Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-29, 10:37
  #1
Medlem
Hej jag vill gödsla min häck som är en ligusto. Vad bör man ha för gödsel?
Skulle det fungera med Npk 21-4-7 som jag har hemma?


Flyttade in i huset förra året och häcken var misskött så jag klippte in den 1,5m och tog ner den så den är ca 1,2m hög. Vissa plantor har tagit sig bättre än andra och vill få lite fart på det så den är hyfsat tät nästa år. Funderar på att gå och klippa de stammarna som det inte skjutit så mycket på så den blir tätare.
Citera
2017-07-29, 23:03
  #2
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Hej jag vill gödsla min häck som är en ligusto. Vad bör man ha för gödsel?
Skulle det fungera med Npk 21-4-7 som jag har hemma?


Flyttade in i huset förra året och häcken var misskött så jag klippte in den 1,5m och tog ner den så den är ca 1,2m hög. Vissa plantor har tagit sig bättre än andra och vill få lite fart på det så den är hyfsat tät nästa år. Funderar på att gå och klippa de stammarna som det inte skjutit så mycket på så den blir tätare.

Det börjar bli sent på växtsäsongen för att gödsla med den typ av gödsel du har
Du har 21% kväve i ditt gödsel, passar bättre som en vårgiva. Satsa på ett gödselmedlet typ PK utan kväve, sätter fart på rotutveklingen på häckväxterna.komplettera med kompost eller kogödsel på säck.
Lägg på NPK till våren då får du fart på växterna
Citera
2017-07-30, 07:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Det börjar bli sent på växtsäsongen för att gödsla med den typ av gödsel du har
Du har 21% kväve i ditt gödsel, passar bättre som en vårgiva. Satsa på ett gödselmedlet typ PK utan kväve, sätter fart på rotutveklingen på häckväxterna.komplettera med kompost eller kogödsel på säck.
Lägg på NPK till våren då får du fart på växterna



Åker till Lantmännen imorgon och ser vad de har då.
Häcken har väll inte haft de så bra i år.

Först klippt den hårt sen skalat bort gräsmatta som råkade skada rötter, sen har det knappt kommit något regn för än nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback