2017-07-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
5. som efter drunkningen anger flera olika dödsorsaker för personen
JM uppger att A*i dött av andra orsaker, bilolycka, arbetsolycka bla.
Inte heller informerar JM sina närmaste släktingar, föräldrar och syster om att hennes två yngsta barns far har drunknat.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Visst det är mycket märkligt att ljuga runt om hur maken dog. Varför gjorde hon så om hon inte ville dölja något?

Men med hennes munläder och kreativa förklaringar kommer hon säkert skylla på att hon ville skydda barn och föräldrar från sanningen om drunkningesdöden på Granliden, skydda Akis minne för att han drunknade full och själv hade så mycket runt sig chockad i sorg att hon inte orkade ta itu med att uppdatera anhöriga....

Dessutom är hon ju känd för att till och med ljuga om vilken veckodag det är utan att för den skull ha mördat någon just den dagen - så nog kan hon visat sin mytomani kring Akis död utan att begått mordet.
Helt osannolikt! Troligen skrev lokaltidningen om drunkningen så uppgiften kommer fram den vägen.
Men som JM säger i i ett av förhören till Fhl. "Vem skulle vilja döda A*i"
Citera
2017-07-29, 16:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men hur ofta händer det efter att någon har dött på ett oförklarligt sätt att man kan hitta en person:
1. som var närvarande
2. som intygar att ingen annan var närvarande
3. som har förfalskat en livförsäkring och därmed tjänar på dödsfallet
4. som en lång tid innan dödsfallet har letat efter personer som kan döda honom
... och om kiselalger bekräftar mord kan man släppa alla argument om både olycksfall och naturlig död via att ramla ur nån båt.

Som jag ser det så utgår rätten från att frågor som när (tidpunkt), var (plats), hur (dödsorsak, gärningsbeskrivning) och ev. varför (motiv) ska besvaras.
Vid indiciemål klargörs inte alltid alla delar av naturliga skäl relaterat till tex brist teknisk bevisning, DNA, frånvaro vittnen osv men ändå finns indicier som starkt pekar på att en person misstänks vara skyldig.
Vill lägga en passus att det inte baseras på "hur ofta" - i varje enskilt indiciemål ska den misstänkte som minimikrav bindas till brottsplatsen och det ska elimineras alternativa gärningsmän som jag förstått det hela.
En gärningsbeskrivning som är trovärdig, om än hypotetisk, är givetvis av högt värde. Det lär bli en fadd smak av det hela i mitt tycke om det bara kommer ord som barnbassäng eller kräftlåda då det ska till en logisk och sannolik röd tråd - helst förankrad i viss bevisning.
Det kan (kommer att) finnas luckor men då måste det finnas tillräckligt starka indicier som kompenserar, ju fler, ju starkare ju bättre. Det är väl detta en sannolikhetsbedömning handlar om.
För övrig klassas det förvisso som indiciemål men det finns teknisk bevisning i form av master, temsning och telefonlistor. Jag skulle nog tycka att kiselalgerna i sig skulle kunna betraktas som sådana, det hänger på dessa rackare samt att livförsäkringen (att hon tecknat via sin mail då Aki inte befann sig i E-tuna) inte bara är ett motiv. Det känns starkare än så menar jag.
Citera
2017-07-29, 16:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Helix har inte haft uppgiften att uttömmande beskriva JM, bara att avgöra om hon ska ha RPV. Domstolen har bara uppgiften att avgöra skuld och uppsåt. Vi andra mer eller mindre välkunniga kan ju bocka av psykopatkriterierna. Jag och många kunnigare än jag finner henne vara ett ovanligt klart fall. Därutöver blir det mera spekulativt. Vi har ju inte längre ett apologetiskt synsätt på skuld och straff, så därvid nöjer jag mig för egen del. Att söka orsaker till hennes tillstånd i arv och miljö ser jag som tidsfördriv för överklassen - inte ens med full tillgång till de berörda välmotiverade parterna är det möjligt att komma till någon säker slutsats. Risken att sudda ut gränserna mellan skuld och oskuld är mycket stor, för att inte tala om att kränka oskyldiga människor, levande och döda.

