2017-07-31, 15:11
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du fattar inte va? Att det finns anledning för polisen att mörka? Att de använder MR:s kvinnoförakt som ett vapen för att komma åt JM? Att förhörsledare i Sverige kan bete sig hur fan de vill utan att få någon polisanmälan mot sig? Jag förstår att du med din godtagande inställning inte greppar sådant här.
Det är farligt att inte ifrågasätta utan att flyta med (den kvinnohatiska) strömmen. Vilka kommer alltid att skyddas då tror du?
Är förhörsledarna från Skövde-polisen även inblandade i detta fall eller spyr du bara rent allmänt ut ditt hat mot polisen, som i Lisa-fallet?
Och, så favoritintresset - att angripa den du svarar med pinsamheter som "du fattar inte va"?
Vad har ditt rättshaveristiska svammel samt angrepp på andra skribenter med trådens ämne att göra?
Har du några specifika detaljer du kan presentera som underlag för det du häver ur dig om förhören med MR, så presentera dessa. Presentera också det du menar visar på MR:s kvinnoförakt och vad du har för underlag på att polisen ingår i den "kvinnoföraktande klubben"? Och, vad vinner polisen på att "mörka" och vilja sätta dit JM? Är deras "kvinnohat" större än deras "rasism/främlingsfientlighet" som du annars gapat om så mycket?
Med "specifika detaljer" så menar jag inte ditt frustrerade rättshaverist - hata polisen -svammel. Det är nämligen bara dina egna, underliga åsikter.
Citat:
Vilka kommer alltid att skyddas då tror du?
I din värld så skall alltid den mördare DU väljer ut skyddas, även om densamme är överbevisat skyldig. Polisen, rättsväsendet och offren och deras anhöriga ska bespottas. Rasim är där också helt ok, bara det används till DIN utvalda mördares fördel.

PS: Var finns den "kvinnohatiska strömmen"? Där du är inhyst?
Som en kvinna som aktivt arbetar med jämställdhet och kvinnors rätt genom fackliga uppdrag så ser jag det som en skymf mot alla kvinnor att påstå att Mördar-Johanna kommer att få livstid som ett led av något slags kvinnohat. INGET som nu hänt med din kära Johanna har hänt just för att hon är kvinna utan för att hon är SKYLDIG till kolossalt genomvidriga gärningar, vilka hon planerat av girighet.
Ingen ånger, ingen skam, ingen självinsikt.
Det är inte typiskt kvinnliga egenskaper.
Det är typiskt omänskliga egenskaper.
Plus att hon uppvisat girighet, avundsjuka, överdriven självömkan, hämndbegär, hybris osv.

Kom nu att tänka på att de "sju dödssynderna" ligger nära till hands
Högmod/stolthet (superbia)
Girighet (avaritia)
Lust/otukt (luxuria)
Avund (invidia)
Frosseri (gula)
Vrede (ira)
Lättja (acedia)
Senast redigerad av magiciadehex 2017-07-31 kl. 15:13.
Citera
2017-07-31, 15:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Trodde det framgick av 6-bilden: Där ser man ju alla brygg- och staketstolpar och kan också tänka sig att ett fiskeredskap använts.

Det finns naturligtvis en rad varianter på temat varav en kan skisseras sålunda:

AP sitter i en stol på bryggdäcket och JM inleder lekarna med att ge honom ett glas gin spetsat med bl.a. lite bitter lemon (RMV hann inte med i svängarna).

JM säger att hon i kväll har tänkt ut en sexvariant han kommer att tycka om samtidigt som hon med en i AP:s tycke mycket förförisk armrörelse mörklägger hans ögon - men lovar att han strax ska få se sin kära måne igen. AP – som börjat få långtråkigt där på bryggan och för länge sedan tröttnat på alla små hjärtan och att logga ut och in på fb som en fastvuxen datornörd, drar i sig en stor klunk av ginet och lutar sig så småningom bakåt mot det vita bryggstaketet, men först efter att ha beordrats korka upp flaskan med mousserande vin som JM haft med sig – vilket tog tid och slutade med att stålgrimma och kork till JM:s stora förtjusning for all världens väg. – Vad än folk sade om hans hustru: Livet med henne hann aldrig bli enahanda.

Till vänster om sig har AP en sköljho som precis fått påfyllning i form av en femtonlitershink med kranvatten samt 2 l party-is. En flaska Freixenet Cordon Negro Brut ligger nu och guppar i den provisoriska ishinken. - De har för en gångs skull gott om tid och slipper vara oroliga för att barnen ska vakna: De sover någon annanstans och dyker inte upp förrän tidigt i morgon bitti.

