2017-07-30, 00:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korbo
24 Juli steg MR i handfängsel med jacka över + en 1st kvinnlig eskort med kriminalvården bricka runt halsen av ett inkommande plan ifrån Malaga. Detta runt 12 tiden innan planet mot Tallinn avgick ifrån samma gate.

Vet någon varför ?

Jag gissar att du gjorde dina observationer på Arlanda?

Finns säkert fler tänkbara förklaringar, men här är tre.

1. Karibien har bytts mot solkusten.
På 90-talet förekom det att socialtjänster skickade "värstingar" till Karibien för rehabilitering. Kan Solkusten/Malaga ha blivit ett billigare alternativ…
(FB) 90 tal, värstingresor. Vad hände sen?

2. Kriminalvården har uppmärksammats för att prioritera nöje framför nytta och kostnadseffektivitet i samband med transporter. Ett veckoslut på Solkusten för en anställd på kriminalvården tillsammans med afghansk eskort?
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/444508?programid=1316

3. Kriminalvården köper ett par stolar på sträckan Landvetter – Arlanda på ett plan från Malaga till Arlanda som mellanlandar på Landvetter.

Även om de första alternativen är mer spektakulära så är kanske det tredje alternativet troligare.
Undersökningsperioden för MR var 4 – 21 juli 2017 och avslutades på fredagen. Återtransporten till häktet kan ha varit på måndagen 24/7.

Citera
2017-07-30, 00:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad saknas? Jag är nyfiken på motivationen hela tiden.
Att det är ett besvärligt åtal är givet.

Ja, kanske lite rörigt att spalta upp. Men faktiskt det absolut enda som med tjockt finger pekar på ett mord är kiselalgsbristen vid Akis andra obduktion. Inget annat.

Alla andra saker är var för sig märkliga och skumma, som försäkringar, att han var där, låg på rygg i vattnet, tunnt klädd för en båttur, inga fåglar i maten, mastuppkopplingar, sms, lögner efteråt osv. Men varje enskild företeelse skulle kunna gå att förklara på annat sätt än att Aki mördats. Allt utom kiselalgsbristen.

Om man tror på kiselalgsbristen som fakta och då måste utgå från att han inte drunknat i sjön - så måste man ju ha ett tillvägagångssätt för hur han mördats. Var har det skett, hur har det skett och vem har gjort det?

Hur vi än har spånat här och hur utredarna och förhörsledarna än grävt och letat - så har ingen kunnat komma på en hållbar förklaring hur Aki skulle ha kunnat mördats och av vem.
Det finns helt enkelt för många motsägelser som inte går ihop.

Att hänga upp ett livstidsstraff på få kiselalger utan ens ett hållbar tillvägagångssätt för mord eller vem som gjort det, borde vara för tunnt. Det blir lite väl rättsosäkert.
Om Johanna hade varit en normal sörjande hustru utan andra mord i bagaget, men med Akis släktingar mot sig, tror jag inte att man skulle dömt henne till livstid för anstiftan av mord på tvillingfadern på det som idag finns.

Att hon är skyldig råder det nog ingen tvekan om - men precis som killen som var full och sa att Mållgan kört bilen och sprungit iväg , måste man juridiskt säkert kunna utesluta att JMs uppgifter om Akis död stämmer dvs kiselalgerna kanske är opålitliga. Men om bara en enda av de andra fåglarna som deltog börjar sjunga lite grann så åker Johanna dit....
Citera
2017-07-30, 00:41
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ja, hon lär hon känna de känslor hon besitter t.ex vrede, kränkning och självömkan. Underligt vore det väl annars...
Jag menar att hon i så fall (som grav psykopat) har ett flackt känsloliv och inte upplever rädsla som du beskriver och vi upplever. Oavsett om hon inte förmår känna sympati och brister helt i inlevelseförmåga som det då handlar om gällande en empatistörning.

Bekymrad är väl mer vad jag skulle tippa på vad det än handlar om (att åka fast, att vara inmålad i ett hörn, att vara trängd) ur ett mer egoistiskt perspektiv och eftersom drivkraften alltid är vinstvinning.
Jag tycker knappt hon besitter den egenskapen så som hon far fram, hennes narcisstiska sida är dominant; att hon alltid till vilket pris som helst ska framstå som felfri och oskyldig.
Att vara orädd handlar om risktagande och gör henne predisponerad att agera som hon gör - om det så är investeringar, mord, misshandel. Kan ju vara kul i vissa sammanhang att det går undan på rälsen... Guu' vilken spontan, äventyrlig och kul prick. Vilken kreativ och företagsam människa..
I sammanhanget kan nämnas begreppet skam. Normalt skulle man skämmas ihjäl sig om man vore i JMs sits. Hon reagerar däremot med hämnd eftersom hon upplever sig kränkt/sviken. Därav farlig.
När hon säger sig vara rädd är det garanterat i ett viss syfte för vinstvinning och kopplat till manipulation. Vad hon vill ha ut, vad som diskuteras i sammanhanget är vägledande. Vad vill hon här:

Vet inte om jag hänger med i allt här, du svarar på flera frågor. Men jag håller intresserat med om ditt resonemang om den narcisistiska personligheten hon visar. Den är nog det mest utstickande, hon har säkert lite adhd men det som gör skillnad här är avsaknaden av insikt om sin egen person. Hon tror att hon är en god människa och en bra mamma, även när hon anklagas för att ha bett barnen mörda hennes man eller just sagt att afghanen kan man väl skicka tillbaka för att ge exempel. Hon klarar inte att greppa även om hon blir överbevisad, eftersom hon anser sig i grunden vara totalt god. Och alla som säger annat är onda. Andra personer runt henne växlar mellan att vara änglar eller demoner och fort går det, antagligen för att de inte är riktigt verkliga. Tyvärr tror jag hennes typ inte är så ovanlig som vi tänker oss, det ovanliga är att hon besutitt medel att förverkliga sin lust att styra människor omkring sig och att just mord var hennes lösning på problemen som stod i vägen. Föräldrarna har säkert vetat hela hennes liv hur det var men det är inte så lätt utan diagnoser och med oförstående från omgivningen.
Citera
2017-07-30, 00:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
[/spoiler][/spoiler]
Vet inte om jag hänger med i allt här, du svarar på flera frågor. Men jag håller intresserat med om ditt resonemang om den narcisistiska personligheten hon visar. Den är nog det mest utstickande, hon har säkert lite adhd men det som gör skillnad här är avsaknaden av insikt om sin egen person. Hon tror att hon är en god människa och en bra mamma, även när hon anklagas för att ha bett barnen mörda hennes man eller just sagt att afghanen kan man väl skicka tillbaka för att ge exempel. Hon klarar inte att greppa även om hon blir överbevisad, eftersom hon anser sig i grunden vara totalt god. Och alla som säger annat är onda. Andra personer runt henne växlar mellan att vara änglar eller demoner och fort går det, antagligen för att de inte är riktigt verkliga. Tyvärr tror jag hennes typ inte är så ovanlig som vi tänker oss, det ovanliga är att hon besutitt medel att förverkliga sin lust att styra människor omkring sig och att just mord var hennes lösning på problemen som stod i vägen. Föräldrarna har säkert vetat hela hennes liv hur det var men det är inte så lätt utan diagnoser och med oförstående från omgivningen.
Jag hänger inte med jag heller, hahahaha. Nej, men det gick över i en diskussion kring psykopati och dess förmåga till känslor.
Inleder med att det enligt RPU inte finns hållpunkter för ADHD:
"Utifrån tillgängliga handlingar, den av Möller givna historien och den kliniska bild hon uppvisar vid aktuell undersökning , bedöms i dagsläget inga hållpunkter för ADHD tycks föreligga."

Hon är mycket narcissistisk och därav har jag funderat en hel del kring hennes störning om det är NPS. Samtidigt är hon kvinna vilket gör att hon inte har samma drag som en man, därav förvirringen skulle jag tippa versus APS eller psykopati.
Det blir mer kränkning och drama queen över det hela, ett förfärligt självrättfärdigande.
Precis som du skriver höjer hon sig till skyarna via att sänka andra - de är psykopater och giriga hela högen.
Vanligtvis struntar en psykopat i vad omgivningen tycker, de behöver inte omgivningens uppskattning då de ser sig som Guds gåva till mänskligheten per se.
Därav är det annorlunda och det kan ju vara ett mer kvinnligt psykopatiskt drag.

Håller med. Det kan vara mer vanligt med sådana kvinnor (tyvärr). Forskningen ligger främst på att kriminella män studerats och det kan således förväxlas med att det är nåt feminint kärringdrag (drama queen, offerroll, skvaller och lögner).
Ja, jag är kvinna så jag har rätt att skriva så om det kvinnliga könet.
Citera
2017-07-30, 01:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Håller inte med. Om vi antar att Aki följt med frivilligt, blivit berusad och sömnig samt lagt sig att sova i en sovsäck i gäststugan... ja då är det full möjligt att någon tryckt en kudde eller trätt en plastpåse över ansiktet på honom.