Jag uppskattar din formulering "tidsfördriv för överklassen". Sen kom jag på att det finns en hel del som man kan klämma in under den rubriken...

Citera
2017-07-29, 16:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Läste någonstans att Göran blivit mer glömsk, det kom inte från JM utan mer trovärdig källa, JM syster? Mågen? Ska försöka leta.

Anki uppgav i sitt vittnesmål att "Göran led av en sjukdom som kallas alkoholism". Om man ofta är mycket berusad, han hade 2 promille när han dog, kan man ju naturligtvis få minnesluckor utan att behöva vara dement.
Det jag undrat lite över är föräldrarnas planer med husbilen, nu var de ju inga åldringar direkt utan hade sannolikt många pigga år kvar, men om man börjar bli dement(?)och dessutom lider av alkoholism är ju inte husbilssemester på vägarna riktigt det man tänker på.

Men kanske var det Anki som körde och upplägget kanske ett sätt att få GM att minska ner på drickandet och vara mer aktiv? Till skillnad från stugsupandet.
Det kanske var nästan "livsnödvändigt" för Anki att sälja Granliden för att få Göran på fötter? Bort från stugsupandet. Om JM då hade fått köpa stället som säkerligen tarvar stort underhåll - hade pappa Göran kanske tjatats dit för att hjälpa till och börjat supa igen? Anki och Göran kanske kommit överens om att avveckla allt som kunde skapa lättdruckna miljöer?

JMs plumpa krav att köpa något hon säkert behövt hjälp att ta hand om blir då väldigt fel.

Mycket klokt alltihop.

Ja nä jag var ute efter om det kunde ligga ngn signifikans i hela bilden kring en begynnande demens -- men alkoholism räcker ju ganska långt i sig. Båda petade ju f.ö. tydligen i sig en del.

Det finns ju påtaglig antydan till omslag i faderns beteende som kan ha sett ut som att han "vek ner sig" eller var obrukbar för JM:s behov etc. En fråga är ju om en demens spelat in. (Föräldrar som når en viss ålder blir ju f.ö. lätt glömska av för mycket knäck mellan öronen, överskattning av egen förmåga att hålla lika mycket i huvudet, "utmattningssyndrom" m.m.)

Är det känt vad för "typ" GM var tidigare? Vad jobbade han med och vad rörde han sig i för kretsar? Var han en "brutal" förhandlare och affärsman eller en stillsammare själ?
Citera
2017-07-29, 16:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte i specifik bemärkelse rörande henne, nej. Men i en allmän bemärkelse rörande fängslade som förlorat sin existens och har minimalt utbyte med omvärlden etc så stämmer det ju. Men det betyder inte att det inte borde vara så, utan det är ju vitsen. Sen får pressen stå för sin hygien.
Jag vill betona att det är JM denna tråd handlar om och som du skrev om.
Om det så är svaghet, utsatthet, att det är synd om folk rent allmänt, att det är kränkande att skratta åt helvetet eller vad det nu än handlar om:
Hon kan mycket väl vara en rå, empatilös psykopat.

Vi pratar oavsett om en viss kallblodig dubbelmördare, om än misstänkt, som dansande nära blev trippelmördare av värsta slag då det är planerat, överlagt mord på sina föräldrar.
Hon ser till att de mördas i sin mest sårbara position - ett för dem tryggt hem när de ska sova.
En dotter har förlorat sin pappa, en make är mördad och likaså har barnbarn förlorat en morfar.

Forsättningsvis har hon lika kallblodigt lurat ut sin man till samma ställe och mördat honom, troligen under vidriga omständigheter för att hon är pengakåt.
4 barn har förlorat sin pappa, en blivande flickväns kille är mördad och likaså en älskad bror och son.

