2017-07-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Tack! Mycket man lär sig här!
Så om Linda mördats i hemmet och legat vikt någon timme under transport m.m så skulle hon kunna placerats raklång de följande timmarna efter ?

Ja, i synnerhet om det sker under den första timmen. Har hon legat i ungefär samma läge under transport som på fyndplatsen (oaktat vikta ben eller ej) kommer eventuella likfläckar att uppstå på samma ställen/sätt oavsett om de uppstår under transport eller på fyndplatsen. Fläckarna brukar dock vara som mest uttalade efter ca. 6 timmar.
Citera
2017-07-29, 14:15
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Jag ska ta och titta igenom Mats framträdande i tv vid tillfälle. Jag har för mig att han drog sig i örat vid flera tillfällen och att det är typiskt när man ljuger med olika tics.

Jag har hört att hjärnan är konstruerad så att när man ljuger så "ljuger man framåt" i sin historia.Då har man bestämt sin historia och vet vad man ska säga i nästa steg. Det ska vara betydligt svårare att ljuga baklänges, dvs om någon frågar "vad gjorde du före det" osv. Då blir svaren mer haltande och svävande,

Intressant. Det är också högst suspekt att spekulera om ett kidnappnings-scenario om det nu är så att man inte har någon aning om vad som har hänt egentligen. Han måste tidigt ha bestämt sig för denna historia. Jag tycker mig ana konturerna av "kinaspåret" redan i hans första kontakter med polisen.
Citera
2017-07-29, 20:20
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Nej. Likstelhet utvecklas under de första 12 timmarna, är som kraftigast de 12 påföljande timmarna och avtar sedan. Att drygt 6 veckor i efterhand avgöra detaljer avseende om hur kroppen fysiskt har hanterats (böjts etc.) är i det närmaste omöjligt.

Första timmen efter döden har man s.a.s. som gärningsman goda möjligheter att hantera kroppen utan att lämna "extra" spår.

Jag tror personligen att om tvättkorg använts hade Mats gjort sig av med den. Troligare är i så fall lakan eller påslakan/liknande. Viker man upp underbenen en bit, rullar in kroppen i ett lakan och lägger lite tvätt ovanpå ser det ut som att man bär en stor hög med tvätt om någon ser en.

Edit: Däremot kan vi vara tämligen säkra på att Linda inte någon längre tid legat i en annan position än den hon hittades i.
Jag råkade av misstag titta på bilder av Elin Krantz som mördades i Göteborg. Hon hittades dygnet efter, och jag minns att hon hade en väldigt stel dödspose som tyvärr finns kvar på min näthinna.
Det var därför jag undrade om Linda skulle kunna ligga raklång om hon transporterats hopvikt. Då måste Linda hur som haver blivit flyttad inom en relativt kort tid om jag förstår det rätt.
Citera
2017-07-29, 20:23
Medlem
mercys avatar
Citat:
Nu följer ren spekulation.

Vi vet utifrån teknisk bevisning (samtal m.m.), förhör där Maria säger att Hanna och Mats står varandra nära samt att Maria också säger att de är ganska lika (vad hon menar i förhöret är att de är speciella, d.v.s. "eljest" båda två).

Vi ser också att det är Maria som är den som står för de "skarpare" tankarna i familjen. Det är hon som går in och agerar "hjärna", talar om för Lars att han måste ringa polisen (är han hittat datorn), hon som säger att polisen kanske avlyssnar dem, hon som noterat att Hanna och Mats "försvann" en stund nära fyndplatsen den 6:e aug o.s.v.

Det Maria säger om att Mats och Hanna var utom synhåll ett tag den 6:e tror jag är ett omedvetet uttalande från Maria som faktiskt inte talar till Mats fördel och delvis också sätter Hanna i sämre dager. Jag är av uppfattningen att Maria funderat över den händelsen och därför råkar den "hoppa ut" i förhöret när hon redogör för dagen. Man lägger inte en sådan sak på minnet om man inte funnit omständigheten "speciell".

Där har vi grundförutsättningen.

Några dagar innan Leif GW Perssons uttalande den 11 september dyker Kings Age upp på tapeten, enligt förhören är det kusinen Jens som tipsar/visar Mats. Jag tror inte att det, då, förelåg någon "plan" om kommunikation m.m.

Den 11 september briserar bomben för Mats del. Han blir livrädd efter Leif GW's uttalande.

Den helgen åker Mats upp till Lottefors. Han passar på att ta ut kontanter och spela på hästar på vägen.

Jag tror att under denna helg diskuteras det livligt i Lottefors. Min uppfattning är att Mats måste ju vända det till att Leif GW m.fl. "är ute efter honom". Jag tror att Lars råd är att Mats ska hålla sig undan, d.v.s. hålla väldigt låg profil (betänk att Mats varit ute i TV, tidningar, mailat, ringt runt o.s.v.).

Detta stärks av Lars spontana och häpna uttalande efter Mats flykt, när han får se selfien och utrbrister att "så djävla dum kan han ju inte vara" och att Mats ju bara skulle hålla sig undan.

Mats kan ju inte gärna berätta för alla hur det egentligen ligger till, så han åker tillbaka till Falun med order om att "hålla låg profil". Han är nog ganska nervös redan då.

När polisen sedan ringer honom och vill hålla förhör tror jag att Mats kopplar detta direkt till Leif GW's uttalande. D.v.s. Mats är nog tämligen övertygad om att det stundar häktning och mordåtal. Mats får då total panik.

I detta läge kan han ju inte gärna vända sig till föräldrarna. Men samtidigt tror jag inte att Mats s.a.s. kan "ge sig av" utan att ha sagt något till någon (och föräldrarna har dessutom inte dator hemma i Lottefors, han kan inte kommunicera med dem digital annat än via SMS).

Jag tror att denna "någon" blir Hanna. Någon i familjen behöver ju veta ungefär vad som händer och eftersom Mats insett att hans vanliga mobiler inte är någon bra idé att använda och behöver då ett annat sätt att förmedla information och budskap till familjen.

Mycket talar därför för att Kings Age (eller liknande chattlösning) är det val som står till buds. Mats är aktiv på/i Kings Age kvällen innan sitt försvinnande (kvällen den 15:e sep). Om Mats planerar en flykt hals över huvud tror jag inte att ett par timmars stilla strategispelande är en prioriterad aktivitet...

Den 16:e på morgonen konstaterar polisen att Mats är försvunnen. När Lars får reda på detta ringer han upprepade gånger till Mats (avstängda) mobil. När Hanna blir informerad nöjer hon sig med att skicka ett SMS.

Den 17:e inträffar det märkliga att INGEN i familjen Alm ringer till Mats. Varför då? Det är jättemärkligt. Jag tror att familjen via Hanna fått information avseende Mats.

Den 18:e hittas som bekant Mats samt Lindas kropp.

Det KAN vara så att Lars m.fl. väljer att "stödja/köpa" Mats kidnappningsstory av en enkel anledning. De lever nog då fortfarande delvis i tron att Mats är ett offer och en syndabock där Leif GW Persson är den stora boven som "satt dit" den "oskyldige" Mats. Därför, för att skydda Mats från "hotbilden" - inte kineser etc utan från hotbilden "mordåtal" a'la GW - så låter de Mats historia om asiater, kidnappning m.m. vara "trovärdig" i deras ögon.

Min uppfattning och hypotes är att Mats och Hanna är mer "bundna" till varandra än vi tror. Att de båda är speciella/knepiga har redan framgått. Detta behöver inte betyda att Mats berättat sanningen för Hanna eller att Hanna på något sätt är inblandad i Lindas död, men vad det betyder är att jag tror att Hanna vet mer än hon berättat. Hon är t.ex. noga med att inte berätta vilket företag hon jobbar på o.s.v. och hon reagerar ganska kraftigt på en del frågor, svär och är som jag tolkar det ganska aggressiv i tonen mot polisen.

Edit: Det kan också vara kusinen Jens som är kontaktpunkt, men jag håller det för mindre troligt.
Men varför hämtade pappan passet och Mats räkningar, det var ju bara mitten av månaden och de flesta räkningar betalas i slutet av månaden? Vad skulle han med Mats pass till? Jag tror tyvärr att Lars hade bilden rätt klar för sig.
Citera
2017-07-29, 20:30
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Intressant. Det är också högst suspekt att spekulera om ett kidnappnings-scenario om det nu är så att man inte har någon aning om vad som har hänt egentligen. Han måste tidigt ha bestämt sig för denna historia. Jag tycker mig ana konturerna av "kinaspåret" redan i hans första kontakter med polisen.
Det intressanta är att Kinaspåret och maffia presenterades av nicket ACE på Svenska Mord. Mats kusin Jens var mycket aktiv i den tråden. Mats lögnaktiga historia som presenterades för polisen är så gott som identisk med den historia som fanns på Svenska Mord. Förmodligen har Mats följt tråden om Linda på Svenska Mord och tyckte att det lät bra att kasta skuggor på kineser och ta bort fokus på sig själv.
Citera
2017-07-29, 21:27
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Det intressanta är att Kinaspåret och maffia presenterades av nicket ACE på Svenska Mord. Mats kusin Jens var mycket aktiv i den tråden. Mats lögnaktiga historia som presenterades för polisen är så gott som identisk med den historia som fanns på Svenska Mord. Förmodligen har Mats följt tråden om Linda på Svenska Mord och tyckte att det lät bra att kasta skuggor på kineser och ta bort fokus på sig själv.

Vem var ACE, var det Mats kusin?

På tal om lögner; http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6222310 Ett inslag med Granhag, professor i psykologi som forskar om intervju - förhörstekniker och psykologi i brottsutredningar.

Inslaget får väl klassificeras som populärvetenskap, med sin uppsluppna och skämtsamma ton; men ett par saker tyckte jag var intressanta. Granhag menar att

1.) Att forskning visar på att en falsk historia innehåller mycket icke verifierbara detaljer, medan en sanningsenligt historia innehåller många verifierbara detaljer. Vilket osökt får mig att tänka på Mats insats i förhören.

2.) Att icke-verbala tecken såsom flackande blick, ögonspel och mimik med mera är väldigt otillförlitligt när det kommer till att bedöma sanningshalten i en berättelse. Då förhörssammanhang till sin natur framkallar stressreaktioner hos gemene man.

När det väl är dags att hålla nya förhör med Mats, hoppas jag att förhörsledarna tar hjälp av utomstående expertis, exempelvis någon som Granhag. En sådan utomstående input på förhören skulle kunna vara ovärderlig.

När det kommer till vittnesuppgifter, själva ryggraden i varje förundersökning finns det nog tyvärr inte mycket nytt för att polisen att jobba med. Det är ett stort minus.

Vi får hoppas att framstegen på andra områden räcker till en fällande dom.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-07-29 kl. 21:31.
Citera
2017-07-29, 21:57
Medlem
Citat:
Jag råkade av misstag titta på bilder av Elin Krantz som mördades i Göteborg. Hon hittades dygnet efter, och jag minns att hon hade en väldigt stel dödspose som tyvärr finns kvar på min näthinna.
Det var därför jag undrade om Linda skulle kunna ligga raklång om hon transporterats hopvikt. Då måste Linda hur som haver blivit flyttad inom en relativt kort tid om jag förstår det rätt.

Faktum är att många avlidna ser väldigt stela ut oavsett om de är stela eller ej. Det har att göra med kroppens färg, avsaknaden av "uttryck" och att vi är känsliga för sådant som avviker det allra minsta från det vi är vana, räcker med positioner som är några cm "fel" i förhållande till vad vi är vana vid så lägger vi extra märke till det.

Allt tyder på att Linda flyttats inom en kort tid. Man kan såklart inte helt utesluta att hon legat någon annanstans en kortare tid i ungefär samma position men sammantaget, samt med hänsyn tagen till Mats agerande under mordkvällen, är min uppfattning att vi kan vara tämligen säkra på att hon placerades på fyndplatsen inom någon timme efter mordet.
Citera
2017-07-29, 22:12
Medlem
Citat:
Men varför hämtade pappan passet och Mats räkningar, det var ju bara mitten av månaden och de flesta räkningar betalas i slutet av månaden? Vad skulle han med Mats pass till? Jag tror tyvärr att Lars hade bilden rätt klar för sig.

Det är en riktig och korrekt iakttagelse (att Lars tar med sig passet framgår av s. 1300 i FUP).

Jag är tveksam till om Lars i alla fall vid den tidpunkten har kommit till slutsatsen att Mats mördat Linda. Däremot tror jag att han är rädd för att Mats (pga Leif GW's uttalande) är på väg att "råka illa ut".

