2017-07-31, 16:58
Medlem
Jag bor i Stockholm där Prideveckan pågår just nu. För att visa på motstånd till homolobbyn planerar jag därför att bränna regnbågsflagga. Är denna handling laglig eller räknas den som hets mot folkgrupp,förargelseväckande beteende, uppviglig eller någon annan sorts brott?
Citera
2017-07-31, 17:03
Medlem
Crashs avatar
är inte olagligt att bränna flaggor i sverige, dock får du inte elda på allmän plats
Citera
2017-07-31, 17:07
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12Dagge
Är denna handling laglig eller räknas den som hets mot folkgrupp,förargelseväckande beteende, uppviglig eller någon annan sorts brott?

Nazister eldade upp Prideflagga i Boden
"Det var i måndags som Nordiska motståndsrörelsen utförde homoattacken, som faller under brottrubriceringen hets mot folkgrupp."
Citera
2017-07-31, 17:07
Medlem
Citat:
Jag bor i Stockholm där Prideveckan pågår just nu. För att visa på motstånd till homolobbyn planerar jag därför att bränna regnbågsflagga. Är denna handling laglig eller räknas den som hets mot folkgrupp,förargelseväckande beteende, uppviglig eller någon annan sorts brott?

Du är rolig du. Starta en brand på en trottoar kan väl aldrig vara bra eller hur.
Det är det enda du behöver oroa dig om.
Personligen ska jag nästa år bygga en majbrasa av regnbågsflaggor.
Citera
2017-07-31, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Nazister eldade upp Prideflagga i Boden
"Det var i måndags som Nordiska motståndsrörelsen utförde homoattacken, som faller under brottrubriceringen hets mot folkgrupp."

Även om dagens rättsväsende och regering består av feminister skulle inte ens en feministisk åklagare väcka ett åtal.
Skicka mig ett PM om så sker.
Citera
2017-07-31, 20:35
Medlem
Tänkte du stjäla flaggan eller gynna "homolobbyn" genom att köp en?

Vad vill du åstadkomma? Är det inte bättre att skriva en liten insändare istället eller engagera dig för att stötta utsatta barn och på så vis skydda dem från att dras in i.... diverse aktiviteter. Typ projekt "storebror"?

Fast det är ju betydligt softare att elda upp en flagga. Köp den via Wish, då får den för 20 spänn, brinner upp på 1 minut. Ingen hinner märka något och du slipper åtal för .... Vad det nu skulle kunna kallas.

Mycket nöje...
Citera
2017-07-31, 20:38
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Du måste begära tillstånd hos polisen om du vill elda på allmän plats. Glöm inte att meddela FB vad farbror Polisen sade.
Citera
2017-07-31, 20:40
Medlem
Det är eldningsförbud i Danderyd, Lidingö, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåkers kommuner tills annat meddelas.

http://www.storstockholm.brand.se/pr...ning_forbjuden

Att göra upp eld under eldningsförbud kan leda till böter.
Senast redigerad av Hominem 2017-07-31 kl. 20:43.
Citera
2017-07-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tygkatten
Tänkte du stjäla flaggan eller gynna "homolobbyn" genom att köp en?

Vad vill du åstadkomma? Är det inte bättre att skriva en liten insändare istället eller engagera dig för att stötta utsatta barn och på så vis skydda dem från att dras in i.... diverse aktiviteter. Typ projekt "storebror"?

Fast det är ju betydligt softare att elda upp en flagga. Köp den via Wish, då får den för 20 spänn, brinner upp på 1 minut. Ingen hinner märka något och du slipper åtal för .... Vad det nu skulle kunna kallas.

Mycket nöje...
Jag hade tänkt sno den från en deltagare i paraden eller ta en som blivit borttappad. Ifall något bra tillfälle att sno eller ta en borttappad bögflagga inte kommer gör jag en själv av ett papper där ränderna är ditritade med färgpennor eller kritor. Flaggan som ska brännas bör dessutom av den typ där den sitter på en pinne, för den brinnande regnbågsflaggan ska hållas som en brinnande fackla i handen. Ifall det blir en hemmagjord flagga används antingen en pinne från skogen eller en gammal penna. När sedan paraddagen är här är planen att den ska antändas framför några som går i paraden eller som på ett uppenbart sätt är en del av Pridefestivalen (till exempel folk med RFSL-pins på sina kläder). Syftet med allt detta är att kränka homolobbyn som hämnd för att de vill legalisera HIV-spridning samt för diverse andra onda och politiskt korrekta ställningstaganden och uttalanden. Polisen ska jag fråga ifall det är lagligt att bära en fackla genom staden.
Citera
2017-08-01, 21:40
Medlem
rajrajmfs avatar
Citat:
Jag hade tänkt sno den från en deltagare i paraden eller ta en som blivit borttappad. Ifall något bra tillfälle att sno eller ta en borttappad bögflagga inte kommer gör jag en själv av ett papper där ränderna är ditritade med färgpennor eller kritor. Flaggan som ska brännas bör dessutom av den typ där den sitter på en pinne, för den brinnande regnbågsflaggan ska hållas som en brinnande fackla i handen. Ifall det blir en hemmagjord flagga används antingen en pinne från skogen eller en gammal penna. När sedan paraddagen är här är planen att den ska antändas framför några som går i paraden eller som på ett uppenbart sätt är en del av Pridefestivalen (till exempel folk med RFSL-pins på sina kläder). Syftet med allt detta är att kränka homolobbyn som hämnd för att de vill legalisera HIV-spridning samt för diverse andra onda och politiskt korrekta ställningstaganden och uttalanden. Polisen ska jag fråga ifall det är lagligt att bära en fackla genom staden.

Att sno någon annans flagga är självklart inte tillåtet, man får nämligen inte ta saker från någon annan.
Men om du ritar en egen Prideflagga på ett A2-ark och sedan bränner upp densamma, behöver du inte oroa dig för att hamna i finkan.
Citera
2017-08-01, 22:30
Medlem
Citat:

Ditt motiv och således ditt uppsåt är alltså att hetsa mot en folkgrupp, som homolobbyn är. Du gör dig således tydligt skyldig till hets mot folkgrupp.
Citera
2018-09-21, 12:42
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Tråden handlar alltså om flaggbränning och inget annat. Om någon av er händelsevis inte vet vad det är så kan ni googla.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in