (4)
▢ Hur påverkades JM av att gå in i branschen (flyktingboenden) som, enligt henne, "är rena maffian, värre än knarkmaffian". (5)

Neuropsykiatrisk utredning (1)
Någon neuropsykiatrisk utredning har, som jag uppfattat det, inte genomförts. Jag gissar att detta kan ha föreslagits under RPU och då orsakat ilska och krav på byte av utredare...

Resultat av halvstrukturerad intervju med fokus på psykopati (2)
Vad kom den "halvstrukturerade intervju" enligt PCL-R, som omnämns i RPU-protokollet fram till? Är det formellt fastställt nu att JM är en psykopat?

Resultat av personlighetsinventorium (3)
Personlighetsinventorium har genomförts med MMPI-2. Vad var resultatet? Det kan finnas i protokollet, men är i så fall maskat.
De kliniska skalorna som finns där: Hypokondri, Depression, Hysteri, Psykopati, Maskulin-Feminin, Paranoia, Psykasteni, Schizofreni, Hypomani samt Social Introversion (Hs, D, Hy, Pd, Mf, Pa, Pt, Sc, Ma och Si).
Läs mer:
https://www.verywell.com/what-is-the-minnesota-multiphasic-personality-inventory-2795582
https://www.upress.umn.edu/test-division/mtdda/webdocs/mmpi-2-training-slides/interpretation-of-mmpi-2-clinical-scales

Värdegrund (4)
JMs uttalanden om att hon blev socionom och arbetat med flyktingar för att hon ville hjälpa andra stämmer inte bra med snarast rasistiska och fördomsfulla uttalanden som hon gör. Det stämmer definitivt inte med benägenheten att hota med våld och begå våldsbrott. Det finns samband mellan personlighetstyper och värdegrund, men hur förklarar man uttalade värderingar som motsäger varandra? Kanske många gör som förväntas, utan övertygelse, men då tror jag att det oftast sker utan att man uttalar en icke-existerande övertygelse. Väl? Eller, hur ofta görs PK-uttalanden utan underliggande övertygelse?

Flyktingbranschen (5)
Även om JM tagit sig an fosterbarn långt innan hon träffade Aki så tror jag inte att hennes engagemang i flyktingbranschen påverkade JMs planer att mörda Aki. Där var nog girigheten det dominerande motivet, kanske kompletterat med t.ex. någon form av svartsjuka. Möjligen var han i vägen när hon skulle starta eget? Bilden av konflikten med föräldrarna är mer komplex. Där finns element som girighet, Aki, lägenheter, hantering av barn, omhändertagande av flyktingar, Granliden och förväntan om fortsatt ekonomisk hjälp från föräldrarna med i bilden.
Hon gick in i branschen. Väl där så börjar hon ha sex med "klienter", hota och anstifta misshandel och mörda igen, utan att visa någon tendens till att vilja lämna branschen. Hon verkar snarare finna sig tillrätta som del i maffian än att försöka förhindra maffiametoder.

Personlighetstyp och brottslighet i allmänhet och för JM i synnerhet
Jag lånar avsnitt från en debattartikel om vilken betydelse personlighetstyp kan ha i samband med brott och RPU-utredningar.

"Varför används då mer eller mindre projektivt inriktade test inom rättspsykiatrin? För att kunna öka förståelsen för vad som driver vissa att begå både för dem själva och andra ofta helt jagfrämmande, svårförklarliga och inte sällan våldsamma handlingar, kan projektivt inriktade test ge viktig information om deras tankar, känslor och föreställningar. Vilka psykiska krafter är i omlopp och vilka inre konflikter plågas patienten av?
För att kunna upptäcka personer som utåt kan te sig relativt »normala« men som har en mycket störd inre föreställningsvärld, är vår erfarenhet att mera »indirekta« metoder, som olika projektiva test, kan ge mycket värdefull information och bidra till att bedömningarna blir säkrare."

Inget av resultatet av MMPI-2 (personlighetstest/personlighetsinventorium) går att läsa i den maskade version av RPU-protokollet som tingsrätten släppt.

I brist på fakta drar jag till med några gissningar av vad som kan finnas i resultatet för JM.
– Narcissistisk.
– Svag eller skadad förmåga till empati.
– Psykopatisk.
– Oförmåga till nära relationer.
– Rastlöst sökande efter stimulans.

Kanske mer?

Kanske ska man väga in att JM troligen är ganska duktig på att manipulera sådana här tester? Hon bör ha sett tillräckligt många för att veta hur svaren på frågorna påverkar resultatet.