Detta är vad vi har framför oss och där är min empati tyvärr nollad gällande JM.
Senast redigerad av develi 2017-07-29 kl. 17:05.
Citera
2017-07-29, 18:12
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korbo
24 Juli steg MR i handfängsel med jacka över + en 1st kvinnlig eskort med kriminalvården bricka runt halsen av ett inkommande plan ifrån Malaga. Detta runt 12 tiden innan planet mot Tallinn avgick ifrån samma gate.

Vet någon varför ?

Citat:
Är du säker att det stämmer - att det verkligen var MR?
Just då borde han precis varit klar med RPU i Göteborg och återförd till häktet.
Det låter osannolikt, men tidsmässigt möjligt. MR undersöktes mellan 4-21 juli.
Citera
2017-07-29, 18:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vill betona att det är JM denna tråd handlar om och som du skrev om.
Om det så är svaghet, utsatthet, att det är synd om folk rent allmänt, att det är kränkande att skratta åt helvetet eller vad det nu än handlar om:
Hon kan mycket väl vara en rå, empatilös psykopat.

Vi pratar oavsett om en viss kallblodig dubbelmördare, om än misstänkt, som dansande nära blev trippelmördare av värsta slag då det är planerat, överlagt mord på sina föräldrar.
Hon ser till att de mördas i sin mest sårbara position - ett för dem tryggt hem när de ska sova.
En dotter har förlorat sin pappa, en make är mördad och likaså har barnbarn förlorat en morfar.

Forsättningsvis har hon lika kallblodigt lurat ut sin man till samma ställe och mördat honom, troligen under vidriga omständigheter för att hon är pengakåt.
4 barn har förlorat sin pappa, en blivande flickväns kille är mördad och likaså en älskad bror och son.

Detta är vad vi har framför oss och där är min empati tyvärr nollad gällande JM.

Jag är i princip med på din skuta. Få andra förtjänar det bättre, säkert ingen om man ska vara kinkig.

Det är inte ett dugg synd om JM.

Får jag säga att kvällspressen likafullt är vidrig på sitt sätt, eller betonar jag fel då?
Citera
2017-07-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det låter osannolikt, men tidsmässigt möjligt. MR undersöktes mellan 4-21 juli.

Om man kollar avgångar och ankomster för Arlanda och exempelvis nu på måndag 31 juli (24 juli var en måndag) så ankommer ett Norwegian-plan 11.40 från Malaga och ett SAS-plan avgår 12.05 till Tallinn båda från terminal 5. Så inte helt omöjligt ändå.
Citera
2017-07-29, 19:06
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Du glömmer diatomerna.

Fägring på bild
https://goo.gl/images/ywUuHX
Citera
2017-07-29, 19:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
... och om kiselalger bekräftar mord kan man släppa alla argument om både olycksfall och naturlig död via att ramla ur nån båt.

Som jag ser det så utgår rätten från att frågor som när (tidpunkt), var (plats), hur (dödsorsak, gärningsbeskrivning) och ev. varför (motiv) ska besvaras.
Vid indiciemål klargörs inte alltid alla delar av naturliga skäl relaterat till tex brist teknisk bevisning, DNA, frånvaro vittnen osv men ändå finns indicier som starkt pekar på att en person misstänks vara skyldig.
Vill lägga en passus att det inte baseras på "hur ofta" - i varje enskilt indiciemål ska den misstänkte som minimikrav bindas till brottsplatsen och det ska elimineras alternativa gärningsmän som jag förstått det hela.
En gärningsbeskrivning som är trovärdig, om än hypotetisk, är givetvis av högt värde. Det lär bli en fadd smak av det hela i mitt tycke om det bara kommer ord som barnbassäng eller kräftlåda då det ska till en logisk och sannolik röd tråd - helst förankrad i viss bevisning.
Det kan (kommer att) finnas luckor men då måste det finnas tillräckligt starka indicier som kompenserar, ju fler, ju starkare ju bättre. Det är väl detta en sannolikhetsbedömning handlar om.
För övrig klassas det förvisso som indiciemål men det finns teknisk bevisning i form av master, temsning och telefonlistor. Jag skulle nog tycka att kiselalgerna i sig skulle kunna betraktas som sådana, det hänger på dessa rackare samt att livförsäkringen (att hon tecknat via sin mail då Aki inte befann sig i E-tuna) inte bara är ett motiv. Det känns starkare än så menar jag.

