2017-07-30, 20:19
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Eva Stenberg skriver så här i DN (artikeln läsvärd i sin helhet):
Är det verkligen möjligt att Säkerhetspolisen lät bli att informera statsministerns kansli?

När ska dom sluta fråga och börja testa svar?
Vågar inte?
Svaret som hon inte vågar skriva ut är : NEJ.
Hade hon varit duktig journalist hade hon sen börjat undersöka VARFÖR och HUR.
Citera
2017-07-30, 20:40
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Eva Stenberg skriver så här i DN (artikeln läsvärd i sin helhet):

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ewa...gt-ifran-over/

Det av mig fetade, vem är statsminister Löfvens säkerhetsansvarige statssekreterare?

Catharina Espmark?
Citera
2017-07-30, 20:40
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Men det går bra att outsourca hanteringen av ett register? Självklart finns det medel för kommunikation? Förvillare som du själv anser kanske att detta handar om "kommunikation", vi andra ser att det handlar om politik och inkompetens och slutligen oviljan att ta politiskt ansvar.
Det är svårt att ta dig på allvar när du själv är den störste förvillaren på tråden.
Jag har otaliga gånger sagt att jag inte tror på att man skulle mörkat detta för statsministern.
Han måste ha vetat.
Det handlar om två ministrar och dessutom SÄPO-chefen som har haft informationen och alla dessa har regelbundna kontakter med statsministern.
Citera
2017-07-30, 20:55
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det som jag har beskrivit fram till dess att GD tas bort i januari 2017 stämmer perfekt med händelseförloppet som vi känner det.
Även andra delar såsom att man behåller henne på elefantkyrkogården men när det uppdagas bestämmer man sig för att avskeda henne är saker som gör denna teori mer sannolik än alla fantastiska konspirationsteorier vi sett i denna tråd.

Hade jag varit SL hade jag skickat de ministrar som inte ger mig sådan viktig info väldigt långt bort och inte behållit dem i min närhet som nu är fallet.

Något kan ha hänt som gör att någon kräver politikernas avgång på slutet. T.ex. kan det ha varit någon som de facto råkat illa ut på grund av den info som kan ha spridits. Då vore det väldigt oklokt att inte ta bort nån minister.

Du får gott underbygga ditt påstående om att ditt resonemang stämmer "perfekt med händelseförloppet", som det är nu är det endast en hypotetisk historia som är ihålig.

Du resonerar att Säpo låter läckan fortgå då man vill se om generaldirektör Maria Ågren samarbetar med främmande makt. Styrelsen för Transportstyrelsen gör inget för att förhindra läckan och godkänner således generaldirektörens lagvidriga beslut, alltså är högre uppsatta personer inblandade och tillsagda att låta Säpos utredning mot Maria Ågrens misstänkta spioneri få fortgå. Du ser ju själv, den enda som sysslar med konspirationsteorier är du själv! Ty högre personer som är inblandade låter läckan fortgå för att försöka sätta dit en misstänkt spion - enligt ditt resonemang.

En bättre förklaring till detta debacle är att den förra generaldirektören inleder outsourcing av myndighetens arbete då man har normativa skäl från politikers håll. Den nya generaldirektören tar över och fortsätter arbetet, men där du vill få till att man tror den ny generaldirektören är spion som försöker sälja ut vår säkerhet medvetet! Hur kan Maria Ågren vara en misstänkt spion då hon inte ens inlett detta arbete?

Denna läcka är inget annat än ett systemfel och är således på en strukturell nivå, inte individuell nivå. Detta påståendet stämmer väl och är koherent med konsekvenserna av denna historia, ministrar har blivit entledigade, generaldirektören har fått ett mjukt straff och företrädare för strukturen/systemet försöker rentvå sig själv och skylla på andra. Att man skulle misstänka att folk är spioner är således en förklaring som hör hemma romaner, inte i denna historia.

Man fortsätter alltså arbetet och säljer ut rikets säkerhet till vem som helst, man vet att man bryter lagen men fortsätter ändå för att alternativet tycker man är för katastrofalt. Alternativet är infrastrukturkollaps. Nu har man sålt rikets identiteter till vem som helst i en värld fylld av orolighet och man har velat mörklägga för att inte verka ansvarslösa.

