2017-07-31, 00:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kiselalger - diatomer - igen!
Jag hittade en nyligen publicerad artikel som handlar om diatomer. Jag kan inte riktigt utvärdera dess tyngd och fallen som beskrivs är ganska få, men slutsaten sammanfattas så här:

"Out of seventeen cases, there were 15 males and 2 females aged between 11-63 years. 12 cases revealed the presence of diatoms (death due to drowning) while 5 were found to be negative (death other than drowning).
Conclusion: The present study revealed the importance of diatom test in forensic investigation and diagnosis of death due to drowning. Diatom test proved very significant application in forensic science in solving the drowning cases."

http://journals.sbmu.ac.ir/ijmtfm/article/view/14047/pdf8

I artikeln redovisas en god överensstämmelse mellan vad som finns i vattnet vid drunkning och vad som påträffats vid obduktionen.

Jag grävde fram just den ett tag tillbaka då den var purfärsk och mycket systematiskt och ett prov på god tillämpad forskning. Den visar hur forskning med syfte att kunna bistå rättsmedicin förhåller sig till frågorna idag. Något rask och kantig, lite få fall men pedagogisk. Föreslår om jag inte minns fel benmärg eller specifik del av benmärg för provtagning.
Citera
2017-07-31, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersol21
Instämmer! Hon vill håna pappa och/eller hämnas på mamma med detta.
Att hennes agerande är ett hån mot pappan och mamman är ett faktum för varje normal människa, men jag tror inte att hon förstår det. Motivet är nog den barnsliga tanken att visa sin oerhörda kärlek till sin döde far, som hon därmed alltså omöjligen kan ha dödat och genom en falsk gest mot hennes utnyttjade afghanflyktingar insinuera motiv och orsaker till den verklige mördaren (enligt henne). Motiven är som vanligt infantila, effekterna i bästa fall avsmak.
Citera
2017-07-31, 00:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det återstår en vecka till den 7 augusti. Om man lägger på en kvart på klockslagen, så är det jämförbara förhållanden. Jag råkar bo på mitt lantställe uppskattningsvis ca 15 mil ifrån Granliden, med stora likheter i förhållandena: ingen bebyggelse synlig, strand med brygga. Jag gjorde följande små utflykter för att kolla ljusförhållandena.

2130 Ljust, fullt färgseende.
2220 Skymning, visst färgseende, inga begränsningar i orienteringen (man skulle kunna plocka blommor), fri sikt över sjön
2300 Ganska mörkt men det går att röra sig utan lampa, speciellt vid sjön är det inga problem att se
2400 Mörkt. Möjligt att röra sig utan lampa på bekanta stråk, speciellt nära sjön. Lampa rekommenderas dock om man inte ska riskera att snava på någon bortglömd stubbe. Mordprojekt i grupp avrådes. Knäpptyst (lommen har zippat igen sin sovsäck).

Strålande!

Mord utomhus från kort före midnatt kräver ljus och bullrar.
Citera
2017-07-31, 01:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, har inte sett något om detta i FUP; annat än att NL rekommenderat honom att uppsöka en beteendevetare.

Tack. Ja, det är väl en terapeut det handlar om förstås. Han hade nog kunnat få en genom arbetsplatsen som hade kunnat svara på mycket.

Men det hade behövts mer än tre tillfällen för att reda ut JM åt honom.

Hade ju varit intressant om AP hade varit hos någon som hastigt omkom när JM gick igenom AP:s telefon....
Citera
2017-07-31, 01:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.

Tar tillbaka det där! Övertrött och felslut.

Ändock, hade det varit möjligt att göra blodanalys för att skilja det från kvävning på land (tror inte det, har inte stött på det)?

Man undrar lite över det där med "bevittnad drunkning"...

Och vidare, tänk om AP:s "kvävningslunga" kunde vara resultatet av ett rum som långsamt töms på luft, eller syret konsumeras upp? Fast man tycker de borde ha koll på sånt.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-31 kl. 01:48.
Citera
2017-07-31, 02:00
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om JB har slutat missbruka så är det ett steg i rätt riktning.
Det krävs rätt många ytterligare steg för att hon också ska frigöra sig från JM:s dåliga inflytande.
Det är ju bara några månader sedan hon vid provtagning visade positivt på narkotika ( mars tror jag, finns i FUP) och sonen M placerades på tillfällig boende i några dagar.
Inte så säker på att hon slutat. Dock otrolig press i Jbs liv med en mor på häktet å JJ som vart häktad.
Citera
2017-07-31, 02:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det återstår en vecka till den 7 augusti. Om man lägger på en kvart på klockslagen, så är det jämförbara förhållanden. Jag råkar bo på mitt lantställe uppskattningsvis ca 15 mil ifrån Granliden, med stora likheter i förhållandena: ingen bebyggelse synlig, strand med brygga. Jag gjorde följande små utflykter för att kolla ljusförhållandena.

2130 Ljust, fullt färgseende.
2220 Skymning, visst färgseende, inga begränsningar i orienteringen (man skulle kunna plocka blommor), fri sikt över sjön
2300 Ganska mörkt men det går att röra sig utan lampa, speciellt vid sjön är det inga problem att se
2400 Mörkt. Möjligt att röra sig utan lampa på bekanta stråk, speciellt nära sjön. Lampa rekommenderas dock om man inte ska riskera att snava på någon bortglömd stubbe. Mordprojekt i grupp avrådes. Knäpptyst (lommen har zippat igen sin sovsäck).

