Citat:
Ursprungligen postat av
Erik1974
Men, vilken betydelse skulle denna vetskap ha, att de känner till att Mats lever? Hans rörelseschema är relativt klarlagt och han verkar ha åkt runt på eget bevåg. Visst, de har ljugit i förhör i så fall och försvårat utredningen. I övrigt kan jag inte se hur kommunikationen påverkat. Lars kan absolut inte känt till något i varje fall. Visst han torkar bort fingeravtrycken p.g.a. att hans misstänker att det är Mats som lämnat datorn där. Men om han nu är denna burduse despoten vars huvudsyfte är att rädda Mats från allt. Varför då visa fyndet för släkten och lämna den till polisen? Jag får inte ihop det heller. Än så länge är jag inte övertygad om att det funnits ngn kontakt med Mats 15-18 sept. Men jag vacklar.
Nu följer ren spekulation.
Vi vet utifrån teknisk bevisning (samtal m.m.), förhör där Maria säger att Hanna och Mats står varandra nära samt att Maria också säger att de är ganska lika (vad hon menar i förhöret är att de är speciella, d.v.s. "eljest" båda två).
Vi ser också att det är Maria som är den som står för de "skarpare" tankarna i familjen. Det är hon som går in och agerar "hjärna", talar om för Lars att han måste ringa polisen (är han hittat datorn), hon som säger att polisen kanske avlyssnar dem, hon som noterat att Hanna och Mats "försvann" en stund nära fyndplatsen den 6:e aug o.s.v.
Det Maria säger om att Mats och Hanna var utom synhåll ett tag den 6:e tror jag är ett omedvetet uttalande från Maria som faktiskt inte talar till Mats fördel och delvis också sätter Hanna i sämre dager. Jag är av uppfattningen att Maria funderat över den händelsen och därför råkar den "hoppa ut" i förhöret när hon redogör för dagen. Man lägger inte en sådan sak på minnet om man inte funnit omständigheten "speciell".
Där har vi grundförutsättningen.
Några dagar innan Leif GW Perssons uttalande den 11 september dyker Kings Age upp på tapeten, enligt förhören är det kusinen Jens som tipsar/visar Mats. Jag tror inte att det, då, förelåg någon "plan" om kommunikation m.m.
Den 11 september briserar bomben för Mats del. Han blir livrädd efter Leif GW's uttalande.
Den helgen åker Mats upp till Lottefors. Han passar på att ta ut kontanter och spela på hästar på vägen.
Jag tror att under denna helg diskuteras det livligt i Lottefors. Min uppfattning är att Mats måste ju vända det till att Leif GW m.fl. "är ute efter honom". Jag tror att Lars råd är att Mats ska hålla sig undan, d.v.s. hålla väldigt låg profil (betänk att Mats varit ute i TV, tidningar, mailat, ringt runt o.s.v.).
Detta stärks av Lars spontana och häpna uttalande efter Mats flykt, när han får se selfien och utrbrister att "så djävla dum kan han ju inte vara" och att Mats ju bara skulle hålla sig undan.
Mats kan ju inte gärna berätta för alla hur det egentligen ligger till, så han åker tillbaka till Falun med order om att "hålla låg profil". Han är nog ganska nervös redan då.
När polisen sedan ringer honom och vill hålla förhör tror jag att Mats kopplar detta direkt till Leif GW's uttalande. D.v.s. Mats är nog tämligen övertygad om att det stundar häktning och mordåtal. Mats får då total panik.
I detta läge kan han ju inte gärna vända sig till föräldrarna. Men samtidigt tror jag inte att Mats s.a.s. kan "ge sig av" utan att ha sagt något till någon (och föräldrarna har dessutom inte dator hemma i Lottefors, han kan inte kommunicera med dem digital annat än via SMS).
Jag tror att denna "någon" blir Hanna. Någon i familjen behöver ju veta ungefär vad som händer och eftersom Mats insett att hans vanliga mobiler inte är någon bra idé att använda och behöver då ett annat sätt att förmedla information och budskap till familjen.
Mycket talar därför för att Kings Age (eller liknande chattlösning) är det val som står till buds. Mats är aktiv på/i Kings Age kvällen innan sitt försvinnande (kvällen den 15:e sep). Om Mats planerar en flykt hals över huvud tror jag inte att ett par timmars stilla strategispelande är en prioriterad aktivitet...
Den 16:e på morgonen konstaterar polisen att Mats är försvunnen. När Lars får reda på detta ringer han upprepade gånger till Mats (avstängda) mobil. När Hanna blir informerad nöjer hon sig med att skicka ett SMS.
Den 17:e inträffar det märkliga att INGEN i familjen Alm ringer till Mats. Varför då? Det är jättemärkligt. Jag tror att familjen via Hanna fått information avseende Mats.
Den 18:e hittas som bekant Mats samt Lindas kropp.
Det KAN vara så att Lars m.fl. väljer att "stödja/köpa" Mats kidnappningsstory av en enkel anledning. De lever nog då fortfarande delvis i tron att Mats är ett offer och en syndabock där Leif GW Persson är den stora boven som "satt dit" den "oskyldige" Mats. Därför, för att skydda Mats från "hotbilden" - inte kineser etc utan från hotbilden "mordåtal" a'la GW - så låter de Mats historia om asiater, kidnappning m.m. vara "trovärdig" i deras ögon.
Min uppfattning och hypotes är att Mats och Hanna är mer "bundna" till varandra än vi tror. Att de båda är speciella/knepiga har redan framgått. Detta behöver inte betyda att Mats berättat sanningen för Hanna eller att Hanna på något sätt är inblandad i Lindas död, men vad det betyder är att jag tror att Hanna vet mer än hon berättat. Hon är t.ex. noga med att inte berätta vilket företag hon jobbar på o.s.v. och hon reagerar ganska kraftigt på en del frågor, svär och är som jag tolkar det ganska aggressiv i tonen mot polisen.
Edit: Det kan också vara kusinen Jens som är kontaktpunkt, men jag håller det för mindre troligt.