2017-07-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så det är alltså enbart SDs diplomatiska & sociala oförmåga som gör att de andra partierna skapar DÖ för att hålla SD utanför inflytande. Är detta din seriösa ståndpunkt eller bara trollar du?

För att försöka hålla inlägget iallafall marginellt OnTopic så får vi väl se hur det blir med misstroendeförklaringen mot försvarsministern. SD verkar stå kvar vid kravet, vi får se om alliansen, återigen, röstar emot sina egna förslag.

Hur är SD och V förmåga att inleda samarbete på riksdags och regerings nivå? (Är en del av politiska konsekvenserna efter detta, så är On topic)
Citera
2017-07-28, 12:56
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Referenser till "Rikets säkerhet" blir ju svårt att hävda när tom. SÄPO säger att detta bryter mot just rikets säkerhet.

Jo så är det förstås men konsekvensen blir vadå? En GD får gå med 4 miljoner i lön, lite politisk spektakel, man offrar en minister och räddar en annan när Ygeman blir gruppledare för S och sen när röken lagt sig så börjar man om igen.

Kostnaden för att reda upp det här redovisas om ett par år som en liten notis på text-tv.

Vi skattebetalare och röstare blir som vanligt rövknullade.
Citera
2017-07-28, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
När man inte fäller regeringen när chansen uppkommer, och inte ens kräver Hultqvists omedelbara avgång utan viker sig för Löfvens motdrag tolkar jag det som att man inte vill regera.
Det är en felaktig tolkning iom att SVaMp har fler riksdagsmandat än Alliansen. SVaMp kan stoppa alla Alliansens förslag. Då går det inte för Alliansen att sätta sig i Regeringsställning.
(Har du inte ens koll på mandatfördelningen)?

Det som hade krävts för att Alliansen skulle sätta sig i Regeringsställning är att t ex SD hade sagt "Vi föredrar Alliansen framför SVaMP. Vi kommer villkorslöst att stödja er i Regeringsställning, utom ökad immigration".

Då hade Alliansen kunnat sätta sig i Regeringsställning.

Nu har SD valt SVaMp framför Alliansen. Det är begripligt sett till hur nära SD och SVaMp står varandra.
(Det kan också vara en förklaring till att t ex Lööf ser på SD på samma sätt som på V. Dvs någon man inte vill ha med att göra).

Men som en del talar om, att fälla sittande Regering när det inte finns ett Regeringsalternativ som kan ta över, det är ju hur hjärndött som helst.
Citera
2017-07-28, 12:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik444
Hur är SD och V förmåga att inleda samarbete på riksdags och regerings nivå? (Är en del av politiska konsekvenserna efter detta, så är On topic)
Om ingen vill samarbeta med dig & alla gaddar ihop sig mot dig & kallar dig "fascist", sluter pakter mot dig, fryser ut dig, bär T-shirts med fientliga budskap mot dig på arbetsplatsen osv. , då är det alltså du som skurken.

Lite som att ett våldtäktsoffer själv är skyldigt om hon burit kort kjol.

Men som sagt, vi får se om alliansen står fast vid sitt misstroendevotum & tillsammans med SD fäller försvarsministern. Då kanske man kan tala om ett genombrott i samarbetet. Min gissning är att ett eller flera allianspartier fegar ur dock. Förmodligen gör dom det med förevändningen att dom inte vill rösta likadant som SD. Men då är väl även det SDs fel?
Citera
2017-07-28, 12:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Har du inte visat dig tillräckligt dum nu? När ni inte har några argument så försöker ni trötta ut debattören. Kan du istället förklara varför två olika informationsmissar inte går att jämföra? Det är ju liksom information det hela handlar om. Att hemliga register ska läggas ut på privat entreprenad har ju ingen (Konstigt nog) klagat på.
Nej det handlar om ett medvetet & aktivt lagbrott i transportstyrelsen. Där rikets säkerhet enligt SÄPO har bringats i fara.

Dina ständiga försök att blanda bort korten & gå till personangrepp påverkar inte det faktum att du nu, som alltid annars, har fel.
Citera
2017-07-28, 12:59
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och att hon hade två val: antingen besluta som ovan - dvs outsourca via IBM till tjeckisk expertis Eller så hade hon varit tvingad att stänga hela driften?

Nejförfan! Då köper du sossarnas försök till ursäkt. Ågren var aldrig i någon tuff sits, IT-chefen vad-han-nu-hette menade att det inte krävdes mer än 10 gubbar för att driva verksamheten vidare tills situationen var ordentligt utredd och den nya personalen blivit säkerhetsklassad.

