Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
får PM från vår allas vän *agro, eftersom jag saknar detaljkunskap delar jag det med er. Det handlar mycket om mobiler (min svaga punkt) och koppling till Oskarshamn? Vi ska ju inte ge honom mer plats i tråden än nödvändigt, men jag tänker att det kan vara bra att ibland syna vissa lögner?
Herregud, är PM-svamlaren igång igen?
För det första begår han en äkta *agro och inleder med att mobilen gavs bort. Så är det inte alls, utan det är vad Mats skyllt på i förhören (bortförklaring).
Sedan fortsätter *agro med att ljuga om vad Aino sagt genom att frisera uttalanden och inte ta upp vad som sagts i sin helhet. Vilket *agro fått väldigt tydligt förklarat för sig hur många gånger som helst.
Efter det fortsätter *agro med att smutskasta offret, nu genom sin alternativteori att Linda skulle ha anstiftat sin egen död.
...och så får vi - igen - "syndabocks"-svamlet avseende Mats.
Det är riktigt att man inte gjort djupkontroll avseende 2008 för telefonen, men man har däremot kunnat fastställa att Chris och alla andra som *agro återkommande skyller på har såväl alibi för tidpunkten och att det gått att tekniskt fastställa.
Den aktuella telefonen användes första gången 16 sep 2009 - sett utifrån telefonkontroll från ca. juni 2009, när Mats "flydde" och den kopplades först upp mot en mast i Gävle. Mats hade sannolikt köpt kontantkort (SIM-kort) genom att betala med kontanter.
Mats behövde telefonen för att köpa surftid via trådlöst nätverk (Telia Homerun) till sin dator.
*agro har dock rätt i att de borde ha kontrollerat telefonen ännu längre bakåt i tid (för att döda möjligheten till tjafs av just det slaget *agro kommer med). Att Mats och telefonen färdats tillsammans är klarlagt genom de mastuppkopplingar som skett på vägen till och från Stockholm (telefonen var mestadels avslagen).
Under bussresorna använde Mats bussens wifi (dit datorn kopplat upp vilket är tekniskt klarlagt via den forensiska undersökning som gjorts av datorn).
I sak är det inget nytt *agro kommit med i PM:et. *agro verkar ha en arsenal med gamla PM och inlägg som PM:as runt om och om igen till skribenter i tråden.