2017-07-30, 17:26
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitewolf
Tystheten under utredningen 2016 håller jag med dig att den är naturlig. Det är agerandet från jan 2017 som jag upplever vara ett moras i kommunikation och politiskt ansvarstagande. Det är ställt utom alla tvivel att regeringen försökte få detta att passera utan större åthävor och väsen. Men det gick inte.
Jag tror de inblandade politikerna (inkl Löven och Johansson) och ytterligare personer i regeringen samt SÄPO har vetat om vad som föregått på TS nästan från start. Kanske finns det några invigda till.
Det finns ett alternativ till att regeringen tyckte detta var så hemligt att oppositionen inte skulle få reda på detta. Om du ersätter ordet hemligt med ordet allvarligt. Vad kan vara allvarligare än att främmande makt kan ha kommit över informationen? Det är väl att man vet att främmande makt kommit över informationen.
Skulle detta vara något man ville informera oppositionen om, eller svenska folket? Nja, hur för man fram ett sådant budskap, speciellt när det är val 2018.. Nu behöver det inte vara så här, utan det kanske bara är en av regeringen utnämnd GD som har klantat till det för att hon var okunnig och ett statsråd som inte brytt sig (eller heller inte förstått).
Styrelsen i TS har nog inte varit informerad alls. SÄPO förhörde f ö ordföranden i mars i år. Han torde blivit informerad när förundersökningen var klar.
Styrelsen trodde på sin GD som i sin tur trodde att hon gjorde något som alla andra gjort innan henne nämligen avsteg.

I övrigt är det ju trevligt att vi är överens om varför tystnaden under 2016 rådde. Nu gäller det bara för FB att hitta den normala tidpunkten för när oppositionen borde informerats. Jag skulle vilja hävda att från den 19 januari när man utser en ny t.f. GD bör man åtminstone ha haft beredskap för att svara på frågor från oppositionen kring varför man gjort det. Från och med strafföreläggandet/erkännandet bör man själv söka upp oppositionen för att meddela. Det är säkert så att oppositionen inte tycker samma sak.

En fråga jag ställer mig är naturligtvis om det skulle kunna vara så illa att Säpo, för att hålla detta så minimalt som möjligt, säger till både Ygeman och Hultqvist att de inte får yppa något för någon?
Jag har svårt att tänka mig det scenariot. Hellre tror jag att SL, AY och PH visste men var tvungna att hålla det för sig. AJ satt inte i nåt säkerhetsråd så hon fick aldrig infon. I värsta fall inte betrodd...
Citera
2017-07-30, 17:28
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Herrejisses...är det inte så att man bekräftar att när man lämnat eller fått info till eller från någon.
Ok..i sms eller e post..ringa upp whats ewer.
Har aldrig upplevt nåt så slapp informatiomshantering som hos regeringen och dess myndigheter.
Vissa kommunikationsmedel använder man inte om det gäller info kring rikets säkerhet.
Citera
2017-07-30, 17:34
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det är svårt att skriva när du inte vill förstå SÄPO-arbetet. Jag försöker en gång till.
Säpo upptäcker en GD som gör saker och ting mot rikets säkerhet.
De meddelar inrikesministern.
GD:n får riktlinjer för vad hon behöver åtgärda från Säpo. Av två punkter åtgärdar hon en och struntar helt i den andra.

SÄPO tar då i med hårdhandskarna.
Försvarsministern och försvarsmakten får i uppdrag att vidta åtgärder och i detta läget är det förmodligen helt omöjligt att man skulle mörka för statsministern eftersom man inleder en förundersökning där självaste GD:n är misstänkt för brott mot rikets säkerhet.
Man vill kartlägga GD:n för att se om hon har några kumpaner med skumma ryska namn t.ex. eller för den delen riskerar att få några.

Man behöver jobba i tysthet och under diskretion.
Samtidigt rättar försvarsmakten till den skada som uppkommit.
Samtidigt försöker man förmå TS att fixa till så att teknikerna blir säkerhetsklassade och annat i deras organisation som inte fungerat ur ett säkerhetsperspektiv.
Alla förstår till slut att det inte var uppsåtligt brott.
Hon får ett relativt billigt straff genom ett strafföreläggande men likväl ett straff.

