2017-07-29, 22:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag menar att hon blev rädd när hon fick beskedet från If att de skulle inleda en förundersökning (Aki) att hon då vände sig till Göran. Hon var säkert rädd, otroligt rädd, jag tror inte hon varit så rädd många ggr. Då gick hon till pappa som vanligt, men i nödens stund gav han bara kalla handen och kanske t.o.m sa att har du dödat Aki så tänker inte jag hjälpa dig.

Jag menar att de borde inse att något var fel när Johanna gav olika dödsförklaringar till olika människor. Dessutom dog han på deras tomt och If lämnade inte ut någon livförsäkring. Hade detta hänt mig eller någon i min närhet hade vi tagit reda, på vad är det som händer? Varför fick jag/vi inte reda på att svärsonen drunknat vid vår brygga? Varför lämnar vår dotter olika besked om hur han dog? Varför får hon inte ut någon livförsäkring?

Nej, där håller jag med dig fullständigt. Att JM hade utmålat honom som narkoman och barnmisshandlare. Samtidigt förstod de ju att Johanna ljög för varenda gång hon ringde till dem och begärde hjälp så blåste hon ju faran över innan de var framme.

Anki ville inte att de skulle köpa en lägenhet till Johanna men det gjorde Göran ändå. Vad händer, jo Aki är där också, jajamen då måste de ju förstå att hon vill ha honom i närheten. Då kan de ju rimligen dra den slutsatsen att han inte är så hemsk som hon påstår, eller hur? Varför inte bilda sig en egen uppfattning..
Ok, då fattar jag mer vad det rör sig om. Jag opponerar mig lite lätt att om hon är emptistörd av värre slag så är inte rädd ett epitet som gäller JM på det sätt du beskriver (därav nämnd RPU).
Vad grundar sig spekulationerna kring vad Göran sagt i? Har du nån hänvisning (sms, förhör, rättegång eller dyl)?
De visste sent om sider att JM lämnat olika versioner om hur han dog. Anki var medveten om att JM ljög och for med osanning rent generellt så vad skulle detta vara för varningsklocka?
Min dotter är mer korkad än vanligt? JMs argument var ju att ingen skulle få veta att de befunnit sig på Granliden öht., därav ett gäng bortförklaringar bortom Granliden.
När de väl finner att han dog på lantställen vid nyår så är det via en gratisblaska. Anki undrade varför ingen polis kontaktade fastighetsägarna när det skedde. Vad skulle hon ringt och sagt retroaktivt?
Jo, polisen. Det är vi som äger Granliden. Inte Johanna.
Jaha?

De förstår retroaktivt att hon ljög då hon ansåg sig i fara. De ställde upp, Göran ordnade lägenhet för miljonbelopp, de var redo att hämta henne, tog hennes parti mot Aki som hon smutskastat nåt vedervärdigt.
Han var sedd som det svin JM falskt presenterat honom. Hon fortsätter mata dem med samma dynga.
Därav anser de att han inte skulle vara i lägenheten. Att de ifrågasätter vad i hela friden hon sysslar med är givet.
Senast redigerad av develi 2017-07-29 kl. 22:16.
Citera
2017-07-29, 22:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Gediget! Ser inga brister i detta i förhållande till den tekniska bevisningen och förhören. Hoppas innerligt att länsman finkammade gäststugan och boden.

Turkos är f.ö. ingen ovanlig färg på sovsäckar...
Tack till dig och alla andra som läst och uppskattat.
Det går bra att lägga till och dra ifrån, jag kommer givetvis protestera, hahahhahaha. Nä, men det vore intressant om man kan få ihop nåt som känns som en möjlig tråd i detta gungfly.
Började lägga in några meningar på hennes lögner, det som är kontroversiellt.
Citera
2017-07-29, 22:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag svarar Ja x 2.
Jag begriper inte resonemanget i tråden stundom.
En RPU är givetvis begärd med tanke på vart JM ämnar hamna vid en fällande dom - fängelse eller RPV. På ren svenska utreds om hon var vid sina sinnens fulla bruk då gärningen skedde eller under inflytande av allvarlig psykisk störning/ohälsa. Dokumentet starkt sekretessbelagt.
Det är som om det inte finns nåt när det är sekretessat? Ingen allvarlig störning - and off you go to the jail!