Vad jag syftade på, när jag använde beteckningen tidsfördriv för överklassen, var försök att räkna ut varför JM är den hon är, inte varför hon gjort det hon gjort, vilket är en ofrånkomlig frågeställning. Så fundera du, troligen kommer du fram till blodpudding.
Citera
2017-07-31, 23:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nja du fångade inte upp inlägget, det är MR som erkänner men på det pekar han ut 4 andra. 3av dessa skall inte dras med i MRs skit som han svamlat ihop för som du sade i föregående inlägg. JM och MR anhölls men släpptes och när man släpps finns inga restriktioner. Tidningarna var fyllda med tidningsartiklar där IF berättade hela deras påhittade händelseförlopp gällande "mordet" på aki. Nu förstår du kanske vart jag ville komma, MR hade en månad på sig att smaska aki mordet
Till frågan om AP:s drunkning är förhören med JM:s kollega LI intressanta (Protokollbilaga 2017-02-06, Vittnesförhör B, Del 1 (2), s. 257, 258f):

Betr. den misstänkte JJ säger hon bl.a:
Citat:
Ursprungligen postat av LI
...som arbetsgivare så ger J ett väldigt gott intryck och hon tyckte han var bra på arbetet. /.../ L kommer också ihåg att J sagt när han var arg på J[M] att J och barnen sitter hemma och dricker alkohol och knarkar och att det är misär hemma hos J. /.../

J hjälpte till vid bolagets uppstartande som tolk, han pratade darin och svenska. J blev sedan uppsagd med anledning av att han och J[M] inte kunde hålla sams på arbetsplatsen. /.../ Jag frågade L om hon hört någon annan i E-tuna som pratat om tvillingarnas pappas drunkning. L sa då att J under tiden han var anställd hos henne och J[M], sagt vid upprepade tillfällen, när han varit arg på J[M], att det var J[M] som planerat drunkningen. L kände att J ville berätta mycket om sin situation i familjen och om vad som hänt, men L har känt att hon inte vetat vad som är sant och därför sagt stopp och tyckt det varit oseriöst att prata om sådant på arbetet.
Förhören med DB:s flickvän T är intressanta så till vida att det är märkligt att de (om så är fallet) har tagits med som något slags indicium på JB/JJ:s medverkan i ett brott. Det finns inte mycket av substans i det hon säger; det mesta skulle kunna vara van- eller övertolkning samt verkar även ha sitt ursprung i vissa tidningsskriverier.

DB känner heller inte igen det han enligt T ska ha sagt och försöker enträget förklara för förhörsledarna vad han sagt och menat.

DB:s bäste kompis JB har aldrig hört DB berätta något om egen medverkan eller delaktighet i AP:s drunkning. Kompisen säger sig också vara övertygad om att om DB vetat något DB med största säkerhet skulle ha berättat detta eftersom de står varandra nära.

Ej heller förhören med JJ ger något matnyttigt. – Förhören med JB talar för att hon ej känt till något annat än det JM berättat.

Det som återstår är vad en under den aktuella tidsperioden närmast dygnet runt drogpåverkad MR trott sig ha hört och förstå.
Citera
2017-07-31, 23:25
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Precis.
Byggsäcks/plastsäcks-hypotesen är inte trovärdig alls, anser jag. Är alldeles för bökigt, tids/kraft-krävande och risken att han gapar, skriker, får skador eller kunnat ta sig ur är alldeles för stora.
Plasten skyddar inte heller mot slag m.m, precis som du skriver.

En sovsäck är ett bra "skyddande emballage", där han också lättare blir förhindrad att försvara sig själv. Jag tror att det är möjligt att JM sagt till Aki, som #develi föreslog, att de skulle använda sig av sovsäckar "så att föräldrarna inte skulle märka att de varit där", men hade "paketeringen/låsningen" av Aki i åtanke också, givetvis.
Speciellt Aki alltså, som ju JM sett till att han var en högst ovälkommen gäst där - en sovsäck är gjuten och Aki tyckte inte att det var något konstigt med det förslaget ("ordern") från JM.
Även om det varit en varm dag så blir kan det ändå vara ganska kyligt och rått i en sån liten gäststuga, nära både vatten och skog. Tror inte att det var "för varmt" att använda sovsäck.
En annan aspekt är också att en sovsäck nog känns som ett litet "skydd", lite tryggare än att ligga helt utan något på. Han kanske var rädd för att få oväntat besök?
Menar då inte som i kaffereklamen utan om giftkobran JM fått för sig att lägga sig bredvid - eller, om möjligt, ännu värre - om hon fått för sig att injicera något i hans arm igen.
Bäst att krypa ner ordentligt i sovsäcken då så tänker han att han hinner vakna innan något händer.

