2017-07-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Marknaden skapar inte trender, de följer dem. Trender har alltid en ideologisk förankring.

Okej. Säger vi så.
Citera
2017-07-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Så hur tror du att trender uppstår?

Det beror ju helt på vilka trender man talar om, i det här och många andra fall så är utkontraktering en nödvändighet pga samhällsutvecklingen som lyckligtvis lämnat kommunismens onda grepp bakom sig. Handlar inte så mycket om nyliberalism utan att inte sluta som Nordkorea, Kuba osv..

Om man är särdeles trångsynt så kan man ju alltid påstå att IBM startade outsourcingtrenden för över 100 år sedan men precis som att man lämnade in sina skor till skomakaren flera hundra år före IBM var påtänkt så kanske det var där den nyliberala tanken om outsourcing föddes som startade trenden.

Alliansen måste ha varit väldigt sena med att upptäcka det som skapade det stora problemet vi talar om idag. Enligt dig..
Senast redigerad av Som-nam-na 2017-07-28 kl. 21:37.
Citera
2017-07-28, 21:38
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Tack!👍😊 Generaldirektör var ordet jag sökte

Du säger att hon bröt mot tre lagar:
Förutom att den tjeckiska IT-personalen förmodligen inte var säkerhetsklassad - vilka är de två andra lagarna som hon bröt mot?

Hon fattade beslut om att "avsteg från gällande lagstiftning" rörande:
Personuppgiftslagen.
Lag om offentlighet och sekretess.
Säkerhetsskyddslagen.

http://www.expressen.se/nyheter/agre...r-tva-manader/

Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och jag läser att de svenska bankerna outsourcar till Danmark - hade Danmark varit ett alternativ för GD eller vad skulle hon gjort menar du?
Jag undrar bara vilka alternativ hon hade? Och varför var det så bråttom med affären?

Danmark hade kanske varit aningen bättre eftersom landet åtminstone tillhör EU, men Danska IT-administratörer lyder fortfarande inte under Svensk lag. Det gör att säkerhetsklassning av sådan personal är av tvivelaktig karaktär.

Här är en länk som på ett bra kronologiskt sätt beskriver vad som hänt i härvan:

https://www.sydsvenskan.se/2017-07-2...detta-har-hant
Citera
2017-07-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Saken är den att ingen av oss vet. Och kommer kanske aldrig få veta.

SÄPO och försvarsmakten betraktar möjligen röjd information som att den är röjd, så det spelar knappast någon roll för ansvarsfrågan om den verkligen är röjd när kostnader summeras ihop för denna superblunder av Löfven och hans fikande pajasgäng.
Citera
2017-07-28, 21:47
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Som jag sagt tidigare, jag har varit engagerad i försvaret sedan 1967, och har även haft säkerhetsklassade uppdrag lika länge, betyder alltså att jag kollat av både säpo och MUST.
Under dessa år är man på utbildning många gånger, och genomgår även en hel del prov om just militär underrättelseinhämtning, och vilket som är av betydelse, t.ex. broar.
Du själv har nog aldrig varit i närheten av en militär anläggning. Vad har militärhistoriker att göra med dagens militär, historia betyder bakåt i tiden, det som redan skett.
Visst lyder även genusfrågor under lagar, jämställdshetslagarna, lagen om diskriminering, juridik i sitt nötskal.

Det är ett av dom stora problem i vissa stater och speciellt i Sverige, varför skall militär gå under dess stats lagar fullt ut?
-Det är väl för böcelen nationen och inte staten man vill försvara och bevara?
-Det är väl kungen och inte statsministern man vill försvara och bevara?
-Det är väl kvinnor och barnen och inte främst politiker man vill försvara?

Visst vill man försvara det andra också när det är ett fungerade system men när andra länder blivit attackerade så inte sitter dess befolkning och bönar och ber att få sin regeringen tillbaka? Det är främst nationen man vill ha tillbaka.

När det är krig och man vill varna befolkningen för den kommande fienden inte tusan varnar man för att fienden kan komma att döda och skada dess politiker? Då varnar dom att kvinnorna kommer våldtas och barnen äter dom upp.

Hade en fiende attackerat Sverige med hotet att avskaffa vår monarki så hade jag tagit till vapen i annat fall så vettetusan om jag hade gjort något för resten gav vi väl bort när vi öppnade bommen till staten 1994?

