Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Men hur ofta händer det efter att någon har dött på ett oförklarligt sätt att man kan hitta en person:
1. som var närvarande
2. som intygar att ingen annan var närvarande
3. som har förfalskat en livförsäkring och därmed tjänar på dödsfallet
4. som en lång tid innan dödsfallet har letat efter personer som kan döda honom
... och om kiselalger bekräftar mord kan man släppa alla argument om både olycksfall och naturlig död via att ramla ur nån båt.
Som jag ser det så utgår rätten från att frågor som när (tidpunkt), var (plats), hur (dödsorsak, gärningsbeskrivning) och ev. varför (motiv) ska besvaras.
Vid indiciemål klargörs inte alltid alla delar av naturliga skäl relaterat till tex brist teknisk bevisning, DNA, frånvaro vittnen osv men ändå finns indicier som starkt pekar på att en person misstänks vara skyldig.
Vill lägga en passus att det inte baseras på "hur ofta" - i varje enskilt indiciemål ska den misstänkte som minimikrav bindas till brottsplatsen och det ska elimineras alternativa gärningsmän som jag förstått det hela.
En gärningsbeskrivning som är trovärdig, om än hypotetisk, är givetvis av högt värde. Det lär bli en fadd smak av det hela i mitt tycke om det bara kommer ord som barnbassäng eller kräftlåda då det ska till en logisk och sannolik röd tråd - helst förankrad i viss bevisning.
Det kan (kommer att) finnas luckor men då måste det finnas tillräckligt starka indicier som kompenserar, ju fler, ju starkare ju bättre. Det är väl detta en sannolikhetsbedömning handlar om.
För övrig klassas det förvisso som indiciemål men det finns teknisk bevisning i form av master, temsning och telefonlistor. Jag skulle nog tycka att kiselalgerna i sig skulle kunna betraktas som sådana, det hänger på dessa rackare samt att livförsäkringen (att hon tecknat via sin mail då Aki inte befann sig i E-tuna) inte bara är ett motiv. Det känns starkare än så menar jag.