Hanna eller någon annan kan ju ha bett Lars hämta passet (å Mats vägnar). Vi vet ju inte om det exempelvis är så enkelt att Mats glömde ta passet med sig när han "flydde".

Men, det är som du skriver, att Lars hämtar pass och räkningar är inget som talar varken till Lars eller Mats fördel direkt...
Citera
2017-07-29, 22:32
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
får PM från vår allas vän *agro, eftersom jag saknar detaljkunskap delar jag det med er. Det handlar mycket om mobiler (min svaga punkt) och koppling till Oskarshamn? Vi ska ju inte ge honom mer plats i tråden än nödvändigt, men jag tänker att det kan vara bra att ibland syna vissa lögner?

Citat:
Fattar du inte det att utredningen kände till att det var inte Mats som åkte med datorn, utan en helt annan person.
Datorn som Mats ägde laddades med en mobiltelefon J 120 Ericsson den här telefonen köpte Mats 2008 och gav den till Linda när de träffades mars 2008.
Linda gav den till sin son i Oskarshamn, alltså mobilen hamnade i Oskarshamn som sedan användes av den här personen som åkte med Mats dator från Falun- Stockholm- Bollnäs-Falun-Tällberg.

Det som kontrollerades var Telia 21 juni 2009- 13 okt 2009
Tele 2 10 juni 2009- 19 juni 2009
Telenor 22 juli 2009-31 juli 2009 14sep 2009 - 28 sep 2009
Det här bevisar det fanns inget intresse att ta reda på vem som använde telefonen efter mars 2008.
Mobilen fanns i Oskarshamn och tillfördes personen som åkte med datorn och skulle vara Mats.
Enligt Aino ansåg hon helt säkert att Chris och en till utfört det, därför finns en koppling till Oskarshamn.
Att inte mobilen undersöktes som det skulle ha gjorts är undanhållande av bevis och ingenting annat.
Ni tycks jobba som några politruker för att försvara rättsväsendet och auktoriteten med något cirkelsnack om ingenting.
Hela fallet är avslöjat motivet för Lindas död var att få ut pengar från dödsboet för hennes skulder,
hon själv arrangerade mordet, som var hennes anhöriga som utförde det, vem skulle annars ha utfört det.
Politikerna trodde det skulle skada deras invandringspolicy som är helig, därför skaffade de en ""scapegoat" som var Mats Alm. Hela åtalet och rättegången var en "skenrättegång".
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-07-29 kl. 22:37.
Citera
2017-07-29, 23:10
Medlem
Citat:
får PM från vår allas vän *agro, eftersom jag saknar detaljkunskap delar jag det med er. Det handlar mycket om mobiler (min svaga punkt) och koppling till Oskarshamn? Vi ska ju inte ge honom mer plats i tråden än nödvändigt, men jag tänker att det kan vara bra att ibland syna vissa lögner?

Herregud, är PM-svamlaren igång igen?

För det första begår han en äkta *agro och inleder med att mobilen gavs bort. Så är det inte alls, utan det är vad Mats skyllt på i förhören (bortförklaring).

Sedan fortsätter *agro med att ljuga om vad Aino sagt genom att frisera uttalanden och inte ta upp vad som sagts i sin helhet. Vilket *agro fått väldigt tydligt förklarat för sig hur många gånger som helst.

Efter det fortsätter *agro med att smutskasta offret, nu genom sin alternativteori att Linda skulle ha anstiftat sin egen död.

...och så får vi - igen - "syndabocks"-svamlet avseende Mats.

Det är riktigt att man inte gjort djupkontroll avseende 2008 för telefonen, men man har däremot kunnat fastställa att Chris och alla andra som *agro återkommande skyller på har såväl alibi för tidpunkten och att det gått att tekniskt fastställa.

Den aktuella telefonen användes första gången 16 sep 2009 - sett utifrån telefonkontroll från ca. juni 2009, när Mats "flydde" och den kopplades först upp mot en mast i Gävle. Mats hade sannolikt köpt kontantkort (SIM-kort) genom att betala med kontanter.

Mats behövde telefonen för att köpa surftid via trådlöst nätverk (Telia Homerun) till sin dator.