Nja, nu verkar det som att det nästan är säkert att han drunknat av obduktionsfynden att döma. Att han skulle ha kvävts är oerhört osannolikt.

Även om en kudde skulle tryckts över honom borde han ha värjt sig kraftigt, slagits för sitt liv. Även med 1,36 promille var han en stark hantverkare, vältränad. Ingen sjuk åldring eller bebis som kan kvävas av en kudde. Detsamma gäller en plastpåse.

Om Aki slagits och fäktats eller blivit fasthållen/bunden/tejpad skulle han ha underhudsblödningar, skador. Inget alls hittades vid någon av de två obduktionerna. Man har tagit av hela hans hud och letat efter minsta lilla skrapmärke, kärlskada eller klämskada och dessutom gjort en datortomografiundersökning som ytterligare kontroll - Aki hade inga skador.
Citera
2017-07-30, 01:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Har Aftonbladet publicerat det?

Japp, utlåtandets slutsats har publicerats - både JM och MR anses friska nog för sina fängelsestraff. Enligt lite utdrag ur RPU rapporterna verkar både JM och MR varit nöjda med beskedet om sin "psykiska friskhet".
Johanna har svamlat om att hon vill byta advokat och har tydligen ägnat fritiden på Helix åt brevskrivning. Bl a skickat 46 sidor tättskrivna A4-blad till Aftonbladet där hon bland mycket annat vill inrätta en fond med en egen grundplåt på 100.000 kr till pappa Görans minne för att stödja ensamkommande. Aftonbladet har publicerat delar och sammanfattning av vad hon skrivit, samt foton på håll av de handskrivna sidorna.

Bara tanken på att pappa Göran, som var emot Johannas umgänge med de afganska pojkarna, ville kasta ut dem och också faktiskt blev ihjälhuggen av en av dem, verkligen skulle vilja haft sitt namn på en fond med detta syfte, är osmakligt.

Kan man verkligen inrätta stiftelser och fonder åt andra personer utan deras medgivande?
"Lövens fond för IT outsursing till öst", "Jonas och Marks stiftelse mot samkönade förhållanden",
"Åkessons fond för könssegrerad undervisning".
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-30 kl. 01:28.
Citera
2017-07-30, 01:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, kanske lite rörigt att spalta upp. Men faktiskt det absolut enda som med tjockt finger pekar på ett mord är kiselalgsbristen vid Akis andra obduktion. Inget annat.

Alla andra saker är var för sig märkliga och skumma, som försäkringar, att han var där, låg på rygg i vattnet, tunnt klädd för en båttur, inga fåglar i maten, mastuppkopplingar, sms, lögner efteråt osv. Men varje enskild företeelse skulle kunna gå att förklara på annat sätt än att Aki mördats. Allt utom kiselalgsbristen.
Att det hänger på kiselalgerna är givet (åtal mord) och sen kommer resten.

Delar av det du räknar upp (tunnklädd, fiskmåsar, ligga på rygg) kommer inte ens upp i nivå att klassas som indicier som har bäring.
Beträffande "lögner efteråt" beror det helt vad det är, en lögn kan ha allvarlig konsekvens och vara av dignitet för åtalet.
Försäkringarna är inte "skumma" - det är grovt bedrägeri där JM utgett sig vara Aki i mail samt ansökt om försäkringen i Eskilstuna när han arbetat i Stockholm. Här finns det således teknisk bevisning.

Ett kort svar rent generellt, återkommer i ämnet.

Det handlar inte om att varje enskild företeelse kan motförklaras - det handlar om vad som är mest trovärdigt.
Det handlar om en sannolikhetsbedömning gällande åtal och ännu mer vid ett indicefall förutom det givet grundläggande att bindas till platsen för gärningen och eliminera alternativa gärningsmän.

Gällande indicier så har de givetvis olika grader på en skala från svag, via stark till extremt stark.
Tillräckligt mycket som pekar i en viss riktning kommer att avgöra.
Många domar är utifrån indicier, kanske främst våldtäktsmål av given anledning så för den skull är inte fallet annorlunda, dock mer besvärligt.
Senast redigerad av develi 2017-07-30 kl. 01:40.
Citera
2017-07-30, 01:42
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nja, nu verkar det som att det nästan är säkert att han drunknat av obduktionsfynden att döma. Att han skulle ha kvävts är oerhört osannolikt.

Även om en kudde skulle tryckts över honom borde han ha värjt sig kraftigt, slagits för sitt liv. Även med 1,36 promille var han en stark hantverkare, vältränad. Ingen sjuk åldring eller bebis som kan kvävas av en kudde. Detsamma gäller en plastpåse.

