2017-07-30, 10:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Om han är misstänkt på sannolika skäl finns inte det som offentlig handling?

Jag tror att det måste väckas åtal innan det blir offentligt. Här har det inte gjorts - än.

Varför delger man en person misstanke för mord på sannolika skäl, om man inte har tillräckliga bevis för att kunna ta det vidare. Är det inte bättre/lämpligare då att delge någon skälig misstanke? Kan någon förklara?
Citera
2017-07-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Vad jag vet så är det fortfarande olöst och dom har ju inte hittat nån kropp heller.
Vill minnas det var en dansk som satt anhållen misstänkt för mordet ett tag.
Hittade den här artikeln när jag googlade, finns nog en hel del skrivet om det här mordet, har ju varit uppmärksammat..
http://expressen.se/index.jsp?d=201&a=193727
Vad hette dansken? Varför misstänktes han? Det falska vittnet blev själv misstänkt på grund av att de kom fram till att han hittat på sin iakttagelse av att Helena hoppat in i en bil vid Stadshotellet. Men jag undrar varför de kom fram till att han bara hittat på (utan anledning mer än för att det bara blev så). Har han någon koppling t ex till "pilotmannen"? Eller till de två som 'sett en vit bil köra vid Ekudden? Pilotmannen sågs med Helena, två mansröster och en kvinnoröst/skrik och bildörr vid Ekudden...
Citera
2017-07-30, 10:57
Medlem
BlurryFace69s avatar
Har det någon kom kommit på tal VILKA de 2 som satt i en bil på Hällrisnigsvägen är??
Är deras vittmesmål sant eller kan de ha ngt med det att göra..
Funderat många ggr, men aldrig sett någon svarat på det..

En tanke bara....

Kalla GM i såfall....
Citera
2017-07-30, 11:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Helt rätt sammanfattat - "så får du inte göra.."
HA's ord när vederbörande antastad henne - hon gör motstånd varpå hon får en käftsmäll av GM. Jag sticker inte under stolen med att jag tror att det är KGM. Vet att några i tråden är 99.9% "säker" att det inte är han - men har ännu inte fått något som pekar på en mer positiv bild av KGM - tyvärr.

Man säger mycket konstigt när man blir totalt chockad över en handling, de vanlig orden räcker inte till. Ju mer chockande handling desto märkligare utropp...
Citera
2017-07-30, 11:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja jag vet att du tror på "Hanna" och jag tänker inte kritisera dig för det.

Problemet med "Hanna's " vittnesmål är att det blir väldigt tight med tiden och jag tror ju på "brovittnet" så om du tvingar mig att välja så väljer jag bort "Hanna". Nöjd? Men därmed säger jag inte att hennes vittnesmål omöjligen kan stämma, det beror på om det finns möjlighet att rucka lite på tidsramarna.

Men å andra sidan har du klagat på mig flera gånger, viftat med pekpinnen och påtalat att jag "inte måste svara på allt" (vilket jag f.ö. långt ifrån gör). Den här gången följde jag din devis och svarade inte men nu får jag alltså även kritik för att jag inte svarade? Vill ändå tacka dig, om än i efterhand för att just DU gav mig beröm Ugglan, men det kändes lite som att "magistern" gav sin elev en klapp på axeln, det måste jag erkänna. Hoppas det känns bättre för dig nu när jag har visat min uppskattning!

Om "brovittnet" gör sin observation cirka 02:10 kan väl "Hanna" hinna göra sin 02:20? Märk dock att "Hanna" nämner den där bilen och igensmällande dörrar bara sekunder efter det att Helena yttrade "Åhneeej". Skulle det var en slump att den där bilen stod där ute på Ekuddenvägen precis just då och att den bilen i så fall inte skulle vara inblandad? Skälet till att ifrågasätta "Hannas" vittnesmål är ju snarare om det är korrekt överhuvudtaget eller bara till vissa delar. Tidsaspekten ser jag som den minsta anledningen att ifrågasätta henne.

Så lämpligt att "inte måste svara" just när jag gav dig cred. Sånt svarar man på av ren hyfs! Känns mest som ett medvetet och arrogant val. Och om jag är "magistern" är du rektorn!
Citera
2017-07-30, 11:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror att det måste väckas åtal innan det blir offentligt. Här har det inte gjorts - än.

Varför delger man en person misstanke för mord på sannolika skäl, om man inte har tillräckliga bevis för att kunna ta det vidare. Är det inte bättre/lämpligare då att delge någon skälig misstanke? Kan någon förklara?

Håller med dig. "Misstanke för mord på sannolika skäl" men inget mer händer. Är det ett sista desperat agerande vi ser från polisens sida eller har polisen ändå någon slags plan?
Citera
2017-07-30, 11:13
Medlem
Klimakteriehaxans avatar
Mannen ska ha burit pilotglasögon när han var på stadshotellet. Ett vittne ska senare ha sett en kvinna med samma byxor som Helena Andersson gå med en oidentifierad man som också ska ha burit solglasögon på en gångbro i närheten av hotellet

I GT så säger Pilot att han var tillsammans med HA och hjälp henne att ringa och att de skiljs utanför stadt efter detta så är det ett stort svart hål pga alkoholförtäring.
Därefter så vaknar han upp på söndagen och är sjukskriven resten av nästkommande vecka.

Ingenting skrivs eller redogörs om var pilot vaknade upp ? Alibi på morgonen ?
Jag förstår att om Pilot går hem och lägger sig och somnar så så kan det uppstå ett minneslucka
men då bör det finnas ett alibi för denne där vedebörande vaknar upp så vitt att pilot ej vaknat upp ensam i skogen.