JM tar fram sina handfängsel, ser till att AP gör slut på ginet och kopplar sedan hans bulsiga tröjarmar till stolsryggen. AP:s vrister tillsammans med hans myggskyddande ullstrumpor fixeras vid stolsbenen efter en mindre åktur med stolen, och hon vrider sedan sin fånge 45 grader så att hans huvud blir lättare att lekfullt sänka ned i sköljhon.

JM nynnar glatt på en av sina favoritlåtar:”Än slank han hit, och än slank han dit, och än slank han ner som kräftmat”, samtidigt som hon hämtar ett nät från ett av brygghörnen. Hon slänger det finmaskiga nätet över hela AP-paketet och tippar stolen i snäv vinkel mot sköljhon. Dörren till strandboden står vidöppen och där ska hon strax hämta en gammal presenning och ett par dragrep.

När AP känner iskylan slå emot sig är han fortfarande med i leken – men inte så värst många minuter till. JM använder nätet som styrpinne och ser till så att hans huvud inte kan röra sig många millimeter. AP suger ned en isbit i halsen och får kräkreflexer samtidigt som han är som bedövad av det iskalla vattnet som forsar in i hans lungor fortare än han hinner tänka.

Det är som om månen också fått sig en slurk isvatten: dess kalla sken gör att Hjälmarens alla kiselalger fryser till is – alla utom tre: en för tron; de andra för hoppet och kärleken.
https://www.youtube.com/watch?v=HInYeg78sMU&list=RDHInYeg78sMU#t=0
Ska återkomma men fetar det jag inte köper. Orsaken är att utgå från nåt som inte finns och ett scenarium som ger avvärjningsskador. Förutom detta att han självklart kan ropa på hjälp.
Det är jättebra att ha en poetrisk ådra, och rolig är den, men det skulle underlätta just i detta sammanhang om du inte svävade ut så melodramatiskt just när man försöker begripa ett gärningsförlopp.
Jag vet sen tidigare trådar att du kan vara seriös, är en fena på att samla sakfakta och kan finna bra detaljer.
Citera
2017-07-31, 15:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag har tidigare tagit upp bostadsfrågan, han var vid sin död fortfarande skriven på Kungsladugårdsgatan. Varför? Den nya husägaren försökte få tag på honom för att ändra adressen men det slutade med att han slängde Akis post. Med de KFM skulder han hade skulle det inte bli lätt för honom att ordna ny bostad. De flesta fastighetsägare kontrollerar sådant idag. Så nog hade han bekymmer, speciellt om han ville ha tvillingarna halva tiden.
Enligt AB hade AP inte velat ha några fler barn. Efter kort tids samvaro med JM hade han plötsligt fyra att dra försorg om (och tillsammans med NL:s hade han fått ett helt fotbollslag), eftersläpande underhåll, problem med JM, så småningom ingenstans att bo, neddrogad under flera dygn, tvingad att betala knarkskulder, osv. Från det rel. lugna familjeliv han tidigare levt hamnade han mitt i stormens öga och sökte också läkarhjälp för sömnproblem och nedstämdhet. Bakom hans rygg intrigerade JM och fick sina barn att tycka illa om honom. – AG säger att han var snäll och ofta hade köpt med sig pizza till barnen. – När AP/JM:s hus såldes var det fuskrenoverat (målat endast på framsidan) varför man tvingades gå ned en halv miljon i pris. AP tog sedan sina föräldrar till hjälp för att kunna fytta sitt bohag då JM inte var hemma.

AP:s exfru har i princip inte haft ett endaste ont ord att säga om AP; ej heller NL. AP var en erkänt duktig yrkesman och verkar inte heller under någon längre tid ha saknat jobb. – Mot slutet grät han när han pratade med NL; han var okoncentrerad och spänd. – Allt tyder på att han genom samvaron med JM kan ha fått problem med sina nerver.

Livförsäkringen i F-sam var på 6 milj och bägges blanketter är skrivna med samma stil förutom en rad (textat namn på AP:s arbetsgivare) som ser ut att ha skrivits av någon annan - men kan ha fejkats av JM. – Frågan är om AP känt till livförsäkringsbeloppet. Det verkar inte som att de brev betr. läkarundersökningar mm som F-sam skickat direkt till AP nämner försäkringsbeloppets storlek. JM kan ha plitat dit ”6 000 000” efter att AP skrivit under sin blankett. Rutan för ”Efterlevandeskydd” har varit ikryssad och JM kan t.ex. ha nämnt att F-sam då betalade ut ett livförsäkringsbelopp på 600 000 till henne och barnen (eller vad hon nu kan ha dragit till med). Faktum kvarstår att det är JM som ombesörjt det mesta även gällande denna försäkring – som är undertecknad 141114.

Blanketterna (som skickades till G-kvistgatan där posten öppnades av JM) behövde kompletteras och skickades därför tillbaka till AP/JM som skrev under den 1 jan 2015. - JM kan ha lagt blankettsidan med namnteckningarna under näsan på AP och själv gjort resten.
Citera
2017-07-31, 15:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Instämmer med de andra, snyggt jobbat.

Frånvaron av kiselalger gör att A*i,s död ska tolkas som mord, han drunknade men inte fan drunknade han i Hjälmaren i alla fall.

I HR så lär JM,s advokat få jobba sig svettig för att komma förbi dessa frånvarande alger, vi får se hur den saken kommer att tacklas.

De tre som är funna är troligen kontaminering helt enkelt.
Jag ropar inte hurra förrän jag är över Hjälmaren men det ser bra ut i mitt tycke versus försvar.
Jag tycker att detta kan framledes vara nåt för JM också på ett par kvadratmeter. Tänk vilken fin tavla mot den knallröda signalkräftan som marin inredning.
http://www.alltomvetenskap.se/sites/default/files/styles/large/public/b3050076-lm_of_mixed_diatom.jpg?itok=J2pCHKzU
https://djurochkulturdotcom.files.wordpress.com/2010/10/2871e-diatom-paint-540x540.jpg
Citera
2017-07-31, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har hört talas om de som hör röster. Att höra vrål är nog värre?
Om man hör vrål i ett tyst rum när man läser FUPpen om fallet, så är det stor risk att man inte passerar genom en RPU med ett kort där det står "Gå till fängelse utan att passera RPV."

JM klarade ju av att utan någon tvekan få "fängelsekortet".
Trots att flera av hennes närstående var övertygade om att hon behövde vård.

Ett av flera exempel på hur JM uppfattades av sin närmaste omgivning:
"Vi fattar inte vad du håller på med. Sök läkarhjälp mot din ADHD eller annan psykisk sjukdom innan det går käpprätt åt helvete. Du måste rimligtvis förstå att när Julia & Amanda pratar med oss om detta är det ett rop på hjälp."

SMS från GM till JM 2016-04-04 17:17:31 UTC
Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 46 enligt paginering.

Samma trams, läs RB 23 paragraf 12. Om du anser det intressant men just nu kör ni ett trams av sällan skådad nivå och bara kan se ordet VRÅLA. Byt då ut ordet vråla mot bl a ordet ljuga så kan vi prata direkt, inte via andra. OK?
Citera
2017-07-31, 15:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det som ligger henne i fatet är väl kiselalgerna, men samtidigt vet jag inte om det är rutin eller hur vanligt efterfrågat. Speciellt om inte polis skickar signaler, ställer rätt frågor eller om det inte finns minsta annat tecken på olycksfall. Att de inte berättar nåt om det är massor med kiselalger i kroppen är en sak, men är det tvärtom som nu bör det väl tänkas annorlunda (framöver, rutiner, kvalitetssäkring).
Mig veterligt är det av prioritet att samverka vid drunkningsfall men lika fan faller det tillbaka på polisen. Hade de däremot inte fått minsta misstanke kring ärendet, inga signaler alls så vore det mer begripligt, men fortfarande inte ok i detta ärende så pantat som den sörjande änkan återberättar det hela. Det skriker motiv när hon snackar skit om Aki och känner sig så oerhört ledsen och kränkt (Nadja) att hon ringer extra till polisen bara om detta.

Oj jag hann ändra lite i min post.

Jag är nog av åsikten nu att alla ingripande måste ta ansvar för att det betraktas som ett möjligt mord här, men felet här ligger hos polisen.

Men det ska inte komma ngn annan signal till Ybo i detta fall än att det ska betraktas som möjligt mord.

Men det börjar ju i polisens ände. Vad de gör är att "skriva ner" ärendet för att slippa starta hela utredningsbalettten och åka ditut.

Jag har svårt att se det på annat sätt.

"Signalen" till Ybo är då bara i linje med det polisbeslutet.

Och Ybo tittar inte djupare än så i sin provglas.