Och hur är det med myggen?

Dåligt myggår år i år läste jag idag men du kanske kan göra en skattning utifrån erfarenhet?
Citera
2017-07-31, 02:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag grävde fram just den ett tag tillbaka då den var purfärsk och mycket systematiskt och ett prov på god tillämpad forskning. Den visar hur forskning med syfte att kunna bistå rättsmedicin förhåller sig till frågorna idag. Något rask och kantig, lite få fall men pedagogisk. Föreslår om jag inte minns fel benmärg eller specifik del av benmärg för provtagning.

Då blev det lite upprepning…

Kanske förtjänar frågan att belysas upprepade gånger, med tanke på den tyngd det har att konstatera att Aki inte drunknade i Hjälmaren. Jag har svårt, från det jag uppfattat, att dra någon annan slutsats.

Citera
2017-07-31, 02:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Dåligt myggår år i år läste jag idag men du kanske kan göra en skattning utifrån erfarenhet?

Dåligt myggår?
Jag tycker att det är ett bra myggår! = Lite mygg!

Kanske borde jag tänka mer på insektsätande fåglar?

Citera
2017-07-31, 02:26
Medlem
Citat:
/--/

Klart man gärna går i shorts och slipper jeans men planerar man vara igång på kvällen så är det väl läge att skifta. Linnet känns väl värre. Han kanske fick myggbettschock.

Aha, hur var det nu -- har kroppen fått några myggbett då?

Den hade inga nålstick men hade den myggstick?

Skulle väl behöva dryftas med ett lokalproffs, men jag skulle sätta en del på att det inte går att spendera x timmar vid en stuga vid sjön utan att dra på sig ett par bett.

Väldigt bra myggolja?

Citat:

Vill inte alls dissa myggbettsspåret men vid den första obduktionen var det nog (?) inget man noterade även om det fanns.
Och vid den senare lär det varit för sent.
Kreativ frågeställning, men den ekar in i en återvändsgränd.😶Som så mycket annat, som det mesta, i Aki-fallet.😩

Dessutom: han hade tofflor, inte myggjagare.
Senast redigerad av Rubar 2017-07-31 kl. 02:29.
Citera
2017-07-31, 03:03
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
MR blev kränkt av JM:s föräldrars rasism. Det som är onämnbart att ens spekulera i idag. Inte PK nog.
Han valde själv att mörda dem.

Frågan är varför polisen ville sätta dit JM. Finns svar i tråden? En sexuellt aktiv kvinna som lever annorlunda?
De flesta vuxna är sexuellt aktiva, mer eller mindre. Menar du sexuellt aktiv i positiv bemärkelse när det gäller JM? Är det en "häftig grej", ett tecken på en frigjord kvinna som bejakar sina sexuella lustar när hon begick sexbrott och tilltvingade sig sex av unga flyktingpojkar? Där de är i beroendeställning och hotas med att hon b.la ska se till att de utvisas om de inte gör som hon säger. Är det coolt, ett tecken på en "sexuellt aktiv kvinna som lever annorlunda" och gillar man inte det så är man så töntigt PK?

Om det hade varit en manlig chef för flyktingförläggning, säg Bert Karlsson t.ex, som sexuellt utnyttjat unga flyktingflickor på samma sätt som JM gjorde med pojkarna - hade det också bara varit ett tecken på en man som bejakar sin manlighet, sina sexuella lustar, lever annorlunda osv eller skulle han ha bedömts annorlunda av dig pga att han är MAN?
Citera
2017-07-31, 03:26
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Det där jag fetat får du ge fakta på vilket du inte kommer kunna göra. Läs JB förhör och du skall se att hon pressas, spottas på, förnedras och fhl ljuger henne rätt upp i ansiktet och på inget vis ser du att JB vacklar i sanningen. Till på köpet är dessa förhör otillåtna och aldrig kommer kunna användas men det gör detsamma för man kommer inte åtala JB utan hon har likt många andra utnyttjas av åk.
Det är DU som ska leverera fakta på att hon numera plötsligt är drogfri. Tills du gör det utgår jag från de fakta som tidigare redovisats i utredningen. Hon missbrukar droger. Punkt.
Som läget nu är med den "kära" modern som kommer att få livstid och där det gått upp för större delen av landets innevånare att hon är en kallhamrad, pengakåt, empatistörd mördare med hybris och psykopatiska drag - så tror i alla fall jag att JB nog längtar efter att "flumma bort" lite då och då, slippa tänka på allt hemskt. Att hon sen förmodligen har full vetskap om hur Aki-mordet gick till och kanske t.o.m är inblandad själv - gör nog suget till att få lugn i skallen än värre.
Hon har oddsen emot sig, precis som du.
Inväntar fakta från dig som bevisar motsatsen.

PS: Endast skyldiga håller käften som hon och JJ gjort. De har verkligen inte pressats tillräckligt.
Men, jag ser fram emot när det kommer, när polisen fått mer bevis genom span på dem.
Eller när JM börjar pladdra när hon blir "ganska arg" när hon till slut förstår att hon får straffet - men inte övriga iblandade i Aki-mordet.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-07-31 kl. 03:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in