Jag har fått lära mig att staten aldrig kan bli större än nationen men det är tyvärr så det känns som många folkvalda försöker att göra nu och då slår det väl bakut hos befolkningen tillslut, därför det är dumt att en stats militär skall gå fullt ut under statens lagar lite transparens måste ju finnas.
Senast redigerad av sebno1 2017-07-28 kl. 21:50.
Citera
Medlem
Bara jag som märker hur media ändrat agenda? Det är så genomskinligt att man nu kör all in och det vände fort som bara den. Är skapligt trött på ordet "ta ansvar" som inte betyder det egentligen.

Nu är det inte skandalen eller misskötseln av landet som är viktig utan att regeringen får regera villkorsfritt och utan ifrågasättande av oppositionen - det är ansvar enligt media.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det beror ju helt på vilka trender man talar om, i det här och många andra fall så är utkontraktering en nödvändighet pga samhällsutvecklingen

Nu tänker jag rätta dig lite. Eftersom detta handlar handlar om en plattform (mainframe) som ligger i botten för vad jag tror är 1100 servrar med flera av dem har massa integrationer till denna plattform, så är outsourcingen direkt nödvändig då kompetensen på mainframe är mycket liten i Sverige. Det här har inget att göra med liberalism eller samhällsutveckling. Det handlar om kompetens för hålla dessa system i drift.
Citera
2017-07-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
SÄPO och försvarsmakten betraktar möjligen röjd information som att den är röjd, så det spelar knappast någon roll för ansvarsfrågan om den verkligen är röjd när kostnader summeras ihop för denna superblunder av Löfven och hans fikande pajasgäng.

Problemet uppstod redan när vi monterade ner vårt försvar. Mycket kompetens kring försvar och rikets säkerhet försvann.

Självklart ska inte Transportstyrelsen har känsliga uppgifter om Försvarsmakten.

Ungefär som att jag skulle gå ner och be min lokala kebabförsäljare förvalta mina fonder.
Citera
2017-07-28, 21:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Rent spontant känns inte detta som en "big deal". Jag tycker nästan det är larvigt av alliansen och SD att lägga så stor vikt vid denna "skandal". Antagligen kommer de inse detta och inte väcka misstroendevotum. Om de trots allt avsätter Hultqvist så kommer Stefan bara välja en ny minister. En vecka senare har alla glömt bort detta och ingen kommer att bry sig. Att detta har fått så stor uppståndelse är fan tragiskt.
Citera
2017-07-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu är inte Löfven min ledare men rätt ska vara rätt det här fallet är nog det tydligaste exemplet på en storm i ett vattenglas på mycket länge.

Hade inte Alliansen varit så maktkåta och AKB extremt desperat så hade inte detta väckts öht. Nu blev det en rejäl backfire för alliansen och Jimpa.

Jag för min del är helt säker på att det inom ganska kort tid kommer att visa sig att det finns massor med "stormar i vattenglas" när väl pressen börjar inse att transportstyrelsen nog inte är den enda myndighet som skötts med sedvanlig inkompetens!

Löfvens slappa styrning har lett till administrativa "stuprör" på regeringskansliet, dessa leder med automatik till skandaler likt den vi ser nu på TS då "ledningen" inte har en aning vad "underhuggarna" har för sig på sina respektive myndigheter!

Dax att poppa pocorn och invänta den riktiga skandalen som med automatik snart kommer!
Citera
2017-07-28, 22:01
Medlem
Något jag aldrig trodde jag skulle skriva men mycket läsvärd krönika om senaste spektaklet i Expressen:

Den som vill bilda regering kan väl börja med att förhandla fram stöd i riksdagen?

http://www.expressen.se/kronikorer/j...d-i-riksdagen/
Citera
2017-07-28, 22:01
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Datan ligger på stordatormiljö (mainframe). Du måste bygga script för att få ut den. Jag har svårt att se att någon ska ha tagit ut data utan att det upptäckts. Dels krävs det behörighet, kunskap om hur man scriptar i mainframe, (jag gissar det är IBM:s mainframe och Z/OS i det här fallet), en jäkla massa tid, inte bli upptäckt. IBM skulle dessutom åka på enorma skadestånd och en stor skandal om det hände. Men visst, detta kan också bli en gigantisk IBM skandal om jag har fel.
Körkorts- och fordonsregistren körs än så länge på TPS stordator från Unisys, ja, och den sköts av Transportstyrelsen. Men i flera år har de arbetat på sitt migreringsprojekt, där data och applikationer ska flyttas till Windowsservrar (en del av de 1100 servrarna som IBM fick ta hand om). Testmigreringar har säkert redan gjorts, kopior av informationen finns säkert i Windowsmiljön, och antagligen kan de även ansluta direkt ("live") till databaserna på stordatorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in