Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Poff poff, här får vi stryk till höger och vänster. Vet att de har diskuterat sjukhusvård i HP gruppen men att vi gjort det tror jag inte. Iaf har vi också konstaterat att sekretess gäller inte gentemot bl.a polis.
Tror inte heller att vi sagt att polisen fått vetskap om att han frivilligt har försvunnit utan att meddela anhöriga. Vi har nog fattat att polisen i de fall meddelar anhöriga att personen lever men inte vill ha kontakt just nu. Tror även Missing People försäkrar sig om detta innan sök dras igång.
Skulle jag försvinna frivilligt skulle jag absolut inte röra min vanliga mobil, eller konto.
Läser även att du utesluter frivilligt försvinnande men har andra teorier om händelsen, varför tror du inte på brott?
Jag utesluter ingenting, konstaterar bara att inget i det här fallet talar för att Patrik är i livet och håller sig undan frivilligt. Av de fall med ej återfunna personer som diskuterats här på Flashback och som jag studerat lite är det ett (1) där jag har tankar att personen kanske faktiskt lever och befinner sig i utlandet. Dessutom ett (1) till rörande en svensk som försvann i Australien där jag ser det som möjligt att han kan leva där eller någon annanstans.
När det gäller brott tänker jag så här: De få fakta vi har tyder på att Patriks försvinnande är ett sånt där det ligger ett självmord eller möjligen sjukdom/olycka som inträffat i ett förvirringstillstånd. Det mönstret lär man sig snart känna igen när man följer med Försvunna-fall här. Det är alltså den enklaste och mest troliga förklaringen. Ett mord eller annat brott som lett till Patriks död skulle kräva en märklig och rätt osannolik händelsekedja:
- Patrik kliver av vid en station han inte alls ska gå av vid pga förvirring/depression
- Han lämnar stationsområdet utan någon rimlig anledning
- Han ställer ifrån sig en av sina väskor några hundra meter bort (Kan inte se varför någon som begått ett brott mot Patrik skulle lämna väskan där)
- Han kastar ifrån sig den andra väskan ytterligare en bit därifrån (dito)
- I detta tillstånd (deprimerad/förvirrad, irrar omkring med oklart mål/syfte med sina handlingar) råkar han stöta på en person mitt på ljusa dagen som vill honom illa.
Kan det ha hänt? Ja, naturligtvis kan det ha gjort det, rent teoretiskt. Men hur sannolikt är det? Hur många unga, icke-kriminella helt vanliga män mördas på det viset i Sverige varje år? På småorter som Hallsberg?
Vid alla försvinnanden där den försvunna kan misstänkas vara död gäller att minnas att självmord är en tio gånger så vanlig dödsorsak som mord. Har man inga fakta som pekar åt annat håll är det därför sällan eller aldrig rimligt att gissa på mord. Det är när man har såna fakta det är rimligt. Ett tragiskt exempel är Lisa Holms försvinnande. Här hade vi en ung tjej, skötsam och utan kända psykiska problem, som bara mystiskt försvinner när hon ska åka hem från jobbet på sin moppe. Detta alldeles efter att hon pratat med sin pappa. Här ringde varningsklockorna direkt om att det kunde ligga ett allvarligt brott bakom. Vilket ju tyvärr också visade sig vara fallet.