Allt som är sekundärt till drunkningen men kan ha bevisvärde i en mordutredning verkar komma bort.
Citera
2017-07-31, 15:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Ja hon kan möjligen vara den med mest hållhakar på morsan.
Hållhakar är det - frågan är vad. De verkar vara av dignitet att sätta emot och hålla JM i schack..
Sen berättar det även att hon har mer insyn, vet mer om sin mor än vad hon ger sken av i förhör.
Där lägger jag dock in en passus med tanke på detta med bindningar som JM skapat (lojalitet, ambivalens)
Citera
2017-07-31, 15:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Alla vi kvinnor som har haft en utarbetad, redigt packad och gravt snarkande och djupt sovande man bredvid oss.

Det var just ni kvinnor som jag talade till! Vi själva märker inte så mycket av det.

Finns kanske ingen färdig formel? Alltid?
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-31 kl. 16:10.
Citera
2017-07-31, 15:36
Bannlyst
Citat:
Säger du det? Det måtte jag ha missat. Du kan väl källhänvisa till att JM inte har antisocial personlighetsstörning (APS) så vi andra också kan ta del av denna intressanta uppgift.

Under rubrik diagnostisk bedömning, starkt sekretessat, finns meningen:
"Möllers funktionsförmåga bedöms dock inte vara reducerad till följd av de dysfunktionella personlighetsdragen."

Vidare beskrivs i inledningen att [flertal sekretessade meningar]" innebärande en personlighetsproblematik som på intet sätt bedöms ha påverkat Möllers rationella tänkande och avsiktliga handlande."

Rationellt tänkande får tas med en nypa salt men versus "sviktande verklighetskontakt, manisk uppvarvning, förvirring, uttalat tvångsmässig beteende eller andra tecken på allvarlig psykisk ohälsa" har det innebörden att det inte kan föranleda rättspsykatrisk vård.
Snacka om att låsa sig vid egen agenda, läs om inlägget du citerar sedan flera dgr tillbaka och försök tänka till. APS-> allvarlig psykisk störning är vad de flest ser i inlägget. PS du hinner redigera din dumhet ännu
Citera
2017-07-31, 15:40
Medlem
lasternassummas avatar
Är det tidsfördriv för överklassen att fråga varför?
Jag tar risken att ägna mig åt vad som kan betraktas som sådant i avvaktan på beslut i dagens val mellan filét, hummer, Beluga och några alternativ till. Kanske slutar det med blodpudding?

I fallet och on topic tycker jag att det har ett värde att förstå varför JM begick de vedervärdiga brott som hon är på väg att dömas för. Visst kan man nöja sig med att konstatera att hon är skyldig och se domen vinna laga kraft, men jag vill gå längre. För att om möjligt förstå vad som gått snett och varför.
Ignorera gärna, om du tycker att detta är ointressant.

Några funderingar, observationer och resultat:
▢ I juridisk mening föreligger inte någon allvarlig psykisk störning. Check!
▢ Neuropsykiatrisk utredning. (1)
▢ Resultat av halvstrukturerad intervju med fokus på psykopati. (2)
▢ Resultat av personlighetsinventorium. (3)
▢ Värdegrund. (4)
▢ Hur påverkades JM av att gå in i branschen (flyktingboenden) som, enligt henne, "är rena maffian, värre än knarkmaffian". (5)

Neuropsykiatrisk utredning (1)
Någon neuropsykiatrisk utredning har, som jag uppfattat det, inte genomförts. Jag gissar att detta kan ha föreslagits under RPU och då orsakat ilska och krav på byte av utredare...

Resultat av halvstrukturerad intervju med fokus på psykopati (2)
Vad kom den "halvstrukturerade intervju" enligt PCL-R, som omnämns i RPU-protokollet fram till? Är det formellt fastställt nu att JM är en psykopat?

Resultat av personlighetsinventorium (3)
Personlighetsinventorium har genomförts med MMPI-2. Vad var resultatet? Det kan finnas i protokollet, men är i så fall maskat.
De kliniska skalorna som finns där: Hypokondri, Depression, Hysteri, Psykopati, Maskulin-Feminin, Paranoia, Psykasteni, Schizofreni, Hypomani samt Social Introversion (Hs, D, Hy, Pd, Mf, Pa, Pt, Sc, Ma och Si).
Läs mer:
https://www.verywell.com/what-is-the-minnesota-multiphasic-personality-inventory-2795582
https://www.upress.umn.edu/test-division/mtdda/webdocs/mmpi-2-training-slides/interpretation-of-mmpi-2-clinical-scales

Värdegrund (4)
JMs uttalanden om att hon blev socionom och arbetat med flyktingar för att hon ville hjälpa andra stämmer inte bra med snarast rasistiska och fördomsfulla uttalanden som hon gör. Det stämmer definitivt inte med benägenheten att hota med våld och begå våldsbrott. Det finns samband mellan personlighetstyper och värdegrund, men hur förklarar man uttalade värderingar som motsäger varandra? Kanske många gör som förväntas, utan övertygelse, men då tror jag att det oftast sker utan att man uttalar en icke-existerande övertygelse. Väl? Eller, hur ofta görs PK-uttalanden utan underliggande övertygelse?

