Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Det var klart eller halvklart.
Skymningsbegreppet och hur det var 7-8/8-2015 har utretts tidigare i tråden här:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Solnedgång 2015-08-07: 21:09
21:14 — 22:08 — civil skymning
22:08 — 23:39 — nautisk skymning
23:39 — 02:34 — astronomisk skymning
Det är svårt att beskriva "grad av skymning" objektivt, men jag skulle gissa att det gick bra att gå mellan bryggan och stugan utan ficklampa hela natten.
–
Det återstår en vecka till den 7 augusti. Om man lägger på en kvart på klockslagen, så är det jämförbara förhållanden. Jag råkar bo på mitt lantställe uppskattningsvis ca 15 mil ifrån Granliden, med stora likheter i förhållandena: ingen bebyggelse synlig, strand med brygga. Jag gjorde följande små utflykter för att kolla ljusförhållandena.
2130 Ljust, fullt färgseende.
2220 Skymning, visst färgseende, inga begränsningar i orienteringen (man skulle kunna plocka blommor), fri sikt över sjön
2300 Ganska mörkt men det går att röra sig utan lampa, speciellt vid sjön är det inga problem att se
2400 Mörkt. Möjligt att röra sig utan lampa på bekanta stråk, speciellt nära sjön. Lampa rekommenderas dock om man inte ska riskera att snava på någon bortglömd stubbe. Mordprojekt i grupp avrådes. Knäpptyst (lommen har zippat igen sin sovsäck).