2012-12-06, 14:13
Medlem
up2yous avatar
Goddagens Flashbackare!

Är det fler än jag som kommer ihåg de omtalade värstingresorna på 90 talet där värstingarna fick segla jorden runt, bo ett halvår i Thailand, segla runt i Karibien o.s.v.
Jag började fundera på hur det gick sen, blev värstingarna rehabiliterade, fungerade projekten, vad gör värstingarna idag och framförallt hur var det på dessa resor? Och vad bestog rehabiliteringen av?
Har vi t.o.m någon av dessa värstingar här på Fb som kan berätta hur det var och hur det gick sen?

Ganska så lustiga notiser i ämnet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10199374.ab

En artikel som inte säger så mycket.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/var...-for-samhallet

Enligt denna artikel arrangerades det en värstingresa till Nicaragua så sent som 2009, står dock endast att resultaten varit goda, vilket känns ganska så intetsägande.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4680333

Hittade en intervju med en gammal värstingresenär. Intressant.
http://www.svd.se/kultur/fore-detta-...ng_3193235.svd

Ett litet citat ur artikeln: –Och vi hann bara till flygplatsen när någon ringde och sa att de andra killarna slängt kaptenen överbord i en livbåt och stuckit iväg med båten.
Senast redigerad av up2you 2012-12-06 kl. 14:17.
Citera
2013-01-02, 13:06
Medlem
up2yous avatar
Bumpar tråden. Finns det verkligen ingen på denna forumdel som är/känner en gammal värstingresenär? Av alla hårdingar på Fb borde det ju finnas någon som varit på värstingresa tycker jag!
Citera
2015-01-19, 19:38
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av up2you
Bumpar tråden. Finns det verkligen ingen på denna forumdel som är/känner en gammal värstingresenär? Av alla hårdingar på Fb borde det ju finnas någon som varit på värstingresa tycker jag!

Shit gammal tråd att bumpa, men jag känner till en kille som åkte på en resa som detta.

Han förklarade det ganska liknande som de artiklar du länkade till..
Dom fick komma och gå nästan som dom ville, det söps, knarkades, och slogs så gått det gick.

Under tiden han var där satt hela hans familj i fängelse, pappa och mamma häleri, älsta brodern mordförsök och mellan brodern för allt mellan himmel och gjord.

Vet tyvärr inte mycket mer en det då jag lämnade min hemstad medans han var där, det sista jag hörda var han i Thailand, sen flyttade jag och har inga planer på att sätta mina fötter i den skithålan igen.
Citera
2015-01-20, 09:56
Bannlyst
Det här är ju ganska intressant faktiskt. Det plöjdes ju in stora summor pengar i de här resorna, protesterna mot det var ju stora då det begav sig.
Men har aldrig sett någon uppföljning, blev de 'ofrivilliga resenärerna' goda samhällsmedborgare av "rehabiliteringen"?

mvh
Citera
2015-01-21, 12:38
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatThisMoron
Det här är ju ganska intressant faktiskt. Det plöjdes ju in stora summor pengar i de här resorna, protesterna mot det var ju stora då det begav sig.
Men har aldrig sett någon uppföljning, blev de 'ofrivilliga resenärerna' goda samhällsmedborgare av "rehabiliteringen"?

mvh

Den personen jag känner vart lite värre, nya kontakter, nya gemenskaper
Ett riktigt misslyckat sosskärring experiment.
Citera
2015-01-21, 13:19
Medlem
Asylbaronens avatar
Joel Nordin var en av de där värstingarna som fick åka på västindienresa från ett paragraf 12 hem.

"Joel Nordin föddes på kvinnofängelset Hinseberg för tjugofyra år sedan, placerades på barnhem vid sju månaders ålder, placerades av socialtjänsten hos pappans nya fästmö som senare dömdes till nio års fängelse för grovt narkotikabrott, befann sig i fyraårsåldern på flykt runt i Europa tillsammans med sin efterlysta pappa, skickades hem, fosterhemplacerades, fick hemundervisning sedan han portförbjudits från skolan, återtogs av sin mamma som hade ett tillfälligt ryck ur missbruket, portförbjöds i den nya skolan - ja, från ungdomsgården och idrottsföreningen också - placerades på ungdomshem, rymde, placerades på paragraf 12-hem. Det är svårt att hålla reda på alla placeringar fram till sextonårsåldern." -DN 2002-08-17

Västindienresan och andra resor verkade inte haft så stor inverkan på Joels rehabilitering. Han slog sig ihop med ökände brottslingen Lars-Inge Svartenbrandt och dömdes därefter för att ha skjutit mot polisen. Han blev misshandlad av en medfånge på kumlafängelset och ska då ha kissat på sig. I fängelset konverterade han till islam och lade till sig med det muslimska namnet Malik. Efter frigivningen åkte han till Thailand och bosatte sig med två thailändska ladyboys och knarkade upp sina pengar, begick nya brott och åkte in i thailändskt fängelse. Så småningom frigavs han och nu sitter han antagligen på en parkbänk nära dig, kanske blev han rehabiliterad till slut? Jag tvivlar dock på att den där västindienresan bidrog till något annat än en utgift för skattebetalarna.