Flyktingbranschen (5)
Även om JM tagit sig an fosterbarn långt innan hon träffade Aki så tror jag inte att hennes engagemang i flyktingbranschen påverkade JMs planer att mörda Aki. Där var nog girigheten det dominerande motivet, kanske kompletterat med t.ex. någon form av svartsjuka. Möjligen var han i vägen när hon skulle starta eget? Bilden av konflikten med föräldrarna är mer komplex. Där finns element som girighet, Aki, lägenheter, hantering av barn, omhändertagande av flyktingar, Granliden och förväntan om fortsatt ekonomisk hjälp från föräldrarna med i bilden.
Hon gick in i branschen. Väl där så börjar hon ha sex med "klienter", hota och anstifta misshandel och mörda igen, utan att visa någon tendens till att vilja lämna branschen. Hon verkar snarare finna sig tillrätta som del i maffian än att försöka förhindra maffiametoder.

Personlighetstyp och brottslighet i allmänhet och för JM i synnerhet
Jag lånar avsnitt från en debattartikel om vilken betydelse personlighetstyp kan ha i samband med brott och RPU-utredningar.

"Varför används då mer eller mindre projektivt inriktade test inom rättspsykiatrin? För att kunna öka förståelsen för vad som driver vissa att begå både för dem själva och andra ofta helt jagfrämmande, svårförklarliga och inte sällan våldsamma handlingar, kan projektivt inriktade test ge viktig information om deras tankar, känslor och föreställningar. Vilka psykiska krafter är i omlopp och vilka inre konflikter plågas patienten av?
För att kunna upptäcka personer som utåt kan te sig relativt »normala« men som har en mycket störd inre föreställningsvärld, är vår erfarenhet att mera »indirekta« metoder, som olika projektiva test, kan ge mycket värdefull information och bidra till att bedömningarna blir säkrare."

Inget av resultatet av MMPI-2 (personlighetstest/personlighetsinventorium) går att läsa i den maskade version av RPU-protokollet som tingsrätten släppt.

I brist på fakta drar jag till med några gissningar av vad som kan finnas i resultatet för JM.
– Narcissistisk.
– Svag eller skadad förmåga till empati.
– Psykopatisk.
– Oförmåga till nära relationer.
– Rastlöst sökande efter stimulans.

Kanske mer?

Kanske ska man väga in att JM troligen är ganska duktig på att manipulera sådana här tester? Hon bör ha sett tillräckligt många för att veta hur svaren på frågorna påverkar resultatet.

Citera
2017-07-31, 15:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Oj jag hann ändra lite i min post.

Jag är nog av åsikten nu att alla ingripande måste ta ansvar för att det betraktas som ett möjligt mord här, men felet här ligger hos polisen.

Men det ska inte komma ngn annan signal till Ybo i detta fall än att det ska betraktas som möjligt mord.

Men det börjar ju i polisens ände. Vad de gör är att "skriva ner" ärendet för att slippa starta hela utredningsbalettten och åka ditut.
Ja, som sagt - vad är det som händer? Är det prestige, dåligt jobb, manipulation från JM eller vad?
Bara att läsa hennes första förhör, hur fasen hon talar òm sin nyss hädangångne make borde väl ändå lyfta ögonbryn?

Helt obegripligt att ägarna till brygga och boningshus inte meddelades öht.
Det lär det väl oavsett ha framkommit att JM inte äger fastighet och mark.
Barn drunknar nära bryggor men en ung, simkunnig person, utan kroppsskador på nån halvemeters djup vid en brygga. Lägga ut nät på fyllan en sen kväll?
Sen en änka som sitter och bara skickar en överdos av sms, kollar inte om det hänt sin älskade man nåt?

Ding-dång!
Citera
2017-07-31, 15:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Snacka om att låsa sig vid egen agenda, läs om inlägget du citerar sedan flera dgr tillbaka och försök tänka till. APS-> allvarlig psykisk störning är vad de flest ser i inlägget. PS du hinner redigera din dumhet ännu
Jättefint att du klargjorde. Men saken är den att på svenska är det en vedertagning förkortning av just det jag skrev - och det vet du likaväl som mig, din surdeg.

Fortsättningsvis ger mina citat oavsett viss vägledning. JM är dysfunktionell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in