2017-07-29, 15:05
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja, men strafföreläggandet som sådant är (såvitt jag förstår) offentlig handling. Du talar om belastningsregistret. Jag talar om Åklagarmyndigheten. Därifrån verkar det gå att begära ut strafföreläggandet. (Eller ska vi tro att det var så att en lärare i juridik fick det som en väntjänst här?)

Verkar som du har rätt där.
Kan det vara så att du har rätt att få ut FUP och beslut om strafföreläggande precis som med domslut från domstolen och att du måste ange vilket mål du söker efter?
Annars finns det ingen anledning att skydda belastningsregisteret om jag kan kontakta åklagarmyndigheterna och domstolen och få ut all om dig den vägen genom att bara uppge ditt namn.
Citera
2017-07-29, 15:15
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Verkar som du har rätt där.
Kan det vara så att du har rätt att få ut FUP och beslut om strafföreläggande precis som med domslut från domstolen och att du måste ange vilket mål du söker efter?
Annars finns det ingen anledning att skydda belastningsregisteret om jag kan kontakta åklagarmyndigheterna och domstolen och få ut all om dig den vägen genom att bara uppge ditt namn.
Ja, ungefär så är det. Men eftersom diariet är offentligt, så är det (troligen!) inte svårt att hitta vilket dokument det är man ska begära ut. Myndighetsbeslut är, som huvudregel, offentliga. Det är bara när det finns ett uttryckligt sekretessbeslut, eller en uttrycklig sekretesslagstiftning (som patientjournaler) som själva besluten ska kunna gömmas undan.

Dessutom ska myndigheter (numera!) vara behjälpliga. Det "ska" räcka med oprecisa uppgifter, bara de är tillräckligt precisa för att kunna förstås av den som tar emot begäran.

(Att praxis och teori ibland avviker från varandra är en annan sak.)
Citera
2017-07-29, 15:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Vad det gäller försöken att förklara det inträffade med eller utan hjälp av konspirationsteorier, så tycker jag att Johanne Hildebrandt ger en tänkvärd version:

Jag är också inne på liknande "tantgissning", men i en aningen mer skandalös, konspiratorisk variant i sann Nixon-Watergate-anda.

Citat:
Bestämdes det att regeringen ville mörka denna härva redan i slutet av 2015 så finns det nog inte längre några protokoll kvar att begära ut, åtminstone inte tillgängliga för någon utanför partiets innersta krets!

Kan det vara så att Löfven målat in sig i ett hörn när protokoll och bevis nu är "borttrollade" i syfte att mörka härvan, och att det är lättare att slippa undan genom att påstå att statsministern inget visste eftersom inga dokument då behöver uppvisas som styrker detta och det närmast omöjliga, och inte minst farliga arbete att återföra det raderade materialet inte behöver genomföras?

Det skulle faktiskt förklara varför Löfven inte sa att han känt till härvan redan från början och därmed snabbt och effektivt stoppat alla försök av oppositionen att avsätta ansvariga ministrar eftersom ingen av dem då gjort något fel! Han skulle då även ha framstått som en mycket kompetent statsminister i allas ögon eftersom han direkt beordrat åtgärder för att minimera skadorna.
Löfven hade endast ansetts skyldig till att inte ha informerat oppositionen, något han lätt hade kunnat klara sig ur genom att anföra rikets säkerhet som skäl.

Maria Ågrens löneförhöjning när hennes brottslighet redan konstaterats förklaras även med detta scenario, möjligen genom att högutbildade Maria fått instruktioner av lågutbildade minister Johansson att snabbt genomföra Magdalena Anderssons propå till myndigheter att spara pengar, trots att det i slutänden i och med Johanssons dokumenterade inkompetens medförde att tre lagar bröts.

Det gällde att till varje pris uppvisa att Sverige "gick som en Tesla".

Maria mutades att hålla tyst och fick även ett löfte att SÄPOs förundersökning skulle "försvinna", detta genom att SÄPO den 1:a januari 2015 underställdes regeringen och ytterst Stefan Löfven som enkelt kunde få sådana dokument att försvinna och undersökningar att avslutas, samt även att deras invändningar om dålig IT-säkerhet ute på myndigheterna ignorerades.

Foliehatt på eller?

Vår egen Nixon:

https://www.pixeltopic.com/image/yfrjvkrujflsit/
Citera
2017-07-29, 15:25
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Det är de rätta frågorna!

Frågan är om åklagaren som åstadkommit det hela fick (informella) påstötningar från SÄPO, från "främmande makt", eller från socialdemokrater.

Det är inte lätt att ta reda på vilket.