Allt detta har (delar av)regeringen tvingats hålla tyst med fram tills nu när vi fått reda på varför TS fick en t.f. GD. Resterande är ett skådespel och givetvis är oppositionen med på noterna och spelar med. Hur skulle det se ut om de inte var det? Hade det varit att ta ansvar för rikets säkerhet?

Skulle journalisterna var så j-a dumma att de inte fattar att det handlar om ett skådespel man gjort för rikets säkerhet?
Skulle ett antal rutinerade ministrar helt plötsligt få för sig att mörka för statsministern i ett helt år?
Skulle därtill ett antal tjänstemän på näringsdepartementet helt plötsligt få för sig att de inte ska avrapportera till sin minister?

Man har varit tvungen att köra på en linje där statsministern och AJ inte sägs ha fått reda på detta förrän förundersökningen var klar och man har inget intresse av att säga att Säpo har föreslagit något som regeringen gått med på. Detta kunde ha flutit på helt lugnt och bara varit ett "säkerhetsärende" som politiker känt till. MÅ hade måhända kunnat få ett nytt jobb på nån myndighet men nu tvingas de istället att göra sig av med henne för att inför allmänheten visa att de är arga. De har haft sex månader(plus ytterligare ett år med tanke på att de visste...) på sig att ta upp detta med Statens ansvarsnämnd men det är först nu när saker avslöjats som det kommer upp.

Ditt resonemang är endast en hypotes, som inte är styrkt av händelseförloppet eller konsekvenserna till denna situation.

Styrelsen för Transportstyrelsen har godkänt lagbrottet av Maria Ågren, så därför är lagöverträdelsen uppbackad av politikerna. Du menar alltså att Säpo accepterar detta för att lista ut om generaldirektören är spion? Nej, det är företrädare för staten som begår ett lagvidrigt beslut för att effektivisera ekonomiskt. Givetvis är brottet uppsåtligt då man har vetat vad man gör eftersom man har tyckt att alternativet skulle bli förödande, dvs kollaps av infrastrukturen hos transportstyrelsen. Det visade sig att man nu har sålt ut sekretessbelagda uppgifter till vem som helst utan kontroll vilket kan få ödesdigra konsekvenser.

Din förklaring är inte "inference to the best explanation", eftersom regeringen då hade givit denna förklaring och ministrarna då inte behövt gå. God fantasi dock och ett resonemang inte helt utan verklighetsförankring som däremot inte stämmer med händelseförloppet och således inte kan anses utgöra en förklaring till det inträffade.
Senast redigerad av frasselito 2017-07-30 kl. 17:42.
Citera
2017-07-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Odenberg tycker jag låter färgad. Låt Ygeman vara men rör inte försvarsministern. Självklart borde även försvarsministern informera statsministern och försvarsutskottet under absolut sekretess. Är inte dessa betrodda att veta, vem är då betrodd?

Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Nu kommer de långa knivarna fram, Hultqvist har nu meddelat att Damberg varit informerad sen tidigt 2016.
Odenberg kritiserar, fiskar efter partiledarposten?

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Odenberg är fortfarande sur på Moderaterna. Han röstar garanterat på S numera.

Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Alliansens krav på att försvarsminister Peter Hultqvist (S) avgår är illa underbyggt. Det skriver tidigare moderate försvarsministern Mikael Odenberg. De borgerliga partiledarna borde ha nöjt sig med att infrastrukturminister Anna Johansson och inrikesminister Anders Ygeman lämnade till följd av Transportstyrelseaffären.
Källa: http://www.dn.se/debatt/alliansens-o...t-for-sverige/

När makten hägrar för Alliansen tar man alla chanser och satsar på ett kort.

Hultqvist och Odenberg umgås på kräftskiva:
https://twitter.com/RebeccaWUvell/st...70746719440896
Citera
2017-07-30, 17:57
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ditt resonemang är endast en hypotes, som inte är styrkt av händelseförloppet eller konsekvenserna till denna situation.

