2017-07-28, 13:12
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik444
Har jag påstått det?

Ja, indirekt genom att du fortfarande försvarar denna totalt inkompetenta regerings handlingar i detta totala säkerhetspolitiska haveri.
Citera
2017-07-28, 13:14
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik444
Beträffande sossarna vill de höja skatterna och öka försvarsanslaget. Alliansen sänkte skatterna och avvecklade värnplikten bla

Synd att du hann svara innan jag tog bort mitt inlägg. Denna debatt hör inte hemma i denna tråd.
Citera
2017-07-28, 13:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
När fick Ygeman och Hultqvist reda om haveriet?

Från och med 4 april 2016 ska statliga myndigheter rapportera IT-incidenter till MSB.

Kan regeringen även ha brutit mot dessa föreskrifter?

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter...nter-till-MSB/

Vi vet att Löfven fick veta det först i år. Har hans stab rapporterat till MSB?

Det vi vet är snarare att Löfven påstår att han fick veta det först i år men med all sannolikhet är det en lögn som är uppbackad av Ygeman och Hultqvist för att rädda Löfven.
Citera
2017-07-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du är väl medveten om att Transportstyrelsens GD fått sparken av regeringen eftersom hon bröt mot minst tre lagar när hon skänkte bort "rikets nycklar" till icke-säkerhetsklassad personal baserade i ett öststatsland?

Ja, det är OTROLIGT det som skett!!

Tack!👍😊 Generaldirektör var ordet jag sökte

Du säger att hon bröt mot tre lagar:
Förutom att den tjeckiska IT-personalen förmodligen inte var säkerhetsklassad - vilka är de två andra lagarna som hon bröt mot?

Och jag läser att de svenska bankerna outsourcar till Danmark - hade Danmark varit ett alternativ för GD eller vad skulle hon gjort menar du?
Jag undrar bara vilka alternativ hon hade? Och varför var det så bråttom med affären?
Citera
2017-07-28, 13:22
Avstängd
konstapels avatar
Det som förvånar mig lite är den uppenbara brist på verklighetsförankring som Löfvén uppvisade på presskonferensen igår förmiddag. Han verkar tro att det här är någon slags förhandling. Om han ger två bondoffer till alliansen så är de schyssta och väcker inte misstroendeförklaring mot Hultqvist, ungefär så.
Det här är viktiga principiella frågor som inte kan lösas med kohandel. Som Björklund sa i en intervju; om det här varit frågan om tre vanliga anställda så hade de blivit avskedade med omedelbar verkan pga illojalitet.
Naturligtvis kan vi inte ha mindre krav på statsråd.
Citera
2017-07-28, 13:23
Medlem
Sqrbankens avatar
Sluta geniförklara Löfvéns partistrateger. Sparka en sopa och ge den andre en annan tjänst är nått Aftonbladet och andra sossar kan runka till men sanningen är snarare att "oppositionen" precis som regeringen är usel fast några snäpp till.

Business as usual. Nu kommer en höst med nya sköna skattehöjningar.
Citera
2017-07-28, 13:26
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Hade jag varit försvarsminister hade jag tagit upp saken i ett enskilt rum med åtminstone statsministern. Beroende på min relation med Anna hade jag kanske kollat hur läget ligger med frågan eventuellt skickat min statssekreterare över till hennes dito(fast han var ju alltid bortrest;-) ).

Jag tycker det är märkligt om man inte fått reda på att det pågår en utredning utan att nödvändigtvis få veta detaljer. Vilken information får man egentligen på råden då? Får man läsa igenom att tidrapporterna stämmer och inte mer? Folk som sitter i detta råd måste väl vara säkerhetsklassade till någon grad så att det är OK att lämna ut viss information? Var man kanske rädd att starta ett drev mot Maria utan att veta om hon var skyldig till något. De s.k. Sverigevännerna tycks ju inte gilla våra GD:ar om man kollar nätet....
Ja att inte ha tagit upp saken med statsminister eller andra berörda ministrar låter helt absurt och jag tror dom ljuger för att försöka skydda sig själva.
Annars har dom fan gjort skäl för att sparkas.
Citat:
Under 2015 fokuseras insynsrådets möten på att bygga upp en kunskap och förståelse hos ledamöterna om Säkerhetspolisens uppdrag och arbete.

