Citat:
Ursprungligen postat av
sonicguide
Hade jag varit försvarsminister hade jag tagit upp saken i ett enskilt rum med åtminstone statsministern. Beroende på min relation med Anna hade jag kanske kollat hur läget ligger med frågan eventuellt skickat min statssekreterare över till hennes dito(fast han var ju alltid bortrest;-) ).
Jag tycker det är märkligt om man inte fått reda på att det pågår en utredning utan att nödvändigtvis få veta detaljer. Vilken information får man egentligen på råden då? Får man läsa igenom att tidrapporterna stämmer och inte mer? Folk som sitter i detta råd måste väl vara säkerhetsklassade till någon grad så att det är OK att lämna ut viss information? Var man kanske rädd att starta ett drev mot Maria utan att veta om hon var skyldig till något. De s.k. Sverigevännerna tycks ju inte gilla våra GD:ar om man kollar nätet....
Ja att inte ha tagit upp saken med statsminister eller andra berörda ministrar låter helt absurt och jag tror dom ljuger för att försöka skydda sig själva.
Annars har dom fan gjort skäl för att sparkas.
Citat:
Under 2015 fokuseras insynsrådets möten på att bygga upp en kunskap och förståelse hos ledamöterna om Säkerhetspolisens uppdrag och arbete.
Mötena innehåller information och diskussion, dels om myndighetens verksamhetsområden, dels om Säkerhetspolisens arbetssätt och processer. Under året presenteras exempelvis Säkerhetspolisens styrning och ledning, inriktning och prioritering, samt arbetet med mångfaldsfrågor.
Mötena innehåller också information om aktuella ämnen som vid tidpunkten är relevanta ur Säkerhetspolisens perspektiv, och ledamöterna lyfter frågor med utgångspunkt i sin demokratiska insynsfunktion.
Med tanke på detta så låter det nästan som Säpo har haft återkommande föredrag...
Sen reagerade jag lite på arbete med mångfaldsfrågor...jag trodde polis och Säpo skulle utreda och förhindra brott så jag fattar inte hur fan dom får in "mångfald" i sammanhanget.
Vad fan skall Säpo göra i "mångfaldsfrågor"?
Skydda invandrare just för att dom är invandrare?
Övervaka invandrare just för att dom är invandrare?
Frågan är om inte det varit locket på från Säpo när det gäller läckan...frågan är vem som i sådant fall beordrat det.
Statsministern eller någon av dom övriga berörda ministrarna eller Säpochefen?