*agro har dock rätt i att de borde ha kontrollerat telefonen ännu längre bakåt i tid (för att döda möjligheten till tjafs av just det slaget *agro kommer med). Att Mats och telefonen färdats tillsammans är klarlagt genom de mastuppkopplingar som skett på vägen till och från Stockholm (telefonen var mestadels avslagen).

Under bussresorna använde Mats bussens wifi (dit datorn kopplat upp vilket är tekniskt klarlagt via den forensiska undersökning som gjorts av datorn).

I sak är det inget nytt *agro kommit med i PM:et. *agro verkar ha en arsenal med gamla PM och inlägg som PM:as runt om och om igen till skribenter i tråden.
Citera
2017-07-29, 23:47
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Vem var ACE, var det Mats kusin?

Mats kusin skrev under nicket Ulmus. Det är det vetenskapliga namnet för ALM: Vem ACE är/var har aldrig blivit bekräftat, vad jag vet. ACE snackade ofta om hajfenssoppa i sina inlägg typ hajfenssoppan fortsätter och liknande.
Jag har lite funderingar om vem ACE är men har inte riktigt fått grepp om det..
Citera
2017-07-30, 00:03
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Herregud, är PM-svamlaren igång igen?

För det första begår han en äkta *agro och inleder med att mobilen gavs bort. Så är det inte alls, utan det är vad Mats skyllt på i förhören (bortförklaring).

Sedan fortsätter *agro med att ljuga om vad Aino sagt genom att frisera uttalanden och inte ta upp vad som sagts i sin helhet. Vilket *agro fått väldigt tydligt förklarat för sig hur många gånger som helst.

Efter det fortsätter *agro med att smutskasta offret, nu genom sin alternativteori att Linda skulle ha anstiftat sin egen död.

...och så får vi - igen - "syndabocks"-svamlet avseende Mats.

Det är riktigt att man inte gjort djupkontroll avseende 2008 för telefonen, men man har däremot kunnat fastställa att Chris och alla andra som *agro återkommande skyller på har såväl alibi för tidpunkten och att det gått att tekniskt fastställa.

Den aktuella telefonen användes första gången 16 sep 2009 - sett utifrån telefonkontroll från ca. juni 2009, när Mats "flydde" och den kopplades först upp mot en mast i Gävle. Mats hade sannolikt köpt kontantkort (SIM-kort) genom att betala med kontanter.

Mats behövde telefonen för att köpa surftid via trådlöst nätverk (Telia Homerun) till sin dator.

*agro har dock rätt i att de borde ha kontrollerat telefonen ännu längre bakåt i tid (för att döda möjligheten till tjafs av just det slaget *agro kommer med). Att Mats och telefonen färdats tillsammans är klarlagt genom de mastuppkopplingar som skett på vägen till och från Stockholm (telefonen var mestadels avslagen).

Under bussresorna använde Mats bussens wifi (dit datorn kopplat upp vilket är tekniskt klarlagt via den forensiska undersökning som gjorts av datorn).

I sak är det inget nytt *agro kommit med i PM:et. *agro verkar ha en arsenal med gamla PM och inlägg som PM:as runt om och om igen till skribenter i tråden.

Tack för din dragning av läget. Bristen på disposition gör svamlet från *agro väldigt svårtytt, inlägget är också fullpumpat med en massa icke verifierbara detaljer, som genomgående känns igen.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Mats kusin skrev under nicket Ulmus. Det är det vetenskapliga namnet för ALM: Vem ACE är/var har aldrig blivit bekräftat, vad jag vet. ACE snackade ofta om hajfenssoppa i sina inlägg typ hajfenssoppan fortsätter och liknande.
Jag har lite funderingar om vem ACE är men har inte riktigt fått grepp om det..

Den här ACE skrev alltså om de kinesiska kidnappningarna, snarlikt den historia Mats sedermera använde sig av? Har du någon länk till inläggen, vore intressant att få den citerad i tråden och jämföra den mot Mats version i FUPen.

Spekulation; vi vet ju att Mats var väldigt aktiv när det kommer till att upprätta kontakta med polis och media. Kan han inte också varit aktiv på diverse forum? eller finns det omständigheter som visar på att ACE och Mats inte har någon koppling?
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-07-30 kl. 00:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in