2017-07-30, 01:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag kan inte låta bli att tycka att den tanken är oerhört långsökt. Men visst, man måste lämna öppet för olika möjligheter.

Helena, befinner sig i skogspartiet, skriker högt, mördas = logiskt och sannolikt.
Ytterligare en kvinna befinner sig i samma skogsparti, vid ungefär samma tidpunkt mitt i natten, skriker också högt, mördas inte = ologiskt och osannolikt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-30 kl. 01:19.
Citera
2017-07-30, 01:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men om man stryps kan man inte kommunicera. Det går inte att få fram "slutord" som "Åhneeeeej". Det låter snarare som att Helena (om det är hon som uttalar orden) inser att hon ska typ föras bort. "Hanna" uppger ju att bildörrar slås igen strax efter det att "Åhneeeej" hörs. Låter inte som strypning i just det läget. Enda alternativet är väl att Helena uttalar "slutorden" precis när hon ser att gärningsmannen sträcker sig efter hennes hals. Typ. Sedan ska man ha klart för sig att det är oerhört svårt att strypa en människa med bara händerna. Det är inte som på film.

Nej antagligen skriker hon när hon blir attackerad och därefter stryps hon, tror inte en sekund på teorin att hon "inser" att hon ska föras bort. Ljudet från att bildörrar slås igen KAN mycket väl komma från någon annanstans, det var säkert en del liv och rörelse i området kring brottsplatsen en sommarkväll som denna. Jag tror inte att man ska låsa sig helt vid det som "Hanna" säger och utgå från att de olika ljuden (skriket och bildörrar eller kanske endast EN bildörr som slås igen) att det nödvändigtvis MÅSTE komma från exakt samma ställe.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-30 kl. 01:17.
Citera
2017-07-30, 01:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Helena, befinner sig i skogspartiet, skriker högt, mördas = logiskt och sannolikt.
Ytterligare en kvinna befinner sig i samma skogsparti, vid ungefär samma tidpunkt mitt i natten, skriker högt, mördas inte = ologiskt och osannolikt.

Krångla inte till det. En kvinna som dras in ofrivilligt i "efterarbetet" kan mycket väl ha yttrat orden i panik över det som sker. Bara som en möjlighet.

Men jag är i det stora hela övertygad om att det är Helena som "Hanna" hör. Jag får alltid höra att jag tror för mycket på "Hanna". Du verkar göra det samma. Hur "försvarar" du denna din inställning?
Citera
2017-07-30, 01:18
Medlem
Twiggygirls avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

För att uppfylla "på sannolika skäl" krävs ett vittne, ELLER teknisk bevisning. Teknisk bevisning finns ju inte än. Alltså måste det finnas ett tillförlitligt vittne som vi inte vet nåt om, troligtvis.
Citera
2017-07-30, 01:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

För att uppfylla "på sannolika skäl" krävs ett vittne, ELLER teknisk bevisning. Teknisk bevisning finns ju inte än. Alltså måste det finnas ett tillförlitligt vittne som vi inte vet nåt om, troligtvis.

Vi vet inget om något vittne, men nog kan man väl tänka sig att någon har börjat öppna munnen. Ett ex? Eventuell "städhjälp"? Någon som till slut låter samvetet segra?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-30 kl. 01:24.
Citera
2017-07-30, 01:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Krångla inte till det. En kvinna som dras in ofrivilligt i "efterarbetet" kan mycket väl ha yttrat orden i panik över det som sker. Bara som en möjlighet.

Men jag är i det stora hela övertygad om att det är Helena som "Hanna" hör. Jag får alltid höra att jag tror för mycket på "Hanna". Du verkar göra det samma. Hur "försvarar" du denna din inställning?

Det gör jag inte, jag skalar ju bort allt onödigt och förenklar det hela.
Det är DU som krånglar till det med att placera ytterligare en kvinna på samma plats, vid i stort sett samma tidpunkt, mitt i natten, skrikandes.

Jag plockar gärna bort Hanna's vittnesmål men om det måste inkluderas så tror jag att det hela har gått till ungefär så som jag har återgett det i föregående inlägg, med utgångspunkten att inte krångla till det för mycket.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-30 kl. 01:31.
Citera
2017-07-30, 01:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det gör jag inte, jag skalar ju bort allt onödigt och förenklar det hela.
Det är DU som krånglar till det med att placera ytterligare en kvinna på samma plats, vid i stort sett samma tidpunkt, skrikandes.

Jag plockar gärna bort Hanna's vittnesmål men om det måste inkluderas så tror jag att det hela har gått till ungefär så som jag har återgett det i föregående inlägg, med utgångspunkten att inte krångla till det för mycket.

Suck ... Jag har ju hela tiden utgått från att det "Hanna" hör är just Helena. Att jag ibland drar in ytterligare en kvinna är för att andra ska komma med input - eller output. Jag får dock ofta kritik för att jag tror för mycket på "Hanna".

Men om du plockar bort "Hannas" vittnesmål, då? Då är fältet vidöppet, eller? Bestäm dig: "Hanna" eller inte "Hanna".

(För övrigt berömde jag dig tidigare idag. Någon uppskattning såg jag aldrig.)
Citera
2017-07-30, 02:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Suck ... Jag har ju hela tiden utgått från att det "Hanna" hör är just Helena. Att jag ibland drar in ytterligare en kvinna är för att andra ska komma med input - eller output. Jag får dock ofta kritik för att jag tror för mycket på "Hanna".

Men om du plockar bort "Hannas" vittnesmål, då? Då är fältet vidöppet, eller? Bestäm dig: "Hanna" eller inte "Hanna".

Ja jag vet att du tror på "Hanna" och jag tänker inte kritisera dig för det.

Problemet med "Hanna's " vittnesmål är att det blir väldigt tight med tiden och jag tror ju på "brovittnet" så om du tvingar mig att välja så väljer jag bort "Hanna". Nöjd? Men därmed säger jag inte att hennes vittnesmål omöjligen kan stämma, det beror på om det finns möjlighet att rucka lite på tidsramarna.

Men å andra sidan har du klagat på mig flera gånger, viftat med pekpinnen och påtalat att jag "inte måste svara på allt" (vilket jag f.ö. långt ifrån gör). Den här gången följde jag din devis och svarade inte men nu får jag alltså även kritik för att jag inte svarade? Vill ändå tacka dig, om än i efterhand för att just DU gav mig beröm Ugglan, men det kändes lite som att "magistern" gav sin elev en klapp på axeln, det måste jag erkänna. Hoppas det känns bättre för dig nu när jag har visat min uppskattning!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-30 kl. 02:29.
Citera
2017-07-30, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Hoppas inte KGM är misstänkt pga ovanstående. Jag tror man övertolkar efter eget huvud PWs agerande eller avsaknad av agerande. PW är vad jag förstått journalist och samtidigt privat person i fallet, ingen kriminolog. Skulle det vara så som i tolkningen då är det bara att beklaga. Mer oprofessionellt om så är fallet kan det inte bli. Jag påstår inte att KGM inte är pilot, det har jag ingen aning om vilket. Däremot tror jag inte pilot är gm.
Är inte det offentlig handling?
Citera
2017-07-30, 02:32
Medlem
Citat:
Fast om det nu var någon kvinnoröst som skrek så tror jag faktiskt att det var Helena som skrek, "så här kan DU inte göra" el. något liknande, tror dock inte att vittnet i det här fallet 4 dagar senare var kapabel att ordagrant återge exakt vad kvinnan skrek utan hon har nog uppgett något som ungefär överensstämmer med hur hon uppfattade det hela.

Men herregud det är väl självklart att en kvinna som blir attackerad skriker! det finns ju otaliga vittnen som berättar om hemska hjärtskärande, ångestladdade skrik från personer just innan dom blir mördade, dom som nu hinner skrika... Jag kan tänka mig att Helena endast hann skrika en gång, med tanke på vittnesuppgiften, efter det här första och enda skriket stryps hon förmodligen direkt eftersom GM inser att han snabbt måste få tyst på henne.

Om det var precis de orden hon hörde så tycker jag inte det är vad man skriker om man blir attackerad. 'Så här får ni inte göra. Det är ju överflödigt att skrika det. Däremot 'nej eller skrik och gråt är det som verkar mer troligt att man yttrar. Så jag skrev aldrig att en kvinna som blir attackerad inte skriker. Jag läste någon annanstans att det hördes skrik och gråt. Så det kan ha varit två olika kvinnoröster. Men vittnet kanske inte är tillförlitligt vem vet.
Citera
2017-07-30, 02:39
Medlem
Citat:
Men om man stryps kan man inte kommunicera. Det går inte att få fram "slutord" som "Åhneeeeej". Det låter snarare som att Helena (om det är hon som uttalar orden) inser att hon ska typ föras bort. "Hanna" uppger ju att bildörrar slås igen strax efter det att "Åhneeeej" hörs. Låter inte som strypning i just det läget. Enda alternativet är väl att Helena uttalar "slutorden" precis när hon ser att gärningsmannen sträcker sig efter hennes hals. Typ. Sedan ska man ha klart för sig att det är oerhört svårt att strypa en människa med bara händerna. Det är inte som på film.

Men 'ånej skriker man mer åt något man bevittnar inte något man själv blir utsatt för.

Om en man kommer och attackerar mig skriker jag knappast 'åååneeeej! Utan kanske blir paralyserad eller bara skriker rakt ut av skräck.

Om jag kände personen kanske det skulle bli 'nej 'sluta
Citera
2017-07-30, 02:45
Medlem
Citat:

Trodde det var jag som drog in ytterligare en kvinna? Det är dock ingenting jag själv är övertygad om. Eftersom det mycket väl kan bara så att vittnet själv 'lagt till ord när hon återgav vad hon hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in