2017-07-30, 23:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Lyhört"; vem har sagt att han ska skrika..? - Hon hade ju t.o.m. fått honom att - trots lägenhetsbråk och anmälningar om olaga hot i juni 2014 - gifta sig med henne. - Och fortfarande vet vi inte huruvida AP skulle fullfölja F-samförsäkringen; han hade ända till den 24 augusti på sig att lämna besked betr. sin sista komplettering. - Varför ljög AP för NL..? Han hade ju inte alls besökt de vårdinrättningar han uppgett för henne. - Och vad hände under midsommarhelgen; var det inte då som han skulle ha träffat NL?

Såväl AP som JM betalade till flera kontaktsiter under tiden de bodde tillsammans och senare även under sin tid som gifta.

Finns det uppgifter någonstans om att AP hade besökt advokat eller juristkunnig i samband med skilsmässoövervägandena? Man kan tänka sig kanske annars någon kunnig i vårdnadsfrågor (alltså rättsligt) mer ur småbarnsperspektivet. Det borde kanske ha framkommit.

Man kan tänka sig att det roterade en del frågor i huvudet på honom och att han sökte en hel del svar till underlag för beslut...
Citera
2017-07-30, 23:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har nyss skrivit om denna del och du tycker det är normalt att inte lämna in rätt dokument från den 6 maj till han dog den 3 augusti?
Han tycks snarare undlåta och förhala. Ge sken av att ägna sig åt detta med tanke på hälsoundersökningar.
Han verkar inte gilla pappersexcersis. 10 juli skickade F-sam ut en påminnelse om komplettering - och AP hade fram till den 24 aug på sig att svara.
Citat:
Är han sen i en ytterst prekär situation med en maktgalen kärring som har barnen som vapen i tid och otid, är det inte minsta märkligt att han inte vet vilket ben han ska stå på, hur kan ska ta sig ur denna soppa utan att förlora barnen.
Han vill högst troligt in en relation och ur en annan - men biljettpriset dit är för dyrt.
Visste han själv vad han ville..? - Han agerade som om han var beredd att betala priset: lägenhetsbråk, neddrogning under flera dygn, sprutstick... Samtidigt förde han NL bakom ljuset: hittade på div. läkarbesök, lovade henne att de skulle träffas; göra ditten och datten, drog undan sin geografiska position på fb så att hon inte skulle kunna se var han befann sig, tillbringade hela midsommarhelgen tillsammans med JM, osv.
Citera
2017-07-30, 23:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Dessutom har man inte letat i Akis blod efter hemolysen av blodkropparna som borde uppstått om han drunknat i sötvatten. Det verkar som man lät bli, för allt annat var ändå så tydligt för drunkning. Väldigt synd!

Intressant vad du säger om hemolysen (och lite oroande), och hoppfullt om lungorna och "litteraturen".
.
Citat:
Drunkning definieras i dag som immersion/submersion med resulterande andningshinder på grund av omgivande vätska, oavsett om offret överlever eller dör. Med immersion menas att en person är omsluten av vätska men har huvudet ovanför ytan. Submersion innebär att även huvudet är under vätskeytan. Drunkningsolyckor indelas numera, på samma sätt som hjärtstopp, i bevittnade och icke-bevittnade, vilket har prognostisk betydelse [5]. Denna förenkling eliminerar diagnostiskt hårklyveri genom att man inte tar hänsyn till prognostiskt mindre viktiga faktorer som t ex söt- eller saltvatten.

