2017-07-30, 14:34
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Läste i "HP" att dom inte gjort hundsök pgr av att föräldrarna inte hade något med Patriks doft på... stämmer det?
Har väldigt mycket för mig att hundarna var ute ett par dagar efter hans försvinnande.. .

Jag undrar om det inte var i en tidig artikel i fallet, som det skrevs, att hundar använts. Det var dock inte "likhundar" utan "spårhundar!"
Citera
2017-07-30, 14:39
Medlem
Någon som kan göra en karta med utsatta punkter för iaktagelser?
1. Avstigningning tågstation
2. Första väskan
3. Andra väskan
4. Killen vid dollarstore som såg blommiga skor
5. Kranförarens placering
6. Kvinnan´s placering i Hällabrottet som tror sig sett honom

Om vi får en karta över dessa obs så kanske vi kan se något.. typ riktning.
Citera
2017-07-30, 14:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Poff poff, här får vi stryk till höger och vänster. Vet att de har diskuterat sjukhusvård i HP gruppen men att vi gjort det tror jag inte. Iaf har vi också konstaterat att sekretess gäller inte gentemot bl.a polis.

Tror inte heller att vi sagt att polisen fått vetskap om att han frivilligt har försvunnit utan att meddela anhöriga. Vi har nog fattat att polisen i de fall meddelar anhöriga att personen lever men inte vill ha kontakt just nu. Tror även Missing People försäkrar sig om detta innan sök dras igång.

Skulle jag försvinna frivilligt skulle jag absolut inte röra min vanliga mobil, eller konto.
Läser även att du utesluter frivilligt försvinnande men har andra teorier om händelsen, varför tror du inte på brott?

Jag utesluter ingenting, konstaterar bara att inget i det här fallet talar för att Patrik är i livet och håller sig undan frivilligt. Av de fall med ej återfunna personer som diskuterats här på Flashback och som jag studerat lite är det ett (1) där jag har tankar att personen kanske faktiskt lever och befinner sig i utlandet. Dessutom ett (1) till rörande en svensk som försvann i Australien där jag ser det som möjligt att han kan leva där eller någon annanstans.

När det gäller brott tänker jag så här: De få fakta vi har tyder på att Patriks försvinnande är ett sånt där det ligger ett självmord eller möjligen sjukdom/olycka som inträffat i ett förvirringstillstånd. Det mönstret lär man sig snart känna igen när man följer med Försvunna-fall här. Det är alltså den enklaste och mest troliga förklaringen. Ett mord eller annat brott som lett till Patriks död skulle kräva en märklig och rätt osannolik händelsekedja:

- Patrik kliver av vid en station han inte alls ska gå av vid pga förvirring/depression
- Han lämnar stationsområdet utan någon rimlig anledning
- Han ställer ifrån sig en av sina väskor några hundra meter bort (Kan inte se varför någon som begått ett brott mot Patrik skulle lämna väskan där)
- Han kastar ifrån sig den andra väskan ytterligare en bit därifrån (dito)
- I detta tillstånd (deprimerad/förvirrad, irrar omkring med oklart mål/syfte med sina handlingar) råkar han stöta på en person mitt på ljusa dagen som vill honom illa.

Kan det ha hänt? Ja, naturligtvis kan det ha gjort det, rent teoretiskt. Men hur sannolikt är det? Hur många unga, icke-kriminella helt vanliga män mördas på det viset i Sverige varje år? På småorter som Hallsberg?

Vid alla försvinnanden där den försvunna kan misstänkas vara död gäller att minnas att självmord är en tio gånger så vanlig dödsorsak som mord. Har man inga fakta som pekar åt annat håll är det därför sällan eller aldrig rimligt att gissa på mord. Det är när man har såna fakta det är rimligt. Ett tragiskt exempel är Lisa Holms försvinnande. Här hade vi en ung tjej, skötsam och utan kända psykiska problem, som bara mystiskt försvinner när hon ska åka hem från jobbet på sin moppe. Detta alldeles efter att hon pratat med sin pappa. Här ringde varningsklockorna direkt om att det kunde ligga ett allvarligt brott bakom. Vilket ju tyvärr också visade sig vara fallet.
Citera
2017-07-30, 14:52
Medlem
Tänker också att det skulle varit så intressant att veta vad P surfade eller sökte på via datorn? Föräldrarna borde låtit någon genomsöka historiken om de själva inte besitter den kunskapen. Det kanske kunde ha gett en del och då kanske enbart den dagen utan en tid tillbaka.

Vet givetvis inte om de gjort det men det har inte framgått någonstans vad jag vet.

Det jag tänker på sökte han på: Hallsberg, Hällabrottet eller något liknande? Sökte han på självmord? Sökte han på något annat? Hade han kontakt på Instagram etc. Loggarna på händelser på facebook m.m. Finns en hel del man kan hämta ut i en dator. Avskedsbrev, dagbok eller något där han skrivit av sig.

Som det är nu så finns det igentligen ingenting att gå på utan allt är öppet: Frivilligt försvinnande, självmord you name it!
Citera
2017-07-30, 14:52
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det där med inläggning på psyk är en vanföreställning som har en tendens att dyka upp gång på gång i Försvunna-trådar. NEJ - människor som är anmälda och registrerade som försvunna hos Polisen kan inte vara intagna för sjukhusvård. Det kontrolleras naturligtvis regelmässigt och Polisen har här rätt att utan hinder av sekretessregler få reda på om någon är under vård.

