2017-07-28, 10:21
Medlem
Stjärnors rotation.

Tidigare i tråden har det talats om stjärnors rotation i norra och södra skulle vara olika och det skulle visa på hur jorden var rund. I den länkade videon kan man se detta från två olika platser, nord och syd.
https://www.youtube.com/watch?v=kuQwRzQEjCc

Vid observation åt nord och syd ser de ut att gå åt samma håll och är som tidigare konstaterats beroende av ens riktning. Jag tycker inte att man kan avgöra från denna video om jorden är platt eller rund.

I nästa länk finns bilder från ekvatorn också av time lapse typ. Här finns bl a en 360 bild som verkligen ger intrycket av en inkapsling, en dom om man så vill. Denna rundade himlen förstärks också av att det kan se ske så tydligt vid ekvatorn som verkar mitten på himmelssfären, stjärnor bryter av åt varsitt håll som om man tittade upp mot insidan av en dom.
http://sguisard.astrosurf.com/Pagim/From_pole_to_pole.html#Picture3

Oavsett vad man tycker är riktigt så är bilderna fantastiska. Betrakta och njut!
Citera
2017-07-28, 11:14
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
i tråden har det talats om stjärnors rotation i norra och södra skulle vara olika och det skulle visa på hur jorden var rund...

...Jag tycker inte att man kan avgöra från denna video om jorden är platt eller rund.

Enklast är att titta rakt upp i Sverige och rakt upp i Australien. Testa det! Australien är ett kul land att resa till också.

Vad är det som roterar? Domen?
Är det någon slags tapet på insidan av den? Vad tror du Han har gjort den i för material?
Vad tror du finns utanför domen?
Tror du att det finns stjärnor eller är alla bara bilder på domen?
Om ja, är domen genomskinlig så att stjärnornas ljus lyser igenom?
Hur är det då med astronomin och forskningen som redogör för den uppsjö fenomen som kan observeras i "universum"? Är alltihop humbug?
Ni brukar kalla alla forskare som blivit kända för charlataner, lögnare, betalda skådespelare etc. Hur är det med helt vanliga folk som pluggat fysik på KTH och faktiskt exempelvis pluggat relativitetsteori och använder det i sitt jobb dagligen? Är allt bara trams och ett spel för gallerierna? Kan jag lika gärna kolla Youtube-klipp och surfa Imgur?
Citera
2017-07-28, 11:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

En sjömil är 1852meter, det samma som en distansminut, 60 distansminuter är en grad ; det vill säga 111120 meter. På ett varv går 360grader (om du nu vet vad en kompass är din jävla idiot) således är ett varv runt jorden (ekvatorn, förmodligen ett nytt begrepp för dig) 4003200meter. Förklara sammanhanget för mig som sjöman hur detta faktum går ihop med en platt jord
Citera
2017-07-28, 11:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Stjärnors rotation.

Tidigare i tråden har det talats om stjärnors rotation i norra och södra skulle vara olika och det skulle visa på hur jorden var rund. I den länkade videon kan man se detta från två olika platser, nord och syd.
https://www.youtube.com/watch?v=kuQwRzQEjCc

Vid observation åt nord och syd ser de ut att gå åt samma håll och är som tidigare konstaterats beroende av ens riktning. Jag tycker inte att man kan avgöra från denna video om jorden är platt eller rund.

I nästa länk finns bilder från ekvatorn också av time lapse typ. Här finns bl a en 360 bild som verkligen ger intrycket av en inkapsling, en dom om man så vill. Denna rundade himlen förstärks också av att det kan se ske så tydligt vid ekvatorn som verkar mitten på himmelssfären, stjärnor bryter av åt varsitt håll som om man tittade upp mot insidan av en dom.
http://sguisard.astrosurf.com/Pagim/From_pole_to_pole.html#Picture3

Oavsett vad man tycker är riktigt så är bilderna fantastiska. Betrakta och njut!
Videoklippet är lite spännande för det visar att jorden är rund. Lite svårt att bortförklara att stjärnhimlen roterar runt en punkt rakt söderut vilket är mycket svårt att förklara om jorden skulle vara platt.

Även den andra länken visar att jorden är rund.
Citera
2017-07-28, 17:44
Moderator
OT raderat.
Argument baserat på numerologi kan samlas i denna tråd: (FB) Numerologiska konspirationer (sammanslaget ämne /mod).

