Citat:
Styrelsen trodde på sin GD som i sin tur trodde att hon gjorde något som alla andra gjort innan henne nämligen avsteg.Tystheten under utredningen 2016 håller jag med dig att den är naturlig. Det är agerandet från jan 2017 som jag upplever vara ett moras i kommunikation och politiskt ansvarstagande. Det är ställt utom alla tvivel att regeringen försökte få detta att passera utan större åthävor och väsen. Men det gick inte.
Jag tror de inblandade politikerna (inkl Löven och Johansson) och ytterligare personer i regeringen samt SÄPO har vetat om vad som föregått på TS nästan från start. Kanske finns det några invigda till.
Det finns ett alternativ till att regeringen tyckte detta var så hemligt att oppositionen inte skulle få reda på detta. Om du ersätter ordet hemligt med ordet allvarligt. Vad kan vara allvarligare än att främmande makt kan ha kommit över informationen? Det är väl att man vet att främmande makt kommit över informationen.
Skulle detta vara något man ville informera oppositionen om, eller svenska folket? Nja, hur för man fram ett sådant budskap, speciellt när det är val 2018.. Nu behöver det inte vara så här, utan det kanske bara är en av regeringen utnämnd GD som har klantat till det för att hon var okunnig och ett statsråd som inte brytt sig (eller heller inte förstått).
Styrelsen i TS har nog inte varit informerad alls. SÄPO förhörde f ö ordföranden i mars i år. Han torde blivit informerad när förundersökningen var klar.
Jag tror de inblandade politikerna (inkl Löven och Johansson) och ytterligare personer i regeringen samt SÄPO har vetat om vad som föregått på TS nästan från start. Kanske finns det några invigda till.
Det finns ett alternativ till att regeringen tyckte detta var så hemligt att oppositionen inte skulle få reda på detta. Om du ersätter ordet hemligt med ordet allvarligt. Vad kan vara allvarligare än att främmande makt kan ha kommit över informationen? Det är väl att man vet att främmande makt kommit över informationen.
Skulle detta vara något man ville informera oppositionen om, eller svenska folket? Nja, hur för man fram ett sådant budskap, speciellt när det är val 2018.. Nu behöver det inte vara så här, utan det kanske bara är en av regeringen utnämnd GD som har klantat till det för att hon var okunnig och ett statsråd som inte brytt sig (eller heller inte förstått).
Styrelsen i TS har nog inte varit informerad alls. SÄPO förhörde f ö ordföranden i mars i år. Han torde blivit informerad när förundersökningen var klar.
I övrigt är det ju trevligt att vi är överens om varför tystnaden under 2016 rådde. Nu gäller det bara för FB att hitta den normala tidpunkten för när oppositionen borde informerats. Jag skulle vilja hävda att från den 19 januari när man utser en ny t.f. GD bör man åtminstone ha haft beredskap för att svara på frågor från oppositionen kring varför man gjort det. Från och med strafföreläggandet/erkännandet bör man själv söka upp oppositionen för att meddela. Det är säkert så att oppositionen inte tycker samma sak.
En fråga jag ställer mig är naturligtvis om det skulle kunna vara så illa att Säpo, för att hålla detta så minimalt som möjligt, säger till både Ygeman och Hultqvist att de inte får yppa något för någon?
Jag har svårt att tänka mig det scenariot. Hellre tror jag att SL, AY och PH visste men var tvungna att hålla det för sig. AJ satt inte i nåt säkerhetsråd så hon fick aldrig infon. I värsta fall inte betrodd...