Politiker är ansvariga och statsministern är ytterst ansvarig för denna läcka som är en av de värsta säkerhetspolitiska läckorna i Sveriges moderna tid och därför måste någon hållas ansvarig! Det enda rätta är att Löfven avgår eller att man väcker en misstroendeförklaring mot honom.
Senast redigerad av frasselito 2017-07-30 kl. 21:15.
Citera
2017-07-30, 20:56
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Vad vi tycker i fallet spelar ingen roll, för politikerna har det aldrig spelat någon roll vad folket tycker...vi skall rösta rätt och hålla käften och lyda...
Så långt är vi överens. :/

Vi hade nog behövt fråga en lagman för att kunna bedöma kammaråklagarens handläggning var lite egendomlig, mycket egendomlig, eller synnerligen egendomlig.

Du verkar övertygad om att tings- och hovrätt skulle se uppsåt bevisat. Jag är inte övertygad om det. Men har du rätt så är det nog dags att rikta sökarljuset mot henne.

Men ok det spelar faktiskt ingen roll vad vi tycker i det här fallet, vad som spelar roll är vad lagen säger, och om jag inte missuppfattat så finns det fängelse i straffskalan för Ågrens "avsteg".
Eftersom ett föreläggande är utformat för småbrott som inte har fängelse i straffskalan så skulle det egentligen inte vara möjligt att ge henne ett föreläggande utan saken skulle gått till domstol.
Så åklagarens bedömning om hur rätten skulle resonera är helt enkelt inte relevant i detta fallet.
Frågan man även kan ställa är om åklagaren gjort sig skyldig till tjänstefel.

Citat:
Sen kan det givetvis vara i nationens intresse att saken inte kommer ut innan alla läckor är tätade, men detta innebär inte att det är rätt att mörka för statsministern eller riksdagen.
Det är väldigt svårt att tro att detta verkligen har mörkats för statsministern. Däremot uppenbarligen för riksdagen. Och du har rätt. Utrikesnämnden borde ha informerats - under sekretess, så klart.

Det är ett misstag, men i sak hade det inte ändrat så mycket. Det är ändå ett misstag. Det skulle säkert kunna rendera i en prickning från KU. Men så länge som C & SD inte förmår att sätta sig ned vid samma bord är riksdagen, oturligt nog, lika maktlös som under majoritetsregeringar. Så riksdagen förmår inte använda de maktmedel den har till sitt förfogande för att tukta myndigheter som hoppat över skaklarna.

Citat:
Sen kan man fråga sig om det verkligen är i nationens intresse att den som satt nationens säkerhet på spel på det sättet Ågren och styrelsen på Trafikverket samt ansvariga ministrar gjort kan komma så billigt undan?

Ja, det är sant. Men man måste ju också se vilka alternativ som är möjliga.
Och så länge som C & SD befinner sig i olika universa finns det bara ett alternativ till ministären Löven, och det är ministären Löven-II.
Citera
2017-07-30, 21:25
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du får gott underbygga ditt påstående om att ditt resonemang stämmer "perfekt med händelseförloppet", som det är nu är det endast en hypotetisk historia som är ihålig.

Du resonerar att Säpo låter läckan fortgå då man vill se om generaldirektör Maria Ågren samarbetar med främmande makt. Styrelsen för Transportstyrelsen gör inget för att förhindra läckan och godkänner således generaldirektörens lagvidriga beslut, alltså är högre uppsatta personer inblandade och tillsagda att låta Säpos utredning mot Maria Ågrens misstänkta spioneri få fortgå. Du ser ju själv, den enda som sysslar med konspirationsteorier är du själv! Ty högre personer som är inblandade låter läckan fortgå för att försöka sätta dit en misstänkt spion - enligt ditt resonemang.

En bättre förklaring till detta debacle är att den förra generaldirektören inleder outsourcing av myndighetens arbete då man har normativa skäl från politikers håll. Den nya generaldirektören tar över och fortsätter arbetet, men där du vill få till att man tror den ny generaldirektören är spion som försöker sälja ut vår säkerhet medvetet! Hur kan Maria Ågren vara en misstänkt spion då hon inte ens inlett detta arbete? Denna läcka är inget annat än ett systemfel och är således på en strukturell nivå, inte individuell nivå. Att man skulle misstänka att folk är spioner är således en förklaring som inte hör hemma i denna historia.

