2017-07-31, 21:27
Medlem
Raps finns i två varianter, höst-(vinter-)raps och vår-(sommar-)raps, beroende på årstiden då de sås. Höstraps blommar i maj medan vårraps blommar i juni. Skörden sker i slutet av juli eller i början av augusti.
Wikipedia
Citera
2017-07-31, 21:29
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busann
Raps brukar skördas bl.a i början av Augusti.

tack ,som jag trodde då att det va dax nu . usch nästan så man vill backa tiden en stund
Citera
2017-07-31, 21:30
Medlem
Inte följt detta sökande så noga men skummade igenom HP på fb. Vad är grejen med att stänga av kommenteringsmöjligheterna så fort? Aldrig sett ett forum på faceb där så många trådar är avstängda. Så fort det hettar till så -pang-. Och bara det igår att göra gruppen sluten utan att säga mer (bara att det kommer förklaring imorgon). Dom VILL ha drama och göra medlemmarna frågvisa men de får inte säga nåt... Eftersom HP-admin läser här hello lägg ner HP och låt MPS sköta letandet.
Citera
2017-07-31, 21:30
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Raps finns i två varianter, höst-(vinter-)raps och vår-(sommar-)raps, beroende på årstiden då de sås. Höstraps blommar i maj medan vårraps blommar i juni. Skörden sker i slutet av juli eller i början av augusti.
Wikipedia

såklart Wikipedia !! tack
Citera
2017-07-31, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
ja enligt tidigare
https://www.flashback.org/sp61360430

Jag har varit där idag och det är ingen raps på dom fälten.
Citera
2017-07-31, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busann
Raps brukar skördas bl.a i början av Augusti.

Jag kan inga sädesslag men jag såg att de skördade för fullt ute på åkrarna i dag.
Citera
2017-07-31, 21:37
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag har varit där idag och det är ingen raps på dom fälten.

kan dom ha skördat redan ? eller fanns det en annan gröda där ?
Citera
2017-07-31, 21:38
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Jag kan inga sädesslag men jag såg att de skördade för fullt ute på åkrarna i dag.

bakom dollar ?
Citera
2017-07-31, 21:43
Medlem
Citat:

Det finns nog ett antal olika grödor där. Vanligt är nog att man blandar med olika grödor mellan åkrarna och inte har endast ett säddesslag, så tiden av både sådd och skörd blir fördelad på olika tider (olika sädesslag). Har dock inte sett raps där, vad jag vet.
Citera
2017-07-31, 21:46
Medlem
Citat:
Det finns vanligt spannmål. Korn, råg eller vete. jag kollade inte så noga. Det är inte skördat runt Dollarstore.
Citera
2017-07-31, 21:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Förlåt om jag är trög, men varför sa de "Vi ses i Mjölby", när de satt tillsammans..

Jag vet ju inte mer än du, men man kan ju tänka olika situationer. Tror inte att de satt bredvid varandra. Då blir det ju "idiotiskt" att säga något sådant. Skulle också vara "idiotiskt" om de satt bredvid varandra (se varför nedan). Så lite uteslutningsmetoden här.

Kan ha varit så här:

De satt på varsin sida om gången i vagnen, vid varsin fönsterplats och de var ensamma i vagnen (detta stod i Nyheter 24).

Var och en satt för sig, kanske på en plats med fyra stolar och bord i mitten. Detta känns naturligt, eftersom de flesta sitter helst med lite avstånd till andra personer när det finns möjlighet. Nu vet jag ju inte hur denna vagn ser ut exakt, men jag tror att någon på tråden pratade om att det fanns 2 sådana fyrsits- platser.

Kanske satt de inte ens med ansiktena riktade mot varann, vad vet jag. Tror ändå att kvinnan lätt kunnat se Patrik, eftersom hon sa att han inte verkade bekväm med att de fyra killarna som steg på tåget i Hallsberg, när de satte sig runt honom.

Patrik kan ha suttit så att han inte direkt satt ansikte mot ansikte med kvinnan, om han velat ha lite "space" för sig själv. Inte otänkbart om man inte mår jättebra dessutom. Men det är inte av jättestor betydelse.

När samtalet med kvinnan vid 14-tiden avslutades, gick Patrik alltså tillbaka till sin plats. Jag tänker mig (kan ha fel!) att kvinnan nu för att "runda av" samtalet, säger "vi ses I Mjölby". Ett sätt att bara säga att samtalet är klart och du kan gå tillbaka till din plats, utan att vara oartig. De hade ju också pratat om hur de skulle resa.

Jag kan tänka mig att det kan ha varit ett enda samtal, vid 14-tiden, som avrundades med "Vi ses", ungefär. Alltså trekvart innan Patrik stiger av tåget.
Citera
2017-07-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet ju inte mer än du, men man kan ju tänka olika situationer. Tror inte att de satt bredvid varandra. Då blir det ju "idiotiskt" att säga något sådant. Skulle också vara "idiotiskt" om de satt bredvid varandra (se varför nedan). Så lite uteslutningsmetoden här.

Kan ha varit så här:

De satt på varsin sida om gången i vagnen, vid varsin fönsterplats och de var ensamma i vagnen (detta stod i Nyheter 24).

Var och en satt för sig, kanske på en plats med fyra stolar och bord i mitten. Detta känns naturligt, eftersom de flesta sitter helst med lite avstånd till andra personer när det finns möjlighet. Nu vet jag ju inte hur denna vagn ser ut exakt, men jag tror att någon på tråden pratade om att det fanns 2 sådana fyrsits- platser.

Kanske satt de inte ens med ansiktena riktade mot varann, vad vet jag. Tror ändå att kvinnan lätt kunnat se Patrik, eftersom hon sa att han inte verkade bekväm med att de fyra killarna som steg på tåget i Hallsberg, när de satte sig runt honom.

Patrik kan ha suttit så att han inte direkt satt ansikte mot ansikte med kvinnan, om han velat ha lite "space" för sig själv. Inte otänkbart om man inte mår jättebra dessutom. Men det är inte av jättestor betydelse.

När samtalet med kvinnan vid 14-tiden avslutades, gick Patrik alltså tillbaka till sin plats. Jag tänker mig (kan ha fel!) att kvinnan nu för att "runda av" samtalet, säger "vi ses I Mjölby". Ett sätt att bara säga att samtalet är klart och du kan gå tillbaka till din plats, utan att vara oartig. De hade ju också pratat om hur de skulle resa.

Jag kan tänka mig att det kan ha varit ett enda samtal, vid 14-tiden, som avrundades med "Vi ses", ungefär. Alltså trekvart innan Patrik stiger av tåget.

Tack för en bra sammanfattning av ett mycket troligt och tänkbart scenario. 👍🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in