2017-07-28, 22:03
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Något jag aldrig trodde jag skulle skriva men mycket läsvärd krönika om senaste spektaklet i Expressen:

Den som vill bilda regering kan väl börja med att förhandla fram stöd i riksdagen?

http://www.expressen.se/kronikorer/j...d-i-riksdagen/

Hakelius skriver alltid läsvärda saker.

Och här slår han huvudet på spiken. Den riksdag vi har idag har blivit ett jävla vuxendagis, en sandlåda för Ideologiska missfoster som inte förstår att demokratin ska utgå ifrån folket och inte ifrån partier.
Senast redigerad av guderi 2017-07-28 kl. 22:16.
Citera
2017-07-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Nu tänker jag rätta dig lite. Eftersom detta handlar handlar om en plattform (mainframe) som ligger i botten för vad jag tror är 1100 servrar med flera av dem har massa integrationer till denna plattform, så är outsourcingen direkt nödvändig då kompetensen på mainframe är mycket liten i Sverige. Det här har inget att göra med liberalism eller samhällsutveckling. Det handlar om kompetens för hålla dessa system i drift.

Håller med om att det inte handlar om liberalism men jag känner mig inte träffad av någon rättning när det gäller samhällsutvecklingen.
IBM som exempel har länge varit en best inom big data och har såklart utnyttjat sin position för att leva i över 100 år och även om "big blue" inte är riktigt vad det en gång var så finns det såklart ingen möjlighet för ett litet sosseland som Sverige att konkurrera med dom när det kommer till kompetens.
För några år sedan jobbade tex flera tusen hos svenska IBM, vet inte säkert hur det ser ut idag men undrar varför dom inte hellre ville slava för inkompetenta sossestyrda myndigheter?

Samhällsutvecklingen är ett direkt resultat av behovet av utveckling på flera plan än ett. Kanske missförstod du mig eller så skrev jag slarvigt, vore inte första gången kan jag villigt erkänna.
Outsourcing har såklart varit nödvändigt även långt innan denna skandal.
Senast redigerad av Som-nam-na 2017-07-28 kl. 22:09.
Citera
2017-07-28, 22:06
Medlem
Citat:
Något jag aldrig trodde jag skulle skriva men mycket läsvärd krönika om senaste spektaklet i Expressen:

Den som vill bilda regering kan väl börja med att förhandla fram stöd i riksdagen?

http://www.expressen.se/kronikorer/j...d-i-riksdagen/

Läste den tidigare och Hakelius är som många ggr förr spot on även om få sjuklöverister någonsin skulle vilja erkänna det.
Det är dock just Hakelius åsikt så i det fallet är det helt ok även om den är publicerad i Expressen.
Citera
2017-07-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Hakelius skriver alltid läsvärda saker.

Ok här slår han huvudet på spiken. Den riksdag vi har idag har blivit ett jävla vuxendagis, en sandlåda för Ideologiska missfoster som inte förstår att demokratin ska utgå ifrån folket och inte ifrån partier.

Och mycket handlar om SD. Vem står för nära. Vem står längst bort.

Vilken makt SD har. Sedan att den inte går använda den till något är en annan sak.
Citera
2017-07-28, 22:11
Medlem
Citat:
Bara jag som märker hur media ändrat agenda? Det är så genomskinligt att man nu kör all in och det vände fort som bara den. Är skapligt trött på ordet "ta ansvar" som inte betyder det egentligen.

Nu är det inte skandalen eller misskötseln av landet som är viktig utan att regeringen får regera villkorsfritt och utan ifrågasättande av oppositionen - det är ansvar enligt media.
De har alltid haft samma agenda, rädda brödfödan. Ingen vid sunda vätskor vill betala för etablerad media och dess skräpprodukter, bortsett från regimpolitiker. Lätt att vara generös med andras pengar..
Citera
2017-07-28, 22:22
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Läste den tidigare och Hakelius är som många ggr förr spot on även om få sjuklöverister någonsin skulle vilja erkänna det.
Det är dock just Hakelius åsikt så i det fallet är det helt ok även om den är publicerad i Expressen.
Jag är stumm en journalist som fattat dessutom på en av våra största dagstidningar
Citera
2017-07-28, 22:25
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Och mycket handlar om SD. Vem står för nära. Vem står längst bort.

Vilken makt SD har. Sedan att den inte går använda den till något är en annan sak.

De har makt.

Se på S och de har kopierat deras invandringsfrågor sedan 2010.

De övriga partierna är 5 år efter för att sopa igen spåren och ta dessa förslag som sina egna.

Det märkliga i dagens aktuellt är att de vill framstå att att Alliansen väljare är imot misstroende omröstningen av Hultqvist.
Jag tror det var mest hos c väljare som var för Hultqvist, ca 48 % ser man så var det 52 imot Hultqvist.

Ser man på helheten inom alliansen så är merparten för att fälla Hultqvist..... Typiskt S(V)T att försöka se ut som tvärtom.

Man blir oerhört trött på deras agenda att alltid stöda vänstern inom svt.
Citera
2017-07-28, 22:39
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Rent spontant känns inte detta som en "big deal". Jag tycker nästan det är larvigt av alliansen och SD att lägga så stor vikt vid denna "skandal". Antagligen kommer de inse detta och inte väcka misstroendevotum. Om de trots allt avsätter Hultqvist så kommer Stefan bara välja en ny minister. En vecka senare har alla glömt bort detta och ingen kommer att bry sig. Att detta har fått så stor uppståndelse är fan tragiskt.

Att Alliansen i så fall fått 3 st ministrar på fall kommer att gå till historien.
Detta kommer inte glömmas bort och att det är unikt i svensk politik.

Att sedan redan 2 st ministrar slutat i samma affär är unikt, detta har aldrig tidigare hänt, detta kommer spela stor roll i nästa valrörelsen senast hösten 2018.
Senast redigerad av hurvardetnu 2017-07-28 kl. 22:43.
Citera
2017-07-28, 22:46
Medlem
sebno1s avatar
Ni anser inte att det är konstigt att dessa saker som "läckte" ut till främmande makt är även dessa saker som gå under det nya EU-direktivet GDPR General Data Protection Regulation från med 25 maj 2018, kanske just därför inga partier har någon större lust att bråka om själva sakfrågan?

Uppgifter som läckte ut vid skandalen gick under dessa lagar?
Personuppgiftslagen.
Lag om offentlighet och sekretess.
Säkerhetsskyddslagen.

Då kan vi kolla regeringens betänkande Ny Dataskyddslag SOU 2017:39 http://www.regeringen.se/49a184/cont...lag-sou-201739

Vad står det i denna av intresse? Ja väldigt mycket skulle rekommendera alla att läsa hela men det viktigaste just nu är detta:

Sida 78
Utredningens förslag:
Personuppgiftslagen (PUL) personuppgiftslagenl och Datainspektionens föreskrifter ska UPPHÄVAS

Sedan skall dessa då ersättas av allmänna dataskyddslagen och det kan ju helt klart vara intressant och lusläsa vad tusan dom skall ersätta personuppgiftslagen med, sedan finns det andra lagar om arkiv och liknande som skall ändras.

Har inte själv hunnit gå igenom då jag är kvar i äldre rapporter nere från EU från 2014 för att försöka få lite grepp om det här.

Men Journalister tog upp lite till ytan att detta bröt mot grundlagen i alla fall tills dess man ändrade så det inte gällde Journalister i alla fall.
Senast redigerad av sebno1 2017-07-28 kl. 22:52.
Citera
2017-07-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Jag är stumm en journalist som fattat dessutom på en av våra största dagstidningar

Ja och han skriver att Decemberöverenskommelsen var ett försök att avskaffa riksdagen också, man häpnar!

En journalist som säger sanningen i massmedia - man blir helt paff.
Citera
2017-07-28, 22:51
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Självklart finns det protokoll från dessa möten i säkerhetsrådet. De är nyckeln som kommer att blottlägga Svetsar-Steffes lögner.

Bestämdes det att regeringen ville mörka denna härva redan i slutet av 2015 så finns det nog inte längre några protokoll kvar att begära ut, åtminstone inte tillgängliga för någon utanför partiets innersta krets!

Kan det vara så att Löfven målat in sig i ett hörn när protokoll och bevis nu är "borttrollade" i syfte att mörka härvan, och att det är lättare att slippa undan genom att påstå att statsministern inget visste eftersom inga dokument då behöver uppvisas som styrker detta och det närmast omöjliga, och inte minst farliga arbete att återföra det raderade materialet inte behöver genomföras?

Det skulle faktiskt förklara varför Löfven inte sa att han känt till härvan redan från början och därmed snabbt och effektivt stoppat alla försök av oppositionen att avsätta ansvariga ministrar eftersom ingen av dem då gjort något fel! Han skulle då även ha framstått som en mycket kompetent statsminister i allas ögon eftersom han direkt beordrat åtgärder för att minimera skadorna.
Löfven hade endast ansetts skyldig till att inte ha informerat oppositionen, något han lätt hade kunnat klara sig ur genom att anföra rikets säkerhet som skäl.

Maria Ågrens löneförhöjning när hennes brottslighet redan konstaterats förklaras även med detta scenario, möjligen genom att högutbildade Maria fått instruktioner av lågutbildade minister Johansson att snabbt genomföra Magdalena Anderssons propå till myndigheter att spara pengar, trots att det i slutänden i och med Johanssons dokumenterade inkompetens medförde att tre lagar bröts.

Det gällde att till varje pris uppvisa att Sverige "gick som en Tesla".

Maria mutades att hålla tyst och fick även ett löfte att SÄPOs förundersökning skulle "försvinna", detta genom att SÄPO den 1:a januari 2015 underställdes regeringen och ytterst Stefan Löfven som enkelt kunde få sådana dokument att försvinna och undersökningar att avslutas, samt även att deras invändningar om dålig IT-säkerhet ute på myndigheterna ignorerades.

Foliehatt på eller?
Citera
2017-07-28, 22:58
Medlem
Kan det ha att göra med FRA privilegier i omvänd juridisk ordning.

tex att man frivilligt lämnat ut register som man trodde skulle beskyddas av en fiktiva framtida lag som inte gick i lås?

En svensk regering kan göra precis vad fan som helst - de ansvarar för ingen - fuck you svenska folket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in