Mötena innehåller information och diskussion, dels om myndighetens verksamhetsområden, dels om Säkerhetspolisens arbetssätt och processer. Under året presenteras exempelvis Säkerhetspolisens styrning och ledning, inriktning och prioritering, samt arbetet med mångfaldsfrågor.

Mötena innehåller också information om aktuella ämnen som vid tidpunkten är relevanta ur Säkerhetspolisens perspektiv, och ledamöterna lyfter frågor med utgångspunkt i sin demokratiska insynsfunktion.
Med tanke på detta så låter det nästan som Säpo har haft återkommande föredrag...
Sen reagerade jag lite på arbete med mångfaldsfrågor...jag trodde polis och Säpo skulle utreda och förhindra brott så jag fattar inte hur fan dom får in "mångfald" i sammanhanget.
Vad fan skall Säpo göra i "mångfaldsfrågor"?
Skydda invandrare just för att dom är invandrare?
Övervaka invandrare just för att dom är invandrare?

Frågan är om inte det varit locket på från Säpo när det gäller läckan...frågan är vem som i sådant fall beordrat det.
Statsministern eller någon av dom övriga berörda ministrarna eller Säpochefen?
Citera
Medlem
OliverCromwells avatar
Nu säger Liberalerna att om KU släpper Hultkvist, så kommer de även att släppa misstroendevotumet.

Liberalerna anser alltså att Löfvens regim bör få sitta kvar trots att Sossarna de facto har hela ansvaret för IT-skandalen.

Det är en skandal i sig. Liberalerna är i praktiken redan ett stödparti åt Sossarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vad skulle du anse inte vara en storm i ett vattenglas i syfte att skydda din älskade ledare?

Ditt inlägg visar med all tydlighet hur pass illa Sverige är ute.....

Saken är den att ingen av oss vet. Och kommer kanske aldrig få veta.
Citera
2017-07-28, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Tack!👍😊 Generaldirektör var ordet jag sökte

Du säger att hon bröt mot tre lagar:
Förutom att den tjeckiska IT-personalen förmodligen inte var säkerhetsklassad - vilka är de två andra lagarna som hon bröt mot?

Och jag läser att de svenska bankerna outsourcar till Danmark - hade Danmark varit ett alternativ för GD eller vad skulle hon gjort menar du?
Jag undrar bara vilka alternativ hon hade? Och varför var det så bråttom med affären?

Rättelse: de ska vara förstås
staten ha lagt ut alla sina banktransaktioner på en utländsk bank
Citera
2017-07-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu säger Liberalerna att om KU släpper Hultkvist, så kommer de även att släppa misstroendevotumet.

Liberalerna anser alltså att Löfvens regim bör få sitta kvar trots att Sossarna de facto har hela ansvaret för IT-skandalen.

Det är en skandal i sig. Liberalerna är i praktiken redan ett stödparti åt Sossarna.

Eftersom stridspiloters identitet kan ha äventyrats har det spillt över på Hultqvist. Han kan inte säga det inte är hans ansvar. Klart han ska avgå.
Citera
2017-07-28, 13:36
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Jag säger ju att jag inte är påläst - men jag håller på att läsa in mig på denna "skandal"

Hur kan du säga att IBM inte har något med detta att göra?
Det är dom som är utföraren
Att dom inte har fått några andra instruktioner eller otillräckliga instruktioner?

Det låter ju helt otroligt om detta stämmer...
Det handlar om miljardbelopp och köparen slarvar med instruktionerna till säljaren?

Varför skulle det vara otroligt? Transportstyrelsen verkar vara en hemvist för inkompetens och sossedominerat som de flesta statliga myndigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in