Man fortsätter alltså arbetet och säljer ut rikets säkerhet till vem som helst, man vet att man bryter lagen men fortsätter ändå för att alternativet tycker man är för katastrofalt. Alternativet är infrastrukturkollaps. Nu har man sålt rikets identiteter till vem som helst i en värld fylld av orolighet och man har velat mörklägga för att inte verka ansvarslösa.

Politiker är ansvariga och statsministern är ytterst ansvarig för denna läcka som är en av de värsta säkerhetspolitiska läckorna i Sveriges moderna tid och därför måste någon hållas ansvarig! Det enda rätta är att Löfven avgår eller att man väcker en misstroendeförklaring mot honom.
Det var värst vad många fel du hann med på så lite text...
För det första kan inte läckan vara ett systemfel.
Då hade den förekommit flera gånger om i flera olika sammanhang

Jag har sagt att händelseförloppet stämmer perfekt med allt som hänt fram till januari 2017. Om du får för dig att du läst nåt annat tycker jag att du ska plocka fram det.

TS hade redan tagit så många felaktiga beslut grundade på vad GD sa så det fanns ingen return för dem. Istället handlade det om att se huruvida GD var samarbetsvillig och ville lyda de riktlinjer som SÄPO satt upp och här verkar du ha missat en hel del av storyn.

Sedan försöker du ett gammalt debattrick där du påskriver mig att jag skulle ha sagt att Maria Ågren var en spion innan hon började tjänsten. Jag skulle ytterst gärna, om du är intresserad av att föra en seriös diskussion med mig vilket du iofs inte verkar vara med så mycket svammel, vilja att du visade var jag skulle ha sagt detta. Släng grogglaset innan du läser nästa gång, farbror!

Det är inte alls omöjligt att regeringen tycker att det är så pinsamt att det blivit så här att man de facto tar på sig en stor del av skulden och därför också gör ett avtryck genom att avskeda två ministrar men helt klart är det något som hänt som vi inte känner till i den här historien. Att överlämningen varit dålig står ju helt klart. Dessutom borde en GD för TS ha en rejäl utbildning i säkerhetsskydd. På dessa båda punkter har regeringen helt klart brustit och man undrar om det ser lika illa ut på andra myndigheter. Jag tycker det är bra att styrande får sig en tankeställare om att det faktiskt krävs en hel del kompetens som GD. Man kan inte bara utse nån gammal landshövding eller liknande.
Citera
2017-07-30, 21:37
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Så långt är vi överens. :/

Vi hade nog behövt fråga en lagman för att kunna bedöma kammaråklagarens handläggning var lite egendomlig, mycket egendomlig, eller synnerligen egendomlig.

Du verkar övertygad om att tings- och hovrätt skulle se uppsåt bevisat. Jag är inte övertygad om det. Men har du rätt så är det nog dags att rikta sökarljuset mot henne.
Jag är inte övertygad om att lagmännen skulle se det på ett annat sätt men dom borde göra det...
Om man ser rent logiskt på saken så har jag svårt att se att man kan komma fram till någon annan slutsats än att det fanns uppsåt, kanske inte uppsåt att sätta rikets säkerhet på spel...men väl ett uppsåt att bryta mot lagen och det är där du har pudelns kärna.
Du är skyldig att följa alla lagar i Sverige och att du inte kan alla lagar eller inte förstår dom ursäktar inte brott, är du osäker på om något är tillåtet så frågar du eller ger fan i vad du nu tänkt göra.

Ågren skrev på tre ställen att man behövde göra avsteg från lagen, översatt till vanlig svenska dessa tre punkter bryter mot lagen...bryter man mot lagen begår man brott.
Så Ågren visste att man begick ett brott men kanske inte förstod vidden av brottet, men Ågren lider inte av funktionshinder och hon är inte psykiskt sjuk så hon har inget att skylla på.

För att dra en parallell, om jag skriver ett SMS att jag kommer hem till dig och knackar på rutan så att du vet att jag kommit så du kan gå ut, när jag kommer fram slår jag sönder rutan...detta kan ses som jag inte uppsåtligt slagit sönder rutan.
Om jag skriver att jag skall komma hem till dig och slå sönder ditt fönster AFA-style så är det svårt att se att jag inte haft uppsåt.
Ågren skrev klart att dom skulle bryta mot lagen...även om dom kallade det "avsteg", så uppsåtet är helt klart.
Citera
2017-07-30, 21:49
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Det är lustigt att enligt mätningen så ökar förtroendet för Löfven. Löfven har inte sparkat folk, han har ommöblerat regeringen lite.