Om Aki slagits och fäktats eller blivit fasthållen/bunden/tejpad skulle han ha underhudsblödningar, skador. Inget alls hittades vid någon av de två obduktionerna. Man har tagit av hela hans hud och letat efter minsta lilla skrapmärke, kärlskada eller klämskada och dessutom gjort en datortomografiundersökning som ytterligare kontroll - Aki hade inga skador.
Skulle han inte "värjt sig kraftigt och slagits för sitt liv" när/om de försökte dränka honom då?

Vare sig han är dränkt eller kvävd så måste han ju på något vis ha varit "satt ur spel" så att han inte kunde slåss för sitt liv. HUR är frågan?
Inte drogad, vad är det då?
Hur det än gått till så måste det ha gått väldigt snabbt och han har blivit helt överrumplad.
Och befunnit sig i en "hjälplös" situation.

De väntar tills han somnat tungt, vilket han nog gör av alkoholen. Sen t.ex "låst" i sovsäck genom silvertejp dragen runt, ovanpå?
Sovsäcken blir som ett skyddande "emballage" mot skador, men de är också noga med att försöka se till att han ej behöver hanteras för "hårt" då de vill undvika synliga skador.

Dränks eller kvävs - barnbassängen, kudde, plastpåse?
Något som redan finns där, nära till hands.
Kroppen fraktas sen i emballaget/sovsäcken i bil ner till bryggan.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-07-30 kl. 02:05.
Citera
2017-07-30, 01:44
Medlem
why123s avatar
Citat:
Citat:
Hennes utsagor lär läsas med en stor nypa salt och inte som ordagrann sakfakta, jag skrev att grundämnet ska betraktas:
hon bearbetar MR att genomföra ett mord på sina föräldrar, hon ägnar sig åt manipulation och överbetonar hur viktigt det är att de dör.. dvs till vilket pris som helst.
Vilket uppenbart är en ren lögn.
Självklart brydde hon sig om att inte åka fast. Det lyser ju som neon i hennes hysteriska brev- och lappskrivande sen hon häktades.

Ja , det är klart att hon inte ville åka fast. Samtidigt så borde hon ju inte vara dummare än att hon såg risken som överhängande. Sedan så hoppas jag att om vi får med försäkringen här så ger det Aki en ökad chans till rättvisa. Det är extremt illa att denna man som det snackats så mycket skit om får upprättelse. Jag lider så med hans två tonåriga barn och givetvis hans systrar och föräldrar. De kämpade utan att någon lyssnade på dem. De sa från början att han var mördad. Jag tycker nästan det verkar nu som att bara för Johanna snackade skit om Aki (och alla trodde på det) så upphör på något vis det normala ansvaret. Att t ex ta reda på varför inte polisen ringer till oss tomtägaren osv.. Det som normalt sker när en människa dör gäller inte honom "för han var så jävlig ändå". Det finns tusen ursäkter varför inte barnbarnens morföräldrar tar reda på vad som hänt..

Citat:
Ser att det är i samma veva försäkringen diskuteras, utifrån att du skrev att hon var rädd.
Drama Queen Möller förstärker även med hela kroppen hur viktigt det är att de ska dö:

Ja, det är klart att det är drama queen men det är märkligt att nämna försäkringen. Eftersom hon tidigare nämnt våldtäktsgrejen så borde hon vara konsekvent. Sen går det inte att bortse ifrån att If flåsade henne i nacken.
Citera
2017-07-30, 01:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Har Aftonbladet publicerat det?
Inte i sin helhet. Däremot kan det beställas, dock hårt sekretessat gällande partierna om hälsa/ohälsa.
Men lite smått och gott gick det att krama fram:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Citera
2017-07-30, 01:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, det är klart att det är drama queen men det är märkligt att nämna försäkringen. Eftersom hon tidigare nämnt våldtäktsgrejen så borde hon vara konsekvent. Sen går det inte att bortse ifrån att If flåsade henne i nacken.
Varför pratar du om IF?
Det är väl snarare försäkring gällande hennes föräldrar han snackar om:
Citat:
Jag vet inte exakt varför det skulle vara just den kvällen men jag vet att det var för att hon skulle kunna få pengar av försäkringsbolaget om hennes föräldrar dog och det var därför hon ville att de skulle dö.
Citera
2017-07-30, 01:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Thx. Gått efter listan för Arboga. Det mörknar snabbt 7 augusti, speciellt vid den granskogen och utan nåt ledljus i bushen - men jag tror som sagt att han stapplade upp innan det var kolsvart av den anledningen.

Ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in