Nu kanske jag är grinig i överkant men för mig räcker det gott och väl om det kan bevisas att hon gjort det hon är anklagad för -- hur kan lämnas därhän eller i alla händelser diskuteras i fotnötterna. Finns inget erkännande och ingen självpratande teknisk bevisning så blir det så.

Ska man hårdra saker så är avhugget huvud och en gärningsmans erkännande att han huggit av huvudet inte med nödvändighet detsamma som att så har skett eller att offret dog på det sättet. Det råkar bara vara så att domstol och åtalad och allmänhet nöjer sig med utfallet och inga tillgängliga fakta talar emot och skäl har inte setts att tvivla. Enskildheterna ska ändå inte avgöra utfallet utan ställning ska tas till alla tillgängliga fakta.

Nu finns det ju specifika skillnader mellan fall men jag är helnöjd med att hon fälls för anstiftan givet vad som är känt nu. Man kan ta bort "i vart fall" och sänka sig till "anstiftan" bara, om man vill visa lite god vilja.

Går man runt och stämplar inför sina barn så måste man ju f.ö. förstå att ngn även längre fram kan ta henne på orden.

Så har man också talat om för både vuxna barn och tvillingarna att hon lät mörda de senares pappa. Ställt utom allt rimligt tvivel.

Sen kan de som vill få komma med invändningar.

Finns gott om tid till det.

Vi kan vänta.
Citera
2017-07-29, 19:14
Medlem
[quote=LOE2|61344783]
Citat:
Helix har inte haft uppgiften att uttömmande beskriva JM, bara att avgöra om hon ska ha RPV. Domstolen har bara uppgiften att avgöra skuld och uppsåt. Vi andra mer eller mindre välkunniga kan ju bocka av psykopatkriterierna. Jag och många kunnigare än jag finner henne vara ett ovanligt klart fall. Därutöver blir det mera spekulativt. Vi har ju inte längre ett apologetiskt synsätt på skuld och straff, så därvid nöjer jag mig för egen del. Att söka orsaker till hennes tillstånd i arv och miljö ser jag som tidsfördriv för överklassen - inte ens med full tillgång till de berörda välmotiverade parterna är det möjligt att komma till någon säker slutsats. Risken att sudda ut gränserna mellan skuld och oskuld är mycket stor, för att inte tala om att kränka oskyldiga människor, levande och döda.

Men nog har väl ändå Helix haft som uppgift att relativt uttömmande beskriva JM som person; få (om några) utredningar är så grundliga som en RPU. De har/skall ges tillgång till alla register/journaler etc och man kartlägger utredningsobjektet från barndom och framåt. Som jag förstått.
Sedan är det inte Helix som avgör, de kan bara rekommendera vård om de anser det behövligt. Domstolen dömer, de avgör inte bara skuld och uppsåt.

Edit: ? nu bidde det citeringstuppjuck🤔 Svarade LOE men drog in Lonnrot som upphovshen av det citerade, ber om ursäkt.
Senast redigerad av Rubar 2017-07-29 kl. 19:20.
Citera
2017-07-29, 19:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det är väl snarare sekretessbelagt.
Det är stora partier, nästintill allt som är överstruket men förutom några få fragment såsom " Möllers funktionsförmåga bedöms dock inte vara reducerad till följd av de dysfunktionella personlighetsdragen", "personlighetsproblematik", eller "känslomässigt obekymrad" i tiden efter gärningen.
Resten får ske via uteslutningsmetoden.

Ja, det är stora sjok som är överstrukna, det är ju mera överstruket än text som går att läsa så Johanna Möller,s psykiska status är utredd, vad hon sedan ska klassas som visar väl de referenser hon jämförts med.

Vad som var viktigt i utredningen var ju om hon skulle ha RPV istället för fängelse och fängelse blir det på livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in