Vid läsning av andra domslut kan RPU vara utförd och via kommentarer framgår tydligt resonemang och innehåll.
Det är en motivering, ett resonemang om vad det rör sig om likaväl som att det inte råder nån allvarlig ohälsa.
För att visa vad jag menar lägger jag in två exempel.
Har tagit bort alla namn då det är ovidkommande för ämnet:

Jag är inte helt säker på vad du vill ha sagt här -- skulle du ha något emot att göra det lite mer konkret? Tack för citaten, som var givande.
Citera
2017-07-29, 22:37
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ok, då fattar jag mer vad det rör sig om. Jag opponerar mig lite lätt att om hon är emptistörd av värre slag så är inte rädd ett epitet som gäller JM på det sätt du beskriver (därav nämnd RPU).
Vad grundar sig spekulationerna kring vad Göran sagt i? Har du nån hänvisning (sms, förhör, rättegång eller dyl)?
De visste sent om sider att JM lämnat olika versioner om hur han dog. Anki var medveten om att JM ljög och for med osanning rent generellt så vad skulle detta vara för varningsklocka?
Min dotter är mer korkad än vanligt? JMs argument var ju att ingen skulle få veta att de befunnit sig på Granliden öht., därav ett gäng bortförklaringar bortom Granliden.
När de väl finner att han dog på lantställen vid nyår så är det via en gratisblaska. Anki undrade varför ingen polis kontaktade fastighetsägarna när det skedde. Vad skulle hon ringt och sagt retroaktivt?
Jo, polisen. Det är vi som äger Granliden. Inte Johanna.
Jaha?

De förstår retroaktivt att hon ljög då hon ansåg sig i fara. De ställde upp, Göran ordnade lägenhet för miljonbelopp, de var redo att hämta henne, tog hennes parti mot Aki som hon smutskastat nåt vedervärdigt.
Han sedd som det svin JM falskt presenterat honom. Hon fortsätter mata dem med samma dynga.
Därav anser de att han inte skulle vara i lägenheten. Att de ifrågasätter vad i hela friden hon sysslar med är givet.

Jo, jag tror allt hon kan vara rädd. Hon förstår sina känslor, inte andras. Hon kan känna sig sviken, men hon förstår inte om hon sviker andra. Hon upplever bara sig själv, inte andra. Hon är lika farlig som innan. Eller ska vi säga att eftersom hon mördat två gånger nu så är hon ännu farligare.

Nej, jag har absolut inget sms, däremot vad MR sa om den kvällen.Att han lämnade uppgifter om försäkringen och att hon var rädd att något skulle hända henne. Varför la inte förundersökningsledaren lite krut på det. Det tyckte jag var viktigt. Hur vet du att det var sent om sider de fick reda på att Johanna hade lämnat olika uppgifter.
Ja, det stämmer att Johanna ljög om stort som smått, att det skulle vara en varningsklocka här beror på att en människa dog. Det blir betydligt viktigare vad man säger när ens make dör än om man ljuger om hur mycket en klänning kostade t ex.

Var det vid nyår de fick reda på att han dog vid deras brygga, vad det inte i november? Ja, de kunde mycket väl ringt polisen och frågat varför de inte fick reda på att svärsonen drunknade i augusti. De kunde även begärt ut händelserapporten från platsen. Det hade jag gjort. Ulrika visste ju om försäkringen, hur länge hon vetat om det är okänt för mig.

Jag hade ialla fall kontaktat alla försäkringsbolag som finns (det råder säkert tystnadsplikt) och tagit reda på så mycket som möjligt. Med tanke på att de ägde 95% av lägenheten och hade nyckel till den var det inte heller alltför svårt att ta sig in och kolla hennes papper. Vilket de förövrigt borde göra så länge hon och sonen bodde i deras lägenheter. Ojuste, nej inte alls.. Hennes beteende krävde tillsyn.. Så du menar att de har en dotter som ljuger om allt (vilket de vet) ändå ska de ställa upp och skaffa lägenhet osv, osv.. För Göran gick det inte upp förrän någon/några veckor innan hans död.
Senast redigerad av why123 2017-07-29 kl. 22:41. Anledning: .
Citera
2017-07-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Dels har JM själv i vanlig ordning lämnat en massa olika uppgifter (på ett sådant svamligt sätt att det inte kan anses nyttigt för henne); dels har det förekommit en del spekulationer i tråden. - Ingenting av detta är fakta.