Jag tror att man inte ska komplicera till allt för mycket när det gäller Aki-mordet.
Är nog närmast sanningen att tänka scenariot som utstuderat, snabbt och inte för många, krångliga moment.
Och, utnyttjande av "till buds stående medel" och medhjälpare.
Om man tänker sig att det är JM och två personer till så borde det inte vara så svårt att oskadliggöra Aki, fylle-sovandes i en sovsäck. Reaktionen är inte den bästa, han sover tungt, alkohol i stora mängder funkar ju nästan som ett sömnmedel. Två personer ser till att hans armar är låsta i sovsäcken. En person trycker in en trasa i hans mun, t.ex en turkosfärgad mirakelduk som en annan skribent föreslog. Sen, raskt en kudde eller plastpåse på det.

En intryckt trasa i hans mun kanske försvårar de märken av tandraden som annars brukar bli vid "kuddkvävning". Vissa saker de gjort tror jag att de helt enkelt bara haft en sanslös tur med, att det inte upptäckts. Kroppen, fortfarande i sovsäcken, körs sen med bil till bryggan.
En bit ut i vattnet får kroppen sen "glida ur" sovsäcken ut i vattnet.
Inga spår efter mördarna lämnas på hans kropp, då den har "skyddsemballage" i form av sovsäck.
Ett alternativ är att han inte dör men blir medvetslös av kvävningen jag beskrev och att han därefter slutligen dränks i barnbassäng eller något kar de fyllt med vatten att finnas nära till hands.

Vissa inlägg av dig är väldigt intressanta och bra, som när du lägger in sammanställningar av diverse konstaterad fakta.
Men, tankegångarna här, om att Aki kanske åkt med till Granliden för lite dirty sex med JM är lite too much. Tycker jag i alla fall.

Jag tror att, om han fått välja själv, så hade han hellre befunnit sig så långt ifrån henne som möjligt.
Inget tyder på att han på något vis fortfarande skulle ha känt sig attraherad av henne, tvärtom.
Han är rädd, han vill ifrån henne, han vill slippa det grepp hon har om honom genom tvillingarna.
Han kände nog att han inte hade något annat val än att följa med till Granliden för en sista "familjekväll". Hon hade säkert smörat, manipulerat och haft sig för att få honom dit.
Och, självfallet, använt tvillingarna som utpressning.

Hon utnyttjar det svaga hos honom. Känslor är då en "svaghet", hon vet hur mycket känslor han har för tvillingarna, hur viktigt det är för honom att få behålla kontakten med dem, att få vara deras pappa även om de skiljer sig.
Han åker med för att få ett "lugnt avslut" med henne så därför gör han som hon vill.
Men, det enda han tänker på är att han är tvungen att göra detta - för tvillingarnas skull och sen, när helgen är över kan han försöka börja sitt nya liv, skicka in skilsmässopapperen o.s.v.
Och, också berätta mer ingående om allt han utsatts för, till Nadja och sin familj.
Men, han vill bara vara på den säkra sidan först, se till att JM blir nöjd och får som hon vill, att "barnen får se en normal familjekväll".

Han uthärdar detta enbart med förhoppningen om att skilsmässan sen ska gå lugnt till och att han får behålla kontakten med tvillingarna, att hon inte sätter några käppar i hjulet för det.
Att hon inte skall vara hämndlysten.

För sina små tvillingars skull.
En sista kväll ihop.
Som också blev hans sista kväll i livet.
Jag håller med om allt det du skrivit. Jag har fetmarkerat en del som belyser Akis svåra dilemma.
Citera
2017-07-31, 23:30
Medlem
Citat:
"– Ja, min pojk, precis som en dr*ke".
Hihi, så kul. Låter som en replik tagen ur "bröderna Lejonhjärta".

Apropå sovande drakar.
JM verkar ha lätt för att slappna av och somna.
T.o.m när MR var inne i huset på mördaruppdrag av henne, så sov hon som en liten gris i bilen när han kom tillbaka. Hur lugn som helst. Har aldrig hört något liknande faktiskt.
Utöver allt annat kanske hon lider av narkolepsi också.
Citera
2017-07-31, 23:34
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Sovsäck
Jag passar på att kasta in en tanke om sovsäckshypotesen, som har stora fördelar, men en nackdel IMO. Jag skulle knappast kunna förmå mig att krypa in i en sovsäck inomhus efter en solig dag med upp till 26°C ute och med en temperatur ute på över 17°C vid 21-tiden. Även om myggnät satt i fönstren i gäststugan så tror jag att det var ganska varmt där. Jag skulle lägga mig ovanpå sovsäcken, om det var en sådan som stod till buds.

Aldrig hört talas om sommarsovsäck? Går utmärkt att sova i en ljummen augustikväll.
Ligger själv just nu i en sådan och skriver detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in