Är detta ett skämt? Tänk om Alliansen hade gjort detta. Då hade Rödgröna krävt att hela regeringen skulle få avgå.
Citera
2017-07-30, 21:59
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det är lustigt att enligt mätningen så ökar förtroendet för Löfven. Löfven har inte sparkat folk, han har ommöblerat regeringen lite.

Är detta ett skämt? Tänk om Alliansen hade gjort detta. Då hade Rödgröna krävt att hela regeringen skulle få avgå.
Oftast verkar det som om vårt psyk-försvar sedan länge är nedlagt.

Men här får man ju nästan intrycket att det skulle fungera ändå!

:-D
Citera
2017-07-30, 22:14
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Oftast verkar det som om vårt psyk-försvar sedan länge är nedlagt.

Men här får man ju nästan intrycket att det skulle fungera ändå!

:-D

Men varför blir det så här? Logiken går inte hop!
1. Transportstyrelsen blir hackad.
2. Regeringen erkänner att dem har varit dåliga och naiva.
3. Regeringen städar upp igenom att sparka vissa ansvariga.
4. Alliansen + SD säger att Hultkvist ska sparkas också.
5. Löfven säger att han kommer utlysa extraval om dessa tre ministrar sparkas.
6. Dessa ansvariga sparkas inte, utan får andra toppjobb inom regeringen.
7. Hultkvist blir kvar.
8. Inget extraval blir av.
9. Media säger att förtroendet ökar för Löfven.
10. Folk på Twitter, Facebook och Flashback frågar sig hur förtroendet kan öka när Löfven inte sparkar ministrar som inte har tagit ansvar?
Citera
2017-07-30, 22:19
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Varför skulle de avbryta en upphandling? Det är väl inget olagligt med att upphandla?
Läs på för helvete!

...och lär dig skriva riktig svenska när du väl lärt dig att läsa!

Kan du ge fan i att svara på inlägg som inte är ämnade för dig när du inte ens är intelligent nog att sätta dig in i frågeställningen din jävla idiot!?!

T.om S-märkta tidningen Arbetet väcker samma kritik som jag gjorde i inlägget som du på grund av obefintlig läsförståelse aldrig förstod grundmeningen i.

Citat:
För Socialdemokraterna gäller det att bli noggranna i utnämnandet av generaldirektörer och statssekreterare, fortsätta driva sin egen politik och framför allt, att slutligen stänga allt privatiseringspatos. Hade Socialdemokraterna lyssnat till varningarna som gavs om outsourcing av Transportstyrelsens register och genast avbrutit denna fatala privatisering när de kom till makten hade dagens skandal aldrig ha hänt.

https://arbetet.se/2017/07/26/allian...-egen-politik/

Citat:
Säpo började granska it-säkerheten på Transportstyrelsen sommaren 2015, och rekommenderade den 25 november 2015 ett omedelbart stopp för outsourcingen. Ändå fullföljdes den.

Säkerhetspolisen har till uppgift att förhindra brott mot rikets säkerhet. Det var ett sådant brott som dåvarande generaldirektören Maria Ågren straffades för nu i juli. Det är osannolikt att Säpo inte redan i slutet av 2015 ringde i larmklockorna i regeringskansliet. Poliser ska ju förhindra brott. Ett stopp för den planerade outsourcingen skulle sannolikt få stora ekonomiska och praktiska konsekvenser och behöva dryftas med regeringskansliet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ewa...gt-ifran-over/

De uppgifter du hänvisar till i FUP har INGET att göra med Ågrens självsvåldiga beslut att bryta mot Svensk lag. Vänligen sluta upp med att sprida falska uppgifter i tråden i syfte att försvara din patetiskt pinsamme ledare!

P.S Du vet väl att man måste vara minst 18 år för att få skriva här?
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2017-07-30 kl. 22:33.
Citera
2017-07-30, 22:24
Medlem
Provokatörs avatar
Jag vet inte om det stämmer och kan inte garantera äktheten, men jag fick denna länk i ett PM som tydligen ska beskriva hur man från regeringen ska agera när det blir problem med en generaldirektör på en statlig myndighet.

LÄNK

/Provokatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in