Styrelsen för Transportstyrelsen har godkänt lagbrottet av Maria Ågren, så därför är lagöverträdelsen uppbackad av politikerna. Du menar alltså att Säpo accepterar detta för att lista ut om generaldirektören är spion? Nej, det är företrädare för staten som begår ett lagvidrigt beslut för att effektivisera ekonomiskt. Givetvis är brottet uppsåtligt då man har vetat vad man gör eftersom man har tyckt att alternativet skulle bli förödande, dvs kollaps av infrastrukturen hos transportstyrelsen. Det visade sig att man nu har sålt ut sekretessbelagda uppgifter till vem som helst utan kontroll vilket kan få ödesdigra konsekvenser.

Din förklaring är inte "inference to the best explanation", eftersom regeringen då hade givit denna förklaring och ministrarna då inte behövt gå. God fantasi dock och ett resonemang inte helt utan verklighetsförankring som däremot inte stämmer med händelseförloppet och således inte kan anses utgöra en förklaring till det inträffade.
Det som jag har beskrivit fram till dess att GD tas bort i januari 2017 stämmer perfekt med händelseförloppet som vi känner det.
Även andra delar såsom att man behåller henne på elefantkyrkogården men när det uppdagas bestämmer man sig för att avskeda henne är saker som gör denna teori mer sannolik än alla fantastiska konspirationsteorier vi sett i denna tråd.

Hade jag varit SL hade jag skickat de ministrar som inte ger mig sådan viktig info väldigt långt bort och inte behållit dem i min närhet som nu är fallet.

Något kan ha hänt som gör att någon kräver politikernas avgång på slutet. T.ex. kan det ha varit någon som de facto råkat illa ut på grund av den info som kan ha spridits. Då vore det väldigt oklokt att inte ta bort nån minister.
Citera
2017-07-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Men en pågående utflyttning av hela datakapaciteten till ett annat land gör det hela möjligt, eller hur ?

Där har aldrig varit tal om att flytta ut data eller servrar från Sverige. Den har legat i serverhallar hos Trafikverket i Örebro och var tänkt att flyttas till IBM:s hallar i Sverige.
Citera
2017-07-30, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Hultqvist och Odenberg umgås på kräftskiva:
https://twitter.com/RebeccaWUvell/st...70746719440896

Och Hultqvist på en fest i Folkets Hus arrangerad av terrorstämplade PKK.

http://www.dt.se/dalarna/borlange/te...-i-folkets-hus

Hultqvist får frågor om hans deltagande:

Men det var ändå PKK:s 33-årsdag som firades?
(Hultqvist) – För mig är en fredlig lösning på kurdfrågan det viktigaste och att man respekterar demokratin. Det är viktigt att peka på det fredliga alternativet, säger Peter Hultqvist.

Vad anser du om terrorstämpeln på PKK?
(Hultqvist) – Det man bör göra är att lösa frågan om kurderna så kanske den delen av debatten försvinner. Man ska inte fastna i det här med PKK. Man bör ägna kraft åt de möjligheter till fredliga lösningar som finns.

Jag gissar Hultqvist säger samma om Sveriges rikes säkerhet. "Man ska inte fastna i det här".
Senast redigerad av helofin 2017-07-30 kl. 18:45.
Citera
2017-07-30, 18:43
Medlem
Stefan sade att rådet skulle mötas varje månad när det inrättades. Ungefär femton möten bör ha hållits sedan dess.

IBM:s support på Irland har tillgång till registren. Där arbetar bara svenskar, säger IBM, men hur är det på IT-avdelningen?

Nu har vi en debatt om åklagarens beslut att utfärda böter. Några jurister är kritiska. Den debatten behövs efter Sahlin och Ågren. Man kan ju börja undra om politiken har infiltrerat rättsväsendet.

