2017-07-29, 15:52
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag tippar att hela baletten var orkestrerad från SÄPO. Skickligt f.ö.
Det skulle inte förvåna mig. SÄPO verkar i varje fall sitta som spindeln i nätet i den här skandalen.
Citera
2017-07-29, 16:01
Avstängd
konstapels avatar
Bara det faktumet att Maria Ågren fick ett strafföreläggande för ett så allvarligt brott är konstigt. Det är tydligen den politiska adelns sätt att slippa åtal. Mona Sahlin fick ju samma specialbehandling trots att hon gjort sig skyldig till ett brott som normalt ger fängelse.
Vad jag vet ska dessutom strafföreläggande användas för stöld, snatteri och trafikförseelser och inte den här typen av brott.
Uppenbart att åklagaren drog sig för att åtala pga politiska påtryckningar.
Citera
2017-07-29, 16:03
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Men som vågar och tänker intelligentare än största delen av Sveriges riksdag!

Intressant tanke!

Hyperaktiva nördar med drag av Aspergers och ADHD plus en massa kapital med fingertoppskänsla är vad som till stor del har byggt silikondalen.

Kanske vi får se något liknande inom svensk politik när trivsel och karriäristklubben sakta decimeras till förmån för lite mer "speciella" individer.
Citera
2017-07-29, 16:09
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det skulle inte förvåna mig. SÄPO verkar i varje fall sitta som spindeln i nätet i den här skandalen.

Glöm inte FRA. När dom tröttnar så ryker det folk. Blir det riktigt illa så kommer det ett samtal från kapitalet och då kan det pangas med pistoler som sista åtgärd.

I vilket fall: Bra jobbat SÄPO och FRA!
För övrigt tycker jag det är dags att rensa upp i träsket. MSGA!
Citera
2017-07-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinematisist
Intressant tanke!

Hyperaktiva nördar med drag av Aspergers och ADHD plus en massa kapital med fingertoppskänsla är vad som till stor del har byggt silikondalen.

Kanske vi får se något liknande inom svensk politik när trivsel och karriäristklubben sakta decimeras till förmån för lite mer "speciella" individer.

Eftersom staten tar över 50% av de pengar jag tjänar - så vore det ju riktigt roligt om staten vore vetenskaplig. Man måste anställa riktiga människor med riktig utbildning.

Som det är nu så styrs Sverige av en slags lat kommun som vägrar ta itu med livsavgörande frågor.
Citera
2017-07-29, 16:14
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Uppenbart att åklagaren drog sig för att åtala pga politiska påtryckningar.
Varför tror du inte att det var på grund av säkerhetspolitiska påtryckningar?

(Från SÄPO, alltså, snarare än från Rosenbad?)
Citera
2017-07-29, 16:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag tippar att hela baletten var orkestrerad från SÄPO. Skickligt f.ö.
Som en del i en maktkamp med regerigen.
Som man var förbannad på. För att dom inte gjort som SÄPO ville vad gäller sekretessen i ett flertal myndigheter.
Man börjar då utreda. Informerar regeringen om detta.
Men regeringen ingriper inte och stoppar outsourcingen trots det!
Då surnar SÄPO till rejält och kopplar in åklagare.
Som får direktiv att lägga sig på lagom nivå, vad gäller straff. Tillräckligt för att det skall svida, för Löfven.

Och allt gick i lås. Alliansen nappar. Regeringen straffas hårt. Ny lagstiftning på väg. Mot reglering av out sourcing.
Ant. med SÄPO som bisittare i utformningen av lagen.

OCH ingen har velat bråka/hämnas på SÄPO. Offentligt... Men Löfven ruvar nog på hämnd. Fast han måste hålla god min.
Så här kan det komma att låta: https://www.youtube.com/watch?v=0r76...outu.be&t=6007
Citera
2017-07-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinematisist
Glöm inte FRA. När dom tröttnar så ryker det folk. Blir det riktigt illa så kommer det ett samtal från kapitalet och då kan det pangas med pistoler som sista åtgärd.

I vilket fall: Bra jobbat SÄPO och FRA!
För övrigt tycker jag det är dags att rensa upp i träsket. MSGA!

Svenska agenter förnekade sig inte under 2:a världskriget - klart man har gubbar som kan bumpa de som vet för mycket - vi får hålla ögonen öppna för mystiska självmord och unga hjärtattacker.
Senast redigerad av Bluis 2017-07-29 kl. 16:23.
Citera
2017-07-29, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det svaret gäller databasen Belastningsregistret.

Det är där uppgifterna om strafföreläggande hamnar. Vem som har rätt att titta på dessa uppgifter regleras i Lag (1998:620) om belastningsregister och vid misstanke i misstankeregistret som regleras av Lag (1998:621) om misstankeregister.

Lexbase säger sig kunna presentera strafföreläggande, men endast på skärmen. Jag vet inte om de utnyttjar sitt utgivningsbevis eller om de rör sig i gråzonen, kanske kommer över dom på annat sätt. Men det lär nog bli slut med den tjänsten när den nya GDPR lagen träder i kraft nästa år.
Citera
2017-07-29, 16:26
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det är där uppgifterna om strafföreläggande hamnar. Vem som har rätt att titta på dessa uppgifter regleras i Lag (1998:620) om belastningsregister och vid misstanke i misstankeregistret som regleras av Lag (1998:621) om misstankeregister.

Lexbase säger sig kunna presentera strafföreläggande, men endast på skärmen. Jag vet inte om de utnyttjar sitt utgivningsbevis eller om de rör sig i gråzonen, kanske kommer över dom på annat sätt. Men det lär nog bli slut med den tjänsten när den nya GDPR lagen träder i kraft nästa år.
Inte bara där.
De måste ju utfärdas av en myndighet (Tullverket, exempelvis). Därmed ska de, såvitt jag förstår, bli offentlig handling på den myndigheten. Det ska inte blandas ihop med databaser.
Citera
2017-07-29, 16:28
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Svenska agenter förnekade sig inte under 2:a världskriget - klart man har gubbar som kan bumpa de som vet för mycket - vi får hålla ögonen öppna för mystiska självmord och unga hjärtattacker.

Måste det göras så kommer så också att ske, det är inte något att spilla några tårar över. Fast först skräms man nog lite, trillar inte polletten ner ändå. Ja, då kanske det är dags för dissidenten att överväga avhålla sig från biobesök eller undvika restaurangbesök.
Citera
2017-07-29, 16:29
Medlem
Här har vi under 1900-talet haft Hajby och Kejne affären. IB-skandalen och Geijer -affären. Därefter kom på 80-talet Ebbe Carlsson.
Detta är den allvarligaste affären av dem alla. Det obehagliga i denna sorgliga historia är att Sveriges statsminister försöker skydda de ansvariga, vilket är ett kriminellt beteende. Om inte det Svenska folket röstar bort dessa människor 2018, då ifrågasätter jag å det kraftigaste svenskens mentala tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in