Jag tippar att hela baletten var orkestrerad från SÄPO. Skickligt f.ö.
Som en del i en maktkamp med regerigen.
Som man var förbannad på. För att dom inte gjort som SÄPO ville vad gäller sekretessen i ett flertal myndigheter.
Man börjar då utreda. Informerar regeringen om detta.
Men regeringen ingriper inte och stoppar outsourcingen trots det!
Då surnar SÄPO till rejält och kopplar in åklagare.
Som får direktiv att lägga sig på lagom nivå, vad gäller straff. Tillräckligt för att det skall svida, för Löfven.

Och allt gick i lås. Alliansen nappar. Regeringen straffas hårt. Ny lagstiftning på väg. Mot reglering av out sourcing.
Ant. med SÄPO som bisittare i utformningen av lagen.

OCH ingen har velat bråka/hämnas på SÄPO. Offentligt... Men Löfven ruvar nog på hämnd. Fast han måste hålla god min.
Citera
2017-07-29, 15:28
Medlem
Citat:
En kolumnist eller en krönikör.

Det kan vara bra att skilja mellan opinionsbildare och journalister.

Opinionsbildare syftar till att propagera, väcka debatt och klä åsikter i vackra ord.
Det är sånt som ledarskribenter och kolumnister gör. Deras artiklar är liksom en finare slags debattartiklar.

Journalister borde försöka rapportera på ett konsekvensneutralt sätt. Det säger deras yrkesheder. Men de lyckas ofta dåligt med det.

Nu har expressen lagt till - med typsnitt stil : "Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens."

http://www.expressen.se/kronikorer/j...d-i-riksdagen/

Hahaha
Citera
2017-07-29, 15:32
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Jag glömde kommentera ovanstående.

Men det är faktiskt så att strafförelägganden inte är tänkta att vara integritetskänsliga. De ska handla om bagateller, egentligen. (Tänk: Sahlin! )

Det är också så att många, däribland du, blandar ihop det här med databaser och diarier.

Men det är inte så lätt att förklara skillnaden för någon som inte ser den.

Men ett sätt vore kanske detta:

Diarier är en urgammal företeelse. Det är en lista på alla handlingar som en myndighet sänder iväg eller tar emot (plus i vissa fall också på handlingar som "bara" upprättats inom myndigheten utan att behöva skickas till någon utanför myndigheten).

I diariet står, i klartext, dels ett akt-nummer, dels en beskrivning av ärende, mottagare, avsändare, och liknande. Från början skrevs det för hand, sedan på maskin, sedan på dator. Men diariets innehåll är fortfarande detsamma. Tack vare det får man ett id-nummer för akten. Med hjälp av id-numret kan en kanslist plocka fram akten ur arkivet - eller hämta den på det skrivbord dit den är utlånad.

När kanslisten har plockat fram akten ur arkivet så gör Någon (överordnad) en sekretessbedömning. I regel är det en ren formalitet, men ibland, som med den här SÄPO-förundersökningen, så sekretessbelägges delar av, eller hela, dokument.

Idag, när IT-utvecklingen nått oanade höjder, så är kanske inte skillnaden rent tekniskt så stor, mellan ett diarium som förs på dator och en enkel databas.

Men när det behövdes ny lagstiftning för databaser, då var skillnaden större. Databaser hanterades ofta av stordatorer (IBM!). Och i en och samma databas blandades både känsligare uppgifter och mindre känsliga. Den som fått tillgång till en sådan databas får sedan ut data, utan att de sekretessprövas. Därför ser reglerna helt olika ut för databaser jämfört med diarier. Oavsett om det är rikets säkerhet eller en enskild medborgares integritet som ska skyddas, så är alltså offentligheten strikt begränsad för databaser, i motsats till för sådana handlingar som omfattas av offentlighetsprincipen.

För övrigt ber jag om ursäkt till alla som visste detta redan.
Jag är tyvärr född som besserwisser. Det får jag dras med.
:/
Citera
2017-07-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Sverige hade klarat uppgifterna utmärkt utan att använda någon "outsourcing". Det är bara fulspel att försöka urskulda Stefan Löfvén och hans regering eller Maria Ågren för den delen. Att Alliansen är nästan lika goda kålsupare förändrar inte detta.

Det gäller att prioritera, integration och fortsatt generositet mot invandrare, eller etniska svenskars väl och rikets säkerhet.

Med rätt prioritering hade vi sett om vårt eget hus utan problem. Varje regering som prioriterar bort det är skyldig. Alliansen och Socialdemokraterna har varit överens om outsourcing fram tills det att den här skandalen kom ut i ljuset.

Just nu har vi en rödgrön regering som har prioriterat fel, givit instruktioner som innebär lagbrott, lämnat ut information som både äventyrar riket och medborgarna, och som fortfarande försöker ljuga sig ur detta.

Kom och säg att detta inte är regeringens fel, ja säg det då, men då har du väldigt fel.