Patofysiologi

Tidigare antogs att sötvattendrunkning medförde osmotisk intravaskulär hemolys och massiva elektrolytrubbningar (framför allt hyponatremi), medan saltvattendrunkning ledde till osmotiskt lungödem, hemokoncentration och elektrolytrubbningar (hypernatremi). Dessa teorier baserades på studier i vilka sövda djur dränktes passivt i vätska [6].
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=12301
Senast redigerad av develi 2017-07-31 kl. 00:00.
Citera
2017-07-30, 23:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han verkar inte gilla pappersexcersis. 10 juli skickade F-sam ut en påminnelse om komplettering - och AP hade fram till den 24 aug på sig att svara.Visste han själv vad han ville..? - Han agerade som om han var beredd att betala priset: lägenhetsbråk, neddrogning under flera dygn, sprutstick... Samtidigt förde han NL bakom ljuset: hittade på div. läkarbesök, lovade henne att de skulle träffas; göra ditten och datten, drog undan sin geografiska position på fb så att hon inte skulle kunna se var han befann sig, tillbringade hela midsommarhelgen tillsammans med JM, osv.
När du beskriver så rör du dig i en tidsspegel som är drygt ett år. Det blir väldigt missvisande.
2014 köptes lägenheten och det är uppenbart fram och tillbaka. I december gifter de sig.
Hon tecknar livförsäkring IF i januari och sen går det rejält utför i samband med Egyptenresan och
Huset säljs den 16 februari 2015. Han flyttar en kort tid till lgh och sen till Stockholm.
Nadja kom in i bilden 19 maj.
Senast redigerad av develi 2017-07-30 kl. 23:56.
Citera
2017-07-30, 23:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Fonden är ett hån!
Jag vill dela vad jag kände när jag läste om att JM planerar att starta en minnesfond i Görans namn till stöd för ensamkommande.
– Hon erbjuder upp till en miljon till de som friar henne från anklagelser.
– Hon spenderar ungefär 100 000:- per månad.
– Hon drog in ungefär 28 miljoner till sitt företag på ett drygt halvår.
– Hon vill avsätta 100 000:- till fonden.
– JM vet hur illa Göran tyckte om att hon kastade ut egna barn för att få plats med ensamkommande i stället.

Sammantaget gör detta att hon inte vill hedra Göran med sin fond. Hon vill håna honom.

Ah, verkar som ett "brev till arbetsgivaren" och en uppmaning till mened. Kan hon inte få det publicerat på "saudiska" och "nordkoreanska" också så blir hon snart utköpt och anställd nånstans riktigt långt bort och högt upp.

Skamligt.
Citera
2017-07-31, 00:00
Medlem
Vintersol21s avatar
Citat:
Fonden är ett hån!
Jag vill dela vad jag kände när jag läste om att JM planerar att starta en minnesfond i Görans namn till stöd för ensamkommande.
– Hon erbjuder upp till en miljon till de som friar henne från anklagelser.
– Hon spenderar ungefär 100 000:- per månad.
– Hon drog in ungefär 28 miljoner till sitt företag på ett drygt halvår.
– Hon vill avsätta 100 000:- till fonden.
– JM vet hur illa Göran tyckte om att hon kastade ut egna barn för att få plats med ensamkommande i stället.

Sammantaget gör detta att hon inte vill hedra Göran med sin fond. Hon vill håna honom.

Instämmer! Hon vill håna pappa och/eller hämnas på mamma med detta.
Citera
2017-07-31, 00:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag tror han är rädd för Johanna. Har han åkt med frivilligt så beror det på manipulation av Johanna (barn/skilsmässopapper). Men han kan även blivit transporterad till Granliden i ett icke frivilligt skick.
Om han mot sin vilja transporterats till G-liden blir det svårt att förklara hans meddelanden till NL. I så fall är det JM som har fejkat samtliga meddelanden efter framkomsten, och då bör hon ha lagt sig vinn om att imitera hans skrivsätt och t.o.m. hans stavningsfel mm.

NL tyckte att hans meddelanden kändes lite konstiga och reagerade också på att han tycktes logga in och ut på fb hela tiden (kan ju bero på att det är svårt att koppla upp sig på G-liden). - Det här är svårtolkat. - Tycker dock inte att JM visat prov på någon vidare imitationskonst (framför allt inte vad betr. träffsöker "ton") varför jag lutar lite åt att det är AP själv som skrivit. Även händelserna dessförinnan: att AP lovat NL att de skulle träffas redan på torsdagen, och att AP sedan inte låtsas om något, hittar på div. läkarbesök, osv, talar för att det är AP som fortsatt skriva till intet förpliktande floskler samt bifogat små hjärtan, i stället för att föra en mer rak, genuin dialog.
Citera
2017-07-31, 00:06
Medlem
lasternassummas avatar
Kiselalger - diatomer - igen!
Jag hittade en nyligen publicerad artikel som handlar om diatomer. Jag kan inte riktigt utvärdera dess tyngd och fallen som beskrivs är ganska få, men slutsaten sammanfattas så här:

"Out of seventeen cases, there were 15 males and 2 females aged between 11-63 years. 12 cases revealed the presence of diatoms (death due to drowning) while 5 were found to be negative (death other than drowning).
Conclusion: The present study revealed the importance of diatom test in forensic investigation and diagnosis of death due to drowning. Diatom test proved very significant application in forensic science in solving the drowning cases."

