Femton omgångar spelade. Dags att säga ngt om första halvan. Vi ligger på plats tre med två matcher mindre spelade. 28 poäng, 15 mål och 9 insläppta. Jag gillar att ha 2p/match som måttstock - där är vi inte
Anfall: 15 mål på 15 matcher är få, vi spelar dock väldigt defensivt. Krpic sägs vara en flopp. Ja, men inte särskilt stor i relation till satsningen Stefanelli har exempelvis mer att bevisa.
Eero. I fjol gjorde han mål var 119 minut (9 mål på 13 starter). I år trögare. 7 mål i tävlingsmatcher. Han kommer dock till lägen ofta och det är frustrerande att de inte sitter. Dock billig. Har hsn blivit sämre under Norling (och utan som Nebojsas anfallsdirektör)?
Goitom bra (sägs det - och jag håller väl med) men skadad.
Mittfält. Olsson (värvningen) gör det bättre och bcättre. Ska ersätta Ofori som inte heller blomnade på en gång men utvecklades i klubben. Ishi är stabil och hög lägsta nivå.
Thern (lån). Jag är en av få som inte är nöjd. Lån måste leverera mer, jag saknar "poäng" och tycker han avslutar ofta själv och dåligt. Jag gillar hans inställning väldigt mycket. (@simon ta oss gärna förbi Braga)
Backlinjen. Stabil. Skrev jag nio insläppta? Pertan i klubben sedan 1998 förtjänar fan en egen djävla ramsa. Nisse trygg, gör poäng men jag kan tycka att det går långsamt. Nyholm (värvning) riktigt bra med mer potential. Sauli lämnar nu för Serie A.
Målvakts-Linner. Vi har hållt nollan i nitton (!) tävlingsmatcher (Cupen, Allsvenska, EL-kval). Jag tänker inte klaga trots insläppt mot J Sösra.
Ytterback. Sundgren, Blomberg, Salétros? De gör det ju bra som backar. Att de inte går högre vet jag inte om det beror på instruktionerna de har eller spelarna. När vi spelar från backlinje till mittfält så är det sesan stopp - bortsett från en ensam Eero (Goitom söker sig ner för att bli spelbar) mot åtminstone tre/fyra backar. Stoffe/Ishi blir avvaktande och spelar till en högt stående (men ändå) ytterback som har elva motståndare framför sig.
Tränare: Jag vill ha Norling kvar över 2018, men resultatmässigt går vi inte bättre än tidigare trots ökad budget och mer erfarna spelare. Jag skulle också vilja se att vi fortsätter som tidigare utveckla talanger/spelare som vi har (nu Salétros, Sonko, Kpozo, Mansiamina, Gravius, Affane, Yasin, Mushito.... tidigare Quison, Isak, Milosevic, Lundholm..) och att vi inte bara tar färdigutvecklat Obasi, Goitom, Ishisaki, Markkannen, Stsfsnelli(?), Avdic,...)
Var är Haukur (lower body injury)?
Jag är positiv, med nyförvärven känns som vi kan ta top-3 igen... och det är inte fy skam. Malmö har haft lite för mycket medgång (bland annat mot oss) och plockat hem poäng sista 15 min. Med tanke på sin truppbredd (som de dessutom verkar ha råd med) så är det säkert inte oförtjänt/ologiskt - men lite surt.
Jag har inte givit upp EL-playoff än - även om det ser svårt ut att plocka hem poäng från Portugal.
Skål och trevlig Femton omgångar spelade. Dags att säga ngt om första halvan. Vi ligger på plats tre med två matcher mindre spelade. 28 poäng, 15 mål och 9 insläppta.
Anfall: 15 mål på 15 matcher är få, vi spelar dock väldigt defensivt. Krpic sägs vara en flopp. Ja, men inte särskilt stor i relation till satsningen Stefanelli har exemoelvis mer att bevisa.
Eero. I fjol gjorde han mål var 119 minut (9 mål på 13 starter). I år trögare. 7 mål i tävlingsmatcher. Han kommer dock till lägen ofta och det är frustrerande att de inte sitter. Dock billig. Goitom bra men skadad.
Mittfält. Olsson (värvningen) gör det bättre och bättre. Ska ersätta Ofori som inte heller blomnade på en gång men utvecklades i klubben. Ishi är stabil och hög lägsta nivå.
Thern (lån). Jag är en av få som inte är nöjd. Lån måste leverera mer, jag saknar "poäng" och tycker han avslutar ofta själv och dåligt. Jag gillar hans inställning.
Backlinjen. Stabil. Skrev jag nio insläppta? Pertan i klubben sedan 1998 förtjänar fan en egen ramsa. Nisse trygg, gör poäng men jag kan tycka att det går långsamt. Nyholm (värvning) riktigt bra med mer potential. Sauli lämnar nu för Serie A.
Målvakts-Linner. Vi har hållt nollan i nitton (!) tävlingsmatcher (Cupen, Allsvenska, EL-kval). Jag tänker inte klaga trots insläppt mot J Sösra.
Ytterback. Sundgren, Blomberg, Salétros? De gör det ju bra som backar. Att de i te går högre vet jag inte om det beror på instruktionerna de har eller spelarna. När vi spelar från backlinje till mittfält så är det stopp - bortsett från en ensam Eero (när Goitom sökt sig ner) mot åtminstone tre backar. Vi blir avvaktande och spelar till en högt stående (men ändå) ytterback som har elva motståndare franför sig.
Tränare: Jag vill ha Norling kvar över 2018, men resultatmässigt går vi inte bättre än tidigare trots ökad budget och mer erfarna spelare. Jag skulle också vilja se att vi fortsätter som tidigare utveckla talanger/spelare som vi har (nu Salétros, Sonko, Kpozo, Mansiamina, Gravius, Affane, Mushito.... tidigare Quison, Isak, Milosevic) och att vi inte bara tar färdigutvecklat Obasi, Goitom, Ishisaki, Markkannen, Avdic,...)
Var är Haukur (lower body injury)?
Jag är positiv, med nyförvärven känns som vi kan ta top-3 igen... och det är inte fy skam. Malmö har haft lite för mycket medgång (bland annat mot oss) och plockat hem poäng sista 15 min. Med tanke på sin truppbredd (som de dessutom verkar ha råd med) så är det säkert inte oförtjänt/ologiskt - men lite surt.
Jag har inte givit upp EL-playoff än - även om det ser svårt ut att plocka hem poäng från Portugal.
Skål och trevlig kväll.
Edit: va fan hände med Nesh?