En riktig framgångssaga för svensk kriminalpolitik!
Citera
2015-01-22, 19:29
Medlem
Storm.Hatts avatar
Artikel i DN 2008-05-11. Jag tycker dock att artikeln saknar substans. "om bara var tjugonde deltagare återfördes till ett normalt liv så gick det jämnt upp samhällsekonomiskt". det framgår dock inte om någon faktiskt återfördes till ett normalt liv...
Citat:
Så kallade värstingresor för svåranpassade ungdomsbrottslingar kan vara en lyckad investering. Det tyder slutsatserna på i en rapport som presenteras tisdagen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/varstingresorna-lyckad-investering-for-samhallet/
Citera
2015-01-23, 18:51
Avslutad
Dagens IS-resor som den gulliga Mona Sahlin vill ha hem kanske passar dagens situation?
Citera
2016-07-13, 21:41
Medlem
BewilderedHulders avatar
Dokumentär sändes den tredje maj i P3.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/731183?programid=2519

Vilken hjälp till rehabilitering fick offren av samhället medans värstingarna solbadade?
Finns det någon uppföljning av hur det gick för de utsatta?
Citera
2018-11-23, 10:07
Medlem
Gick i samma klass som en loser. "Kriminell" var ju ett skämt, med hans iq klarade han knappt av att snatta. Däremot var han en puckad äcklig idiot som efter resan knivhögg en oskyldig hantverkare med 11 knivhugg. Dessutom prostituerade han sig åt rika män och rökte hasch. Nu är han förtidspensionär så vi betalar för en idiot från Egypten som inte borde kommit hit överhuvudtaget. Hans brorsa som om möjligt var ännu värre, ´rånade bl.a. en judisk kille på hans halsband han ärvt efter hans pappa, dagen efter hans pappa dog...

Brorsan är nu chef på ett företag som "hjälper" fd kriminella...Sverige är och förblir ett skämt.
Citera
2018-11-23, 19:47
Medlem
Från DN idag:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/jan-emanuel-johanssons-liv-en-jakt-efter-trygghet/

"Socialtjänsten grep in på nytt. Jan Emanuel Johansson fick mönstra på värstingseglatsen.

– Vi kom aldrig till Västindien. Det var ingen som kom dit. Några kom till Gotland. De shanghajade båten och band personalen under överfarten. Mitt gäng var det som fick åka hem snabbast. Vi kom till slutet av Sverige någonstans."

"– Jag var 14 år när de samlade vad de kallade ”de mest kriminellt aktiva ungdomarna i Stockholm och Uppsala” på en seglats som skulle gå till Västindien, berättar Jan Emanuel Johansson.
Värstingresorna, som medierna döpte dem till, köptes av socialtjänsten från privat håll. De kritiserades hårt och företagaren som låg bakom de flesta seglatserna granskades av Sveriges Radio 2003.

Sedan 1991 hade bolaget dragit in nästan 30 miljoner på att sälja platser ombord till landets kommuner, som i flera fall var kritiska till hur vården hade bedrivits.

”Det är någonting du har undersökt som inte har kommit mig till veto. Visst har vi haft kommuner som är missnöjda, annars vore vi ju hjältar om jag säger så”, svarade företagaren SR:s reportrar.

Jan Emanuel Johansson säger sig enkelt kunna genomskåda vad det hela egentligen handlade om.

– Jag ser en privatperson som har en stor segelbåt som han vill dra av i firman. En hyfsat verbal person som jobbar inom dåtidens behandlingsbransch och som kommer på att det här är klockrent: ”På det här sättet får jag ha en jättestor segelbåt avdragsgillt. Klockrent. Jag tar med några ungdomar och jag kan också åka till Västindien. Klockrent. Allting betalt, plus avdragsgillt. Klockrent.”

Ombord saboterade och stal Jan Emanuel Johansson och hans gäng Gottsunda rude boys allt de såg. Snart tre decennier har gått sedan dess och Jan Emanuel Johansson öppnar dörren till sin villa i Norrtälje."
Citera
2019-10-03, 11:36
Medlem
Die.young.4evers avatar
Dom kör tydligen en repris från 2016 nu på
https://sverigesradio.se/p3dokumentar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto