2017-07-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Vet inte om det är helt knasigt men kan inte exet ha undrat vad pilot skulle fortsätta göra under natten (trots eller pga samtal hem) och helt enkelt åkt ut och letat på "valfria ställen".

Bäst att tilläggs att jag inte tror på inblandning av KB.
Citera
2017-07-30, 13:07
Medlem
Jubberos avatar
Oavsett vem som nu är den misstänkte mannen, så ter det sig märkligt i mina ögon att han inte är häktad om det nu finns sannolika skäl att misstänka honom för Helenas försvinnande.
Man menar alltså att man har starka signaler om inblandningen men skiter ändå i häktning. Något är skevt här.

Min känsla är att man från polisens sida drar en rövare och försöker röra om i grytan utan att ha så mycket på fötterna som man vill ge sken av.

LGWPs teori om två gärningspersoner känns väl så gångbar i nuläget.
Citera
2017-07-30, 13:09
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror att det måste väckas åtal innan det blir offentligt. Här har det inte gjorts - än.

Varför delger man en person misstanke för mord på sannolika skäl, om man inte har tillräckliga bevis för att kunna ta det vidare. Är det inte bättre/lämpligare då att delge någon skälig misstanke? Kan någon förklara?

För att anhålla en person på sannolika skäl krävs mer bevisning än då en person är skäligen misstänkt för ett brott. Beslutet fattas av åklagare och är ett provisoriskt frihetsberövande.

Efter förhöret i maj/juni som är det enda vi känner till, försattes personen på fri fot istället för att häktas. Fortsatt ett beslut av åklagare.

Den bevising som krävs för att på sannolika skäl bli misstänkt behöver inte vara så stark att det finns tillräckliga skäl för åtal - och behöver inte bestå i teknisk bevisning.

Åklagaren avgör om åtal ska väckas eller inte, genom att bedöma om bevisningen kan räcka för att få en fällande dom i rättegång - om brottet kan bevisas utom rimligt tvivel.

Personen som anhölls och delgavs misstanke om mord på sannolika skäl är idag fortsatt på sannolika skäl misstänkt för mord men inte anhållen eller häktad vad vi vet. Och förundersökning pågår, och så länge förundersökning pågår är ärendet under sekretess.
Citera
2017-07-30, 13:19
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
För att anhålla en person på sannolika skäl krävs mer bevisning än då en person är skäligen misstänkt för ett brott. Beslutet fattas av åklagare och är ett provisoriskt frihetsberövande.

Efter förhöret i maj/juni som är det enda vi känner till, försattes personen på fri fot istället för att häktas. Fortsatt ett beslut av åklagare.

Den bevising som krävs för att på sannolika skäl bli misstänkt behöver inte vara så stark att det finns tillräckliga skäl för åtal - och behöver inte bestå i teknisk bevisning.

Åklagaren avgör om åtal ska väckas eller inte, genom att bedöma om bevisningen kan räcka för att få en fällande dom i rättegång - om brottet kan bevisas utom rimligt tvivel.

Personen som anhölls och delgavs misstanke om mord på sannolika skäl är idag fortsatt på sannolika skäl misstänkt för mord men inte anhållen eller häktad vad vi vet. Och förundersökning pågår, och så länge förundersökning pågår är ärendet under sekretess.

Tack för att du klarade ut lite av mina funderingar och förutfattade meningar om "sannolika skäl".
Citera
2017-07-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Otroligt bra sammanfattat, tack Prinzezzan.

Håller med om det du skriver till mannen. Om du inte minns vad som hände, kan det vara så att något hände mellan den tiden. Det viktigaste är att familjen får begrava HA. Öppna upp dig med någon eller kom in i tråden.

Dessa år har varit svåra för många. Det måste ha varit svåra år för dig också som inte minns. Jättebra att du ställde upp i programmet.

/ T

Här kan inte någon spåras eller hur? Vilket betyder att gärningsmannen skulle kunna berätta var Helena är här utan att själv riskera att bli avslöjad. Det vore åtminstone det minsta man kan göra om man gjort sig skyldig till ett sådant brott. Kanske det hände av en olyckshändelse och att det inte var meningen att hon skulle dö. Oavsett för din egen skull berätta var hon är iallafall.
Senast redigerad av greyhoundbus 2017-07-30 kl. 16:22.
Citera
2017-07-30, 16:03
Medlem
Fortfarande har det inte framkommit vilka som var KGM vänner. Hade han inga alls? Den där Anders som vittnade falskt och påstod att HA hade gått in i EA bil, kände han KGM?
Citera
2017-07-30, 16:07
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Vet inte om det är helt knasigt men kan inte exet ha undrat vad pilot skulle fortsätta göra under natten (trots eller pga samtal hem) och helt enkelt åkt ut och letat på "valfria ställen".

Inte knasigt tänkt alls. Jag hade åkt ut och letat. OM jag inte hade små barn hemma.
Ser att ni ber gm (pilot) komma in i tråden. Är ni säkra på att han inte redan ÄR inne, då menar jag inte K.M, och har skrivit här en längre tid? Jag tror inte så värst mycket på K.M som pilot, men det har onekligen kommit fram intressanta uppgifter om honom.
Citera
2017-07-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Inte knasigt tänkt alls. Jag hade åkt ut och letat. OM jag inte hade små barn hemma.
Ser att ni ber gm (pilot) komma in i tråden. Är ni säkra på att han inte redan ÄR inne, då menar jag inte K.M, och har skrivit här en längre tid? Jag tror inte så värst mycket på K.M som pilot, men det har onekligen kommit fram intressanta uppgifter om honom.
Oavsett vem det är; men mest troligast är det kanske den s.k pilot. Men oavsett så träd fram anonymt!
Citera
2017-07-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Fortfarande har det inte framkommit vilka som var KGM vänner. Hade han inga alls? Den där Anders som vittnade falskt och påstod att HA hade gått in i EA bil, kände han KGM?
Kände pilot Anders?
Citera
2017-07-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Kände pilot Anders?
Det är det jag frågar.
Citera
2017-07-30, 16:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Komfortabel och trygg.

Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Här kan inte någon spåras eller hur? Vilket betyder att gärningsmannen skulle kunna berätta var Helena är här utan att själv riskera att bli avslöjad. Det vore åtminstone det minsta man kan göra om man gjort sig skyldig till ett sådant brott. Kanske det hände av en olyckshändelse och att det inte var meningen att hon skulle dö. Oavsett för din egen skull berätta var hon är iallafall.

Det beror förstås på var någonstans hennes kvarlevor finns begravda. Dessa kanske befinner sig på ett ställe som ytterligare skulle kunna öka misstankarna mot något specifikt håll?

En GM vill gärna begrava sitt offer i ett område där denne känner sig komfortabel och trygg. Om det har skett i detta fall vet man förstås inte.
Citera
2017-07-30, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harley70
Om det nu är som jag TROR att det är KGM som är pilot. Var finns då Helenas kropp? Är det inte vanligt att man tar sig till en plats som man känner sig trygg? Kanske en plats där man lekte som barn? En plats som man känner utan och innan? Är det i hassle kroppen finns?
Citerar mig själv! Finns det någon i tråden som kan fundera ut var??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in