En annan variant som jag sett på nåt ställe i den här tråden är att Polisen inte skulle berätta för de anhöriga att någon är återfunnen, därför att personen uttryckt att den inte vill det. Ren bullshit naturligtvis. Om en försvunnen lokaliseras kommer Polisen att avsluta ärendet och meddela anhöriga/vänner som anmält försvinnandet. Vill personen inte ha kontakt kan det säkert hända att Polisen inte meddelar exakt var personen är.

Jag kan f.ö. inte minnas ett enda fall med personer som försvunnit i Sverige där mobil/bankkort inte använts efter försvinnandet och minst ett par veckor gått där personen inte förblivit försvunnen eller återfunnits död. Som omständigheterna ser ut här är tyvärr självmord, olycka eller sjukdom som lett till döden de överlägset mest sannolika alternativen. Ingenting alls talar för att Patrik är i livet.

Frågor huruvida Patrik vistas på "psyk" har avhandlats i "HP!"
Ett svar är, att han inte är inlagd. Föräldrarna har undersökt saken och gör så kontinuerligt.
Citera
2017-07-30, 14:55
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Hej.
Tänk om det är så idiotiskt att alla i familjen har kontantkort och att Patrik är van att deras nummer alltid finns i mobilen,därav panken att han faktiskt inte minns numren om han väl försökt ringa hem.

Då går det ju inte att hitta dem inne på eniro tyvärr.

Har Du försökt hitta dem?
Citera
2017-07-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
[/b]

Har Du försökt hitta dem?

Nee varför skulle jag.???
Men har tokigt nog alltid trott att kontantkortsnummer är dolda.?
Men nu informerade zipzon ju mig om att så är inte alltid fallet,utan det beror på om man registrerat sig på numret.
Tror att när man nån gång i livet ringer nummerupplysningen säger de att (om de inte hittar numret man söker) det kan vara ett kontantkortsnummer och då kan de ej hjälpa till., nåt i den stilen, Nina.
Citera
2017-07-30, 15:06
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Någon som kan göra en karta med utsatta punkter för iaktagelser?
1. Avstigningning tågstation
2. Första väskan
3. Andra väskan
4. Killen vid dollarstore som såg blommiga skor
5. Kranförarens placering
6. Kvinnan´s placering i Hällabrottet som tror sig sett honom

Om vi får en karta över dessa obs så kanske vi kan se något.. typ riktning.

Han hade inte blommiga skor på sig. Mobilkvinnan på tåget sa att han hade brunbeiga skor - de som fanns på ett foto vi sett tidigare. Föräldrarna gissade bara på blommiga skor då dessa fattades.

PS Tack, alla, för upplysningen om psykintag. Hade läst det som fakta i HP. Vilket förstås inte säger mycket. 😂😉
Senast redigerad av Liberty75 2017-07-30 kl. 15:38.
Citera
2017-07-30, 15:08
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Nee varför skulle jag.???
Men har tokigt nog alltid trott att kontantkortsnummer är dolda.?
Men nu informerade zipzon ju mig om att så är inte alltid fallet,utan det beror på om man registrerat sig på numret.
Tror att när man nån gång i livet ringer nummerupplysningen säger de att (om de inte hittar numret man söker) det kan vara ett kontantkortsnummer och då kan de ej hjälpa till., nåt i den stilen, Nina.

Jag tänkte, att Du lät så säker på, att numren inte går, att finna på Eniro!
Därav min fråga!
Citera
2017-07-30, 15:10
Medlem
MrFolds avatar
Någon som vet om det relativt begränsade antalet vattendrag som finns i närheten har sökts igenom av polis/räddningstjänst? Det har ju trots allt vid flera tillfällen visat sig att det har varit förklaringen till varför en försvunnen inledningsvis inte hittats.

Jag ser några mindre vattendrag på kartan. Ca 13 km bort finns en lite större damm vid Kumla Golfklubb. Tänker på studenten i Linköping som hittades i en damm på en golfbana häromåret... Det var visserligen efter en fest, men helt omöjligt är det inte.

http://www.kumlagk.se/wp-content/uploads/2016/02/Hole_9_lake-1.jpg (damm/vattendrag vid Kumla golfklubb)
Citera
2017-07-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Nu hade han ju inte blommiga skor på sig. Mobilkvinnan på tåget sa att han hade brunbeiga skor - de som fanns på ett foto vi sett tidigare. Föräldrarna gissade bara på blommiga skor då dessa fattades.

PS Tack, alla, för upplysningen om psykintag. Hade läst det som fakta i HP. Vilket förstås inte säger mycket. 😂😉

Det var verkligen synd att de blommiga skorna blev en sådan bestämd ledtråd. Om nu någon faktiskt råkat sett Patrik , kanske de avfärdade att det var han , just utifrån dennes avsaknad utav just blommiga skor.

Men Liberty75., pojken som såg en person med blommiga skor utanför en större affär, kan det vara sån otur att just den personen bara råkade ha blommiga skor., och att det stärkte allmänhetens tro på att Patrik faktiskt hade dessa på sig...?
Senast redigerad av evaveva 2017-07-30 kl. 15:29.
Citera
2017-07-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Frågor huruvida Patrik vistas på "psyk" har avhandlats i "HP!"
Ett svar är, att han inte är inlagd. Föräldrarna har undersökt saken och gör så kontinuerligt.

Jag hoppas att dom vet hur man tar reda på det "bakvägen". Ringer dom till sjukhus och P sagt nej så får dom nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in