http://journals.sbmu.ac.ir/ijmtfm/article/view/14047/pdf8

I artikeln redovisas en god överensstämmelse mellan vad som finns i vattnet vid drunkning och vad som påträffats vid obduktionen.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-07-31 kl. 00:14. Anledning: I artikeln...
Citera
2017-07-31, 00:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Finns det uppgifter någonstans om att AP hade besökt advokat eller juristkunnig i samband med skilsmässoövervägandena? Man kan tänka sig kanske annars någon kunnig i vårdnadsfrågor (alltså rättsligt) mer ur småbarnsperspektivet. Det borde kanske ha framkommit.

Man kan tänka sig att det roterade en del frågor i huvudet på honom och att han sökte en hel del svar till underlag för beslut...
Nej, har inte sett något om detta i FUP; annat än att NL rekommenderat honom att uppsöka en beteendevetare.
Citera
2017-07-31, 00:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
När du beskriver så rör du dig i en tidsspegel som är drygt ett år. Det blir väldigt missvisande.
2014 köptes lägenheten och det är uppenbart fram och tillbaka. I december gifter de sig.
Hon tecknar livförsäkring IF i januari och sen går det rejält utför i samband med Egyptenresan och
Huset säljs den 16 februari 2015. Han flyttar en kort tid till lgh och sen till Stockholm.
Nadja kom in i bilden 19 maj.
Ja, det är en komprimerad period fylld av droger, sprutstick, livförsäkringar, mail om skilsmässa mm; en turbulent tid - och som dessutom för AP:s del innebar resor fram och tillbaka, kanske oro för arbetsbrist (?), höjda levnadsomkostnader, mer underhåll, osv. - Ingen lätt sits. - Och så dessutom JM. - Ja, man kan nog få magsår för mindre.
Citera
2017-07-31, 00:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, självklart. Han kan ha haft vinterkappa en sväng också men JM tyckte det blev too much när hon arrangerade..
Vad jag vill ha sagt är att det han återfinns i inte ter sig som normal klädsel bland knotten om han ska lägga ut nät, hon säger sig väl gå upp vid 20-20.30 snåret.

Jag vet.

Det är liksom lite knöligt att dra på ett (blött) lik jeans just. Så det är bättre att hänga dem över stolen i köket och snacka bort resten.

Klart man gärna går i shorts och slipper jeans men planerar man vara igång på kvällen så är det väl läge att skifta. Linnet känns väl värre. Han kanske fick myggbettschock.

Aha, hur var det nu -- har kroppen fått några myggbett då?

Den hade inga nålstick men hade den myggstick?

Skulle väl behöva dryftas med ett lokalproffs, men jag skulle sätta en del på att det inte går att spendera x timmar vid en stuga vid sjön utan att dra på sig ett par bett.

Väldigt bra myggolja?
Citera
2017-07-31, 00:28
Medlem
Citat:
Det var klart eller halvklart.
Skymningsbegreppet och hur det var 7-8/8-2015 har utretts tidigare i tråden här:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Solnedgång 2015-08-07: 21:09
21:14 — 22:08 — civil skymning
22:08 — 23:39 — nautisk skymning
23:39 — 02:34 — astronomisk skymning

Det är svårt att beskriva "grad av skymning" objektivt, men jag skulle gissa att det gick bra att gå mellan bryggan och stugan utan ficklampa hela natten.

Det återstår en vecka till den 7 augusti. Om man lägger på en kvart på klockslagen, så är det jämförbara förhållanden. Jag råkar bo på mitt lantställe uppskattningsvis ca 15 mil ifrån Granliden, med stora likheter i förhållandena: ingen bebyggelse synlig, strand med brygga. Jag gjorde följande små utflykter för att kolla ljusförhållandena.

2130 Ljust, fullt färgseende.
2220 Skymning, visst färgseende, inga begränsningar i orienteringen (man skulle kunna plocka blommor), fri sikt över sjön
2300 Ganska mörkt men det går att röra sig utan lampa, speciellt vid sjön är det inga problem att se
2400 Mörkt. Möjligt att röra sig utan lampa på bekanta stråk, speciellt nära sjön. Lampa rekommenderas dock om man inte ska riskera att snava på någon bortglömd stubbe. Mordprojekt i grupp avrådes. Knäpptyst (lommen har zippat igen sin sovsäck).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in