De två valen (förutsatt att man överhuvudtaget borde låta det gå så långt, med outsourcing och valet av IBM) var alltså: 1) betala 10 heltidstjänster under en övergångsperiod eller 2) bryta mot flera lagar och ge bort hemlig/känslig information till random östeuropéer.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2017-07-28 kl. 13:14.
Citera
2017-07-28, 13:00
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik444
Kunde blivit, ingen vet ju om informationen hamnat hos främmande makt.

Är det ett tecken på regeringens kompetens att statshemligheter kunnat hamna hos främmande makt på grund av regeringens inkompetens?
Citera
2017-07-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Att hemliga register ska läggas ut på privat entreprenad har ju ingen (Konstigt nog) klagat på.
Vad skulle problemet vara. Massor med företag har gjort det. Att skydda sitt data är tämligen konventionell teknik.
Om offentlig sektor inte förstår hur man gör det, är ju bara ytterligare en kvittens på att vi måste minska ned offentlig sektor.
Citera
2017-07-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Är det ett tecken på regeringens kompetens att statshemligheter kunnat hamna hos främmande makt på grund av regeringens inkompetens?

Har jag påstått det?
Citera
2017-07-28, 13:05
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Som jag ser det så finns det en möjlighet att stollen Bromander har haft så fullt upp med resande och planerande av resande att han skitit fullständigt att informera, han kanske även var rädd att ryka på grund av vad som hänt.
Men att inte Hultqvist eller Ygeman skulle prata med henne när problemet på deras område bottnar i problemen på transportstyrelsen som Anna ansvarar för verkar väl inte så troligt.
Sannolikt var även Steffe informerad.
Om du var försvarsminister, nog fan hade du frågat Anna vad fan som pågick och hur det gick i arbetet med att täppa till läckor eller?

Förmodligen har dessa personer inte blivit informerade om katastrofen.
Har dom det så borde samtliga kastas ut ur riksdagen.
Skandalen skulle då vara total om det fanns medlemmar ur samtliga partier som vetat om allt hela tiden och alla höll käft.
Hade jag varit försvarsminister hade jag tagit upp saken i ett enskilt rum med åtminstone statsministern. Beroende på min relation med Anna hade jag kanske kollat hur läget ligger med frågan eventuellt skickat min statssekreterare över till hennes dito(fast han var ju alltid bortrest;-) ).

Jag tycker det är märkligt om man inte fått reda på att det pågår en utredning utan att nödvändigtvis få veta detaljer. Vilken information får man egentligen på råden då? Får man läsa igenom att tidrapporterna stämmer och inte mer? Folk som sitter i detta råd måste väl vara säkerhetsklassade till någon grad så att det är OK att lämna ut viss information? Var man kanske rädd att starta ett drev mot Maria utan att veta om hon var skyldig till något. De s.k. Sverigevännerna tycks ju inte gilla våra GD:ar om man kollar nätet....
Citera
2017-07-28, 13:08
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad skulle problemet vara. Massor med företag har gjort det. Att skydda sitt data är tämligen konventionell teknik.
Om offentlig sektor inte förstår hur man gör det, är ju bara ytterligare en kvittens på att vi måste minska ned offentlig sektor.

Jag slår vad om att Bahnhof hade kunnat göra det väldigt bra. Konstigt att inte dem tagit upphandlingen av IBM. Men Bahnhof kanske är lättviktare i jämförelse med IBM serverkapacitet.
Citera
2017-07-28, 13:09
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Hur smart är det att lägga fler uppgifter på en minister med tanke på vad som just skett. Då tänker jag på Annika Strandhäll. Inte speciellt smart om du frågar mig. Men Löfven börjar väl få ont om kandidater.
Kandidater finns det säkert många, frågan är om dom är lika kompetenta och duktiga på sitt jobb som dessa:
Åsa Romson
Mehmet Kaplan
Aida Hadzialic
Anders Ygeman
Anna Johansson
Peter Hultqvist
Kristina Persson
Gabriel Wikström
Om jag inte missat någon så har 8 av 23 ministrar i världens första feministiska regering fått gå(Wikström av hälsoskäl vilket kan vara förlåtet och jag räknar inte in honom här) drygt 30% av ministrarna Löfven tillsatte har fått lämna.
Sen har ju Alice Bah Kuhnke, Margot Wallström, Magdalena Andersson, Gustav Fridolin och Ylva Johansson varit i rejält blåsväder.
Han har fingertoppskänsla den där Löfven....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in