Bör även finnas alibi för veckan efter när pilot var sjuk och vad vedebörande gjort under sin sjukskrivning. Om det ej finns pålitliga alibi så blir det besvärande men dock ej bevis.

Allt annat som pilot uppger om att minnet sviktar vid vissa tillfällen och att alibi saknas då man är sambo får väl anses som trivialt struntprat.
Men som någon beskrev att ev.pilot dåvarande sambo jobbade natt så kommer alibi frågan i ett annat perspektiv för natten men dock ej på morgonen då hon bör ha kommit hem till bostaden och funnit vedebörande hemma.
Citera
2017-07-30, 11:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Håller med dig. "Misstanke för mord på sannolika skäl" men inget mer händer. Är det ett sista desperat agerande vi ser från polisens sida eller har polisen ändå någon slags plan?

Vi får hoppas att det inte var en desperat handling och att de - trots att de släppte mannen - ändå prioriterar fallet och att utredningen kommer framåt.

På "sannolika skäl" borde ju betyda att de trots allt har en del (?) bevis att arbeta utifrån.
Citera
2017-07-30, 11:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimakteriehaxan
Mannen ska ha burit pilotglasögon när han var på stadshotellet. Ett vittne ska senare ha sett en kvinna med samma byxor som Helena Andersson gå med en oidentifierad man som också ska ha burit solglasögon på en gångbro i närheten av hotellet

I GT så säger Pilot att han var tillsammans med HA och hjälp henne att ringa och att de skiljs utanför stadt efter detta så är det ett stort svart hål pga alkoholförtäring.
Därefter så vaknar han upp på söndagen och är sjukskriven resten av nästkommande vecka.

Ingenting skrivs eller redogörs om var pilot vaknade upp ? Alibi på morgonen ?
Jag förstår att om Pilot går hem och lägger sig och somnar så så kan det uppstå ett minneslucka
men då bör det finnas ett alibi för denne där vedebörande vaknar upp så vitt att pilot ej vaknat upp ensam i skogen.

Bör även finnas alibi för veckan efter när pilot var sjuk och vad vedebörande gjort under sin sjukskrivning. Om det ej finns pålitliga alibi så blir det besvärande men dock ej bevis.

Allt annat som pilot uppger om att minnet sviktar vid vissa tillfällen och att alibi saknas då man är sambo får väl anses som trivialt struntprat.
Men som någon beskrev att ev.pilot dåvarande sambo jobbade natt så kommer alibi frågan i ett annat perspektiv för natten men dock ej på morgonen då hon bör ha kommit hem till bostaden och funnit vedebörande hemma.

Det skulle även ha kunnat vara så att den dåvarande sambon skulle börja arbeta på morgonen. Det vet vi inte. Om hon jobbade på natten, skulle han då ha ringt henne på arbetet? Det framgår inte om han ringde "hem" eller till henne, oavsett var hon befann sig den natten.

OM sambon inte var med på festen, utan om hon enbart agerade chaufför, så skulle det kunna bero på att hon antingen skulle iväg för att arbeta natt, eller att hon ville hem och sova, för att hon skulle upp och jobba på morgonen. Eller något annat.

De här spekulationerna gäller enbart om mannen med pilotglasögonen är KM. Det är inte bekräftat offentligt.
Citera
2017-07-30, 12:02
Medlem
Klimakteriehaxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det skulle även ha kunnat vara så att den dåvarande sambon skulle börja arbeta på morgonen. Det vet vi inte. Om hon jobbade på natten, skulle han då ha ringt henne på arbetet? Det framgår inte om han ringde "hem" eller till henne, oavsett var hon befann sig den natten.

OM sambon inte var med på festen, utan om hon enbart agerade chaufför, så skulle det kunna bero på att hon antingen skulle iväg för att arbeta natt, eller att hon ville hem och sova, för att hon skulle upp och jobba på morgonen. Eller något annat.

De här spekulationerna gäller enbart om mannen med pilotglasögonen är KM. Det är inte bekräftat offentligt.

Helt korrekt då jag ej skrev i hypotetisk form
Men frågorna om vad som hände dagen och veckan efter är väldigt intressant då det blir svårare för en ev.gm att förbiklara sig då fler personer blir inblandande och observationer blir mer svårare att ljuga om.
Som ordspråket säger " LÖGNAREN MÅSTE HA ETT BRA MINNE"

Att gm har klarat sig så här långt beror nog på ett katastrofalt polisarbete och att denne (dessa) har haft turen på sin sida
Citera
2017-07-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Krångla inte till det. En kvinna som dras in ofrivilligt i "efterarbetet" kan mycket väl ha yttrat orden i panik över det som sker. Bara som en möjlighet.

Men jag är i det stora hela övertygad om att det är Helena som "Hanna" hör. Jag får alltid höra att jag tror för mycket på "Hanna". Du verkar göra det samma. Hur "försvarar" du denna din inställning?

Vet inte om det är helt knasigt men kan inte exet ha undrat vad pilot skulle fortsätta göra under natten (trots eller pga samtal hem) och helt enkelt åkt ut och letat på "valfria ställen".
Citera
2017-07-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harley70
Om det nu är som jag TROR att det är KGM som är pilot. Var finns då Helenas kropp? Är det inte vanligt att man tar sig till en plats som man känner sig trygg? Kanske en plats där man lekte som barn? En plats som man känner utan och innan? Är det i hassle kroppen finns?

Hassle-säby gödselstad kanske. Där lär en kropp försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in