Skandalen är stor i sig, men den påverkar också vår syn på politiker, inklusive alliansledarna. De är satta att leda landet i både goda och dåliga tider. Det är inte bra att vi tappar förtroendet. Den processen har pågått i flera år och också i andra länder. Så här var det inte förr.

En indisk intellektuell har en intressant teori om vad som kommer att hända. Han ser först anarki (som i Sverige idag), sedan en stark man, som till slut luras av de intellektuella (präster förr i tiden). När de har korrumperats, så tar kapitalisterna över och det skapar anarki igen. Processen upprepas.
Citera
2017-07-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito

Styrelsen för Transportstyrelsen har godkänt lagbrottet av Maria Ågren

Styrelsen borde också ha fått ett föreläggande för medhjälp.

De har inte på något sätt kunnat visa att de stoppade GD:s beslut.
Citera
2017-07-30, 18:52
Moderator
Tinuviels avatar
Eva Stenberg skriver så här i DN (artikeln läsvärd i sin helhet):
Citat:
Säpo har löpande kontakt både med justitiedepartementet och Stefan Löfvens säkerhetsansvariga statssekreterare, och har alltså lätt att ta upp problemet. Frågan är alltså när Stefan Löfvens statssekreterare fick information av Säpo. Är det verkligen möjligt att Säkerhetspolisen lät bli att informera statsministerns kansli? Det vore också förväntat att inrikesministerns statssekreterare informerades, då hette hon Ann Linde. I dag är Linde EU- och handelsminister.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ewa...gt-ifran-over/

Det av mig fetade, vem är statsminister Löfvens säkerhetsansvarige statssekreterare?
Citera
2017-07-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Vissa kommunikationsmedel använder man inte om det gäller info kring rikets säkerhet.
Men det går bra att outsourca hanteringen av ett register? Självklart finns det medel för kommunikation? Förvillare som du själv anser kanske att detta handar om "kommunikation", vi andra ser att det handlar om politik och inkompetens och slutligen oviljan att ta politiskt ansvar.
Citera
2017-07-30, 20:13
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det du missar är (dels) att det inte spelar nån roll vad du, jag, eller någon annan ur allmänheten tycker. Det som spelar roll är om man hade kunnat få en tingsrätt att betrakta brottet som uppsåtligt.

Västerländsk rätt utgår från att i tveksamma fall "hellre fria än fälla."

Åklagaren kan mycket väl ha gjort rätt bedömning av hur domstolar värderar bevisningen.

(Och dels verkar du bortse från att det troligen ansågs ligga i nationens intresse att undvika en offentlig rättegång.)
Vad vi tycker i fallet spelar ingen roll, för politikerna har det aldrig spelat någon roll vad folket tycker...vi skall rösta rätt och hålla käften och lyda...
Men ok det spelar faktiskt ingen roll vad vi tycker i det här fallet, vad som spelar roll är vad lagen säger, och om jag inte missuppfattat så finns det fängelse i straffskalan för Ågrens "avsteg".
Eftersom ett föreläggande är utformat för småbrott som inte har fängelse i straffskalan så skulle det egentligen inte vara möjligt att ge henne ett föreläggande utan saken skulle gått till domstol.
Så åklagarens bedömning om hur rätten skulle resonera är helt enkelt inte relevant i detta fallet.
Frågan man även kan ställa är om åklagaren gjort sig skyldig till tjänstefel.

Sen kan det givetvis vara i nationens intresse att saken inte kommer ut innan alla läckor är tätade, men detta innebär inte att det är rätt att mörka för statsministern eller riksdagen.
Sen kan man fråga sig om det verkligen är i nationens intresse att den som satt nationens säkerhet på spel på det sättet Ågren och styrelsen på Trafikverket samt ansvariga ministrar gjort kan komma så billigt undan?
Kommer nästa Stig Bergling att komma undan med böter eller är det bara politiker och GD som utsetts av politiker som skall slippa undan straff?
Som jag ser det så är det i nationens intresse att lagen följs och att straffen blir hårda, annars sänker vi ribban för slörövar som får hutlöst bra betalt men kan strunta i att ta det ansvar som dom har betalt för att ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in