Detta är fakta:
11.22 JM SMS:ar barnens dagis
12.19 JM ringer barnens dagis; 32 sek

Här finns utrymme för JM att själv hämta barnen och köra dem till X och/eller Y. - Hon vill säkert inte riskera att dagispersonalen ska berätta att någon annan hämtat barnen.*

13.42 Med AP:s betalkort inköps mat mm på Coop Forum: 1.923,72 kr
13.51 JM inköper alkohol på Systemet, Coop Forum: 648,10 kr

*Givetvis ingående i den plan hon har lagt upp för att få AP att följa med ut till G-liden.

Barnen kan sedan ha levererats till G-liden tidigt nästföljande morgon.
Visst är det möjligt att det var Julias uppgift att ta hand om barnen medan Jafar och Johanna gjorde sitt.
Antingen på Granliden eller hemma-hos; kanske det var Julia som hämtade tvillingarna ...
Asch
det finns hur många möjligheter som helst
Det enda jag vill är att röka ut Julia och/eller Jafar (jag vet att jag blir tjatig; förlåt)
Men vad har de för liv nu? I "frihet"? En väldigt beskuren frihet där de antagligen bor på hemlig ort, måste kanske byta namn, vara ständigt påpassade av Johannas gamla kolleger, knapra ångestdämpande, räkna ören, känna mormors blickar och knappast planera för en vettig framtid inte ens vara säkra på att få behålla barnet osv osv.
Det måste finnas ett sätt att knäcka åtminstone en av dem.
Eller DB då - faller en faller alla och det är en annan av deras förbannelser.
Huja!
Citera
2017-07-29, 23:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Har sammanfattat och renskrivit diskussionen kronlogiskt.

Hypotetiskt förlopp relaterat till master/sms

Vill förstås instämma i hyllningskören till detta.

Tänkte bara föra fram, även om det nog redan diskuterats, att "solnedgång" kanske inte sammanfaller med mörkrets inbrott, och att det n-vis är intressant att veta när det blir skumt resp när det blir kolmörkt.

Tycker det borde vara ljus himmel 7 aug. vid 21:00. Om ej nermulet.
Citera
2017-07-29, 23:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, jag tror allt hon kan vara rädd. Hon förstår sina känslor, inte andras. Hon kan känna sig sviken, men hon förstår inte om hon sviker andra. Hon upplever bara sig själv, inte andra. Hon är lika farlig som innan. Eller ska vi säga att eftersom hon mördat två gånger nu så är hon ännu farligare.
Ja, hon lär hon känna de känslor hon besitter t.ex vrede, kränkning och självömkan. Underligt vore det väl annars...
Jag menar att hon i så fall (som grav psykopat) har ett flackt känsloliv och inte upplever rädsla som du beskriver och vi upplever. Oavsett om hon inte förmår känna sympati och brister helt i inlevelseförmåga som det då handlar om gällande en empatistörning.

