2017-07-30, 02:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Om det var precis de orden hon hörde så tycker jag inte det är vad man skriker om man blir attackerad. 'Så här får ni inte göra. Det är ju överflödigt att skrika det. Däremot 'nej eller skrik och gråt är det som verkar mer troligt att man yttrar. Så jag skrev aldrig att en kvinna som blir attackerad inte skriker. Jag läste någon annanstans att det hördes skrik och gråt. Så det kan ha varit två olika kvinnoröster. Men vittnet kanske inte är tillförlitligt vem vet.

Det behöver iofs. inte ha varit i samband med själva attacken som Helena skrek dessa påstådda ord utan i sådant fall snarare när GM började antasta henne, då passar den typen av ord bättre in i sammanhanget. Attacken kom förmodligen kort därefter och då hann hon inte ens med att skrika... Som sagt jag nöjer mig med att Hanna hörde kvinnoskrik, jag tror inte för en sekund att hon kan återge orden exakt, 4 dagar efter det skedde, hjärnan funkar inte så. För att man 100%-igt ska kunna förlita sig på vad "Hanna" uppgav att hon hade hört krävs det att hon hade haft papper och penna med sig och skrivit ner vad hon hörde direkt på plats.
Citera
2017-07-30, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det behöver iofs. inte ha varit i samband med själva attacken som Helena skrek dessa påstådda ord utan i sådant fall snarare när GM började antasta henne, då passar den typen av ord bättre in i sammanhanget. Attacken kom förmodligen kort därefter och då hann hon inte ens med att skrika... Som sagt jag nöjer mig med att Hanna hörde kvinnoskrik, jag tror inte för en sekund att hon kan återge orden exakt, 4 dagar efter det skedde, hjärnan funkar inte så. För att man 100%-igt ska kunna förlita sig på vad "Hanna" uppgav att hon hade hört krävs det att hon hade haft papper och penna med sig och skrivit ner vad hon hörde direkt på plats.

Sant. Så kan det vara. Tänkte dock på KGM' systrar om de kunde blivit ofrivilligt indragna.

Men jag har inte förstått exakt varför KGM pekas ut.

Tycker däremot att det falska vittnet är skum.
Citera
2017-07-30, 05:30
Medlem
Troligt scenario: det Hanna hör är KB eller syster (kanske är båda med???) till KGM, som blivit indragna som hjälp/chaufför till något som gått snett (KGM har "råkat" döda HA).

Nu har någon - KB? - Lämnat vittnesmål ang KGM vilket gör att polisen kan plocka in KGM på "sannolika skäl". Men om ytterligare bevis saknas anses åklagaren att en rättegång ej kommer leda till en dom och därför släpps KGM....

Man blir ju grymt nyfiken på om polisen plockat in KB eller/ich systrarna från lockerud på förhör...🤔

Åh om bara gärningsmannen på något sätt kunde meddela vart HA finns så anhöriga kan få ett avslut. Det bör kännas tusen gånger viktigare än att någon döms😥
Citera
2017-07-30, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Är inte det offentlig handling?
Jag tänkte så oxå - sannolika skäl är väl offentlig handling. Om han inte kunde höras 1998 - för hans motvilja till advokat - så måste det nu blivit offentligt?? Nån som vet mer?
Citera
2017-07-30, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Helt rätt sammanfattat - "så får du inte göra.."
HA's ord när vederbörande antastad henne - hon gör motstånd varpå hon får en käftsmäll av GM. Jag sticker inte under stolen med att jag tror att det är KGM. Vet att några i tråden är 99.9% "säker" att det inte är han - men har ännu inte fått något som pekar på en mer positiv bild av KGM - tyvärr.
Citera
2017-07-30, 06:58
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
http://www.expressen.se/gt/helenas-misstankte-mordare-slar-ifran-sig-jag-ar-
jodå. Sannolika skäl. Dom måste ha mycket på honom. Kanske är teknisk bevisning som måste till.

Citat:
Länken verkar inte funka, men lätt att hitta om man googlar.
http://www.expressen.se/gt/helenas-misstankte-mordare-slar-ifran-sig-jag-ar-oskyldig/
Citera
2017-07-30, 07:09
Medlem
Orsaken till att KB inte var med på Stadt kan vara att hon jobbade natt? Hon kanske åkte direkt till arbetsplatsen från förfesten i Töreboda - därav att H och U åkte taxi tillbaka till stan.

Bara en tanke..
Citera
2017-07-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Jag tänkte så oxå - sannolika skäl är väl offentlig handling. Om han inte kunde höras 1998 - för hans motvilja till advokat - så måste det nu blivit offentligt?? Nån som vet mer?
Tror inte det blir offentlig handling förrän åtal begärs. Tills dess är det förmodligen förundersökningssekretess som gäller.
Citera
2017-07-30, 09:49
Medlem
Om det nu är som jag TROR att det är KGM som är pilot. Var finns då Helenas kropp? Är det inte vanligt att man tar sig till en plats som man känner sig trygg? Kanske en plats där man lekte som barn? En plats som man känner utan och innan? Är det i hassle kroppen finns?
Citera
2017-07-30, 10:01
Medlem
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

För att uppfylla "på sannolika skäl" krävs ett vittne, ELLER teknisk bevisning. Teknisk bevisning finns ju inte än. Alltså måste det finnas ett tillförlitligt vittne som vi inte vet nåt om, troligtvis.
Det låter ju som att det kunde vara en syster eller ett ex.. pilot var inne på förhör 2001, samma år går KGM och KB åt skilda håll.. det konstiga är i så fall varför KB skulle ha väntat till 2017 med sina vittnesuppgifter ? Eller så har hon lämnat dessa uppgifter tidigare men polisen har inte brytt sig förrän de fick reda på att radioprogrammet skulle sändas?
Citera
2017-07-30, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harley70
Det låter ju som att det kunde vara en syster eller ett ex.. pilot var inne på förhör 2001, samma år går KGM och KB åt skilda håll.. det konstiga är i så fall varför KB skulle ha väntat till 2017 med sina vittnesuppgifter ? Eller så har hon lämnat dessa uppgifter tidigare men polisen har inte brytt sig förrän de fick reda på att radioprogrammet skulle sändas?
Hur brukar man säga - samvetet kommer ikapp ( i detta fallet KB)
Citera
2017-07-30, 10:16
Medlem
Citat:
Länken verkar inte funka, men lätt att hitta om man googlar.
Om han är misstänkt på sannolika skäl finns inte det som offentlig handling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in