Ja men det är Löfwén med sin regering som sitter på de anklagades bänk (för tillfället)
Det brukar komma fram mycket när man lyfter på stenarna

Själv skulle jag vilja ställa en enkel fråga till Batra:
Hur hade ni i alliansen gjort i detta läge som dåvarande GD befann sig i?
Och jag har hela dagen på mig för att få ett ordentligt svar
Citera
2017-07-29, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Stort tack till Jakob Heidbrink för bra sammanfattad info och "Helochfin" som länkade! 👍👏

Det handlade alltså om att Transportstyrelsen skulle stå utan ett fungerande IT-system nästa år (2018) om inte ett drastiskt beslut togs. Av dåvarande GD som nu har fått sparken
Och jag läser "Hela samhällssektorer hade behövts stoppas och stanna av"
För den som inte förstår vad det innebär i verkligheten så kan jag nämna Kollektivtrafiken - bara som ett exempel

Denna info av Heidbrink borde alla ta sig en funderare över - innan man börjar gapa och skrika om "vem som visste vad men som ingenting sa och blablabla. ..."

Och jag förstår om "media-gamarna" bevakar FB - det är här (med lite sortering...) man ska vara om man vill ha fakta och vettig info

Och Alliansen....jävla klantskallar
Nu får Göran Persson rätt när han tror att ni kommer att förlora på ert politiska utspel

Göran Persson borde ställa sig frågan varför den totalt handlingsförlamade S-regeringen under Löfvens blindstyre inte satte stopp för outsourcingen när de fick makten! Infrastrukturen (servrar) har ju enligt transportstyrelsens nye GD alltid befunnits inom landets gränser. Skiten träffade med andra ord fläkten först när den av Anna Johansson utsedda Maria Ågren fick den lysande idén att låta icke säkerhetsklassad östeuropeisk personal agera admins.

Å andra sidan, vad kan gamle Göran annat säga? Det kan inte vara lätt att se hur Löfven skämmer ut både det egna partiet och Sverige med sin inkompetens!! Göran sover nog inte gott om nätterna.
Citera
2017-07-29, 15:43
Medlem
Citat:
Kan du ge en källa på att (det godkända) strafföreläggandet inte skulle vara en offentlig handling?

http://lawline.se/answers/16903
Citera
2017-07-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det sista man vill är att hon skall bli förbannad & börja snacka. Det kommer inte att gå någon nöd på henne.

4.8 miljoner är en hyfsad ersättning för att spela ovetande idiot. Ågren har en högre utbildningsgrad än de flesta som sitter i regeringen, så hon gör det nog helst inte gratis p.ga ideologi.

Det ska bli intressant att se om hon börjar snacka om ersättningen uteblir....
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
http://lawline.se/answers/16903
Det svaret gäller databasen Belastningsregistret.

Min fråga gällde egentligen Åklagarmyndigheten, som är en myndighet som utfärdar ett strafföreläggande.

Det kan mycket väl vara så att ni har rätt, och jag har missförstått det. Men då bör det finnas en uttrycklig formulering som säger att strafförelägganden inte är en offentlig handling.

Citat:
Ursprungligen postat av Åklagarmyndigheten
I vissa fall får allmänna handlingar hållas hemliga, enligt bestämmelser i sekretesslagen. Det gäller till exempel om de skyddar intresset att förebygga eller beivra brott. Lagen ger också sekretesskydd för uppgifter om enskilda medborgares personliga eller ekonomiska förhållanden. Av dessa skäl är normalt allt material i en förundersökning hemligt till dess att åtal väcks. Då blir förundersökningsprotokollet i de flesta fall offentligt.

Sekretesskyddet för uppgifter om enskilda medborgares personliga eller ekonomiska förhållanden kan också gälla efter det att åtal har väckts. Det kan exempelvis handla om uppgifter i förundersökningar om sexualbrott.
Citera
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Ja men det är Löfwén med sin regering som sitter på de anklagades bänk (för tillfället)
Det brukar komma fram mycket när man lyfter på stenarna

Själv skulle jag vilja ställa en enkel fråga till Batra:
Hur hade ni i alliansen gjort i detta läge som dåvarande GD befann sig i?
Och jag har hela dagen på mig för att få ett ordentligt svar
Du behöver inte ta ställning mellan Löfvén och Batra för att tycka att Löfvén och alla andra inblandade ska bli ordentligt utredda och eventuellt avsatta, kanske till och med straffade. Det skulle inte skada om Alliansen också åkte dit.

Om du ska fokusera på politik så föreslår jag att du konstaterar vad bägge sidor har gjort fel och röstar på något annat nästa gång. Det hade inte varit hög prioritet på outsourcing i syfte att spara pengar om det inte hade varit för de skenande kostnaderna för invandring och integration.

Att trolla bort korten med det politiska spelet som förevändning leder bara till fortsatt maktmissbruk. Det löser inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in