Bekymrad är väl mer vad jag skulle tippa på vad det än handlar om (att åka fast, att vara inmålad i ett hörn, att vara trängd) ur ett mer egoistiskt perspektiv och eftersom drivkraften alltid är vinstvinning.
Jag tycker knappt hon besitter den egenskapen så som hon far fram, hennes narcisstiska sida är dominant; att hon alltid till vilket pris som helst ska framstå som felfri och oskyldig.
Att vara orädd handlar om risktagande och gör henne predisponerad att agera som hon gör - om det så är investeringar, mord, misshandel. Kan ju vara kul i vissa sammanhang att det går undan på rälsen... Guu' vilken spontan, äventyrlig och kul prick. Vilken kreativ och företagsam människa..
I sammanhanget kan nämnas begreppet skam. Normalt skulle man skämmas ihjäl sig om man vore i JMs sits. Hon reagerar däremot med hämnd eftersom hon upplever sig kränkt/sviken. Därav farlig.
När hon säger sig vara rädd är det garanterat i ett viss syfte för vinstvinning och kopplat till manipulation. Vad hon vill ha ut, vad som diskuteras i sammanhanget är vägledande. Vad vill hon här:
Citat:
Nej, jag har absolut inget sms, däremot vad MR sa om den kvällen.Att han lämnade uppgifter om försäkringen och att hon var rädd att något skulle hända henne.
Citat:
Ja, de kunde mycket väl ringt polisen och frågat varför de inte fick reda på att svärsonen drunknade i augusti. De kunde även begärt ut händelserapporten från platsen. Det hade jag gjort. Ulrika visste ju om försäkringen, hur länge hon vetat om det är okänt för mig. Jag hade ialla fall kontaktat alla försäkringsbolag som finns (det råder säkert tystnadsplikt) och tagit reda på så mycket som möjligt.
De lär inte ha fått ut ett enda dugg i pappersväg. För övrigt var de väl inte värst bekymrade över hans frånfälle just då.
En person som JM målade som snudd på galen - misshandlade barnen, trackade henne, knarkade och förstörde husets inredning - drunknade.
Citat:
Med tanke på att de ägde 95% av lägenheten och hade nyckel till den var det inte heller alltför svårt att ta sig in och kolla hennes papper. Vilket de förövrigt borde göra så länge hon och sonen bodde i deras lägenheter. Ojuste, nej inte alls.. Hennes beteende krävde tillsyn.
Ja det vore ju snygga föräldrar! JM är 40 år och hade anmält dem direkt för hemfridsbrott.
Citat:
. Så du menar att de har en dotter som ljuger om allt (vilket de vet) ändå ska de ställa upp och skaffa lägenhet osv, osv.. För Göran gick det inte upp förrän någon/några veckor innan hans död.
Göran köpte lgh 2014 och du skriver ju själv att han inte var medveten...
Senast redigerad av develi 2017-07-29 kl. 23:54.
Citera
2017-07-29, 23:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vill förstås instämma i hyllningskören till detta.

Tänkte bara föra fram, även om det nog redan diskuterats, att "solnedgång" kanske inte sammanfaller med mörkrets inbrott, och att det n-vis är intressant att veta när det blir skumt resp när det blir kolmörkt.

Tycker det borde vara ljus himmel 7 aug. vid 21:00. Om ej nermulet.
Thx. Gått efter listan för Arboga. Det mörknar snabbt 7 augusti, speciellt vid den granskogen och utan nåt ledljus i bushen - men jag tror som sagt att han stapplade upp innan det var kolsvart av den anledningen.
Citera
2017-07-30, 00:12
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, nog vore det intressant att veta vad det var men lite av att leta nål i höstack. Man skulle alltså leta efter något som inte kan ha funnits i miljöer AP inte kan ha vistats i bland massor av partiklar som kan ha funnits i hans miljö. Svårt, minst sagt. Och hur vet man exakt vad han inte kunde ha exponerats naturligt för?
Det ger sig om man börjar med frågan: vad slags växt är det? Pelargon...ok går inte att utesluta. Dvärgbjörk...hur i helvete hamnade den i hans lunga?
Citera
2017-07-30, 00:20
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte? 🙄
Haha...helst inte borde det kanske stått. Men visst borde det undersökas om det är just det han har i lungrören!
Citera
2017-07-30, 00:27
Medlem
why123s avatar
[quote=develi|61348636]
Citat:
Ja, hon lär hon känna de känslor hon besitter t.ex vrede, kränkning och självömkan. Underligt vore det väl annars...
Jag menar att hon i så fall (som grav psykopat) har ett flackt känsloliv och inte upplever rädsla som du beskriver och vi upplever. Oavsett om hon inte förmår känna sympati och brister i inlevelseförmåga som det då handlar om gällande en empatistörning.

Nej, men det är klart att hon inte känner som vi. Hon är samma narcissistiska besserwisser som innan.