/Moderator
Citera
2017-07-28, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxes
Enklast är att titta rakt upp i Sverige och rakt upp i Australien. Testa det! Australien är ett kul land att resa till också.

Är det någon slags tapet på insidan av den? Vad tror du Han har gjort den i för material?
Hur är det då med astronomin och forskningen som redogör för den uppsjö fenomen som kan observeras i "universum"? Är alltihop humbug?
Ni brukar kalla alla forskare som blivit kända för charlataner, lögnare, betalda skådespelare etc. Hur är det med helt vanliga folk som pluggat fysik på KTH och faktiskt exempelvis pluggat relativitetsteori och använder det i sitt jobb dagligen? Är allt bara trams och ett spel för gallerierna? Kan jag lika gärna kolla Youtube-klipp och surfa Imgur?
Antar att du varit i Australien, kul för dig.

Jag vet inte hur domen eller vad det nu är, hur det fungerar. Men jag letar efter svar. Jag har aldrig kallat en forskare för charlatan men kanske har antytt det och i så fall är det felaktigt.

Jag tror att himelssfären är typ rund, vad är svårt att att säga.
Citera
2017-07-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
En sjömil är 1852meter, det samma som en distansminut, 60 distansminuter är en grad ; det vill säga 111120 meter. På ett varv går 360grader (om du nu vet vad en kompass är din jävla idiot) således är ett varv runt jorden (ekvatorn, förmodligen ett nytt begrepp för dig) 4003200meter. Förklara sammanhanget för mig som sjöman hur detta faktum går ihop med en platt jord
Jag förstår inte , vad vill du veta?
Citera
2017-07-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxes

Jag vet inte vad som finns utanför domen.
Vad roterar? Vet ej!
Vet inte vad lyser på himmeln?
Citera
2017-07-28, 23:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag förstår inte , vad vill du veta?

Oj - det är hur mycket som helst.

Men du kan börja med att förklara hur lång en sjömil är, hur många sjömil det är från nordpolen till ekvatorn samt hur lång ekvatorn är.

På den sfäriska jorden är en sjömil 10000/90/60 = 1,85 km, avståndet nordpolen till ekvatorn är 10000 km samt ekvatorn är 40000 km. Och det funkar ju självklart inte på den platta jorden så jag undrar helt enkelt vad du anser vara fel.
Citera
2017-07-29, 00:01
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Jag förstår inte

Du förstår väldigt lite för att vara en av det fåtal människor som är så pass smart att du har kunnat räkna ut vad majoriteten av världens befolkning inte kunnat räkna ut, nämligen att Jorden skulle vara platt.

Är du alltid så här anspråkslös när det gäller din påstådda genialitet?
Citera
2017-07-29, 00:12
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Jag vet inte vad som finns utanför domen.
Vad roterar? Vet ej!
Vet inte vad lyser på himmeln?

Har du någon idé? Du har så pass vild fantasi att du övertalat dig själv om att jorden är platt och alla människor som varit ute i rymden är lögnare som är en del av en global konspiration. Trots detta kan du inte tänka utanför domen, bokstavligt talat?

Jag har träffat Christer Fuglesang och lyssnat på föredrag om hans rymdpromenader. Jag skulle råda dig att ringa eller maila honom (googla KTH Fuglesang) om du har några frågor om varför han ljuger, hur mycket han får betalt etc.
Citera
2017-07-29, 00:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag vet inte hur domen eller vad det nu är, hur det fungerar. Men jag letar efter svar.

Vi kan ge dig svaren om du vill. Men det kräver ju samtidigt att du måste ge upp din felaktiga slutsats.

För övrigt är det ett väldigt märkligt angreppssätt du har. Du börjar med slutsatsen (att jorden är platt) och försöker därefter på ett väldigt misslyckat sätt vrida till dina observationer så att de passar din slutsats. Normalt gör man tvärtom - man låter observationerna leda fram till en slutsats.

Du kan få en observation att fundera över: Vi vet genom empiri att Polstjärnan är lika många grader över horisonten som den breddgrad du befinner dig på. Är du på N60 är den 60 grader över horisonten, är du på N30 så är den 30 grader över horisonten och är du vid N45 så hittar du den 45 grader upp.. Är du inte helt borta borde du kunna dra en slutsats av ovan observation: Jorden är inte platt.
Senast redigerad av madtop 2017-07-29 kl. 00:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in