2017-07-30, 13:22
Moderator
OYs avatar
Citat;

Patrik och vittnet hade suttit själva i djurvagnen hittills, men i Hallsberg ska fyra killar i samma ålder som Patrik gått på, och satt sig runt honom. Alla fyra satt och kollade ner i sina mobiltelefoner.

– Han tyckte nog inte det var något kul. Det var för rörigt för honom då. Så där kan man se att det var för jobbigt, säger kvinnan.

Exakt vad noterar kvinnan, hur vet hon att det var för rörigt för P, hur såg hon det?

Det är i den här situation som något sker som gör att P väljer att kliva av tåget.

Kvinnan borde intervjuas igen så att hon kan utveckla det hon säger i citatet.
Citera
2017-07-30, 13:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Tänker högt: Patrik går av tåget pga ångest då killarna sätter sig runt honom. Sedan blir ångesten maxad - han klarar inte ens av att åka tåg hem! För en högpresterande individ blir misslyckandet en ny bekräftelse på att han är värdelös.

P vill bara försvinna (inte begå självmord, bara ge upp allt!). Han dumpar väskorna, går iväg över järnvägen. (Ses av en kranförare). Slutet på terminen + Gotlandsresan = festande och väldigt lite sömn. Ångesten dränerar också energin. Så han lägger sig nånstans för att sova.

Vaknar förvirrad på morgonen, förtvivlad. Vill hem men orkar inte. Vittnet ser honom vid en väg - var skedde denna obs?

Tror han fått skjuts av någon. Sedan kan vad som helst inträffat. Mord (knappast), inläggning på psyk, hamnat i en helt annan stad/annat land (förklarar dock inte att han inte hört av sig).

Det där med inläggning på psyk är en vanföreställning som har en tendens att dyka upp gång på gång i Försvunna-trådar. NEJ - människor som är anmälda och registrerade som försvunna hos Polisen kan inte vara intagna för sjukhusvård. Det kontrolleras naturligtvis regelmässigt och Polisen har här rätt att utan hinder av sekretessregler få reda på om någon är under vård.

En annan variant som jag sett på nåt ställe i den här tråden är att Polisen inte skulle berätta för de anhöriga att någon är återfunnen, därför att personen uttryckt att den inte vill det. Ren bullshit naturligtvis. Om en försvunnen lokaliseras kommer Polisen att avsluta ärendet och meddela anhöriga/vänner som anmält försvinnandet. Vill personen inte ha kontakt kan det säkert hända att Polisen inte meddelar exakt var personen är.

Jag kan f.ö. inte minnas ett enda fall med personer som försvunnit i Sverige där mobil/bankkort inte använts efter försvinnandet och minst ett par veckor gått där personen inte förblivit försvunnen eller återfunnits död. Som omständigheterna ser ut här är tyvärr självmord, olycka eller sjukdom som lett till döden de överlägset mest sannolika alternativen. Ingenting alls talar för att Patrik är i livet.
Citera
2017-07-30, 13:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Bättre (?) Bild och lokalisering om var första väskan hittades

https://www.instagram.com/p/BXIzjA5BU2a/

Var det ryggsäcken eller resväskan som hittades först?

Hur var resväskan placerad, stod den upp eller låg, var den väl synlig eller halvgömd?
Citera
2017-07-30, 13:41
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var det ryggsäcken eller resväskan som hittades först?

Hur var resväskan placerad, stod den upp eller låg, var den väl synlig eller halvgömd?

Det var resväskan som hittades först och vad jag förstått stod den framför elskåpet helt synligt.

Ryggsäcken hittades slängd på en åker/gärde.. såg ditkastad ut enligt någon..
Citera
2017-07-30, 13:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det var resväskan som hittades först och vad jag förstått stod den framför elskåpet helt synligt.

Ryggsäcken hittades slängd på en åker/gärde.. såg ditkastad ut enligt någon..

Vid vilka tidpunkter hittades väskorna då?

Jag har fått för mig att ryggsäcken hittades den dagen( före 18:00) som P försvann men ännu inte var anmäld försvunnen.
Citera
2017-07-30, 13:48
Medlem
Citat:
Citat;

Patrik och vittnet hade suttit själva i djurvagnen hittills, men i Hallsberg ska fyra killar i samma ålder som Patrik gått på, och satt sig runt honom. Alla fyra satt och kollade ner i sina mobiltelefoner.

– Han tyckte nog inte det var något kul. Det var för rörigt för honom då. Så där kan man se att det var för jobbigt, säger kvinnan.

Exakt vad noterar kvinnan, hur vet hon att det var för rörigt för P, hur såg hon det?

Det är i den här situation som något sker som gör att P väljer att kliva av tåget.

Kvinnan borde intervjuas igen så att hon kan utveckla det hon säger i citatet.

Ja en utav orsakerna måste ha varit att där sitter 4 killar nöjda med fullladdade telefonen medans hans var på väg att slås ut vilken sekund som helst.
Synd han inte frågade dem ifall ngn hade en samsungladdare att låna ut under tågresan.
Citera
2017-07-30, 13:54
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Vid vilka tidpunkter hittades väskorna då?