Citat:
Bekymrad är väl mer vad jag skulle tippa på vad det än handlar om (att åka fast, att vara inmålad i ett hörn, att vara trängd) ur ett mer egoistiskt perspektiv och eftersom drivkraften alltid är vinstvinning.
Jag tycker knappt hon besitter den egenskapen som hon far fram, hennes narcisstiska sida är dominant; att hon alltid till vilket pris som helst ska framstå som felfri och oskyldig.
Att vara orädd handlar om risktagande och gör henne predisponerad att agera som hon gör - om det så är investeringar, mord, misshandel. Kan ju vara kul i vissa sammanhang att det går undan på rälsen... Guu' vilken spontan, äventyrlig och kul prick.

Mohammad sa också att om dina föräldrar dör så kommer polisen misstänka att det är du som gjort det. Johanna hade då sagt att det spelar ingen roll, jag vill bara att mina föräldrar dör.
Varför var det så viktigt för Johanna att hennes föräldrar dog så att hon inte brydde sig om hon åkte fast?

Citat:
De lär inte ha fått ut ett enda dugg i pappersväg. För övrigt var de väl inte värst bekymrade över hans frånfälle just då.
En person som JM målade som snudd på galen - misshandlade barnen, trackade henne, knarkade och förstörde husets inredning - drunknade.

Varför skulle de inte få ut ett papper om något som hänt på deras tomt? Dessutom borde de vara bekymrade över hans frånfälle, eftersom Anki visste att Johanna ljög om Aki och oavsett så var det svärsonen som drunknade på hennes tomt. Dessutom var inte Anki helt obekant med polisen. När JM hade narkotikaskulder och någon hämtade ut stora summor på Johannas konto så gick Anki till narkotikapolisen

Citat:
Ja det vore ju snygga föräldrar! JM är 40 år och hade anmält dem direkt för hemfridsbrott.
När blev de medvetna om att hon var 40 år, hade hon någon typ av kontrakt på lägenheten. Skulle de dessutom anmäla henne för hemfridsbrott var det bara att flytta

Förresten så när Anki sa till Johanna att hon skulle flytta i november så frågade Johanna om hon inte kunde vänta till februari för hon fick pengar då. Det fick hon ju också så hon skulle mycket väl kunna köpa en lägenhet om hon inte åkt in för mord

Citat:
Göran köpte lgh 2014 och du skriver ju själv att han inte var medveten...

Anki berättar vid förhör den 8 augusti att Göran varit snäll och hjälpt, men han tröttnade för 2-3 veckor sedan och sa ifrån att nu fick det vara nog.

Visst är det märkligt, det inkommer en papper från If, 2-3 veckor efter säger Göran att nu får det vara nog. Vid den tidpunkten måste också föräldrarna mördas. MR nämner en försäkring, han tror inte hon är rädd att förlora några pengar utan hon är rädd att något ska hända henne. Han säger att hon bryr sig inte om ifall hon åker in.
Citera
2017-07-30, 00:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Mohammad sa också att om dina föräldrar dör så kommer polisen misstänka att det är du som gjort det. Johanna hade då sagt att det spelar ingen roll, jag vill bara att mina föräldrar dör.
Varför var det så viktigt för Johanna att hennes föräldrar dog så att hon inte brydde sig om hon åkte fast?
Hennes utsagor lär läsas med en stor nypa salt och inte som ordagrann sakfakta, jag skrev att grundämnet ska betraktas:
hon bearbetar MR att genomföra ett mord på sina föräldrar, hon ägnar sig åt manipulation och överbetonar hur viktigt det är att de dör.. dvs till vilket pris som helst.
Vilket uppenbart är en ren lögn.
Självklart brydde hon sig om att inte åka fast. Det lyser ju som neon i hennes hysteriska brev- och lappskrivande sen hon häktades.

Ser att det är i samma veva försäkringen diskuteras, utifrån att du skrev att hon var rädd.
Drama Queen Möller förstärker även med hela kroppen hur viktigt det är att de ska dö:
Citat:
Hon nämnde det, när hon pratade om det, på något sätt hon blev väldigt skakig i kroppen och det verkade som att hon var rädd för någonting. När hon bad mig att göra det, hon grät och då förstod jag inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in