Jag har fått för mig att ryggsäcken hittades den dagen( före 18:00) som P försvann men ännu inte var anmäld försvunnen.

Jag fan det lät bekant nu när du säger det och att när den sedan blev anmäld försvunnen så gick personen som sett den , tillbaka dit...

Va det inte så.. gällande tidpunkt vet jag faktiskt inte.. läst det någonstans men minns inte riktigt..
Citera
2017-07-30, 14:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det där med inläggning på psyk är en vanföreställning som har en tendens att dyka upp gång på gång i Försvunna-trådar. NEJ - människor som är anmälda och registrerade som försvunna hos Polisen kan inte vara intagna för sjukhusvård. Det kontrolleras naturligtvis regelmässigt och Polisen har här rätt att utan hinder av sekretessregler få reda på om någon är under vård.

En annan variant som jag sett på nåt ställe i den här tråden är att Polisen inte skulle berätta för de anhöriga att någon är återfunnen, därför att personen uttryckt att den inte vill det. Ren bullshit naturligtvis. Om en försvunnen lokaliseras kommer Polisen att avsluta ärendet och meddela anhöriga/vänner som anmält försvinnandet. Vill personen inte ha kontakt kan det säkert hända att Polisen inte meddelar exakt var personen är.

Jag kan f.ö. inte minnas ett enda fall med personer som försvunnit i Sverige där mobil/bankkort inte använts efter försvinnandet och minst ett par veckor gått där personen inte förblivit försvunnen eller återfunnits död. Som omständigheterna ser ut här är tyvärr självmord, olycka eller sjukdom som lett till döden de överlägset mest sannolika alternativen. Ingenting alls talar för att Patrik är i livet.

Poff poff, här får vi stryk till höger och vänster. Vet att de har diskuterat sjukhusvård i HP gruppen men att vi gjort det tror jag inte. Iaf har vi också konstaterat att sekretess gäller inte gentemot bl.a polis.

Tror inte heller att vi sagt att polisen fått vetskap om att han frivilligt har försvunnit utan att meddela anhöriga. Vi har nog fattat att polisen i de fall meddelar anhöriga att personen lever men inte vill ha kontakt just nu. Tror även Missing People försäkrar sig om detta innan sök dras igång.

Skulle jag försvinna frivilligt skulle jag absolut inte röra min vanliga mobil, eller konto.
Läser även att du utesluter frivilligt försvinnande men har andra teorier om händelsen, varför tror du inte på brott?
Citera
2017-07-30, 14:05
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Jag fan det lät bekant nu när du säger det och att när den sedan blev anmäld försvunnen så gick personen som sett den , tillbaka dit...

Va det inte så.. gällande tidpunkt vet jag faktiskt inte.. läst det någonstans men minns inte riktigt..

Citat:
Ryggsäcken sågs första gången den 22/5 runt 18-tiden. Dagen efter kom efterlysningen och då återvände den personen och kollade närmare och såg att det var en Fjällräven-ryggsäck med Snobbenmärken och ett Fi-märke. Den låg med baksidan neråt som om den kastats dit. Det kändes på utsid

Inlägg #1671
Citera
2017-07-30, 14:09
Medlem
Citat:

Det var en person som var ute och joggade på en liten stig/väg som trampats upp på naturlig väg utifrån att folk ofta rastar hundar utmed diket eller joggar/promenerar.
Denne person såg något som såg ut som ett klädbylte och gick fram och kollade mer noga,den såg då att det var en ryggsäck med ett Fi-märke på och även ett märke med hunden Snobben.
Personen lät ryggsäcken ligga kvar och återvända inte dit förräns Patrik var efterlyst,då personen ringde polisen som då kom till platsen.
En utav de härinne (minns inte vem) är nära vän med den som var ute och joggade så han beskrev det här noga utifrån sin väns berãttelse.
Jag vet inte tiden för hennes beslut att hämta polis.
Citera
2017-07-30, 14:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Ja, det blir ju lite rundgång av alla teorier i den här tråden.
Det här avhandlades redan på sid 53 (var är vi nu, sid 300 någonting?) och det gäller inte bara den här frågan.
Diskussionen går runt exakt samma frågor som det diskuterades om i början av tråden!

https://www.flashback.org/sp61005209
https://www.flashback.org/sp61005506
Senast redigerad av notknapparen 2017-07-30 kl. 14:34.
Citera
2017-07-30, 14:23
Medlem
Citat:
Bättre (?) Bild och lokalisering om var första väskan hittades

https://www.instagram.com/p/BXIzjA5BU2a/

Usch! Får obehagskänslor när jag tittar på bilden. Även de andra bilderna som personen har på Instagram , från Hallsberg är obehagliga tycker jag. Snårigt o mycket växtlighet. Får en känsla av ödslighet när jag ser bilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in